Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/28.0080.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Sociální správa - prosinec
Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Obecná část rozpočtového práva III
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost
O samosprávě Pohádkový příběh tak, jak jsem je odposlechl z bájných vyprávění starců a vykoukal z prachem zapadaných kronik, doprovázený různými kejklemi.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Stavební zákon a územní plánování
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Činnost veřejné správy. Nejčastější členění činnosti s bezprostředními právními důsledky X činnosti organizační činnosti s bezprostředními právními důsledky.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost
Legislativní proces J.Kožiak.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Prameny práva Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost
Prameny práva, právní vztahy
Právní aspekty podnikání
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Obecná část správního práva
Kontrola veřejné správy I.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
Správní právo Pojem: ta část právního řádu, která upravuje veřejnou správu Předmět úpravy: široký okruh právních norem, které upravují práva a povinnosti.
Veřejná správa.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Norma, právo, forma zákonů
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Veterinární a potravinářská legislativa
Územní samospráva Obce
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Úvod do práva.
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Právní norma a právní předpis Doc. JUDr. Jan Kysela, Ph.D.
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Právo. Pojem práva Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu.
ČLOVĚK A PRÁVO PRÁVO A STÁT Ing. Lenka Dobešová- PRÁVO, Právní nauka.
Vodohospodářské aktuality
PRÁVNÍ ŘÁD ČESKÉ REPUBLIKY
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Prameny Práva pp.
Veterinární a potravinářská legislativa
Legislativní pravidla vlády II - věcný záměr, návrh zákona
Obecně k legislativě 18. října 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Prameny Práva pp.
Obecně o veřejné správě
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Právo.
Legislativní proces v Parlamentu ČR
Obecná část rozpočtového práva III
Legislativní materiály vlády
Základy práva I 1. přednáška
Obecná část rozpočtového práva III
Ústavní systém České republiky
Transkript prezentace:

Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/

Formy činnosti veřejné správy I. Prof. Vladimír Sládeček

Přehled 1. Podíl na tvorbě právních (a vnitřních) předpisů 2. Správní akty 3. Opatření obecné povahy 4. Veřejnoprávní smlouvy 5. Osvědčení, vyjádření a další úkony 6. Bezprostřední zákroky a další donucovací úkony 7. Faktické úkony 8. Správní dozor a obdobné činnosti

Tvorba práva ve veřejné správě

Legislativní (normotvorná) činnost veřejné správy, resp. moci výkonné  Legislativní funkce veřejné správy (moci výkonné)  1. Podíl na přípravě (vzniku) zákonů - ministerstva aj. ústřední správní úřady, vláda - komp. zákon  2. Právo zákonodárné iniciativy - vláda - zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku (čl. 41 odst. 2 Ústavy)  3. Podíl na přípravě a vydávání nařízení vlády (čl. 78 Ústavy)

 4. Tvorba vlastních právních předpisů správními úřady - vyhlášky ministerstev aj. ústředních správních úřadů - nařízení některých „neústředních“ správních úřadů - předpisy vydávané regionálními správními úřady - nařízení obcí, krajů a hl. města Prahy (čl. 79 odst. 3 Ústavy)  5. Tvorba statutárních předpisů (ve formě předpisů právních) - obecně závazné vyhlášky obcí, krajů a hl. města Prahy (čl. 104 odst. 3 Ústavy)  6. Vydávání interních normativních aktů - stavovské (profesní) předpisy (statutární předpisy, které nemají formu předpisů právních) - interní normativní akty (usnesení vlády, směrnice...) (tzv. vlastní a cizí legislativa)

Prameny úpravy tvorby právních předpisů  Ústava, Listina  zákon ČNR č. 2/1969 Sb. (kompetenční zákon)  zákon č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a Sbírce mezinárodních smluv  Zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu  Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád

 obecní zřízení, krajské zřízení, zák. o hl. m. Praze  legislativní pravidla vlády  "legislativní pravidla" pro tvorbu nařízení územních samosprávných celků

Proces tvorby právního předpisu  1. příprava  2. projednání  3. schválení  4. publikace  (5. změna nebo zánik)

 Změna: bod 1-4  Zánik:  1. normotvůrce  2. předpis vyšší právní síly  3. Ústavní soud  4. skončení platnosti nebo účinnosti  (anomálie)

Tvorba zákona Běžný postup:  legislativní plán vlády  věcný záměr návrhu zákona  příprava paragrafovaného znění na ministerstvu aj. ústř. úřadu  připomínkové řízení  legislativní rada vlády  vláda  zákonodárná iniciativa (Poslanecká sněmovna, Senát, prezident)

Nikoliv běžný postup:  návrh poslance, poslanců, příp. Senátu nebo zast. VÚSC  vyjádření vlády podle čl. 44 Ústavy  (Poslanecká sněmovna, Senát, prezident)

 Problémy:  tzv. "přílepky„ (nález Ústavního soudu sp.zn. Pl. ÚS 77/06)  Komplexní pozměňovací návrhy (nález sp.zn. Pl. ÚS 39/08)  Legislativní nouze (nález sp.zn. Pl.ÚS 55/10, sp.zn. Pl.ÚS 53/10)

Některá základní pravidla pro normotvornou činnost  1. Obecnost  2. Věcnost a konkrétnost  3. Jasnost a určitost  4. Normativnost  5. Srozumitelnost a předvídatelnost  6. Provázanost s právním řádem (soulad s předpisy vyšší právní síly)  7. Stručnost  8. Poznámky pod čarou

Vyhlašování právních předpisů (jako stadium procesu tvorby práva ve veřejné správě)

Vyhlašování právních předpisů - základní pojmy  Ignorantia iuris non excusat  Vyhlašování (publikace) - (aktivní) zprostředkování obsahu právních předpisů adresátům  Publikace ve formálním smyslu (veřejnoprávní) - kvalifikovaným způsobem provedené zveřejnění právních předpisů (zpravidla) formou jejich otištění v oficiální úřední sbírce nebo jiným zákonem stanoveným způsobem - podmínkou platnosti a účinnosti

 Publikace v materiálním smyslu (soukromoprávní) -všechny (ostatní) dostupné formy a prostředky uveřejňování textu předpisů, zejména jejich otištěním, ústním vyhlášením nebo zpřístupněním počítačovým (ÚZ, ASPI, komentáře atd.)

 Podpis právního předpisu - právní význam -- jen u vyhlášek ministerstev a jiných ústředních správních úřadů -- suspenzivní veto prezidenta republiky  Promulgace - deklaratorní stvrzení ústavního postupu vzniku zákona (pojem spíše historický)

 Platnost -vyhlášení (ve formálním smyslu) je podmínkou platnosti, která znamená, že předpis se stává součástí právního řádu, schvalující orgán je jím vázán  Účinnost -vlastnost právního předpisu, která umožňuje jeho aplikaci - okamžikem účinnosti nastávají právní účinky předpisu, tj. právní vztahy, jejichž regulaci předpokládá se již řídí tímto předpisem

 Legisvakance -časové období mezi platností a (formální) účinností  Republikace -vyhlášení úplného znění právního předpisu ("jak vyplývá z pozdějších změn") po provedené novelizaci (novelizacích)

Vyhlašování právních předpisů - prameny úpravy 1. Celostátní působnost:  Ústava - čl. 52, čl. 33 odst. 4  Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky - čl. 12  zákon č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a Sbírce mezinárodních smluv  zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči  zákon č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči

2. Omezená územní působnost:  Obecní zřízení - § 12  Krajské zřízení - § 8  Zákon o hl. městě Praze - § 45  zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny  zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví  (nařízení krajské veterinární správy podle zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči bylo nahrazeno nařízením obce o mimořádných veterinárních opatřeních)

Právo EU a jeho publikace  Úřední věstník EU - přístupný v sídelních městech VÚSC

Literatura:  Základní: Sládeček, V. Obecné správní právo. Praha: Wolters Kluwer,  K hlubšímu studiu: Bohadlo, D., Harazímová, R., Mlsna, P., Vavera, F., Váňa, L. (eds.). Legislativní proces (teorie a praxe). Praha: Ministerstvo vnitra, 2011.