Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Formy činnosti veřejné správy I. Prof. Vladimír Sládeček
Přehled 1. Podíl na tvorbě právních (a vnitřních) předpisů 2. Správní akty 3. Opatření obecné povahy 4. Veřejnoprávní smlouvy 5. Osvědčení, vyjádření a další úkony 6. Bezprostřední zákroky a další donucovací úkony 7. Faktické úkony 8. Správní dozor a obdobné činnosti
Tvorba práva ve veřejné správě
Legislativní (normotvorná) činnost veřejné správy, resp. moci výkonné Legislativní funkce veřejné správy (moci výkonné) 1. Podíl na přípravě (vzniku) zákonů - ministerstva aj. ústřední správní úřady, vláda - komp. zákon 2. Právo zákonodárné iniciativy - vláda - zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku (čl. 41 odst. 2 Ústavy) 3. Podíl na přípravě a vydávání nařízení vlády (čl. 78 Ústavy)
4. Tvorba vlastních právních předpisů správními úřady - vyhlášky ministerstev aj. ústředních správních úřadů - nařízení některých „neústředních“ správních úřadů - předpisy vydávané regionálními správními úřady - nařízení obcí, krajů a hl. města Prahy (čl. 79 odst. 3 Ústavy) 5. Tvorba statutárních předpisů (ve formě předpisů právních) - obecně závazné vyhlášky obcí, krajů a hl. města Prahy (čl. 104 odst. 3 Ústavy) 6. Vydávání interních normativních aktů - stavovské (profesní) předpisy (statutární předpisy, které nemají formu předpisů právních) - interní normativní akty (usnesení vlády, směrnice...) (tzv. vlastní a cizí legislativa)
Prameny úpravy tvorby právních předpisů Ústava, Listina zákon ČNR č. 2/1969 Sb. (kompetenční zákon) zákon č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a Sbírce mezinárodních smluv Zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
obecní zřízení, krajské zřízení, zák. o hl. m. Praze legislativní pravidla vlády "legislativní pravidla" pro tvorbu nařízení územních samosprávných celků
Proces tvorby právního předpisu 1. příprava 2. projednání 3. schválení 4. publikace (5. změna nebo zánik)
Změna: bod 1-4 Zánik: 1. normotvůrce 2. předpis vyšší právní síly 3. Ústavní soud 4. skončení platnosti nebo účinnosti (anomálie)
Tvorba zákona Běžný postup: legislativní plán vlády věcný záměr návrhu zákona příprava paragrafovaného znění na ministerstvu aj. ústř. úřadu připomínkové řízení legislativní rada vlády vláda zákonodárná iniciativa (Poslanecká sněmovna, Senát, prezident)
Nikoliv běžný postup: návrh poslance, poslanců, příp. Senátu nebo zast. VÚSC vyjádření vlády podle čl. 44 Ústavy (Poslanecká sněmovna, Senát, prezident)
Problémy: tzv. "přílepky„ (nález Ústavního soudu sp.zn. Pl. ÚS 77/06) Komplexní pozměňovací návrhy (nález sp.zn. Pl. ÚS 39/08) Legislativní nouze (nález sp.zn. Pl.ÚS 55/10, sp.zn. Pl.ÚS 53/10)
Některá základní pravidla pro normotvornou činnost 1. Obecnost 2. Věcnost a konkrétnost 3. Jasnost a určitost 4. Normativnost 5. Srozumitelnost a předvídatelnost 6. Provázanost s právním řádem (soulad s předpisy vyšší právní síly) 7. Stručnost 8. Poznámky pod čarou
Vyhlašování právních předpisů (jako stadium procesu tvorby práva ve veřejné správě)
Vyhlašování právních předpisů - základní pojmy Ignorantia iuris non excusat Vyhlašování (publikace) - (aktivní) zprostředkování obsahu právních předpisů adresátům Publikace ve formálním smyslu (veřejnoprávní) - kvalifikovaným způsobem provedené zveřejnění právních předpisů (zpravidla) formou jejich otištění v oficiální úřední sbírce nebo jiným zákonem stanoveným způsobem - podmínkou platnosti a účinnosti
Publikace v materiálním smyslu (soukromoprávní) -všechny (ostatní) dostupné formy a prostředky uveřejňování textu předpisů, zejména jejich otištěním, ústním vyhlášením nebo zpřístupněním počítačovým (ÚZ, ASPI, komentáře atd.)
Podpis právního předpisu - právní význam -- jen u vyhlášek ministerstev a jiných ústředních správních úřadů -- suspenzivní veto prezidenta republiky Promulgace - deklaratorní stvrzení ústavního postupu vzniku zákona (pojem spíše historický)
Platnost -vyhlášení (ve formálním smyslu) je podmínkou platnosti, která znamená, že předpis se stává součástí právního řádu, schvalující orgán je jím vázán Účinnost -vlastnost právního předpisu, která umožňuje jeho aplikaci - okamžikem účinnosti nastávají právní účinky předpisu, tj. právní vztahy, jejichž regulaci předpokládá se již řídí tímto předpisem
Legisvakance -časové období mezi platností a (formální) účinností Republikace -vyhlášení úplného znění právního předpisu ("jak vyplývá z pozdějších změn") po provedené novelizaci (novelizacích)
Vyhlašování právních předpisů - prameny úpravy 1. Celostátní působnost: Ústava - čl. 52, čl. 33 odst. 4 Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky - čl. 12 zákon č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a Sbírce mezinárodních smluv zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči zákon č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči
2. Omezená územní působnost: Obecní zřízení - § 12 Krajské zřízení - § 8 Zákon o hl. městě Praze - § 45 zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví (nařízení krajské veterinární správy podle zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči bylo nahrazeno nařízením obce o mimořádných veterinárních opatřeních)
Právo EU a jeho publikace Úřední věstník EU - přístupný v sídelních městech VÚSC
Literatura: Základní: Sládeček, V. Obecné správní právo. Praha: Wolters Kluwer, K hlubšímu studiu: Bohadlo, D., Harazímová, R., Mlsna, P., Vavera, F., Váňa, L. (eds.). Legislativní proces (teorie a praxe). Praha: Ministerstvo vnitra, 2011.