Rozbor souvětí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
Skladba – souvětí souřadné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Digitální učební materiál
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Souvětí souřadné (parataktické)
Syntax - druhy vedlejších vět
Spojky.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
holé, rozvité, několikanásobné
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Významové poměry mezi hlavními větami
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Rozbor souvětí VY_32_INOVACE_46_Rozbor souveti
Jazyk a jazyková komunikace
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Urči významový poměr Buď bude hezky, nebo bude pršet. slučovací odporovací vylučovací.
Souvětí souřadné.
Spojky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Rozbor souvětí.
Transkript prezentace:

Rozbor souvětí

Vyhledej přísudky! Jestliže si uživatel koupí nový počítač, bude po jeho zapnutí zřejmě zklamán, neboť počítač nebude dělat vůbec nic, protože v něm chybí operační systém. koupí bude zklamán nebude dělat chybí

Podle počtu přísudků urči počet vět v souvětí! 1 Jestliže si uživatel koupí nový počítač, 2 bude po jeho zapnutí zřejmě zklamán, 3 neboť počítač nebude dělat vůbec nic, 4 protože v něm chybí operační systém.

Rozliš věty hlavní a vedlejší! 1 1 V Jestliže si uživatel koupí nový počítač, Jestliže si uživatel koupí nový počítač, 2 2 H bude po jeho zapnutí zřejmě zklamán, bude po jeho zapnutí zřejmě zklamán, 3 3 H neboť počítač nebude dělat vůbec nic, neboť počítač nebude dělat vůbec nic, 4 V protože v něm chybí operační systém.

Urči druh vedlejších vět! Jestliže si uživatel koupí nový počítač, 2 H bude po jeho zapnutí zřejmě zklamán, 3 H neboť počítač nebude dělat vůbec nic, 4 V protože v něm chybí operační systém. 1.V V – PŘÍSLOVEČNÁ PODMÍNKOVÁ 2. VV – PŘÍSLOVEČNÁ PŘÍČINNÁ

Významový poměr mezi větami hlavními! Jestliže si uživatel koupí nový počítač, 2 H bude po jeho zapnutí zřejmě zklamán, 3 H neboť počítač nebude dělat vůbec nic, 4 V protože v něm chybí operační systém. neboť – poměr důsledkový

Graf souvětí důsledkový 2. VH 3. VH neboť 1. VV 4. VV příslovečná podmínková příslovečná příčinná

Významový poměr mezi větami ve vztahu souřadnosti: slučovací: a, i, ani,nebo, ani-ani, hned-hned, jednak-jednak, zčásti-zčásti stupňovací: ba (i), ba (ani), dokonce (i), nejen-ale (i), nejen-nýbrž (i),nejen-dokonce (i) odporovací: ale, avšak, však, nýbrž, jenže, přece, ale-ani, přesto, sice-ale vylučovací: nebo, anebo, či, jinak, buď-nebo (anebo,či) příčinný: neboť, vždyť, totiž důsledkový: (a) proto, (a) tedy, (a) tudíž, (a) tak

Druhy vedlejších vět Podmětná Kdo? Co? Přísudková Předmětná pádové otázky kromě 1. a 5. p. Přívlastková Jaký? Který? Čí? Doplňková Jak? Jaký? + věta řídící Příslovečné: místní Kde, odkud, kudy, kam…? časová Kdy, odkdy, jak dlouho…? způsobová Jak, jakým způsobem? měrová Jak moc, do jaké míry? příčinná Proč, co je příčinou? účelová Proč, za jakým účelem? podmínková Za jakých podmínek? přípustková I v kterém případě?

Hlavní věty – věty mluvnicky i významově nezávislé na jiné větě připojeny souřadicími spojovacími výrazy Vedlejší věty závislé na jiné větě v souvětí připojeny podřadicími spojovacími výrazy