Cesta ke kvalitě Evaluační nástroje

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Kariérové poradenství
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Vlastní hodnocení školy
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Hodnocení škol a školských zařízení
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Mgr. Jana Palanská.
Vzájemná hospitační činnost
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
„ VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY “ Základní škola, Liberec, Lesní 575/12
Konference projektu Cesta ke kvalitě
Základní škola a Odborná škola Zbůch, V Sídlišti 349, Mgr. Milena Peteříková Konference projektu 11. listopadu 2009 Studijní a vědecká knihovna,
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Vlastní hodnocení školy
Zdravá škola.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
vlastní hodnocení školy
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Rámcové a školní vzdělávací programy
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Kariérové poradenství v českém středním školství
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Assessment centrum.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Model intenzivní podpory
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Cesta ke kvalitě Evaluační nástroje Stanislav Michek, zástupce hlavního manažera projektu, NÚV 29.11. 2011

Mapa evaluačních nástrojů Pozorování Skupinové rozhovory Dotazování jiných aktérů Dotazování žáků Evaluační nástroje poskytující kvantitativní indikátory Analýza dokumentů Plánuj Dělej Kontroluj Jednej Profesní portfolio učitele Rámec profesních kvalit učitele Klima školy Zpětná vazba absolventů a firem Dotazování rodičů Anketa pro rodiče Příprava na změnu. Metoda pro předjímání reakcí lidí. Výuka v odborném výcviku Skupinová bilance absolventů Učíme děti učit se Analýza dokumentace školy Metody, a formy výuky Dotazování učitelů Internetová prezentace školy Mapování cílů kurikula Zapojení ICT v životě školy – Profil školy21 Zjišťování a vyhodnocování výsledků vzdělávání žáků Klima učitelského sboru Poradenská role školy Anketa pro učitele Připravenost školy k inklusivnímu vzdělávání Předcházení problémům v chování žáků Společenství prvního stupně Strategie učení se cizímu jazyku Postoje žáků ke škole Školní výkonová motivace žáků Interakce učitele a žáků Anketa pro žáky Klima školní třídy Založeno na kvalitativním přístupu Dobrá škola. Metoda pro stanovení priorit školy 360° zpětná vazba pro střední úroveň řízení školy Založeno na více metodách Rámec pro vlastní hodnocení školy

Seznam evaluačních nástrojů Rámec pro vlastní hodnocení školy. Metodický průvodce Anketa pro rodiče. Anketa škole na míru Anketa pro žáky. Anketa škole na míru Anketa pro učitele. Anketa škole na míru Analýza dokumentace školy. Katalog kvantitativních indikátorů Dobrá škola. Metoda pro stanovení priorit školy Příprava na změnu. Metoda pro předjímání reakcí lidí Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch Profesní portfolio učitele. Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení 360° zpětná vazba pro střední úroveň řízení. Soubor dotazníků a metodických doporučení Metody a formy výuky. Hospitační arch Učíme děti učit se. Hospitační arch Výuka v odborném výcviku. Hospitační arch Klima školy. Soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče Klima školní třídy. Dotazník pro žáky Klima učitelského sboru. Dotazník pro učitele Společenství prvního stupně. Dotazník pro žáky formou počítačové hry Interakce učitele a žáků. Dotazník pro žáky Připravenost školy k inkluzivnímu vzdělávání. Dotazník pro učitele Předcházení problémům v chování žáků. Dotazník pro žáky Poradenská role školy. Posuzovací arch Mapování cílů kurikula. Posuzovací arch Strategie učení se cizímu jazyku. Dotazník pro žáky Školní výkonová motivace žáků. Dotazník pro žáky Postoje žáků ke škole. Dotazník pro žáky Zjišťování a vyhodnocování výsledků vzdělávání žáků. Posuzovací archy ICT v životě školy - Profil školy21. Metodický průvodce Internetová prezentace školy. Posuzovací arch Skupinová bilance absolventů. Metoda pro hodnocení průběhu školního vzdělávání Zpětná vazba absolventů a firem. Dotazník pro absolventy a metoda rozhovoru pro zástupce spolupracujících firem

Manuály k evaluačním nástrojům Cíle a účel nástroje Obecný úvod do problematiky Pokyny pro zadávání a vyhodnocení nástroje Interpretace nástroje Postup ověřování nástroje Obecná doporučení – opatření Ukázka použití nástroje Rizika nástroje Přílohy Nástroj Evaluační zpráva Psychometrické vlastnosti nástroje a normy

1. Rámec pro vlastní hodnocení školy. Metodický průvodce. Autorka: Martina Kekule

Použití nástroje Výstup identifikace oblastí kvality, ve kterých škola dosahuje dobrých výsledků identifikace oblastí kvality, které je vhodné zlepšit Zpráva o vlastním hodnocení školy ve Wordu, PDF, ODT

Charakteristika nástroje Kdo hodnotí? Možnosti použití evaluačního nástroje: dostačující nástroj pro školy, které s evaluací teprve začínají a pro školy, kde by systematičtěji provedená evaluace postrádala smysl (malotřídky apod.) provádí: ředitel/ka, užší vedení přehledový a zastřešující nástroj pro autoevaluaci, kterou je vhodné prohlubovat použitím dalších evaluačních nástroj provádí: širší vedení, tým složený s dalších zaměstnanců provádí: -//- s případným pohledem externího hodnotitele

Vazba na vyhlášku č. 15/2005 Sb. a novelu č. 225/2009 Sb. Odstavec 2 § 8 - hlavní oblasti vlastního hodnocení školy. Písm. a) - e): detailně zhodnoceny pomocí kriteriálních otázek. Písm. f) (Úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům): je splněn při provedení souhrnného zhodnocení jednotlivých oblastí. Odstavec 1 § 8 - zaměření vlastního hodnocení školy. Písm. a) a b) se týkají cílů a posouzení, jak jsou tyto cíle plněny. Toto hodnocení se vždy děje v rámci souhrnných zhodnocení jednotlivých oblastí. Pro větší přehlednost jsou cíle převzaty z jiných dokumentů a zaznamenány v úvodní části nástroje. Provedení druhého celkového zhodnocení znamená splnění požadavků v písm. c) a d)

Východiska, inspirace Východiska, inspirace Inspirace nástroji pro sebehodnocení firem (model CAF, model START) Inspirace nástroji pro auto/evaluaci v evropských zemích (např. přehled evaluace škol poskytujících povinné vzdělávání v Evropě (data Eurydice), Jak dobrá je naše škola?, Holandský dotazník pro učitele) Legislativa (školský zákon, vyhláška č. 15/2005 a její novela č. 225/2009) Kritéria hodnocení ČŠI, požadavky RVP na autoevaluaci Další odborná literatura týkající se auto/evaluace Dokumenty obsahující vlastní hodnocení škol vytvořené samotnými školami Skupinové rozhovory se zástupci různých typů škol

Upraveno na základě diskusí z 2 focus groups a připomínek zástupců 7 typů škol Pilotáže se účastnilo: sledována obsahová validita, náročnost a srozumitelnost nástroje Typ školy Počet Mateřská škola 2 Základní škola 11 Gymnázium 5 SOU 3 SOŠ 9 VOŠ 1

Evaluační proces s RVHŠ: Struktura nástroje Evaluační proces s RVHŠ:

Struktura nástroje pohledem uživatele Činnosti, které provedete během vlastního hodnocení školy při použití nástroje, můžeme rozdělit do několika základních kroků: 1. Úvodní informace Uvedete stručný popis školy zasazený do kontextu vnějšího prostředí (velikost školy a sídla školy, charakteristika spádové oblasti atd.). Zaznamenáte cíle školy, které jsou stanoveny zejména v koncepčním záměru rozvoje školy a ve školním vzdělávacím programu. Vyberete typ školy, na základě kterého budou vygenerována kritéria příslušející právě k danému typu školy. Můžete si vygenerovat podklady, které tvoří zejména z přehled kriteriálních otázek.

Struktura nástroje pohledem uživatele 2. Hodnocení oblastí a podoblastí Postupně zhodnotíte všechny podoblasti podle navržených kriteriálních otázek. Shromáždíte důkazy, kterými doložíte, co a jak je v dané oblasti prováděno, jakých výsledků je dosahováno. Těmito důkazy mohou být i šetření dílčích oblastí kvality školy realizovaná za pomoci nástrojů vytvořených v rámci projektu Cesta ke kvalitě. Vyberete odpovídající stupeň na hodnotící škále. Zvolíte počet bodů v rozmezí příslušejícím danému stupni (volitelné). Můžete podat konkrétní návrh na zlepšení v dané oblasti (volitelné).

Struktura nástroje pohledem uživatele 3. Souhrnné zhodnocení a návrh zlepšení Provedete souhrnné zhodnocení za každou oblast také vzhledem k podmínkám a stanoveným cílům školy. Provedete celkové zhodnocení dosažených výsledků. Navrhnete opatření pro další zlepšování. Vygenerujete si zprávu o vlastním hodnocení školy, kterou ještě můžete upravit.

Oblasti kvality školy Podmínky ke vzdělávání Obsah a průběh vzdělávání Podpora školy žákům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání Výsledky vzdělávání žáků Vedení a řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků Úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům  

Zpráva o vlastním hodnocení školy Kapitoly:   Formát: pro Office 03/07, PDF Reader nebo OpenOffice Možnost doplnit nebo upravit text, přidat fotografie, apod.

Jaké jsou škály? Jaké máme důkazy? Jaký odpovídá stupeň hodnocení? zhodnocení kritéria souhrnné zhodnocení Jaké jsou škály? Jaké máme důkazy? Jaký odpovídá stupeň hodnocení?

2 typy Hodnocení: hodnocení procesu (např. 2.3) zhodnocení kritéria 2 typy hodnocení procesu (např. 2.3) hodnocení dosažení výsledku (např. 4.1) Škály (viz podklady) ad 1) rozdíl mezi stupněm 2 a 3: systematičnost! ad 2) škála 1:   škála 2: omezený výběr v závislosti na předchozím škála 1 a 2:   Bodové hodnocení – volitelné – lépe začít na spodní hranici

Výběr jednotlivých stupňů škál Hodnocení Výstupy škol: Výběr jednotlivých stupňů škál

  Hodnocení: Škály (viz podklady) ad 2) škála 1 Hodnocení zhodnocení kritéria Škály (viz podklady) ad 2) škála 1 Stupeň 1 Stupeň 2 Stupeň 3 Stupeň 4  

  Hodnocení: Škály (viz podklady) ad 2) škála 1 a 2 Hodnocení zhodnocení kritéria Škály (viz podklady) ad 2) škála 1 a 2 Škála 1 Škála 2 trendy za období min. 3 let extrapolace  

 Úkol: Uveďte + a – následujících důkazů  Hodnocení Hodnocení: zhodnocení kritéria Důkazy viz Zdroje cíl: objektivizace hodnocení konkrétní! rozbor různých aspektů stručné, stačí odkaz na konkrétní dokument (např. provedenou analýzu)  Úkol: Uveďte + a – následujících důkazů 

Hodnocení Hodnocení: Podmínky Zhodnocení oblastí vzhledem k Oblasti dobrých výsledků, oblasti ke zlepšení zhodnocení kritéria souhrnné zhodnocení

RVHŠ v číslech RVHŠ v číslech Nástroj 5 oblastí 25 podoblastí cca 100 kritérií Zpráva o vlastním hodnocení školy cca 15 stran bez příloh max. 40 stran včetně příloh Program 23 složek 251 souborů 11 659 řádků zdrojového kódu

2. Ankety pro rodiče Autor: Tomáš Kohoutek

Ankety pro rodiče Cílem ankety může být zjištění názoru rodičů na určité aspekty činnosti školy nebo získání doporučení před určitým konkrétním rozhodnutím v dalším rozvoji školy. Obecně lze anketu využít v každém typu školy. Soubor otázek pro výběr usiluje o uspokojení 8 typů škol (MŠ speciální, ZŠ, speciální ZŠ, G, SOŠ, SOU, konzervatoř, ZUŠ), které jsou cílovými skupinami projektu. Pod tímto evaluačním nástrojem nenajdete pouze jednu anketu, ani sadu anket. Najdete zde soubor 158 otázek pro každý typ školy vhodných pro použití a dále doporučení pro skladbu otázek do jedné ankety, která může být adresovaná rodičům. Verbalizovaná zpráva i s tabulkami výsledků je ihned automaticky generována ve wordu a v PDF

Ankety pro rodiče – bloky otázek Informace: Jsou pro Vás dostačující informace, které dostáváte ze školy? Jak přínosné jsou pro Vás tyto zdroje informací o Vašem dítěti a o škole? Jak jste spokojeni se zázemím a vybavením školy? Zázemí školy: Jak jste spokojeni s úrovní výuky na naší škole? Jak jste spokojeni s jednotlivými oblastmi výuky? Jak náročné jsou podle Vás požadavky, které škola na Vaše dítě klade? Jsou v naší škole velké rozdíly: Výuka: Nakolik jste spokojeni s úrovní výchovného působení naší školy? Podporuje naše škola u dítěte: Jste spokojeni s úrovní dalších aktivit školy? Posuďte prosím, s čím se Vaše dítě ve škole setkává a jak se zde cítí: Přáli byste si, aby se něco změnilo: Nakolik o Vás platí, že... Spolupráce školy s partnery: Jste spokojeni s úrovní komunikace mezi Vámi a školou? Výchovné působení školy: Posuďte prosím, jak jste spokojeni s vedením školy: Pokuste se prosím obecně ohodnotit, nakolik jste celkově spokojeni

Prostředí anket pro rodiče

Samotná anketa pro rodiče

Ankety pro rodiče – struktura zprávy Informace o respondentech Souhrnné výsledky – splnění očekávání s: s úrovní informací o škole se zázemím školy s úrovní výuky s výchovným působením školy s nabídkou mimoškolních aktivit a dalších akcí školy se vztahy a atmosférou ve škole s úrovní komunikace se školou s vedením školy s úrovní spolupráce školy s partnery Splňuje škola Vaše očekávání? Doporučili byste školu, do které Vaše dítě chodí, i svým známým? Informace Zázemí školy Výuka Výchovné působení školy Vztahy Spolupráce rodičů Komunikace Vedení školy

4. Anketa pro učitele Autor: Tomáš Kohoutek

Anketa pro rodiče Cílem ankety může být zjištění názoru pracovníků školy na určité aspekty činnosti školy nebo získání doporučení před určitým konkrétním rozhodnutím v dalším rozvoji školy. Obecně lze anketu využít v každém typu školy. Soubor otázek pro výběr usiluje o uspokojení většiny typů škol (MŠ speciální, ZŠ, speciální ZŠ, G, SOŠ, SOU, konzervatoř, ZUŠ), které jsou cílovými skupinami projektu, tj. ped. pracovník ZŠ a SŠ, pracovník ZUŠ, učitel OV, nepedagogický pracovník. Pod tímto evaluačním nástrojem nenajdete pouze jednu anketu, ani sadu anket. Najdete zde soubor 194 otázek pro každý typ školy vhodných pro použití a dále doporučení pro skladbu otázek do jedné ankety, která může být adresovaná učitelům. Verbalizovaná zpráva i s tabulkami výsledků je ihned automaticky generována ve wordu a v PDF

Ankety pro učitele – bloky otázek Postoje, preference Reflexe vlastních výsledků, sebehodnocení výsledky žáků úspěchy (ve vztahu k preferencím) Formy výuky Výsledky, hodnocení hodnocení žáků náročnost požadavků školy překážky Sebehodnocení činnosti pedagoga zdroje zpětné vazby postupy sebehodnocení Další vzdělávání pedagogických pracovníků ochota k dalšímu vzdělávání formy dalšího vzdělávání

Ankety pro učitele – bloky otázek Spolupráce spolupráce v pedagogickém sboru, spolupráce s žáky a rodiči spolupráce s nepedagogickými pracovníky Podpora ze strany školy, vedení školy Vztahy Zázemí a vybavení školy zázemí vybavení pro výuku výpočetní technika Spokojenost s pracovními podmínkami Shrnující otázky, celkové zhodnocení

Prostředí ankety pro učitele

5. Analýza dokumentace školy Katalog kvantitativních indikátorů Autor: Petr Bannert

Přehled indikátorů kvality, které lze v dokumentaci školy sledovat a vyhodnocovat v návaznosti na stanovená kritéria pracuje s údaji vedené školou v rámci povinné a další dokumentace (školní matrika, třídní knihy, třídní výkazy, žákovská knížky, katalogy, výsledky soutěží, apod.); s informacemi, které jsou prostřednictvím školy předávány dalším institucím – statistiky (ÚIV, ČŠI, KEVIS, výroční zpráva o činnosti školy, apod.); s informacemi, které si škola získává pro vlastní potřebu (CZVV, ÚP, ČŠI, výroční zprávy kraje, systémové informační portály, apod.).

Příklad katalogového listu vybraného indikátoru Četnost žáků v intervalovém rozdělení klasifikačních průměrů Pro danou školu je např. charakteristické (vlastní normalita školy), že její klasifikační průměr z dlouhodobého hlediska je cca 2,50. Tento průměr je pak hodnotícím kritériem. Potom lze např. sledovat následující ukazatele: a) Jaké je rozložení procentní četnosti žáků v okolí tohoto průměru? b) Kolik procent žáků má průměr do 2,50 včetně? c) Kolik procent žáků má průměr horší než 2,50?

metoda pro stanovení priorit školy 6. Dobrá škola metoda pro stanovení priorit školy Autoři: Milan Pol – Bohumíra Lazarová

Dobrá škola - metoda pro stanovení priorit školy Kvalitativní nástroj pro stimulaci diskuze o prioritách a vizích školy Založené na výběru 10 z 66 výroků minimálně 3 čtyřčlennými skupinami pracovníků školy z následujících kategorií: Cíle školy Reflexe a (auto)evaluace Kurikulum – výukové plány Vybavení a vzhled školy Vztah k lokalitě a vnější vztahy Dělba práce a organizace Kompetence a vzdělávání učitelů Rozhodování Vedení a řízení školy Vztahy ve škole Oddanost lidí a motivace Inovace a změna Ověřování na šesti školách leden – září 2010: 3 ZŠ (vesnická, městská i z malého města), 1 ZŠ praktická (město), 1 SOU (malé město) a 1 G (město) Práce s týmem 18 – 26 učitelů. Při ověřování zaznamenání všech připomínek, které učitelé vyjadřovali a na základě nich úprava nástroje Nástroj také zveřejněn v prosinci 2009 na internetových stránkách NÚOV - žádná škola neposkytla zpětnou vazbu Na základě ověřování vznikl navazující dotazník pro učitele s 25 tvrzeními zestručnit na 1 snímek

8. Rámec profesních kvalit učitele Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Autorský tým: Anna Tomková, Vladimíra Spilková, Michaela Píšová, Jana Kargerová, Klára Kostková , Tereza Krčmářová, Nataša Mazáčová

Charakteristika nástroje Systém pro hodnocení a sebehodnocení učitelů Založeno na profesních činnostech projevujících se jako profesní kompetence učitele - soubor profesních znalostí, dovedností, postojů, hodnot i osobnostních charakteristik 47 kritérií v osmi oblastech: 1. Plánování výuky (7 kritérií) 2. Prostředí pro učení (7 kritérií) 3. Procesy učení (7 kritérií) 4. Hodnocení práce žáků (5 kritérií) 5. Reflexe výuky (4 kritéria) 6. Rozvoj školy a spolupráce s kolegy (3 kritéria) 7. Spolupráce s rodiči a širší veřejností (6 kritérií) 8. Profesní rozvoj učitele (8 kritérií)

3. Procesy učení Učitel používá takové výukové strategie, které umožňují každému žákovi porozumět probírané látce, osvojit si žádoucí kompetence a získat vnitřní motivaci i dovednosti k celoživotnímu učení a poznávání. Učitel: 3.1 vede výuku podle připraveného plánu, aktuálně reaguje na vývoj situace a na potřeby a možnosti jednotlivých žáků, neztrácí zaměření na stanovené cíle učení; seznamuje žáky s výchovně vzdělávacími cíli; reaguje změnou plánu na aktuální situaci a potřeby žáků, aniž ztrácí ze zřetele dlouhodobé cíle;  3.4 vede žáky k porozumění učivu, situace, úkolu; vede žáky k výběru důležitých informací; vede žáky k výběru, interpretaci a porozumění informacím z rozličných zdrojů; zjišťuje, zda žáci správně porozuměli zadání či získaným informacím; žádá, aby žáci vyjadřovali své porozumění vlastními slovy; zařazuje látku do širšího kontextu; jasně formuluje otázky, zadání úkolů, a to různými způsoby (ústně, písemně);  

D - Standardní zvládání profesních činností popsaných v daném kritériu Ukázka škály N – Zvládání profesních činností popsaných v daném kritériu nelze hodnotit A - Zvládání profesních činností popsaných v daném kritériu na základní úrovni B - Drobný pokrok ve zvládání profesních činností popsaných v daném kritériu (od stupně A ke stupni D) C – Podstatný pokrok ve zvládání profesních činností popsaných v daném kritériu (od stupně A ke stupni D) D - Standardní zvládání profesních činností popsaných v daném kritériu E – Stálý pokrok ve zvládání profesních činností popsaných v daném kritériu (od stupně D ke stupni F) F - Vynikající zvládání profesních činností popsaných v daném kritériu

Zprávy jsou ihned automaticky generovány v PDF Výstupy z nástroje Pro učitele: Zpráva z rozhovoru, obsahující silné stránky, podněty k růstu a plán osobního rozvoje učitele v hodnocené oblasti (hodnocených oblastech) Pro ředitele Zpráva z hodnocení, obsahující silné stránky, podněty k růstu a plán osobního rozvoje hodnocených učitelů v hodnocené oblasti (hodnocených oblastech) Zprávy jsou ihned automaticky generovány v PDF

10. 360° zpětná vazba pro střední úroveň řízení školy Soubor dotazníků a metodických doporučení Autorka: Renata Kocianová

360° zpětná vazba pro střední úroveň řízení je vícezdrojové hodnocení, zpětná vazba od více hodnotitelů: hodnocení nadřízeným sebehodnocení pracovníka hodnocení spolupracovníky hodnocení podřízenými hodnocení těchto kritérií / kompetencí: Pracovní iniciativa Pracovní komunikace (uvnitř i vně školy) Spolupráce se spolupracovníky Řešení problémů Odolnost vůči zátěži při práci Organizace práce, rozhodování Spolehlivost, odpovědnost Vedení lidí, personální práce Odbornost.

STŘEDNÍ MANAGEMENT ŠKOL zástupci ředitele zástupce pro I. stupeň zástupce pro II. stupeň zástupce pro ekonomiku a provoz zástupce pro teoretické a praktické předměty (i podle oborů) zástupce pro detašovaná pracoviště vedoucí skupin učitelů vedoucí metodických sdružení (1. – 2. ročník, 3. – 5. ročník) vedoucí předmětových komisí, vedoucí učitelé, vedoucí předmětů, vedoucí učitelé podle předmětů, skupinový učitel v dílně výchovní poradci (pro 1. a 2. stupeň) koordinátoři (např. ICT, ŠVP, environmentální výchova) metodici prevence vedoucí školní družiny vedoucí školní jídelny vedoucí domova mládeže vedoucí mateřské školy vedoucí správního úseku

Nejprve probíhají SW hodnocení – dotazník Postup 360 ° zpětné vazby Hodnocené období: např. v období od ledna do poloviny února následujícího kalendářního roku. Nejprve probíhají SW hodnocení – dotazník Zpráva pro hodnoceného a pro ředitele je ihned automaticky generována v PDF Poté probíhají hodnotící rozhovory. Dotazníky slouží jako podklad k rozhovoru. Po skončení hodnotícího rozhovoru pracovník potvrzuje svým podpisem na formuláři „Záznam hodnotícího rozhovoru“, že byl seznámen se závěry hodnocení a že s ním byly projednány. Originály všech vyplněných formulářů s podpisy se archivují

Ukázka SW dotazníku

12. Učíme děti učit se Hospitační arch Autorka: Hana Kasíková

Učíme děti učit se - hospitační arch K posouzení výuky z hlediska příležitosti pro rozvoj kompetence k učení Situace podporující Zacílení výuky Úkolové situace nižšího řádu Úkolové situace vyššího řádu Podpora výkonu Žákovská volba Práce s informačními zdroji Poskytnutí pomoci žákovi při obtížích Reflexe učební činnosti Samostatný časový blok věnovaný přímé práci s rozvojem kompetence k učení Situace tlumící Osobnostně ponižující Didakticky nepřijatelné Souhrnné charakteristiky výuky Časovost situací Pozitivní atmosféra Kontextovost výuky Celkové hodnocení výuky z hlediska podpory rozvoje kompetence k učení Hospitační arch k posouzení výuku z hlediska příležitosti pro rozvoj kompetence k učení Situace podpůrné: Zacílení výuky Úkolové situace nižšího řádu Úkolové situace vyššího řádu Podpora výkonu Žákovská volba Práce s informačními zdroji Poskytnutí pomoci žákovi při obtížích Reflexe učební činnosti Samostatný časový blok věnovaný přímé práci s rozvojem kompetence k učení Situace tlumící: Osobnostně ponižující Didakticky nepřijatelné Souhrnné charakteristiky: Časovost situací Pozitivní atmosféra Kontextovost výuky

Učíme děti učit se - hospitační arch Sleduje se: Výskyt situace 0 situace se nevyskytla + situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile (vnímáme sice snahu o podporu učebních kompetencí, ale zatím plně nezvládnuto) + + situace se vyskytla ve zdařilé podobě (jak je popsáno v charakteristice situace a pozorovaných projevech) Zásah žáků 1 situace zasáhla spíše jednotlivce či menší skupinu žáků 2 situace zasáhla většinu žáků či všechny žáky Ověřovali 3 zaškolení pozorovatelé během 20 hod v V-VI/2010 na ZŠ, G, SOŠ Ověření: vždy 2 pozor. během 24 hod v V-VI/2011 na ZŠ, SŠ v: přírodovědných, společenskovědních předmětech (včetně cizích jazyků), Ma, IVT a v odborném předmětu. Hospitační arch k posouzení výuku z hlediska příležitosti pro rozvoj kompetence k učení Situace podpůrné: Zacílení výuky Úkolové situace nižšího řádu Úkolové situace vyššího řádu Podpora výkonu Žákovská volba Práce s informačními zdroji Poskytnutí pomoci žákovi při obtížích Reflexe učební činnosti Samostatný časový blok věnovaný přímé práci s rozvojem kompetence k učení Situace tlumící: Osobnostně ponižující Didakticky nepřijatelné Souhrnné charakteristiky: Časovost situací Pozitivní atmosféra Kontextovost výuky

13. Výuka v odborném výcviku Hospitační arch Autor: Petr Mach

Téma a cíle odborného výcviku Časová struktura vyučovací jednotky Sledované oblasti: A Plánování a řízení (5 sledovaných jevů) B Použití metod a forem výuky (10 sledovaných jevů) C Materiální podmínky výuky (4 sledované jevy) D Motivace a hodnocení (3 sledované jevy) E Klima, vztahy, komunikace - pozorovací část (3 sledované jevy) Pohospitační rozhovor – analýza vyučovací jednotky Škála pro hodnocení sledovaných jevů: 1 – výborně; 2 - velmi dobře; 3 – dobře; 4 – dostatečně; 5 – nedostatečně

Ukázka sledovaných jevů C) Materiální podmínky výuky úroveň materiálního vybavení pracoviště úroveň vybavení uč. pomůckami a technickými výukovými prostředky úroveň zajištění hygienických podmínek pracoviště zajištění a dodržování bezpečnosti práce při výuce E) Klima, vztahy, komunikace - pozorovací část úroveň komunikace UOV se žáky úroveň neverbální komunikace vztah UOV k žákům

15. Klima školní třídy Dotazník pro žáky Autor: Jiří Mareš, Stanislav Ježek

34 -53 položkový dotazník pro žáky ke zjištění klima ve třídě Klima školní třídy Dotazník je použitelný pro žáky 2. stupně základních škol a všechny typy středních škol. 34 -53 položkový dotazník pro žáky ke zjištění klima ve třídě Informace o faktorech: Dobré vztahy se spolužáky Spolupráce se spolužáky Vnímaná opora od učitele Rovný přístup učitele k žákům Přenos naučeného mezi školou a rodinou Preference soutěžení ze strany žáků Dění o přestávkách Volitelně: Možnost diskutovat během výuky Iniciativa žáků Snaha žáků učit se Snaha zalíbit se okolí Škála: nesouhlasím - spíše nesouhlasím - těžko rozhodnout - spíše souhlasím – souhlasím Zpráva je ihned automaticky generována v PDF

Ukázka položek dotazníku a jejich interpretace 2. faktor - Spolupráce se spolužáky Svoje myšlenky nebo názory vysvětluji spolužákům. Diskutujeme a řešíme se spolužáky, jak by se daly vyřešit úkoly či problémy, které nám učitel/učitelka předložil/ předložila. Ostatní se mně ptají, jak jsem postupoval při řešení určitého úkolu či problému. V tomto předmětu se učím i od svých spolužáků. Ostatní chtějí se mnou na různých úkolech spolupracovat. Interpretace: Z hlediska práce se třídou je významné, zda jsou žáci zvyklí pracovat a řešit problémy či úkoly společně. Otázky se neptají na potřebu či žádoucnost spolupráce, ale přímo na spolupracování jako chování.

Vysvětlivky: 1: Dobré vztahy se spolužáky. 5: Přenos naučeného mezi školou 2: Spolupráce se spolužáky. a rodinou. 3: Vnímaná opora od učitele. 6: Preference soutěžení ze strany žáků. 4: Rovný přístup učitele k žákům. 7: Dění o přestávkách.

16. Klima učitelského sboru Dotazník pro učitele Autor: Petr Urbánek

Klima učitelského sboru Anonymní dotazník zjišťuje kvalitu interpersonálních vztahů a sociálních procesů pedagogického personálu, které fungují ve sledované škole tak, jak ji vnímají, prožívají a hodnotí učitelé, resp. pedagogičtí pracovníci školy. Sleduje faktory: sebehodnocení učitelů učitelova angažovanost; učitelova frustrace; relace směrem k vedení školy podpora učitelů vedením školy; pevnost vedení školy vztahy uvnitř sboru přátelské vztahy ve sboru; Evaluační zpráva je ihned automaticky generována v PDF

1. Podpora učitelů vedením školy (P) Faktory dotazníku 1. Podpora učitelů vedením školy (P) Vedení školy poskytuje konstruktivní kritiku zaměřenou na blaho školy a učitelů, zadává smysluplné úkoly; motivuje učitele, samo jde svým přístupem a vlastní prací příkladem. Akceptovány jsou jak požadavky fungování školy, tak také sociální potřeby učitelů. 2. Pevnost veDení školy (D) Vedení školy má kontrolu nad prací učitelů, formuluje jasné požadavky, používá rigorózní kritéria hodnocení; řízení školy drží pevně v rukou, plánuje reálné vize a má přehled o dění ve škole.

Faktory dotazníku 3. Angažovanost učitelů (A) Učitelé jsou iniciativní, hrdi na svou školu, respektují své kolegy a aktivně s nimi spolupracují; učitelé jsou ochotni naplňovat společnou vizi školy. Úsilí učitelů směřuje k podpoře a úspěchu žáků, preferovány jsou přátelské vazby k dětem a vytváření atmosféry důvěry. 4. Frustrace učitelů (F) Učitelé cítí nadbytek rutinních povinností mimo vlastní výuku a velké množství obtížné administrativy, o jejíž potřebnosti a rozsahu nejsou přesvědčeni. Méně příznivě jsou vnímány vztahy mezi kolegy. Řízení školy je vnímáno se znaky byrokratismu a manažerismu. 5. Přátelské vztahy ve sboru (V) Učitelé hodnotí vztahy mezi kolegy jako pevné a přátelské, případné konflikty umí řešit věcně a s nadhledem. Učitelé se osobně dobře znají a stýkají se i mimo své pracovní povinnosti.

SOŠ 32/39 Ústecký k. SOŠ 43/55 Pardubický kraj

SOŠ 32/39 Ústecký k. SOŠ 43/55 Pardubický kraj

17. Společenství prvního stupně Dotazník pro žáky formou počítačové hry Autorka: Denisa Denglerová ;

Nástroj zjišťuje postoje dítěte k tzv. 20 klíčovým pojmům: Popis nástroje Nástroj zjišťuje postoje dítěte k tzv. 20 klíčovým pojmům: moje paní učitelka; známky; přestávka; naše třída (místnost); moji spolužáci; kluci; holky; družina; žáci z vyšších tříd (starší žáci); běhání (lítání) ve škole; oběd ve školní jídelně; paní vychovatelka z družiny; školní záchodky (WC); poznámka; tělocvik; počítače; šatna; kroužky ve škole Klíčové pojmy se postupně po jednom zobrazují v horní třetině obrazovky (pojem, obrázek, zvuk) Ke klíčovým pojmům jsou přiřazovány atributy Na konci je dítě požádáno, aby seřadilo všechny atributy podle toho, jak se mu líbí či nelíbí. Sledují se postoje k pojmům prostřednictví vztahu k referenčním pojmům: Nejoblíbenější pohádková postava, kterou máš rád(a) Zlá pohádková postava, kterou vůbec nemáš rád(a) Evaluační zpráva je ihned automaticky generována v Excelu

18. Interakce učitele a žáků Dotazník pro žáky Autorky: Ilona Gillernová, Lenka Krejčová

Interakce učitele a žáků zjišťuje charakteristiky vzdělávacího a výchovného působení učitelů na žáky. První charakteristika zjišťuje, jak žáci vnímají a popisují (reflektují) vztah učitele k nim (školní emoční vztah), druhá se zaměřuje na způsob vedení žáků učitelem (požadavky), tj. do jaké míry klade na žáky požadavky, resp. jakou jim poskytuje volnost. Metoda je použitelná pro žáky 2. stupně základních škol a všechny typy středních škol. Jednotlivým vyučujícím výsledky ukážou jejich silné stránky ve stylu práce se žáky i jejich případné rezervy, jak je popisují jejich žáci. Tj. učitel se poměrně podrobně dozví, v kterých oblastech má vytrvat a pokračovat v interakcích se žáky daným způsobem a které oblasti je vhodné rozvíjet a posilovat. 60 položkový dotazník + známkování učitele + vzkazy od žáků Evaluační zpráva je ihned automaticky generována v PDF

Dimenze školního emočního vztahu kladný a střední vztah učitele k žákům - jsou respektovány potřeby vzájemně příznivých postojů, přijetí, porozumění, akceptace ve školním prostředí. záporný a rozporný emoční vztah: chybí uvedené charakteristiky příznivě nastavených vztahů nebo jsou jejich projevy jen nahodilé či pro konkrétního žáka v konkrétních školních podmínkách nedostatečné. Dimenze řízení (vedení) zahrnuje míru a způsob kladení požadavků, jejich kontrolu, poskytování prostoru, určitou míru volnosti. silné - s řadou požadavků učitele a jejich důslednou kontrolou, střední - charakteristická je vyváženost požadavků a volnost, které učitel žákům předkládá, slabé - učitel klade jen minimum požadavků a prakticky chybí jejich kontrola, žáci mají hodně volnosti při volbě úkolů i cílů Rozporné - nedůsledné s ohledem na požadavky i volnost, které učitel žákům nabízí – někdy hodně, jindy málo

19. Připravenost školy k inkluzivnímu vzdělávání Dotazník pro učitele Autor: Josef Lukas

Posuzovací arch pro učitele zaměřený na otevřenost školy k začleňování různých žáků do vzdělávání Obsahuje 30 položek – 20 minut vyplnění Struktura: Politika školy - 10 položek Kultura školy - 10 položek Praxe školy - 10 položek Výstup dotazníku: obecný rámcový slovní popis situace školy z hlediska její připravenosti k inkluzivnímu vzdělávání, který odráží názory všech pedagogů na tuto situaci; index inkluze který může sloužit k orientačnímu srovnání různých škol. Evaluační zpráva je ihned automaticky generována v Excelu

Ukázka položek posuzovacího archu Politika školy Vedení školy deleguje co nejvíce pravomocí a odpovědností na učitele a na žáky (popř. na členy komunity) Vše se rozhoduje v ředitelně a tam také probíhá kontrola všeho, co se ve škole děje Vedení deleguje víceméně mechanická nebo rutinní zadání, úkoly stojící na samostatnosti a tvořivosti chce stále kontrolovat Kultura školy Ve škole je místnost, kde si může učitel pohovořit s rodiči nebo se žákem, aniž by byli přítomni další lidé Soukromí ve škole je možné najít, ale musí se improvizovat (učitel musí požádat kolegu, aby odešel z kabinetu, když chce hovořit s rodičem nebo žákem) Učitelé hovoří s rodiči nebo žáky v kabinetě nebo sborovně v přítomnosti jiných lidí Praxe školy Škola nabízí volitelné předměty od druhého stupně jako posílení určitých školních předmětů (jazyky, informatika) Škola má speciální nabídku pro děti s různými nadáními, a to přímo v rámci výuky (např. přeskupování dětí podle oborů zájmu, obory nejen jako školní předměty); existuje přeskupování podle potřeb i možností Škola dělí děti podle výkonnosti na třídy A,B; v třídách jsou vytvářeny skupiny dle výkonnosti A, B, …, na které jsou kladeny diferencované požadavky

20. Předcházení problémům v chování žáků Dotazník pro žáky Autorka: Věra Vojtová

Předcházení problémům v chování žáků Dotazník je použitelný pro žáky 2. stupně základních škol a všechny typy středních škol. 35 položkový dotazník pro žáky k vyhodnocení silných a slabých stránek školního života ve faktorech Škola je místo, kam/kde: Úspěch a příležitost Negativní prožívání Vztah učitel – žák Školní status Formování (podpora) Interakce s vrstevníky Škála: rozhodně ano–spíše ano-spíše ne-rozhodně ne Evaluační zpráva je ihned automaticky generována v Excelu

Ukázka položek dotazníku – Škola je místo, kde … Úspěch a příležitost vymezují indikátory: rád se učím, vím, že mohu dosáhnout dobrých výsledků, jsem často zvědavý, hodně se toho naučím, učitelé se zajímají o mé názory. Negativní prožívání vymezují indikátory: cítím se osaměle; učitelé mě nemají rádi; učitelé některé žáky upřednostňují. Interakci s vrstevníky vymezují indikátory: těším se na přestávku, kde mě spolužáci přibírají k různým hrám, kde je o přestávkách dobrá zábava, se spolužáky si rádi povídáme, s kamarády děláme mnoho zajímavého.

Graf s faktory

24. Školní výkonová motivace žáků Dotazník pro žáky Autoři: Isabella Pavelková, Vladimír Hrabal

Školní výkonová motivace žáků Dotazník je zaměřen na školní výkonovou motivaci žáků (studentů) v oblasti: tendence (snahy) dosáhnout úspěšného výkonu a tendence vyhnout se neúspěchu (obavy ze selhání či neúspěchu). 12 položkový dotazník pro pedagogicko-psychologickou diagnostiku jednotlivých tříd 2. stupně základních škol a všech typů středních škol Standardizační vzorek: 1313 žáků z šestých až devátých tříd 26 ZŠ v kraji JHM, LBK, MSK, OLK, PHA, PLK, STC, ÚLK, VYS, ZLK. 1573 žáků z prvních až čtvrtých tříd (resp. z kvinty až oktávy u osmiletých gymnázií) ze 14 SŠ v kraji JHM, LBK, MSK, OLK, PHA, PLK, STC, ÚLK. Evaluační zpráva je ihned automaticky generována ve wordu a v PDF

Typologie žáků z hlediska výkonových potřeb

Typy žáků z hlediska školní výkonové motivace Vysoká potřeba úspěšného výkonu a současně nízká potřeba vyhnutí se neúspěchu Typ 2: nízká potřeba úspěšného výkonu a současně vysoká potřeba vyhnutí se neúspěchu Typ 3: vysoká potřeba úspěšného výkonu a současně vysoká potřeba vyhnutí se neúspěchu Typ 4: nízká potřeba úspěšného výkonu a současně nízká potřeba vyhnutí se neúspěchu Typ 5: nevyhraněný

25. Postoje žáků ke škole Dotazník pro žáky Autor: Radko Pöschl

Charakteristika dotazníku Škola má klíčovou úlohu v ovlivňování vztahů žáků ke vzdělávání, k vnímání smysluplnosti vzdělávání pro jejich život. Evaluační nástroj nabízí možnost zmapování těchto vztahů. Cílem dotazníku je zmapovat postoje žáků ke vzdělávání, ke škole a k vybraným vyučovacím předmětům. Konkrétně uvažujeme předměty český jazyk a literatura, matematika, cizí jazyk a výuka ICT, které bývají považovány jako „hlavní vyučovací předměty“ za jádro všeobecného vzdělávání. Evaluační nástroj je určen pro žáky všech typů středních škol a žáky 2. stupně škol základních. Dotazník postojů žáků je konstruován na principu metody sémantického diferenciálu, která umožňuje měřit skryté, konotativní významy pojmů u lidí a mapovat tak jejich postoje. Za klíčové považujeme v našem dotazníku pojmy VZDĚLÁVÁNÍ a ŠKOLA a jejich umístění vůči pojmu JÁ. Evaluační zpráva je ihned automaticky generována v Excelu

VZDĚLÁVÁNÍ, ŠKOLA – Klíčové pojmy ČESKÝ JAZYK, MATEMATIKA, CIZÍ JAZYK, POČÍTAČE –jádro všeobecného vzdělání. „hlavní“ vyučovací předměty. Vnímají žáci uvedené pojmy jako pouhé vyučovací předměty nebo si uvědomují i jiné, další jejich postavení ve svém životě? JÁ – Pojem, s jehož pomocí se dá minimálně vyčíst osobní postavení respondenta ke všem sledovaným pojmům. ŽIVOT, LÁSKA, BUDOUCNOST, POVINNOST, PRAVDA – Pojmy pomáhají určit vztah respondentů k jejich hodnotám. Uvědomují si žáci význam sledovaných pojmů pro svůj život a budoucnost? Do jaké míry vnímají vzdělávání a školu jako povinnost a pravdu? VĚDA, KULTURA, PŘÍRODA, SVĚT – Pojmy významově a obsahově velmi bohaté. Vnímají žáci význam vzdělávání pro náš svět? Do jaké míry mají sledované pojmy spojené s vědou a kulturou? TECHNIKA, HRA – Pojmy slouží pro dokreslení sémantického prostoru.

Význam pojmů je mapován pomocí sedmibodových škál, které uvozují následující adjektiva: Faktor hodnocení: užitečná – neužitečná jednotvárná – pestrá krásná – ošklivá nudná – zajímavá Faktor aktivity: pomalá – rychlá mladá – stará pasivní – aktivní pružná – tuhá Faktor potence: silná – slabá vzdálená – blízká hluboká – povrchní úzká – široká jednoduchá – složitá

26. Zjišťování a vyhodnocování výsledků vzdělávání žáků Posuzovací archy Autoři: Jana Straková, Petr Suchomel

Otázky pro výběru testu Potřebuji pro daný evaluační účel srovnání výkonů mých žáků s výkony žáků z jiných škol? Potřebuji ohodnotit vědomosti a dovednosti žáků týkající se širšího celku učiva? Je tento test vhodný pro účel, pro který ho potřebuji? Je doporučená interpretace výsledků shodná s mými potřebami? Je dostatečně dobře popsáno, jaké vzdělávací cíle test ověřuje? Je dostatečně dobře zacílen, neklade si příliš velké ambice, neověřuje příliš mnoho cílů? Poskytne mi tento test validní informaci o výsledcích mých žáků? Zjišťuje to, na co se ve výuce zaměřuji a co považuji za důležité? Je testový nástroj dostatečně kvalitní? Je dostatečně hodnověrně doloženo, že testové úlohy spolehlivě ověřují stanovené vzdělávací cíle? Má dostatečně vysokou reliabilitu? Je testový nástroj finančně dostupný? Jsou nároky na administraci přijatelné? Je přijatelná jeho časová náročnost? Je test určen pro žáky podobné těm, které vyučuji? Byl na takových žácích pilotován? Budu mít dostatečně podrobnou informaci o tom, s kým jsou moji žáci porovnáváni? Je srovnání s ostatními zúčastněnými školami relevantní? Je zpráva, kterou obdržím, dostatečně informativní? Poskytne mi užitečné a dostatečně podrobné informace, na základě kterých budu moci modifikovat svoji výuku? Poskytne užitečné informace mým žákům?

Otázky pro výběr autentické evaluační úlohy Vyžaduje vyřešení této úlohy vědomosti a dovednosti, které tvoří důležitou součást kurikula? Stojí úloha za čas a energii, která je nezbytná k jejímu řádnému vyřešení? Je úloha pro žáky dostatečně náročná a motivující? Pomůže zpětná vazba, kterou získají v průběhu práce na úloze, žákům vyhodnotit svoji práci a přizpůsobit ji danému úkolu? Pomohou žákům známky, které dostanou za danou úlohu, a s nimi spojené informace získat zpětnou vazbu a zlepšit jejich práci? Je návod na vyhodnocování žákovských odpovědí dostatečně podrobný a jednoznačný? Je úloha určena pro žáky podobné těm, které vyučuji? Byla na takových žácích pilotována? Budu mít dostatečně podrobnou informaci o tom, s jakým výkonem je výkon mých žáků porovnáván? Byla úloha standardizována na dostatečném počtu dostatečně různorodých žáků? Je srovnání s ostatními zúčastněnými školami relevantní?

29. Skupinová bilance absolventů Metoda pro hodnocení průběhu školního vzdělávání. Autoři: Karel Starý, Michaela Poláčková

Charakteristika nástroje Způsob získání informací od žáků odcházejících ze školy (9. ročník, maturující) Tematické nasměrování je dáno šesti otázkami: 1. Jakými třemi větami byste popsali své pocity při přechodu z 1. na 2. stupeň ZŠ (příp. ze ZŠ na SŠ)? 2. Které tři nejdůležitější věci charakterizují dobrého učitele – skutečného profesionála? 3. Vzpomeňte si na tři příklady, kdy vás výuka bavila a zároveň jste měli pocit, že jste se něco naučili. 4. Napište tři případy, kdy jste se do školy těšili. 5. Vzpomeňte si na tři konkrétní příklady, kdy jste školní znalosti využili mimo školu. 6. Jaké tři věci byste na této škole změnili, kdybyste byli na místě jejího ředitele?

Postup se žáky: Vysvětlení úkolu Rozdělení žáků do skupiny Diskuse ve skupině – hledání 3 odpovědí na otázku Hlasování o nejdůležitějších odpovědích – 2 hlasy/žák Závěrečná reflexe žáky – diskuse Postup zpracování „dat“: Přepis Analýza odpovědí Kategorizace odpovědí Zobrazení Interpretace výsledků

Jaké vlastnosti má dobrý učitel – skutečný profesionál? Žáci 9. ročníku ZŠ „XY“:

www.nuov.cz/ae cesta@nuov.cz www.evaluacninastroje.cz Vše podstatné o projektu lze nalézt na www.nuov.cz/ae Portál evaluačních nástrojů je zde www.evaluacninastroje.cz Otázky, náměty, doporučení lze psát na adresu cesta@nuov.cz