2. klíčová otázka: Jaká by měla být míra solidarity veřejnosti s lidmi bez domova? Reálná politika – co hraje roli Ing. Petr Víšek (Národní centrum sociálních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role obce v systému sociálních služeb Hradec Králové 7. května 2010 Jaromír Jech.
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Sociální správa - prosinec
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Ochrana, přerozdělování,
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
Sociální politika a Welfare State
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
Životní podmínky osob s PAS – poznatky ochránce Petra Zdražilová, Praha, 6.listopadu 2014 Petra Zdražilová / 6. listopadu, © Copyright Veřejný ochránce.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Územní uspořádání ČR Česká republika se člení na
Organizace sociální správy
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Klíčová otázka č. 2 Důstojnost a odpovědnost Roman JOCH 26. – 27. listopadu 2014.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Zdravotnictví řízené občanem Pavel Vepřek Tým DG plus.
1. Povinnosti KÚ jsou uvedené v § 93 písm. b) a c) ZSS, KÚ zajišťují metodickou, koordinační roli vůči činnostem sociální práce na úřadech obcí s rozšířenou.
Klíčová otázka č. 4 Zaměstnanost a práce Pavel Pěnkava 26. – 27. listopadu 2014.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Praha, 26. – 27. listopadu Co přispělo k nárůstu počtu lidí bez domova Restrukturalizace průmyslu a s tím spojená dlouhodobá nezaměstnanost Nezaměstnanost.
26. – 27. listopadu 2014 Klíčová otázka č. 5
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
1 Role české energetiky (doma a) na evropském trhu Petr Karas, ředitel Ústavu pro energetiku při Vysoké škole finanční a správní v Praze.
Klíčová otázka č. 4 Jak uskutečňovat komplexní sociální, zdravotní a další služby lidem bez domova? Představení „balíčku služeb“ – co vše je třeba (tj.
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
1 VI. NO a jejich role ve společnosti Servisní funkce Servisní funkce Kontrolní funkce Kontrolní funkce Výchovná funkce Výchovná funkce Informační funkce.
Chudoba jako sociální problém
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_87 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Vzdělání z hlediska teorie statků
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Systém sociálního zabezpečení Úvod. Používané zkratky ÚP – úřad práce OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná OBZP – osoba bez zdanitelných příjmů ČSSZ.
Převod kompetencí krajům (decentralizace a dekoncentrace) Ing. Světlana Kubíková Vrchní ředitelka sekce veřejné správy, Ministerstvo vnitra Praha, 24.
ANOTACE OBJASNIT POJMY OBEC, MĚSTO, ZASTUPITELSTVO, RADA, STAROSTA, MĚSTSKÝ ÚŘAD. VÝUKOVÝ MATERIÁL.
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 5. Sociální politika státu Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Sociální služby poskytované obcemi aktuální problémy Ing. Daniela Lusková.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
„SAMOSPRÁVA 2020“ (Řešení pro budoucnost) – Zlín Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Sociální pomoc Mirka Wildmannová.
Kvalita v sociálních službách jako proces
Jakub Skalický Obchodní akademie Neveklov 2014/2015
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Jste nájemníci? Pak jsme tu pro vás.
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Sociální pomoc Mirka Wildmannová.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Moje práce na Broumovsku
Úloha kraje v síťování sociálních služeb
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Transkript prezentace:

2. klíčová otázka: Jaká by měla být míra solidarity veřejnosti s lidmi bez domova? Reálná politika – co hraje roli Ing. Petr Víšek (Národní centrum sociálních studií, o.p.s.) 26. – 27. listopadu 2014

Česká republika má řadu sociálních problémů: spíše narůstá sociální napětí. vysoká nezaměstnanost vysoká míra dlouhodobé nezaměstnanosti, velký podíl mladých lidí v této situaci sesunutí značné části obyvatel blízko nad hranici chudoby a další. Ve všeobecné atmosféře orientované na práci a výkon, na udržení zaměstnání a plnění povinností jsou negativní sociální jevy vnímány na všech pólech společnosti ostřeji.

Bezdomovectví je veřejností vnímáno velmi kriticky Bezdomovci nemají její podporu Jejich „způsob života“ je všeobecně odmítán. Často nemilosrdně a neobjektivně. Dehonestace chudoby, ke které došlo v letech po roce 2005 pod prapory zneužívání sociálních dávek a ozdravení státního rozpočtu je vysunula na okraj společnosti. Bezdomovci jsou chápáni jako sociální, zdravotní a bezpečnostní riziko a jev snižující image a rating města.

Pro určení kdo by měl, chtěl a mohl řešit problémy bezdomovectví je třeba vzít v úvahu více aspektů: Veřejná sociální politika se realizuje na principu státem vynucené solidarity realizované sociálními transfery: daně na jedné straně aktivity sociální politiky na straně druhé. V této oblasti jde o sociální dávky a o sociální služby.

Tyto aktivity mohou realizovat: přímo stát svými orgány obce v přenesené působnosti ( při výkonu státní správy) obce v samostatné působnosti (při výkonu samosprávné působnosti) pokud jde o sociální služby tak i nestátní neziskové organizace bez - i s podporou veřejné správy.

Po reformě veřejné správy v roce 2000 neměl dlouhou dobu stát „v území“ žádného reprezentanta, který by nebyl v oblasti sociálních aktivit politiky závislý na přáních a názorech místních občanů, jako byl přednosta okresního úřadu, který byl úředníkem vlády, a jeho úřad. Dnes takovou roli plní alespoň v oblasti sociálních dávek úřady práce. Citát, starosta je příliš blízko občanům než aby mohl dělat nepopulární věci.

V oblasti bezdomovectví jde tedy nyní, pokud jde o veřejnou správu, o oblast působení samosprávy. Obec a její samospráva se ovšem nachází ve značně prekérní situaci. Na jedné straně je obec povinna ve své samostatné působnosti pečovat o uspokojování potřeb svých občanů. Přitom jde především o uspokojování potřeby bydlení, ochrany a rozvoje zdraví, a další. Současně ale musí orgány samosprávy respektovat ve své činnosti názory svých občanů. Tedy i „nepodporu“ bezdomovců. Projevuje se odporem ke zřizování zařízení, koncentraci apod.

Občané v obci mohou znát individuální důvody bezdomovectví osob, což nemusí být vždy podporou pro solidární aktivity. To vede i k migraci bezdomovců tam, kde nejsou známi, kde jsou podmínky pro jejich přežívání relativně lepší, ale kde už nemají vůbec žádnou podporu veřejnosti.

Obce se setkávají se závažnými objektivními problémy, které komplikují účinnější řešení: Jde o vzájemnou nevyváženost povinností, práv a finančních toků. Sociální služby jsou v ČR poskytovány m.j. obcemi, městy a kraji, a tyto subjekty mají stejné kompetence (ale ne možnosti) bez ohledu na svoji velikost. Obce působí, pokud jde o sociální služby, bydlení a pod. na svém území, větší obce nemají žádný vztah k občanům ve svém spádovém území.

Z hlediska samosprávné obce je rizikem územní přenos poptávky. Občanem s nároky na pomoc od obce je každý nově přišedší - kdo se formálně přihlásí k pobytu. (není řešením stanovit délku pobytu pro vznik nároku na pomoc) Města, která sociální služby bezdomovcům poskytují, "přitahují" osoby, z jiných měst a území, což zpětně objektivně snižuje zájem obcí takové služby rozvíjet a podporovat vůbec a z vlastních prostředků zvláště. Tak například zhruba 60 % "pražských" bezdomovců má trvalé bydliště jinde. Jejich domovské obce nemají žádnou povinnost městu Praha pomáhat.

Řešení těchto problémů je spíše v přerozdělení rolí mezi stát a samosprávu. co musí být na celém území státu stejné (to musí garantovat stát sám), to co může být variabilní podle potřeb a zájmů občanů, nechť vykonává samospráva. K tomu, za co odpovídá stát a co chce řešit musí mít ale účinné nástroje. Ani v samostatné ani v přenesené působnosti nemá stát možnost uložit konat.

Naše vlády vládnou tak krátkou dobu, že se k řešení tohoto problému nedostanou. Poslední dokument v tomto směru projednala vláda v roce 2005, ale bez reálných řešení, protože vzápětí padla a nahradila ji jiná. Situace v oblasti řešení bezdomovectví je součástí tohoto komplexního problému limitů rozdělení rolí mezi stát a samosprávu.

Při koncipování politiky je nevyhnutelné vycházet z toho, že každý veřejný program musí respektovat politické zájmy a možnosti subjektů, které je realizují. Jaké jsou tyto zájmy? Podporovat aktivity v oblasti bezdomovectví při nemožnosti řešit jiné problémy obce je pro samosprávné orgány politicky rizikové. (s výjimkou sloganů a programů – vyřešíme bezdomovectví tím, že je odsuneme z obce.) Viz poslední volby. Jak se vyjádřil jeden sociolog: chudých je málo a nechodí volit. Jako voliči jsou „k ničemu“, ovšem jako sjednocující cíl kritiky a odsouzení užiteční.

Dostupnost bydlení je v Česku všeobecně podpořena sociálními dávkami, ale podmíněna plněním souvisejících povinností a nutností nenarušování práv jiných lidí. To již není otázka solidarity ale reciprocity, která je vyžadována od všech občanů. Pro toleranci neplnění povinností nemá stát ani obec akceptovatelné důvody. To ale neznamená, že by lidé, kteří ze systému bydlení vypadli, měli zůstat bez pomoci, pokud o ni mají aktivní zájem. Stát i obce proto podporují nestátní subjekty, které poskytují pomoc i na nenárokovém principu. Nestátní subjekty v tom směru plní zástupnou roli a veřejnost jejich činnost, jak se zdá, respektuje.

Pro řešení bezdomovectví tak zbývá nestátní neziskový sektor. Jeho aktivity: poskytují určitou signální roli o výskytu a vývoji sociálních jevů, vycházejí z dobročinnosti, osobní motivace, z pochopení problémů, aktivizují občany, obsahují významný podíl dobrovolné práce, mohou mít neformálnější přístup ke klientům, jednodušší provozní režim mají i vyšší důvěru klientů než „úřad“, což je v této oblasti významné. Ostrakizace bezdomovectví na straně veřejnosti je zde kompenzovaná kvalifikovanou a motivovanou pomocí. Tento sektor pomáhá státu a obcím v zástupné roli a koná „za ně“.

Nestátní sektor zabezpečující služby sociální prevence je ale v Česku dlouhodobě podfinancován. Stát by měl garantovat regulérní kofinancování služeb sociální prevence, kterým jednoleté financování není. (i rozvoj) Stát by měl sdílet řešení problémů bezdomovectví s obcemi a nestátními subjekty, a to nástroji, které má, tj. legislativu a peníze.

Důvodem pro vyšší aktivitu státu je také že: aktivní opatření charakteru prevence a řešení jsou v zpravidla v rukách samosprávných obcí a měst, ale tíži ekonomických důsledků, když je obec nečinná, nebo dokonce koná v rozporu se zájmy státu, nese stát, (soudnictví, vězeňství, ústavní péče o děti, zdravotní péče, sociální pojištění, apod.). Stát by měl ve svém zájmu garantovat a finančně kofinancovat určitou minimální síť služeb sociální prevence.

Nejde o nový problém. Ottův naučný slovník z roku Závěr hesla „Dobročinnost“. „Dobročinnost soukromá, jakkoliv bez pomoci veřejné nedostatečna jest, přece zároveň nezbytna a nenahraditelna, nebezpečno by bylo chtíti ji nahraditi uvalením celého břemena na bedra státu a obcí“. Děkuji za pozornost