Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kvalita v sociálních službách jako proces

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kvalita v sociálních službách jako proces"— Transkript prezentace:

1 Kvalita v sociálních službách jako proces
Mgr. Petr Mach

2 Kvalita sociální služby?
vícero náhledů, normativně upraveno v rámci vyhlášky č. 505/2006 Sb., v Příloze č. 2, sociální služby musí být poskytovány v náležité kvalitě, měřítkem jsou standardy kvality sociálních služeb (SQSS), SQSS a jejich plnění jsou předmětem inspekce poskytování sociálních služeb.

3 Kvalita systému sociálních služeb?
dostupný, efektivní, kvalitní, bezpečný – chrání zájmy a práva, hospodárný.

4 Základní zásady zákona o sociálních službách?
Rozsah a forma pomoci a podpory poskytnuté prostřednictvím sociálních služeb musí zachovávat lidskou důstojnost osob. Pomoc musí vycházet z individuálně určených potřeb osob, musí působit na osoby aktivně, podporovat rozvoj jejich samostatnosti, motivovat je k takovým činnostem, které nevedou k dlouhodobému setrvávání nebo prohlubování nepříznivé sociální situace, a posilovat jejich sociální začleňování. Sociální služby musí být poskytovány v zájmu osob a v náležité kvalitě takovými způsoby, aby bylo vždy důsledně zajištěno dodržování lidských práv a základních svobod osob.

5 Současný stav?

6 Kvalita systému – proces/y kvality
Financování Plánování rozvoje sociálních služeb Registrace Kontrolní a sankční mechanismy Vzdělávání pracovníků Plnění podmínek registrace Plnění povinností poskytovatele soc. služeb Naplňování standardů kvality sociálních služeb

7 Systém financování financování se provádí na základě plánování rozvoje sociálních služeb, kontrolním mechanismem jsou finanční kontroly, vícezdrojové financování (dle druhu služby): zdroje od uživatelů (příspěvek na péči, příjem uživatele), individuální projekty krajů, dotační tituly MPSV či územně správních celků, fundraisingové aktivity poskytovatele (fondy EU, firemní granty, aj.). 7

8 Systém registrace upravuje ustanovení §§ 79 až 84 zákona č. 108/2006 Sb., povinnost plnění podmínek registrace po celou dobu poskytování sociálních služeb, oznamovací povinnost – do 15 dnů.

9 Registrace – kontrolní a sankční mechanismy
kontrolu provádí registrující orgán dle ustanovení § 82a zákona č. 108/2006 Sb.,o sociálních službách, procesní stránka se řídí zákonem č. 552/1991 Sb., o státní kontrole a případně zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, kontrolní orgán může ukládat tzv. „opatření“, sankční mechanismy: zrušení registrace (§ 82 odst. 3 z. č. 108/2006) správní delikt (§ 106 až § 108 z. č. 108/2006) 9

10 Povinnosti poskytovatele sociálních služeb a standardy kvality
vymezeny především v ustanovení § 88 a 89 (existují však i další povinnosti poskytovatele vycházející ze specifických oblastí), ustanovení § 88 a § 89 jsou základním kamenem standardů kvality sociálních služeb. standardy kvality jsou vymezeny v příloze č. 2 vyhlášky č. 505/2006 Sb., 10

11 Povinnosti poskytovatele sociálních služeb a standardy kvality – kontrolní a sankční mechanismy
kontrolním mechanismem jsou inspekce poskytování sociálních služeb, ukotvení v zákoně č. 108/2006 Sb., ve vyhlášce č. 505/2006 Sb., zákoně č. 552/1991 Sb., zákoně č. 500/2004 Sb., inspekce poskytování sociálních služeb je oprávněna ukládat „opatření“, sankční mechanismy: správní delikty, podnět k rozhodnutí o zrušení registrace. 11

12 Vzdělávání pracovníků
odborná způsobilost k výkonu pracovních pozic dle ustanovení § 115 zákona č. 108/2006 Sb., další vzdělávání: sociálních pracovníků, pracovníků v sociálních službách, aj. 12

13 Vzdělávání pracovníků – kontrolní a sankční mechanismy
vzdělávání je předmětem kontroly: registračních podmínek poskytování sociálních služeb, inspekce poskytování sociálních služeb. sankční mechanismy podobné ve vztahu k inspekcím poskytování sociálních služeb a kontrole registračních podmínek. 13

14 Projekt: Podpora procesů v sociálních službách

15 Podpora procesů v sociálních službách
hlavní cíl: podpořit dostupnost sociálních služeb vůči jejich uživatelům prostřednictvím efektivního a transparentního prostředí řízení, distribuce a monitoringu finančních prostředků z veřejných rozpočtů do sociálních služeb realizace: území celé České republiky bez území hl. města Prahy období: –

16 Aktivita č. 08 Název aktivity: Strukturní změny v systému sociálních služeb, podpora procesů, legislativních změn a metodické činnosti MPSV V rámci této aktivity budou realizovány například činnosti v rámci: studie realizace inspekce poskytování sociálních služeb, vyhodnocení působení jednotlivých standardů kvality sociálních služeb.

17 Více o projektu v části: Práce ve skupinách II.
17

18 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Kvalita v sociálních službách jako proces"

Podobné prezentace


Reklamy Google