Systém sociálního bydlení v Opavě ______________________ Konference SAD v ČR, o.s. Praha, 18. září 2012 Ing. Pavla Brady 1. náměstkyně primátora statutárního.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Stanislava Správková
Advertisements

Návrh komunitního plánu na rok
Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Pomůcka – bydlení s doprovodným sociálním programem (nejedná se o popis projektu, ale o vysvětlení schématu třístupňového systému bydlení) • NNO Centrom,
Kateřina Valachová Kancelář veřejného ochránce práv
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Zákon o sociálních službách
SENIOŘI BEZ DOMOVA Dům Naděje Praha-Záběhlice
Nástroje na podporu bydlení v ČR Ekonomika bydlení a technické infrastruktury.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Bydlení v obecních bytech
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Základní informace o projektu Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Regionální péče v Praze
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
Příležitost dělá(t) zaměstnance
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Vznik  jeden z výstupů projektu „Vytvoření střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Prostějově“  realizace byla zahájena  v pěti.
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
Veřejné projednání návrhu 2
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
Bezdomovectví ve statutárním městě Opava _______________________
Pracovní skupina III Osoby v krizi a osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Setkání s poskytovateli sociálních služeb –
Státní fond rozvoje bydlení Konference o sociálním / dostupném / bydlení Jednací sál Senátu Parlamentu ČR JUDr. Ing. Eva Helclová Programy a.
Zhodnocení naplnění 2. Komunitního plánu sociálních služeb města Olomouce v letech Zdislav Doleček Olomouc.
Praha, 26. – 27. listopadu Co přispělo k nárůstu počtu lidí bez domova Restrukturalizace průmyslu a s tím spojená dlouhodobá nezaměstnanost Nezaměstnanost.
MAS a podpora sociálního podnikání Sociální podnikání a sociální bydlení Konference MAS
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Podpora procesu transformace pobytových sociálních služeb v MSK Úvodní konference k projektu Sanatoria Klimkovice.
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR. SOCIÁLNÍ SLUŽBY Pojem sociální služby je používán v odborné literatuře ve dvou úrovních: jako forma sociální pomoci poskytovaná.
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Transformace sociálních služeb z pohledu obce Jméno: Mgr. Alena Krušinová Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Dávky SSP, pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Gender a (sociální) bydlení Linda Sokačová Platforma pro sociální bydlení Alternativa 50+, o.p.s.
Komunitní plánování ORP Roudnice nad Labem – spolu a inovativně.
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
Odbor sociální péče Magistrátu města Brna Helena Krištofová
Podpora sociálních služeb, komunitního života a sociálního bydlení
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Představení systému dostupného bydlení v Pardubicích
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Bydlení pro seniory v Praze
Podpora odborného partnerství – Sociální bydlení v Plzeňském kraji
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory Jihomoravského kraje pro rok 2018 v oblasti podpory poskytování sociálních služeb Obecná východiska.
Investiční záměr Zlínského kraje Veřejné projednání obec Loučka
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
16., 21. a , 9:00 Krajský úřad Ústeckého kraje
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
SOCIÁLNÍ BYDLENÍ V ARMÁDĚ SPÁSY - a co dál?
Ing. Stanislava Správková
BYDLENÍ PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PRIORITY ČSSD
TEZE ROZVOJE BYDLENÍ V PRAZE
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Projekt Evaluace sociálních služeb v Moravskoslezském kraji
Transkript prezentace:

Systém sociálního bydlení v Opavě ______________________ Konference SAD v ČR, o.s. Praha, 18. září 2012 Ing. Pavla Brady 1. náměstkyně primátora statutárního města Opavy

Opava v roce 2012 zde žije obyvatel v roce 2012 zde žije obyvatel od 90. let 20. století šlo město cestou privatizace většiny bytového fondu od 90. let 20. století šlo město cestou privatizace většiny bytového fondu nájmy se průběžně zvyšovaly, investice nájmy se průběžně zvyšovaly, investice do bytového fondu se snižovaly do bytového fondu se snižovaly od roku 2006 do konce roku 2011 se většina městských bytů obsazovala na základě soutěže o nejvyšší finanční částku na úhradu prvního nájemného od roku 2006 do konce roku 2011 se většina městských bytů obsazovala na základě soutěže o nejvyšší finanční částku na úhradu prvního nájemného sociální bydlení nebylo řešeno sociální bydlení nebylo řešeno vyčleněny byly pouze ubytovny, vyčleněny byly pouze ubytovny, byty pro seniory a 9 bezbariérových bytů byty pro seniory a 9 bezbariérových bytů

Úloha města

Město = veřejnoprávní korporace - má zajišťovat potřeby svých občanů. Potřeba bydlení = základní životní potřeba člověka. Povinností města je se touto potřebou svých obyvatel aktivně zabývat. Nutnost roste úměrně s mírou vzrůstající nezaměstnanosti a zvyšujícím se předlužením osob. Stále větší počet osob i rodin je přímo ohroženo Bezdomovectvím. Systém bydlení dostupného pro osoby v nepříznivé sociální situaci = prevence bezdomovectví.

Řešení problémů spojených se ztrátou bydlení bude zřejmě stále více dopadat především na samosprávu města. Výstavbě azylových domů by měla předcházet výstavba tzv. sociálního bydlení. Nutné nastavení motivačního systému – uživatelé sociálních bytů musí být podněcováni k řešení problému vlastními prostředky. Zajištění posunu od nejnižší úrovně až po vlastní bydlení: noclehárny - azylové domy - podporované a chráněné bydlení - sociální byty – vlastní bydlení! Zde je nezbytně nutná spolupráce města s neziskovými organizacemi.

Sociální bydlení a sociální pomoc nesmí být konečnou destinací, ale odrazovým můstkem k dalšímu samostatnému životu. Vytvořením fungujícího systému prostupného bydlení může hrát město zásadní roli v boji proti narůstajícímu bezdomovectví a jevům s ním spojeným.

Opava: z dokumentu Komunitní plán rozvoje sociálních a souvisejících služeb na období jednoznačně vyplývá nedostatek bytů a ucelený systém prostupného bydlení z dokumentu Komunitní plán rozvoje sociálních a souvisejících služeb na období jednoznačně vyplývá nedostatek bytů a ucelený systém prostupného bydlení v průběhu roku 2011 byla provedena analýza současných ubytovacích kapacit města, zjišťovala se poptávka po bydlení vydefinovaných cílových skupin a vůbec poprvé byla vytvořena „Koncepce rozvoje sociálního bydlení v Opavě na období “ v průběhu roku 2011 byla provedena analýza současných ubytovacích kapacit města, zjišťovala se poptávka po bydlení vydefinovaných cílových skupin a vůbec poprvé byla vytvořena „Koncepce rozvoje sociálního bydlení v Opavě na období “ Koncepce byla radou města schválena začátkem roku Byly určeny domy pro sociální bydlení a současně byl schválen nový systém obsazování městských bytů účinný od Koncepce byla radou města schválena začátkem roku Byly určeny domy pro sociální bydlení a současně byl schválen nový systém obsazování městských bytů účinný od

Hlavní cíl koncepce: Vytvoření uceleného systému sociálního bydlení s využitím části ubytovacích kapacit statutárního města Opava. Vytvoření uceleného systému sociálního bydlení s využitím části ubytovacích kapacit statutárního města Opava.

Specifické cíle koncepce sociálního bydlení: Zajištění malometrážních bytů se zvýšenou dostupností pečovatelské služby, který naplňuje prioritu zajištění sociálního bydlení pro cílovou skupinu senioři. Zajištění malometrážních bytů se zvýšenou dostupností pečovatelské služby, který naplňuje prioritu zajištění sociálního bydlení pro cílovou skupinu senioři. Zajištění cenově dostupného bydlení odpovídajícího charakteru zdravotního postižení v dostupnosti základních služeb, který naplňuje prioritu zajištění sociálního bydlení pro cílovou skupinu osob se zdravotním postižením. Zajištění cenově dostupného bydlení odpovídajícího charakteru zdravotního postižení v dostupnosti základních služeb, který naplňuje prioritu zajištění sociálního bydlení pro cílovou skupinu osob se zdravotním postižením. Zajištění cenově dostupného, časově omezeného bydlení s aktivní snahou klientů řešit vlastní tíživou situaci, který naplňuje prioritu zajištění sociálního bydlení pro cílovou skupinu osob sociálně znevýhodněných. Zajištění cenově dostupného, časově omezeného bydlení s aktivní snahou klientů řešit vlastní tíživou situaci, který naplňuje prioritu zajištění sociálního bydlení pro cílovou skupinu osob sociálně znevýhodněných. Zajištění cenově dostupného malometrážního bydlení se zajištěním terénních sociálních služeb v klidovém prostředí, který naplňuje prioritu zajištění sociálního bydlení pro cílovou skupinu osob s psychickým onemocněním. Zajištění cenově dostupného malometrážního bydlení se zajištěním terénních sociálních služeb v klidovém prostředí, který naplňuje prioritu zajištění sociálního bydlení pro cílovou skupinu osob s psychickým onemocněním. Zajištění cenově dostupného, časově omezeného bydlení pro mladé rodiny, který naplňuje prioritu zajištění sociálního bydlení pro cílovou skupinu mladých rodin. Zajištění cenově dostupného, časově omezeného bydlení pro mladé rodiny, který naplňuje prioritu zajištění sociálního bydlení pro cílovou skupinu mladých rodin.

Nově vymezené sociální bydlení Byty města byly rozděleny na tzv. sociální a běžné. Sociální byty jsou dle vytvořené Koncepce rozděleny pro pět cílových skupin: senioři senioři osoby se zdravotním postižením osoby se zdravotním postižením osoby sociálně znevýhodněné osoby sociálně znevýhodněné osoby s psychickým onemocněním osoby s psychickým onemocněním mladé rodiny jako klienti „startovacích bytů“ mladé rodiny jako klienti „startovacích bytů“

Žadatelé o sociální bydlení musí splnit předem daná kritéria, nesmí být vlastníkem žádného bytu a nesmí dlužit městu. senioři - věk nad 65 let senioři - věk nad 65 let osoby se zdravotním postižením – prokázání zdravotního postižení osoby se zdravotním postižením – prokázání zdravotního postižení osoby s psychickým onemocněním – prokázání onemocnění osoby s psychickým onemocněním – prokázání onemocnění osoby sociálně znevýhodněné – doložení příjmů (zvýhodnění rodin s 0,4 násobkem průměrné hrubé měsíční mzdy a nižším) osoby sociálně znevýhodněné – doložení příjmů (zvýhodnění rodin s 0,4 násobkem průměrné hrubé měsíční mzdy a nižším) U všech těchto žadatelů posuzuje odbor sociálních věcí tzv. sociální aspekt na základě šetření. mladé rodiny jako klienti „startovacích bytů“ – mj. věk manželů či partnerů do 35 let, v součtu maximálně 60 let; stavební spoření min. ve výši 1400,- Kč měsíčně tak, aby si pak mohly mladé rodiny pořídit své vlastní bydlení. mladé rodiny jako klienti „startovacích bytů“ – mj. věk manželů či partnerů do 35 let, v součtu maximálně 60 let; stavební spoření min. ve výši 1400,- Kč měsíčně tak, aby si pak mohly mladé rodiny pořídit své vlastní bydlení.

Systém musí být motivační, tomu odpovídají i délky nájemních smluv: senioři senioři smlouva na 1 rok, poté na dobu neurčitou osoby se zdravotním postižením osoby se zdravotním postižením osoby s psychickým onemocněním osoby s psychickým onemocněním osoby sociálně znevýhodněné osoby sociálně znevýhodněné smlouva na 1 rok, poté prodlužování o 1 rok mladé rodiny jako klienti „startovacích bytů“ mladé rodiny jako klienti „startovacích bytů“ smlouva maximálně na 5 let

Byty v majetku města Celkem 676 nájemních bytů, převážně v centru města – ročně se uvolní kolem bytů 136 nájemních bytů je ve správě příspěvkové organizace města Seniorcentrum Opava a je určeno přednostně pro seniory 540 bytů spravuje odbor majetku města - 9 bytů je bezbariérových Město má také v majetku 3 ubytovny s celkovým počtem 44 ubytovacích jednotek (velikost 0+1, 1+1, 2+1) Míra fluktuace relativně vysoká – z důvodu neplacení nájemného. Smlouvy se uzavírají na dobu 3 měsíců.

Poptávka znevýhodněných osob po bydlení v Opavě Poptávka byla zjišťována pro potřeby analýzy současného stavu a vytvoření koncepce systému tzv. sociálního bydlení Jedná se o potenciálně rizikové skupiny, ze kterých se bez pomoci zvenčí stávají bezdomovci. Chceme-li jevu bezdomovectví předcházet, je nutné těmto lidem pomoci a poskytnout jim dostupné bydlení – úkol městských samospráv.

Senioři velikost poptávky byla stanovena: na základě dat zjištěných z pořadníků v domech pro seniory v majetku města a pořadníku Seniorcentra Opava, p.o. na základě dat zjištěných z pořadníků v domech pro seniory v majetku města a pořadníku Seniorcentra Opava, p.o. poptávka byla doplněna oslovením pobytových služeb (domovy pro seniory), které uvedly počty klientů a počet seniorů v pořadnících poptávka byla doplněna oslovením pobytových služeb (domovy pro seniory), které uvedly počty klientů a počet seniorů v pořadnících Celkem zjištěno: 94 jednotlivců a 21 dvojic

Osoby se zdravotním postižením velikost poptávky byla stanovena: použitím dat odboru sociálních věcí Magistrátu města Opava vycházejícího z procesu komunitního plánování sociálních služeb v Opavě použitím dat odboru sociálních věcí Magistrátu města Opava vycházejícího z procesu komunitního plánování sociálních služeb v Opavě Celkem zjištěno: 25 osob

Osoby sociálně znevýhodněné velikost poptávky byla stanovena: z podkladů odboru sociálních věcí - osoby pobírající dávky pomoci v hmotné nouzi, včetně osob vracejících se z výkonu trestu z podkladů odboru sociálních věcí - osoby pobírající dávky pomoci v hmotné nouzi, včetně osob vracejících se z výkonu trestu z počtu umístěných dětí do ústavní péče z materiálních důvodů z počtu umístěných dětí do ústavní péče z materiálních důvodů podle velikosti pořadníků pobytových sociálních služeb podle velikosti pořadníků pobytových sociálních služeb Celkem zjištěno: 267 osob sociálně znevýhodněných a 33 rodin.

Osoby s psychickým onemocněním Velikost poptávky byla stanovena: použitím dat získaných z Psychiatrické léčebny (PL) Opava, resp. počet pacientů z Opavy řešící aktuální problém s bydlením. použitím dat získaných z Psychiatrické léčebny (PL) Opava, resp. počet pacientů z Opavy řešící aktuální problém s bydlením. data z procesu komunitního plánování sociálních služeb v Opavě, resp. informace o klientech sociálních služeb, kteří by možnosti finančně dostupného bydlení využili data z procesu komunitního plánování sociálních služeb v Opavě, resp. informace o klientech sociálních služeb, kteří by možnosti finančně dostupného bydlení využili Celkem zjištěno: 43 osob s psychickým onemocněním (osoby v rámci celého Moravskoslezského kraje)

Mladé rodiny jako klienti „startovacích bytů“ V Opavě doposud nebyly žádné „startovací byty“ a neexistují data, podle kterých by bylo možno zjistit velikost poptávky. Vzhledem k stárnutí populace a úbytku obyvatel Opavy, považujeme podporu mladých rodin za velmi důležitou! Byl vyčleněn jeden bytový dům, ve kterém budou volné byty obsazovány jako „startovací“.

Koncepcí bylo vyčleněno 267 sociálních bytů z celkového počtu 676 bytů v majetku města. Město poskytuje také byty neziskovým organizacím pro chráněné bydlení: 2 byty organizace Fokus pro psychicky nemocné osoby 2 byty Fond ohrožených dětí pro rodiny s dětmi 1 byt byl v roce 2012 pronajat Armádě spásy V roce 2011 byl do městského bytu umístěn dokonce klient krajské ústavní organizace Marianum, tj. osoba s mentálním onemocněním

Seznam domů vymezených pro sociální bydlení v majetku statutárního města Opava Jateční 8a senioři 20 bytových jednotek U Cukrovaru 1 sociálně znevýhodnění 21 bytových jednotek U Cukrovaru 1a sociálně znevýhodnění 8 bytových jednotek Podvihovská 5, Komárov sociálně znevýhodnění 15 bytových jednotek Krnovská 28 běžné nájemní byty, zdravotně postižení 17 bytových jednotek + 8 bezbariérových Hobzíkova 31 senioři, startovací byty 13 bytových jednotek Hobzíkova 33 senioři 12 bytových jednotek Seniorcentrum, Penzion I, Rolnická senioři 38 bytových jednotek Seniorcentrum, Penzion II, Rolnická senioři 50 bytových jednotek Seniorcentrum, Penzion III, Rolnická senioři 48 bytových jednotek Seniorcentrum Opava, ubytovna Jateční senioři, se zdravotním postižením, soc. znevýhodnění 17 bytových jednotek

V sociálních bytech je v současné době garantováno nájemné 50 Kč/m 2 /měsíc Ostatní „běžné“ byty města jsou od obsazovány na základě výběrového řízení - nejvyšší nabídky nájmu za 1 m 2 podlahové plochy. Průměrné nájemné nabízené ve dvou výběrových řízeních na 10 bytů je ve výši 70 Kč/m 2 /měsíc Tržní nájemné dle cenových map až 90 Kč/m 2 /měsíc

Počet skutečných žádostí evidovaných odborem majetku k dnešnímu dni: sociálně znevýhodnění 15 sociálně znevýhodnění 15 zdravotně postižení, zdravotně postižení, psychicky nemocní 12 psychicky nemocní 12 senioři 11 senioři 11 startovací byty 1 startovací byty 1

Věříme, že díky nově vytvořenému systému sociálního bydlení bude město Opava schopno lépe a efektivněji pomoci s bydlením právě těm, kteří to opravdu potřebují. Dík patří všem, kteří přispěli k vytvoření a zavedení systému sociálního bydlení v Opavě a především projektovému týmu, který vypracoval základní dokumenty, tj. Koncepci rozvoje sociálního bydlení v Opavě, pravidla pro obsazování bytů, žádosti a systém jejich hodnocení.

Děkuji za pozornost! _______________________