1.1. Úvaha MŠMT o předpokladech udržitelnosti soukromé vysoké školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přijímací řízení.
Advertisements

KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Obecná část rozpočtového práva III
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
Nástroje územního plánování
Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.
Změny Statutu RVŠ. Pozice studentského náhradníka - současný stav členství – náhradník není členem Rady Čl. I. Členové Rady a) Do Rady může každá vysoká.
MŠMT - Odbor 32 Financování výzkumu a vysokých škol Ing. Petr Valášek
Zpráva o činnosti SK RVŠ 19. zasedání předsednictva RVŠ, 18. září 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Novela zákona o vysokých školách RVŠ 2014 Praha,
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
Informace o implementaci směrnice EP a Rady 2005/36/ES
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
Příprava novely Sněm Rady vysokých škol.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
Kontrola veřejné správy
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Novela VŠ zákona - jednání komisí Pavel Popela, Marek Hodulík KpSaR a LK RVŠ 3. jednání sněmu RVŠ, 22. listopadu 2012.
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Sněmovní tisk 1046 Legislativní komise RVŠ. Sněmovní tisk 1046 Sněmovní tisk 746/3 Obsah: –řešení ubytovacích stipendií pro studenty soukromých vysokých.
Ekonomické informace 8. zasedání Sněmu RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Věcné záměry zákonů o vysokých školách a finanční pomoci - úvodní rekapitulace připravili P. Popela a M. Hodulík pro sněm RVŠ
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl, Martin Vrubel.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Státní správa.
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého.
Terciární vzdělávání.
Sněm RVŠ1 2. zasedání sněmu Rady vysokých škol 18. května 2006.
Financování regionálního školství
Rada VŠ - poznámky Josef Stráský
1 Valná hromada Asociace vyšších odborných škol, AVOŠ Praha, 14. duben 2015 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1.
Terciární vzdělávání Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Legislativa..(zákon o vysokých školách, školský zákon), vnitřní.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Stát Tříprvková teorie –G. Jelinnek Území Obyvatelstvo
Terciárne vzdelávanie 8. listopadu 2004 KVE Prednáška č. 6.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
1 Zajišťování kvality a vnitřní hodnocení kvality Praha, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha 1- Malá.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
Pracovní právo pro veřejné správu Prameny práva Vznik pracovního poměru.
Činnost Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství a akreditace
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Návrh zákona o univerzitních nemocnicích a jeho dopady na MU
Obecná část rozpočtového práva III
10/17/10 Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl 1.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpis rozpočtu a normativy
Transkript prezentace:

1.1. Úvaha MŠMT o předpokladech udržitelnosti soukromé vysoké školy Z hlediska způsobu zřízení vysoké školy i nadále budou veřejné, státní nebo soukromé a budou zachovány dosavadní typy právních forem těchto jednotlivých kategorií vysokých škol a způsoby jejich zřizování. V případě soukromých vysokých škol však bude pojetí státního souhlasu reformováno ve vazbě na institucionální pojetí akreditace tak, aby udělení státního souhlasu nebylo pouze ověřením formálních náležitostí, ale mělo skutečný regulativní efekt založený na úvaze Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy („ministerstvo“) o předpokladech udržitelnosti navrhované vysoké školy a o vlivu vstupu nového vysokoškolského subjektu na zaručenou minimální kvalitu vysokoškolského vzdělávání ve státě. str. 10 návrhu nejsou blíže definovány „předpoklady udržitelnosti“ úvaha ministerstva vnáší možný politicický akcent rozhodnutí rozhodovací proces a pravidla by měla být jasná a transparentní Návrh LK: vypustit

1.2. Rektor Rektor... Rektor veřejné vysoké školy bude jmenován prezidentem republiky na návrh akademického senátu předložený prostřednictvím rady veřejné vysoké školy a ministerstva. Délku funkčního období rektora stanoví zákon; zákon a v jeho mezích též statut vysoké školy upraví též podmínky pro výkon funkce rektora, možnosti opakovaného zastávání funkce, podmínky a postup odvolání z funkce (obdobně k postupu jmenování) a zastupování rektora prorektory nebo jinými vedoucími zaměstnanci veřejné vysoké školy. str. 11-12 návrhu inkompatitbilita, proces jmenování, ale také proces odvolání, byl stanoven zákonem jednotně pro všechny vysoké školy. Návrh LK: vypustit možnou regulaci shora zmíněných atributů statutem, ponechat pouze regulaci zákonem

1.3. Akademický senát a studentské zastoupení Akademický senát veřejné vysoké školy bude i nadále zastupitelským orgánem vytvářeným volbou z akademické obce. Zastoupení akademických pracovníků a studentů bude odpovídat typu vysoké školy, přičemž na vysoké škole univerzitního typu budou třetinu členů akademického senátu tvořit studenti. Počet členů, délku volebního období, způsob volby a další náležitosti a o podrobnosti stanoví statut a vnitřní předpisy vysoké školy. str. 12 návrhu minimální zastoupení garantováno pouze u vysokých škol univerzitního typu. snížení zastoupení studentů oproti stávající legislativě rozpor se závěry pracovní skupiny, která doporučila stávající znění zákona, tj. „nejméně jednu třetinu a nejvýše jednu polovinu tvoří studenti“ Návrh LK: upravit na stávající znění zákona

1.4. Příspěvek na činnost/za činnost Veřejné vysoké školy budou mít nárok na příspěvek na činnosti ze státního rozpočtu; státní vysoké školy budou financovány v rámci rozpočtové kapitoly příslušného ministerstva. str. 13 návrhu odůvodnění stanoviska LK – viz materiál prof. Zlatušky – rozeslán samostatně příspěvek „za činnost“ příjem vysoké školy poskytovaný na základě odvedeného výkonu použitelný podle uvážení vysoké školy na okamžité výdaje nebo na akumulaci ve fondech školy a k možnosti formování vlastních strategií včetně strategií finančních. příspěvek „na činnost“ fakticky návrat k dotačnímu financování, vede ke zvýšení podílu účelových financí a zvýšení přímé závislosti financí vysoké školy na stavu státního rozpočtu. Návrh LK: nahradit “na činnost“ za „za činnost“

1.5. Habilitace Nemožnost vzniku nových VŠ univerzitního typu Obecnou podmínkou ustanovení do pracovní funkce docenta nebo profesora bude předchozí habilitace... ...K provádění habilitace bude příslušná vysoká škola, která je oprávněna v příslušné oblasti vzdělávání uskutečňovat doktorský studijní program. ...Vysoká škola univerzitního typu bude moci ustanovit jako profesora ...Pouze profesor bude způsobilý působit jako garant doktorského studijního programu... str. 14 návrhu Nemožnost vzniku nových VŠ univerzitního typu K provádění habilitace postačující podmínka existence DSP Návrh LK: přepracovat, stanovit regulaci habilitačního a profesorského řízení ve vztahu k Národní akreditační agentuře Oprávnění k provádění habilitace bude podmíněné souhlasem Národní akreditační (hodnotíci) agentury

1.6. Školné dosud nebyly vyhodnoceny a zveřejněny zahraniční Zvláště upraví zákon povinnost studentů veřejných vysokých škol hradit veřejné vysoké škole školné za studium v bakalářském nebo magisterském studijním programu, a to ve výši stanovené veřejnou vysokou školou podle zásad daných jejím statutem za předpokladu, že nepřevýší maximální výši stanovenou zákonem. Výše školného bude podléhat fixaci po standardní dobu studia dotčeného studia, vyjma případů přerušení studia. Výše školného po vyčerpání standardní doby studia a zákonem vyjmenovaných dalších případech (předchozí neúspěšná studia v témže stupni) nebude zákonem omezena. Poplatky a úhrady spojené se studiem na soukromé vysoké škole stanoví její vnitřní předpis. Zákon o finanční pomoci studentům upraví podmínky poskytování finanční pomoci studentům při hrazení školného a při krytí životních nákladů při studiu mimo systémy stipendií poskytovaných vysokými školami v jejich samosprávné působnosti. dosud nebyly vyhodnoceny a zveřejněny zahraniční zkušenosti s jeho zavedením a poskytnuty rozbory rizik na základě kvalifikovaných simulací chování vybraného modelu školného poukaz na negativní dopady – viz materiál prof. Zlatušky a Mgr. Jašurka Návrh LK: vypustit, odmítnout jako nesystematický krok

1.7. Akreditace Zákon upraví vnitřní organizaci Národní akreditační agentury, zejména postavení a složení Akreditační komise jako jejího vrcholného kolegiálního orgánu, který bude rozhodovat ve věcech náležejících do působnosti Národní akreditační agentury. Předsedu, místopředsedu a ostatní členy Akreditační komise bude jmenovat vláda na návrh ministra, a to na 6 let s možností jednoho opětovného jmenování. Členové Akreditační komise budou svoji funkci vykonávat jako veřejnou funkci; zákon vymezí obecné a odborné předpoklady pro jmenování členem Akreditační komise, podmínky neslučitelnosti funkcí nebo činností s funkcí člena Akreditační komise tak, aby byla zaručena nezávislost a nestrannost Akreditační komise a důvody a postup pro odvolání člena Akreditační komise před uplynutím funkčního období. V čele odborného aparátu Národní akreditační agentury bude stát ředitel, kterého bude na základě výběrového řízení jmenovat a z funkce odvolávat Akreditační komise, a který bude nadřízen ostatním zaměstnancům státu zařazeným v Národní akreditační agentuře. Zákon vymezí podmínky a kvalifikační předpoklady pro výkon funkce ředitele Národní akreditační agentury a pro zařazení zaměstnance státu do Národní akreditační agentury zejména s ohledem na potřebu zabezpečení odborných činností a činností ve správním řízení. Str. 18 a 19 návrhu – podrobněji viz. zápis z LK Akreditačnímu řízení věnováno nejméně času, nutná další diskuse. Návrh LK: je možno vymezit obecné principy, jak bude agentura rozhodovat, že bude mít odborné grémium, kde je možno stanovit požadavky na jednotlivé členy, dále že bude mít vykonný aparát, který bude profesionalizován. Ostatní vymezit až po diskusi nad závěry IPN Kvalita.

1.8. Další body Společenský význam vysokoškolského vzdělávání – str. 4 Univerzita X vysoká škola univerzitního typu – str. 6,7 Politické strany a hnutí a VŠ – str. 9 Výzkumná univerzita – str. 11 Název „národní akreditační agentury „ a jejich orgánů – str. 15 Soustavy oblastí vzdělávání – rámcová X jiná – str. 16 Deklaratorní povaha nabytí VŠ vzělání- str. 16