Kdo je veřejný ochránce práv

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Povaha zprávy národního preventivního mechanismu Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. et Mgr. Ladislav Tomeček.
NKÚ, ČNB a Veřejný ochránce práv
Vedení správního řízení
Struktura státní správy
Nástroje územního plánování
Organizace soudnictví v ČR
Ochrana práv ve veřejné správě
Ochrana práv ve veřejné správě
Veřejná správa – úvod.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Právo Mgr. Blanka Chocová 2010/11.
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Kontrola veřejné správy
Parlamentní kontrola veřejné správy I. „Přímá“ parlamentní kontrola II
Kontrola veřejné správy II.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
VY_32_INOVACE_ 09 - Moc soudní. Soudní moc vykonávají jménem republiky nezávislé soudy Ústava zdůrazňuje nezávislost a nestrannost soudců VY_32_INOVACE_.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská nauka Ročník:
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Kontrola veřejné správy I.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Veřejný ochránce práv M. Horáková.
Územní samospráva Kraje
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
BT502Z – TPP – Zvláštní část
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Subjekty trestního řízení
INTERVENCE STÁTU DO RODINNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ © Radovan Dávid, 2012.
Státní správa.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Předsoudní stadium trestního řízení
Monitoring nuceného navracení cizinců v České republice Praxe, zjištění a doporučení veřejného ochránce práv Ondřej Vala Bratislava, Slovenská republika.
Územní samospráva Obce
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Subjekty trestního řízení prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Právní ochrana, soudnictví, soustava soudů v ČR. Soudnictví  činnost nezávislých soudů jako státních orgánů  řeší konkrétní případy na základě stanovených.
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí.
Právnická fakulta MU, Katedra správní vědy a správního práva Správní právo III, jaro Vybrané otázky správního práva a veřejné správy III Jaro 2015.
Odpovědnost za disciplinární správní delikty. Pojem disciplinárního správního deliktu disciplinární (kázeňský delikt)=porušení disciplíny kázně disciplinární.
Institut ochránce práv dětí
ORGÁNY PRÁVNÍ OCHRANY A SANKCE
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
NKÚ, ČNB, Veřejný ochránce práv a Úřad pro ochranu osobních údajů
Záruky zákonnosti ve veřejné správě
PRÁVNÍ NAUKA I ZÁRUKY ZÁKONNOSTI
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Veřejný ochránce práv
Stavební právo.
Kdo je veřejný ochránce práv Co od něj můžete očekávat.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.10_Právní řád ČR Název:
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Veřejný ochránce práv.
Transkript prezentace:

Kdo je veřejný ochránce práv Co od něj můžete očekávat

Jedna z mnoha definic Celkově lze ombudsmana charakterizovat jako orgán (většinou jednu osobu), který je zejména na orgánech výkonné moci nezávislý a odpovídá za svou činnost výlučně jen zákonodárnému sboru (ani jemu však není podřízen). Na základě stížností a podnětů občanů (a to i neformálním způsobem, třeba telefonicky) provádí vlastní šetření a zjistí-li, že práva občanů byla porušena, doporučuje správním orgánům provedení nápravy (Mikule, V. in: Hendrych, D. a kol.: Správní právo – obecná část, C. H. Beck, Praha, 1998 )

Původ a historie instituce 1713 švédský král Karel XII. zřídil úřad královského nejvyššího ombudsmana (zástupce, mluvčí) 1809 je v švédské ústavě zakotven parlamentní ombudsman (justitieombudsman) 1919 vzniká podobná instituce ve Finsku 1963 v Norsku, ale od r. 1952 působil ombudsman pro vojenské záležitosti 1955 Dánsko 1962 Nový Zéland pod vlivem Dánska – počátek procesu nazývaného ombudsmánie Dnes téměř ve všech státech světa

Různé podoby ombudsmanské instituce Ombudsman moci zákonodárné – pravý x o. zřízen mocí výkonnou - nepravý Specializovaní ombudsmani – pro děti, pro armádu, pro menšiny Skandinávský model – přímý přístup x britský model – poslanecký filtr Regionální ombudsmani, velká města jako Paříž, Rotterdam

Různá pojmenování ombudsmanské instituce Mediateur de la Republique (Francie a frankofonní země) Volksanwalt (Rakousko), Avokat i Popullit (Rumunsko) – advokát lidu Rzecnik praw obywatelskich Upolnomočennyj po pravam čelověka Veřejný ochránce práv

Vznik instituce v České republice Debaty o potřebě instituce od počátku devadesátých let Text návrhu zásad ústavního zákona o ochránci lidských a občanských práv České a Slovenské Federativní republiky Několik neúspěšných pokusů Zákon 349/1999 přijat 8. prosince 1999 Prvním veřejným ochráncem práv zvolen JUDr. Otakar Motejl 12. prosince 2000 18. prosince 2000 se složením slibu ujal své funkce

Jaké je poslání ochránce? Působit k ochraně osob před jednáním úřadů a jiných institucí, které vykonávají veřejnou správu, pokud: je jejich jednání v rozporu s právem, neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy, jsou úřady a instituce nečinné, a tím přispívá k ochraně základních práv a svobod

Co je to nedobrá správa Dobrá správa x nedobrá správa, špatná správa (maladministration) Poprvé v českém právním řádu se zákonem o VOP Nedostatečná nebo chybějící činnost Nerovný přístup k účastníkům Diskriminace Neposkytnutí potřebných informací Průtahy v řízení Nepřiměřenost Nespravedlnost Svévolnost, hrubé jednání etc.

Vůči kterým institucím může ochránce působit? Všechna ministerstva a správní úřady s působností pro celé území státu a úřady jim podléhající Česká národní banka Rada pro rozhlasové a televizní vysílání Orgány územní samosprávy při výkonu státní správy Policie České republiky Armáda ČR a Hradní stráž Vězeňská služba ČR a zařízení v nichž se vykonává vazba, trest odnětí svobody, ochranná nebo ústavní výchova a ochranné léčení Zdravotní pojišťovny Státní správa soudů

Co je z působnosti ochránce vyloučeno? Rozhodovací činnost soudů všech stupňů Parlament, prezident a vláda Nejvyšší kontrolní úřad Zpravodajské služby Orgány činné v trestním řízení Státní zastupitelství všech stupňů

Kdo se může na ochránce obrátit ? Fyzická nebo právnická osoba Poslanec, senátor na podnět voliče Komora Parlamentu, jíž byl adresován podnět Ochránce může šetřit i z vlastní iniciativy

Jak je možné se na ochránce obrátit ? Písemně Ústně do protokolu v sídle ochránce Elektronickou poštou

Co má podnět ochránci obsahovat? Jméno, příjmení, bydliště Označení úřadu, vůči němuž podnět směřuje Vylíčení podstatných okolností, včetně sdělení, zda a s jakým výsledkem byla věc předložena i jinému orgánu Doklad o tom, že úřad, jehož se podnět týká byl neúspěšně vyzván k nápravě Týká-li se podnět vydaného rozhodnutí, jeho kopii Pokud je podnět podáván za jinou osobu, písemnou plnou moc

Jaká oprávnění má ochránce při šetření podnětů? Může nahlížet do spisů Klást otázky jednotlivým zaměstnancům úřadu Rozmlouvat s osobami umístěnými v zařízeních, v nichž se vykonává vazba, výkon trestu etc. Být přítomen při ústním jednání a provádění důkazů úřady a klást přítomným osobám otázky Žádat, aby jednotliví zaměstnanci úřadu byli pro účely šetření zproštěni povinnosti mlčenlivosti, je-li jim zákonem uložena

Úřad je na žádost ochránce v lhůtě jím stanovené povinen Poskytnout informace a vysvětlení Předložit spisy a jiné písemnosti Sdělit písemně stanovisko ke skutkovým a právním otázkám Provést důkazy, které ochránce navrhne Provést úkony dozoru, k nimž jsou podle zákona oprávněny a které ochránce navrhne

Jak může ochránce podněty řešit? Podnět odloží pro nepůsobnost nebo proto, že se netýká osoby, která podnět podala Vyzve k doplnění Podnět neřeší, ale poučí stěžovatele Zahájí šetření

Co je výsledkem šetření Ochránce zjistí, že úřad nepochybil, a vyrozumí úřad i stěžovatele Pokud vyjde najevo pochybení, vyzve ochránce úřad, aby se k němu vyjádřil do 30 dnů Pokud úřad sdělí, že provedl nebo provádí opatření k nápravě, a ochránce je spokojen, vyrozumí úřad a stěžovatele Pokud se ochránce s názorem úřadu neztotožní, sdělí úřadu své stanovisko, v němž navrhne opatření k nápravě

Ochránce může jako opatření k nápravě navrhovat Zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí, úkonu nebo postupu úřadu, lze-li je zahájit z úřední pravomoci Provedení úkonů k odstranění nečinnosti Zahájení disciplinárního nebo obdobného řízení Zahájení stíhání pro trestný čin, přestupek nebo jiný správní delikt

Sankce Nepřijme-li úřad ochráncem navržená opatření k nápravě či neposkytne řádnou součinnost při šetření, může ochránce: vyrozumět nadřízený úřad (vládu), informovat veřejnost.

Systematické preventivní návštěvy Nová působnost ochránce Vztahují se na zařízení, v nichž se nacházejí osoby omezené na svobodě Mezinárodněprávní závazek (Úmluva proti mučení a jinému krutému či nelidskému zacházení a její opční protokol) Provedeno zákonem č. 381/2005 Sb. s účinností od 1.1.2006

Na koho se nová působnost vztahuje Preventivní systematické návštěvy všech míst za zařízení, v nichž se nacházejí osoby omezené na svobodě: a)na základě rozhodnutí či příkazu orgánu veřejné moci (např. soudu) b)v důsledku faktické situace, v níž se nacházejí(např. zdravotní stav)

Typy kontrolovaných zařízení Vězeňská zařízení Policejní cely Zařízení v nichž se vykonává ochranná nebo ústavní výchova (např.dětské domovy, výchovné ústavy) Zařízení pro zajištění cizinců Azylová zařízení Zařízení sociální péče (např. domovy důchodců) Zdravotnická zařízení Zařízení sociálně-právní ochrany dětí Veřejné zařízení pro přežití obyvatelstva v kriz. situacích

Co a jak ochránce zjišťuje Ochrana před tzv. špatným zacházením Porušování základních lidských práv a svobod, nedodržování zákonů, podzákonných právních předpisů, standardů kvality zacházení, podpory a péče, dobré praxe Pravomoc a oprávnění vstoupit do všech prostor zařízení i bez předchozího ohlášení, hovořit o samotě s osobami, studovat spisy, klást otázky Zpráva s doporučeními (opatření k nápravě)