ZAVÁDĚNÍ POLYTECHNICKÉ VÝCHOVY DO PROSTŘEDÍ MŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Advertisements

ZAVÁDĚNÍ POLYTECHNICKÉ VÝCHOVY DO PROSTŘEDÍ MŠ
PEČEME KOLÁČE Z jakých surovin se peče koláč? 2.
PŘEDMATEMATICKÁ OBLAST 3 Použité odkazy Obrázky: vlastní zdroje.
Jsem chlapec – čím budu? DŮLEŽITÁ POVOLÁNÍ. Kdo jsem? – co ke své práci potřebuji Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním.
NAKRESLI ŠŇŮRU K ELEKTRICKÉMU SPOTŘEBIČI Elektřina pomáhá, ale pozor.
PRAVIDLA V MŠ – HRA NA AUTA Ivana Šůsová. Seřaď podle rychlosti Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Já písnička SKÁKAL PES. 2
Včera, dnes a zítra VYTVÁŘENÍ ELEMENTÁRNÍHO POVĚDOMÍ O ŠIRŠÍM PŘÍRODNÍM, KULTURNÍM PROSTŘEDÍ, O JEHO ROZMANITOSTI, VÝVOJI, NEUSTÁLÝCH PROMĚNÁCH.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Peklo x ráj POZNÁVÁNÍ PRAVIDEL SPOLEČENSKÉHO SOUŽITÍ, POROZUMĚNÍ ZÁKLADNÍM PROJEVŮM NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE OBVYKLÝM V TOMTO PROSTŘEDÍ.
Kameny Příroda kolem nás.
Hračky – pravidla ve třídě MŠ
Poznávací schopnosti, vnímání
Paměť, pozornost, Sociabilita
ÚKOLY SKŘÍTKA TicháČKA – barvy na značkách II.
Rozházené kostky …srovnáš je?.
Rozhledna Marta Strnadová.
Hrášek – počítání kuliček
Oheň, jak ho vidí děti. ZDRAVÍ, BEZPEČÍ.
POSLOUPNOST OBLÉKÁNÍ od spodků ke svrškům….
Jazyk a řeč – sociální informovanost
POŘADÍ V OBLÉKÁNÍ sebeobsluha.
ZVÍŘATA VE VODĚ, NA ZEMI A VE VZDUCHU
Rýmy Jazykový cit.
Medvídek se ptá: „Kdepak bydlí….. ?“
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ - VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Hodinář – vyprávěj, co potřebuje ke své práci
VELIKONOČNÍ POMLÁZKA NÁVOD.
Vstávej semínko, holala.....
BALONKY pracovní listy.
Rybolov – poznej svou značku
Vnímání, pozornost, soustředěnost, paměť
ZVÍŘECÍ KABÁTKY KDO KTERÝ OBLÉKÁ?.
MY DAY Jazyk a řeč.
Děti a sport Jazyk a řeč.
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ
paměť, Rozvoj slovní zásoby
Vývoj motýla Vnímání.
Vzduch a jeho využití.
LYŽOVÁNÍ Jazyk a řeč.
SILUETY POD HLADINOU Kdo je kdo?.
Medvídek se ptá: „Které písmenko kamarád ztratil ?“
Vůle, vytrvalost, city a jejich projevy
HLEDEJ VÝROBKY K RŮZNÝM PROFESÍM.
Stavíme hrady Vnímání.
Jazykové hádanky Jazyk a řeč.
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY Co tam nepatří, co pluje po vodě, co létá ve vzduchu, co jezdí po silnici, co jezdí po cestě.
HYGIENA sebeobsluha.
Ochrana životního prostředí
Co nepatří do stáje VnímánÍ.
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ - VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
seřaď jednotlivé členy
poznatky, orientace ve známém prostředí
Bc. Miloslava Vavříková
EXOTICKÁ ZVÍŘÁTKA – skládání obrázků
Orientace v řadě.
Jak uhlík přišel na svět
Pozornost, soustředění, paměť
Elektřina pomáhá, ale pozor!!!
Orientace v řadě pracujeme v kuchyni.
Domácí práce Eva Císlerová, DiS..
POVOLÁNÍ Složky integrovaného záchranného systému
Sázíme brambory do řádku
Dělíme se o pizzu Sociabilita .
Strom pro zvířata Vnímání, jazyk a řeč.
POKUS S PŘELÉVÁNÍM VODY DO RŮZNÝCH NÁDOB
STOLOVÁNÍ sebeobsluha.
GEOMETRICKÉ TVARY Poznáš je?.
Srovnej botičky do botníku
Transkript prezentace:

ZAVÁDĚNÍ POLYTECHNICKÉ VÝCHOVY DO PROSTŘEDÍ MŠ KA 02 odborné semináře pro vedoucí pracovníky Bc. Vlasta Tesařová Metodik

Polytechnická výchova a vzdělávání v návaznosti na oblasti ŠVP DÍTĚ A JEHO TĚLO biologická Oblast DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA psychologická DÍTĚ A TEN DRUHÝ interpersonální Oblast sociálně –kulturní DÍTĚ A SPOLEČNOST enviromentální DÍTĚ A SVĚT

ŠVP a rámcové cíle 3 ZÁKLADNÍ CÍLE ŠVP Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí

ŠVP a polytechnická výchova ŠVP může směrovat polytechnickou výchovu a vzdělávací činnost k rozvoji každého dítěte po stránce: Fyzické Psychické Sociální Polytechnický vzdělávací proces má dítě připravit pro život tak, aby bylo samostatnou osobností kompetentní zvládat aktivně a s osobním uspokojením nároky života, které jsou na ně kladeny a které ho v budoucnu očekávají.

ŠVP a klíčové kompetence Klíčové kompetence představují cílové stavy, k jejichž naplňování by mělo společně směrovat veškeré vzdělávání , tedy i polytechnické. Pro etapu předškolního vzdělávání považujeme za klíčové tyto kompetence : Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence činnostní a občanské

ŠVP a očekávané výstupy Očekávané výstupy jsou soubory předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého jedince. Konkretizované výstupy v návaznosti na polytechnickou výchovu a vzdělávání jsou předmětem spolupráce a aktivního zapojení vedoucích pracovníků a pedagogů mateřských škol. Následující nabídka je inspirací pro Vaši vlastní účast na tvorbě konkretizovaných výstupů v návaznosti na polytechnickou výchovu a vzdělávání

A1 Fyzický rozvoj a pohybová koordinace / podoblast / A Vzdělávací oblast DÍTĚ A JEHO TĚLO OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Zachovávat správné držení těla Zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí Koordinovat lokomoci a další pohyby těla Vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru Ovládat dechové svalstvo NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ Postavit se zpříma a udržet správné držení těla Udržovat rovnováhu a vyrovnávat svalové dysbalance v běžném pohybu Otočit se čelem vzad bez ztráty rovnováhy a orientace Zvládat přiměřené překážky, užívat různé pomůcky Pohybovat se bezpečně ve skupině dětí Přizpůsobit či provést jednoduchý pohyb podle vzoru či pokynů Být pohybově aktivní po delší dobu v řízené i spontánní aktivitě

A 2 Jemná motorika, koordinace ruky a oka / podoblast / A Vzdělávací oblast DÍTĚ A JEHO TĚLO A 2 Jemná motorika, koordinace ruky a oka / podoblast / OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Ovládat koordinaci ruky a oka, zvládnout jemnou motoriku Zacházet s běžnými předměty denní potřeby (hračky, pomůcky, předměty, nástroje a materiály) NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ  Upřednostňování pravé či levé ruky v různých činnostech, správný úchop tužky a nůžek Napodobit základní geometrické obrazce, různé tvary Pracovat se stavebnicemi, skládankami a dalšími didaktickými pomůckami Zvládat a provádět jednoduché úkony s technickými pomůckami a materiály Zvládat činnosti s výtvarnými materiály, vytvářet objekty z různých materiálů

A Vzdělávací oblast DÍTĚ A JEHO TĚLO A 3 Sebeobsluha OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Zvládat sebeobsluhu Uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně preventivní návyky Zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ Pečovat o osobní hygienu Samostatně se obléci Samostatně jíst, používat příbor, nalít si nápoj Postarat se o své osobní věci, hračky, pomůcky Udržovat pořádek, zvládat jednoduché úklidové práce

A4 Zdraví, bezpečí A Vzdělávací oblast DÍTĚ A JEHO TĚLO OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Pojmenovat části těla, některé orgány, znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím, pohybem, sportem Rozlišovat, co zdraví prospívá a co mu škodí Chápat význam péče o čistotu a zdraví, aktivní pohyb a zdravou výživu Být obezřetný při styku s cizími lidmi NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ Pojmenovat části těla Znát základní zásady zdravého životního stylu Uvědomovat si, co je nebezpečné Projevovat bezpečný odstup vůči cizím osobám

B1 Jazyk a řeč - Výslovnost, gramatická správnost řeči, porozumění, vyjadřování, dorozumívání B Vzdělávací oblast DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Správně vyslovovat, ovládat dech, intonaci i tempo řeči Pojmenovat většinu věcí a jevů ve svém okolí Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, vhodně je formulovat Domluvit se slovy, vést rozhovor Porozumět slyšenému Sledovat a vyprávět příběh, pohádku Připravit se pro život v mnohojazyčné evropské společnosti NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ Spontánně vyprávět zážitky Znát většinu slov a výrazů používaných v  prostředí dítěte Řečová kázeň Předat vzkaz Chápat jednoduché hádanky Znát, že jsou i jiné jazyky

B2 Poznávací schopnosti - Vnímání B Vzdělávací oblast DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, všímat si změn Zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ  Zaregistrovat změny ve svém okolí Rozlišit zvuky Rozlišit tvary předmětů Rozlišit hmatem vlastnosti předmětu Rozlišit známé chutě, vůně i zápach

B2 Poznávací schopnosti - Pozornost, soustředěnost, paměť B Vzdělávací oblast DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA B2 Poznávací schopnosti - Pozornost, soustředěnost, paměť OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Záměrně se soustředit a udržet pozornost Vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení Naučit se nazpaměť krátké texty, záměrně si zapamatovat a vybavit text NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ Soustředěně poslouchat Nenechat se vyrušit,neodbíhat od činnosti, pracovat v klidu Uplatňovat postřeh a rychlost Pamatovat si postup řešení Uposlechnout pokynu dospělého a řídit se jím

B2 Poznávací schopnosti - Tvořivost, vynalézavost, fantazie B Vzdělávací oblast DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA B2 Poznávací schopnosti - Tvořivost, vynalézavost, fantazie OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ  Rozvíjet a obohacovat hru s využitím vlastní představivosti Spontánně vyprávět zážitky Dokreslit chybějící části na obrázku Experimentovat s výtvarně netradičními materiály

B Vzdělávací oblast DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA B2 Poznávací schopnosti - Rozlišování obrazných znaků a symbolů, grafické vyjadřování OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité Rozlišovat některé obrazné symboly a porozumět jejich významu a funkci NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ  Rozlišit a umět použít značky, piktogramy a symboly Sledovat očima zleva doprava Napodobit základní geometrické znaky a tvary Poznat napsané své jméno

B Vzdělávací oblast DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA B2 Poznávací schopnosti – Časoprostorová orientace OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Chápat prostorové pojmy, elementární časové pojmy Orientovat se v prostoru i v rovině Částečně se orientovat v čase NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ  Rozlišovat vpravo – vlevo Rozlišovat a používat základní prostorové pojmy Orientovat se v řadě Orientovat se v časových údajích v rámci dne Rozlišovat roční období

B Vzdělávací oblast DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA B2 Poznávací schopnosti – Základní matematické, početní a číselné pojmy a operace NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ Rozpoznat geometrické tvary - čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník Porovnat a uspořádat předměty dle stanoveného pravidla Orientovat se v číselné řadě 1-10 OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a dle potřeby je využívat Přemýšlet, uvažovat, a své myšlenky i úvahy vyjádřit

B2 Poznávací schopnosti – Řešení problémů, učení B Vzdělávací oblast DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA OČEKÁVANÉ VÝSTUPY ZRP PV Řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně Nalézat nová řešení nebo alternativní k běžným Projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, hudbu, sledovat divadlo, film Vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušeností k učení Postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ  Slovně, výtvarně, technicky vyjádřit svoje jednoduché „nápady“ Samostatně se rozhodnout v některých činnostech Projevovat zájem o poznávání písmen a číslic, prohlížet si knihy Nechat se získat pro záměrné učení

B Vzdělávací oblast DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA B2 Poznávací schopnosti - Sebevědomí a sebeuplatnění OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých, být aktivní i bez jejich opory Uvědomovat si svou samostatnost, orientovat se ve skupině Vyjádřit svůj souhlas, umět říci ne v konkrétní situaci Podílet se na organizaci hry a činnosti NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ  Přijímat pobyt v MŠ jako běžnou součást života Zapojovat se do činností, komunikovat a kooperovat s dětmi a známými dospělými Samostatně splnit jednoduchý úkol, poradit si v běžné a opakující se situaci Respektovat a přijímat autoritu dospělých

B Vzdělávací oblast DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA B2 Poznávací schopnosti – Sebeovládání a přizpůsobivost OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Ve známých a opakujících se situacích, kterým rozumí, se snažit ovládat svoje city a přizpůsobovat jim své chování Uvědomovat si svoje možnosti a limity Přijímat pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch a vyrovnat se s ním Učit se hodnotit svoje osobní pokroky (sebehodnocení) NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ  Reagovat přiměřeně dané situace Odhadnout na co stačí, vědět co mu nejde, co je pro ně obtížné Plánovat přiměřeně věku Přijímat drobný neúspěch Umět se přizpůsobit změnám

B Vzdělávací oblast DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA B2 Poznávací schopnosti – Vůle, vytrvalost, city a jejich projevy OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost i její dokončení Uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky Prožívat a dětským způsobem projevovat co cítí, snažit se ovládat své afektivní chování Těšit se z hezkých a příjemných zážitků Zachytit a vyjádřit své prožitky NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ Odložit splnění osobních přání na pozdější dobu Odhadnout, na co stačí, uvědomovat si, co neumí a co se chce naučit Plnit činnosti podle instrukcí Potlačit projev agrese Projevovat se citlivě k živým bytostem, přírodě i věcem, pomáhat druhým Rozhodovat sám o sobě

C Vzdělávací oblast DÍTĚ A TEN DRUHÝ C1 Komunikace s dospělým OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Navazovat kontakty s dospělými NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ  Navazovat kontakty s dospělým (např. s novým učitelem) Spolupracovat s dospělým Respektovat dospělého, komunikovat s ním vhodným způsobem (s ohledem na situaci a podmínky) Obracet se na dospělého o pomoc, radu atd. Rozlišovat vhodnost oslovování i tykání a vykání

C Vzdělávací oblast DÍTĚ A TEN DRUHÝ C2 Komunikace s dětmi, spolupráce při činnostech OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem Spolupracovat s ostatními NÁVRHY  KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ Aktivně komunikovat s druhými dětmi bez vážnějších problémů Chápat a respektovat názory jiného dítěte, domlouvat se, vyjednávat Vyhledávat partnera pro hru, domlouvat se, rozdělovat a měnit herní role Spolupracovat při hrách a aktivitách nejrůznějšího zaměření, být ostatním partnerem  

C Vzdělávací oblast DÍTĚ A TEN DRUHÝ C3 Sociabilita OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému Uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého Učit se přijímat a uzavírat kompromisy, Řešit konflikt dohodou Respektovat potřeby jiného dítěte Chápat, že všichni lidé (děti) mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný Odmítnout komunikaci, která je dítěti nepříjemná NÁVRHY  KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ Obhajovat svoje potřeby, svůj postoj či přání, přijímat také názor druhého, dohodnout se na kompromisním řešení Všímat si, co si druhý přeje či potřebuje Chápat, že každý je jiný, jinak vypadá, jinak se chová, něco jiného umí či neumí a že je to přirozené K mladšímu, slabšímu či postiženému dítěti se chovat citlivě a ohleduplně Uvědomit si vztahy mezi lidmi  

D Vzdělávací oblast DÍTĚ A SPOLEČNOST D3 Společenská pravidla a návyky OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými i s dětmi Utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách Uvědomovat si, že ne všichni lidé respektují pravidla chování Učit se odmítat společensky nežádoucí chování NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ Umět pozdravit, poprosit, požádat, poděkovat, rozloučit se, vyslechnout sdělení, střídat se v komunikaci Dodržovat společně dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužit Chápat podstatu hry a její pravidla, dodržovat pravidla her Pojmenovat povahové vlastnosti Pochopit funkci rodiny a jejich členů  

Zařazení do třídy /do skupiny/ D Vzdělávací oblast DÍTĚ A SPOLEČNOST D1 Zařazení do třídy, skupiny     Zařazení do třídy /do skupiny/ OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Pochopit, že každý má ve společenství svou roli, podle které je třeba se chovat Začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti Adaptovat se na život ve škole, aktivně zvládat požadavky plynoucí z prostředí školy NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ  Orientovat se v rolích a pravidlech různých společenských skupin Reagovat na sociální kontakty druhých dětí otevřeně a zařazovat se mezi ně pomocí sociálně úspěšných strategií Cítit se plnohodnotným členem skupiny Projevovat ohleduplnost a zdvořilost ke svým kamarádům i dospělým, vážit si jejich práce i úsilí Být schopné přistoupit na jiný názor porozumět potřebám druhých

    Kultura a umění D Vzdělávací oblast DÍTĚ A SPOLEČNOST D2 Kultura, umění OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Vnímat umělecké a kulturní podněty, hodnotit svoje zážitky Zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných činností, dovedností a technik Vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ  Pozorně poslouchat a sledovat se zájmem uměleckou produkci Vyjádřit a zhodnotit prožitky V kulturních místech respektovat Dohodnutá pravidla a nerušit ostatní při vnímání Všímat si kulturních památek kolem sebe

Poznatky, sociální informovanost E Vzdělávací oblast DÍTĚ A SVĚT E1 Poznatky, sociální informovanost     Poznatky, sociální informovanost OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí Osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké Mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí i jeho dění Vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ Orientovat se ve školním prostředí, vyznat se v blízkém okolí Zvládat běžné činnosti, požadavky i jednoduché praktické situace, které se v mateřské škole opakují Rozumět běžným okolnostem a dějům, jevům a situacím, s nimiž se běžně setkává Mít poznatky z nejrůznějších oblastí života a poznání v rozsahu podle toho, s čím se v praxi setkává

Adaptabilita ke změnám E Vzdělávací oblast DÍTĚ A SVĚT E2 Adaptabilita ke změnám     Adaptabilita ke změnám OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Všímat si změn a dění v nejbližším okolí Porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé, přizpůsobovat se jim NÁVRHY KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ Zajímat se, co se v okolí děje, všímat si dění změn ve svém okolí (např. v přírodě), proměny komentovat, přizpůsobit oblečení – rozlišení pocitu chladu a tepla, chování Vědět, že se stále něco děje, že všechno kolem plyne, vyvíjí se a proměňuje běžně proměnlivé okolnosti v mateřské škole vnímat jako samozřejmé a přirozeně se tomuto dění přizpůsobovat

Vztah k životnímu prostředí E Vzdělávací oblast DÍTĚ A SVĚT E3 Vztah k životnímu prostředí OČEKÁVANÉ VÝSTUPY Z RVP PV Rozlišovat aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat Mít povědomí o významu životního prostředí (přírody i společnosti) pro člověka, uvědomovat si, že způsobem, jakým se lidé chovají, ovlivňují vlastní zdraví i životní prostředí Pomáhat pečovat o okolní životní prostředí NÁVRHY  KONKRETIZOVANÝCH VÝSTUPŮ Znát, co je škodlivé a nebezpečné Uvědomovat si, že člověk a příroda se navzájem ovlivňují, že každý může svým chováním působit na životní prostředí Všímat si nepořádku a škod, dbát o pořádek a čistotu Spoluvytvářet pohodu prostředí Být citlivý k přírodě     Vztah k životnímu prostředí

Cíle polytechnické výchovy Vnímat vliv techniky na společnost a přírodu Směrovat děti k získávání základních pracovních dovedností a návyků Chápat postavení techniky a technických oborů v životě lidstva jako devízu Učit děti základním poznatkům o technice Vést děti ke kooperativnímu hodnocení a sebehodnocení Podpořit rozvoj myšlenkového potenciálu dětí Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Učení probíhá především na základě interakce s okolím a vlastní prožitou skutečností Podmínkou výchovy, vzdělávání, předávání zkušeností a celého smyslu společného žití v mateřské škole jsou spokojení, usměvaví a nekonečně nápadití pedagogové a pohodový ostatní personál školy    ….. a pohotový fotograf … Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Návrhy na vybavení kufříku pro polytechnickou výchovu a vzdělávání v mateřské škole : Optika – mikroskop, dalekohled, fotoaparát, lupy, kaleidoskop, brýle s různými barevnými filtry, optické klamy – video, obrazový materiál… Meteorologická stanice – teploměr, vlhkoměr, barometr… Míry – dřevěný skládací metr, posuvné měřítko, provázek, dřevěné pravítko, pravoúhlý trojúhelník… Váhy – závaží, elektronická váha, vodováha… Tělesa – modely těles … Čas – stopky, budík – minutka, přesýpací hodiny … Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Návrhy na vybavení kufříku pro polytechnickou výchovu a vzdělávání v mateřské škole : Voda – trychtýře, odměrky, filtry, zkumavky, pipety … Vzduch – větrníky, balónky… Oheň - kahan, svíčka, zápalky ???... Světlo – baterka, luminiscenční samolepky, odrazky… Magnetismus – magnety, magnetické skládanky … Matematika – méně - více – hrací kostky, hliněné kuličky, kostky na „Člověče nezlob se“… Statická elektřina – balónky, brčka… Materiály – smirkový papír různých hrubostí, látky syntetické a bavlněné, dřevo, kov, plast, srst, papír, sklo, savé a nesavé materiály… Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Návrhy na vybavení kufříku pro polytechnickou výchovu a vzdělávání v mateřské škole : Pomůcky – lepidlo, izolepa, tužka, blok, zvýrazňovač, špejle, pinzeta, průhledné nádoby různých velikostí, sítko, štětce, hadříky, baterie, obrázky se šipkami - / směr /, piktogramy   , igelitový ubrus / fólie, gumičky, gumy, houbičky, píšťalka, butony s nápisem „Malý vědec“, nebo „Badatel“ … Bezpečnost – ochranné brýle, ochranný plášť nebo gumová zástěra, gumové rukavice, kombinéza z netkané textilie / dětské velikosti i velikost pro pedagoga /, ochranné barevné vesty, sada 1 pomoci, bezpečnostní výstražné tabule, telefonní čísla první pomoci, ochranné roušky, ochranné pokrývky hlavy, kapesní vlhčené ubrousky… Hlavolamy DVD s pokusy Slovníček pojmů Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Inspirace pro Vás …. https://www. youtube. com/watch https://www.youtube.com/watch?v=jlmW1ozwe8E Pokud neznáte cíl, je těžké hledat cestu ….. Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jsme vám k dispozici pro dotazy Děkujeme za pozornost Jsme vám k dispozici pro dotazy Bc. Vlasta Tesařová vtesarova@boxed.cz Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.