Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Digitální učební materiál
Několikanásobné větné členy
Digitální učební materiál
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní ochrana občanů Ročník:1. a 2. Datum.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní stát Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:červenec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Grafické znázornění věty jednoduché
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Větné členy PŘÍSUDEK.
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právo a spravedlnost Ročník:1.a 2. Datum.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Logaritmické rovnice Ročník:2.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Komplexní jazykový rozbor
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní vztahy Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:srpen.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce – řešené.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast: Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce Ročník:1.,
holé, rozvité, několikanásobné
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní větné členy – přísudek
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Mgr. Eva Plačková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast: Větná skladba, druhy vět z gramatického a komunikačního hlediska, stavba a tvorba komunikátu Téma: Větné členy Ročník: 3. Datum vytvoření: Říjen 2013 Název: VY_32_INOVACE_12.3.17.CJL Anotace: Stavba věty, základní a rozvíjející větné členy, větný člen holý, rozvitý a několikanásobný. Digitální učební materiál je určen pro žáky technických oborů. Výuka náročného tématu Syntax se stává názornější a přehlednější. Využití všech možností multimediálních prostředků usnadňuje porozumění tématu i u slabších žáků a žáků se SPU, udržuje jejich pozornost, podporuje jejich aktivitu. Závěrečné kontrolní otázky zvyšují interaktivitu výuky a podporují samostatné myšlení žáků. Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad a procvičování, nevyžaduje použití žádných pomůcek. Prezentace primárně slouží pro výklad a ověřování znalostí v hodině, ale díky své názornosti může být využita také k samostudiu, pro distanční formu vzdělávání, k opakování ke společné části maturitní zkoušky, případně k doplnění učiva pro žáky s individuálním učebním plánem. Kontrolní otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.

(ZÁKLADNÍ A ROZVÍJEJÍCÍ) VĚTNÉ ČLENY (ZÁKLADNÍ A ROZVÍJEJÍCÍ)

Větný člen nejmenší jednotka větné struktury každé plnovýznamové slovo (jména, slovesa, příslovce, citoslovce), které má větnou funkci a vstupuje do skladebních vztahů s jinými výrazy základní větné členy: podmět, přísudek, tvoří základní skladební dvojici rozvíjející větné členy: přívlastek, předmět, příslovečné určení, doplněk

Samostatnými větnými členy nejsou předložky, spojky, částice, citoslovce (pokud nemají funkci přísudku či podmětu: Ale je odporovací spojka.) zvratná zájmena sloves (Myje se.) tvary slovesa být ve složených slovesných tvarech (Byl jsem napaden.) sponová slovesa (být, bývat, stát se, stávat se) způsobová slovesa (moci, muset, smět, chtít, mít povinnost) fázová slovesa ve spojení s infinitivem (začít, začínat, přestat, přestávat)

Samostatnými větnými členy nejsou odkazovací výrazy (vzpomíná na to, jak ..., vidí důvody tam, kde …) částice (to jsem rád …, kdo to tu je …) vsuvky (šel tam, upřímně řečeno, jen z donucení …) oslovení (Zeptám se, Petře, ještě jednou …) navazovací a přídatné výrazy (jak říkám, že ano, tak nějak)

Větný člen holý není rozvitý žádným jiným členem, může být jednoslovný nebo víceslovný, za holý větný člen se pokládá složený slovesný tvar (četl jsem, budu číst, byl bych býval četl) zvratné sloveso (smála se) způsobové a fázové sloveso s infinitivem plnovýznamového slovesa (přestal psát, musel číst) přísudek jmenný se sponou (bude učitelem) předložkový pád (během roku, na stole) ustrnulé sousloví (křížem krážem)

Větný člen rozvitý a několikanásobný rozvitý větný člen je rozvit jedním nebo několika jinými větnými členy, spojení řídícího a závislého větného členu (Jirkův pes hlasitě štěkal.) několikanásobný větný člen je tvořen dvěma a více větnými členy formálně rovnocennými, na sobě nezávislými, spojenými souřadně (Jirkův, můj i tvůj pes hlasitě štěkal) v poměru slučovacím (Jirka, já a ty), stupňovacím (rozčilený, ba vzteklý), odporovacím (mladý, ale zkušený), vylučovacím (zítra, nebo nikdy), důsledkovém (malý, proto milý)

Procvičování V následujících větách rozvíjejte podmět a přísudek, určete větné členy rozvíjející: Maminka si sedla. Studenti budou psát. Zdeněk odešel. Vyznačte ve větách základní syntaktickou dvojici: V období svátků jsou všechny obchody zavřené. Domy v údolí zaplaví voda až do výše oken. Symbolem jara je zdobení domů zelenými ratolestmi.

Správné řešení Např.: Naše(PKS) hodná(PKS) maminka si včera(PUČ) večer(PUČ) sedla do svého(PKS) nového(PKS) pohodlného(PKS) křesla(PUM). Zítra(PUČ) studenti naší(PKS) školy(PKN) budou psát maturitní(PKS) písemnou(PKS) práci(PT4.p.). Zdeněk včera(PUČ) nečekaně(PUZ) odešel z kina(PUM). 2. V období svátků jsou všechny obchody zavřené. Domy v údolí zaplaví voda až do výše oken. Symbolem jara je zdobení domů zelenými ratolestmi.

Použité zdroje MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80-902-5715-1. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 224 s. V kostce (Fragment). ISBN 978-802-5301-890. MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj! z českého jazyka. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2002. ISBN 80-862-8536-7.