Trpný rod Matěj Suchánek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Trpný rod – různé časy.
Advertisements

přehled gramatických časů časy prosté plnovýznamových sloves
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině Irregular Verbs I VY_22_INOVACE_07 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Passive voice / Trpný rod B1
TRPNÝ ROD (PASSIVE VOICE)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
PAST PASSIVES vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová.
Vypracovala:Mgr. Silvie Reitharová
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
PRESENT PERFECT SIMPLE
Přítomný čas průběhový Present Continuous
Past simple & past continuous
PAST TENSES (9.ročník) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
22. základní škola Plze ň, Na Dlouhých 49, p ř ísp ě vková organizace Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_02
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martin Krčmař. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková.
Sloveso „být“ v záporu a otázce, otázky Yes/No
Tvoření a využití…. Present Perfect  Předpřítomný čas ( Přítomný čas dokonavý) tvoříme následujícím stylem:  Podmět + have/has + minulé příčestí požitého.
Passive – Present Simple Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Trpný rod V minulém, přítomném a budoucím čase Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alice Javoříková. Dostupné z Metodického.
Passive voice.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Present continous- Přítomný čas průběhový Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Trpný rod – 9.ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není li uvedeno jinak, je Kateřina Najmanová Trpný rod- The Passive.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Active x passive Active and passive structures. Činný X trpný rod They built this castle in 15th century. This castle was built in 15th century. They.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martin Krčmař. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Present perfect Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Minulý čas průběhový (kladné a záporné věty)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_46.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_434_Předpřítomný čas (1) AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová.
Participle Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Passive tenses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Future – going to Budoucí čas – vyjádřený pomocí vazby „going to“
Předpřítomný čas prostý 8-9.ročník (k učebnici Projekt 3) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Minulý čas průběhový (8.ročník) Učebnice Project 3 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_44.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přítomný čas průběhový (5.ročník) Učebnice Project 1
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: SIMONA ŠTRANCOVÁ, DIS. NÁZEV: VY_32_INOVACE_668_PŘÍTOMNÝ_ČAS_PRŮBĚHOVÝ_ZÁPOR TÉMA:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: SIMONA ŠTRANCOVÁ, DIS. NÁZEV: VY_32_INOVACE_669_PŘÍTOMNÝ_ČAS_PRŮBĚHOVÝ_OTÁZKA TÉMA:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_41 Jméno autora: Mgr. Linda Libenská Název.
Passive voice Trpný rod vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jana Neradová NÁZEV:VY_32_INOVACE_03B_09_Passive voice TEMA:Gramatika pro maturitní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ The passive voice Název sady: Project 3 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Present simple Přítomný čas prostý. Kladná věta (+) kladnou větu vytvoříme jednoduše, za pomocí tvaru infinitivu slovesa, které chceme použít I drive.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_22_INOVACE_01_15.
Trpný rod (The passive) Angličtina neskloňuje a nečasuje, podle koncovek tedy nepoznáme, zda se jedná o podmět, či předmět věty. Poznáme to podle slovosledu:
VY_32_Inovace_ Future simple Project 3
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
The Passive.
Přítomný průběhový čas The present continuous tense
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Jak je to s časy v angličtině...
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
VY_32_INOVACE_222_Časy sloves
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Přítomný čas průběhový (5.ročník) Učebnice Project 1
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Past simple – irregular verbs
Předpřítomný čas Present perfect tense
Transkript prezentace:

Trpný rod Matěj Suchánek

Trpný rod V češtině tedy můžeme říct tyto dvě věty: Shakespeare napsal Hamleta. Hamleta napsal Shakespeare. Jsou ve svém jádru vlastně totožné, funkci však mají odlišnou. První věta říká, co napsal Shakespeare, zatímco druhá oznamuje, kdo napsal Hamleta. V angličtině to takto vyjádřit nemůžeme. Na prvním místě je vždy podmět, za slovesem vždy předmět. Shakespeare wrote Hamlet. - Shakespeare napsal Hamlete Hamlet wrote Shakespeare. Jak tedy správně říci větu 'Hamleta napsal Shakespeare' aby byla zachována i funkce věty? Na to budeme v angličtině potřebovat právě trpný rod. Hamleta napsal Shakespeare - Hamlet was written by Shakespeare. mluvíme o Hamletovi, a říkáme o něm, kdo ho napsal.

Tvoření Trpný rod tvoříme vždy pomocí slovesa BE a slovesa v minulém příčestí - koncovka -ed, nebo třetí tvar nepravidelných sloves (např. be finished, be done, be opened, be started, be written, be built atd.) Trpný rod můžeme vytvořit od téměř jakéhokoliv slovesa v jakémkoliv slovesném čase, včetně průběhových. Podívejte se na následující tabulku, kde uvidíte nejběžnější tvary, ve kterých se trpný rod objevuje: Čas Činný rod Trpný rod Přítomný prostý Somebody writes books. Books are written. Minulý prostý Somebody wrote a book. A book was written. Budoucí Somebody will write a book. A book will be written. Předpřítomný Somebody has written a book. A book has been written. Přítomný průběhový Somebody is writing a book. A book is being written.

Sloveso BE Všimněte si, že v trpném rodě dáváme do požadovaného času sloveso BÝT. Tedy je-li v činném rodě sloveso v přítomném čase, v trpném bude v přítomném čase sloveso BÝT. Je-li v činném minulý, v trpném bude minulý čas slovesa BÝT. I když je v činném rodě přítomný průběhový, v trpném rodě bude v přítomném průběhovém čase sloveso BÝT. Zdá se možná, že je to obtížné, ale ve skutečnosti není. Prostě dáme sloveso BÝT do správného času a nakonec přidáme minulé příčestí významového slovesa (zde WRITTEN). Being Možná se pozastavíte nad tvarem 'is being', ale tak se tvoří přítomný průběhový čas slovesa BÝT. Ten se ale jinde téměř neobjevuje.

Zápor a otázka Otázku a zápor tvoříme tak, jak se běžně tvoří otázka a zápor se slovesem být v různých časech. Není zde nic zvláštního: When was it finished? - Kdy to bylo dokončeno? Is anybody hurt? - Je někdo zraněn? It won't be done tomorrow. - Zítra to nebude udělané. It hasn't been completed yet. - Ještě to nebylo dokončeno. Pozor na chyby: When was discovered gunpowder? When was gunpowder discovered?

Použití 2. Téma věty je jiné než činitel děje O tomto případu jsme již mluvili, když jsme si uváděli příklad se Shakespearem a Hamletem. Mluvíme-li o Shakespearovi, použijeme činný rod, pokud o Hamletovi, použijeme trpný. Podobný příklad může být např. o Kolumbovi: Columbus discovered America. Kolumbus objevil Ameriku. činný rod, téma věty je Kolumbus, a říkáme o něm, že objevil Ameriku. Tuto větu bychom možná nalezli v encyklopedi pod heslem KOLUMBUS. America was discovered by Columbus. Ameriku objevil Kolumbus. trpný rod, téma věty je AMERIKA, a říkáme o ní, kdo ji objevil. Tuto větu bychom naopak mohli najít v encyklopedii pod heslem AMERIKA.

2. Činitel děje není důležitý Trpný rod použijeme také tehdy, kdy pro nás v daný okamžik činitel děje není vůbec důležitý, a není potřeba ho zmiňovat. America was discovered in 1492. - Amerika byla objevena v roce 1492. V této větě není činitel děje vůbec vyjádřen, buď proto, že je to všeobecně známý fakt, nebo proto, že to v dané situaci není důležité. Pořád je téma věty Amerika, a říkáme o ní, kdy ji objevili / kdy byla objevena. 3. Činitel děje není známý Podobně je tomu v situaci, kdy činitele děje prostě neznáme. My car was stolen yesterday. - Včera mi ukradli auto. činitele neznám, nebudu ho tedy pravděpodobně dávat jako podmět věty.

BY nebo WITH? Chceme-li v trpném rodě přeci jenom činitele děje zmínit, zpravidla bývá za předložkou BY (America was discovered by Columbus, Hamlet was written by Shakespeare.) Předložka WITH uvozuje spíše nástroj, než činitele: The door was opened by a burglar. - Dveře otevřel nějaký lupič. - Lupič je zde činitel. The door was opened with a key. - Dveře byly otevřeny klíčem. - Klíč zde není činitel ale nástroj.

Převod činného rodu na trpný Častým úkolem bývá převést větu z činného rodu na trpný: The Chinese discovered gunpowder in the 9th century. Číňané objevili střelný prach v devátém století. Budeme-li chtít tuto větu převést na trpný rod, musíme identifikovat podmět a předmět. Podmět je zde the Chinese a předmět gunpowder. Vě větě v trpném rodě bude jako podmět sloužit předmět této věty: Gunpowder was discovered by the Chinese in the 9th century. - Střelný prach byl objeven Číňany v devátém století.

Konec