Certifikované vyúčtování a audit v rámcových programech Evropské unie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sächsisches Staatsministerium der Finanzen Referat 17 – Kontrolle EU-Fonds Kontrola operací v rámci finanční kontroly EU Informační akce pro projektové.
Advertisements

Plánování auditu 3. cvičení.
Realizace projektů v praxi program OMEGA Praha.
Oprávněné výdaje projektů Olomouc Ing. Vlastimil Outlý Národní vzdělávací fond, o.p.s.
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Nejčastější pochybení při administraci Monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výzkumné projekty MPO řešené v r na ZČU náležitosti účetních dokladů na ZČU u projektů se samostatným bankovním účtem.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Evidence a inventury majetku
Uznatelné výdaje v projektech podpořených ze strukturálních fondů EU v administraci NROS Vyúčtování globálních grantů.
Způsobilé výdaje projektů
1 Způsob žádání o dotaci v rámci OP Lidské zdroje a zaměstnanost Prezentující Mgr. Petr Zavadil.
Specifické podmínky závěrečných Výzev 12. června 2014.
Úvod do podnikových financí
Daň z přidané hodnoty a její účtování
Nejčastější pochybení při administraci monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
Audit seminář CGI duben 2014.
Zpráva auditora Zpráva auditora představuje vysoce koncentrovanou informaci pro uživatele účetních závěrek.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Pro MAS projekty (období 2007 – 2013) Státní zemědělský intervenční fond, Ministerstvo zemědělství.
12. února 2009, ČVUT Charakteristika uznatelných nákladů projektu 7. RP Kateřina Slavíková Technologické centrum AV ČR
Daňová evidence Michal Radvan
Zkušenosti auditorky s audity projektů FP7 Marie Curie
„ Finanční zprávou pro Akci 3 krok za krokem “. Základní finanční pravidla programu  Pravidla dána Příručkou pro Akci 3 a Rozhodnutím o poskytnutí dotace.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Způsobilé výdaje poskytovatelů sociálních služeb pro Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Dlouhodobý hmotný majetek - oceňování Vypracoval : Ing. Jana Šustrová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Financování podniku Kalkulace – vyčíslení nákladů při výrobě slouží k tvorbě ceny sleduje strukturu a výši nákladů na ni závisí,zda firma prodělá,nebo.
Jsme tu pro Vás Poznámky pro řečníky: Koho můžete zavolat ? Jsme tu pro Vás.
Úvod do účetnictví.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Sociální ekonomika a účetnictví v sociálních podnicích „Sociální podnikání jako efektivní nástroj snižování nezaměstnanosti“, CZ.1.07/3.2.05/ Vzdělávací.
Závěrečná monitorovací zpráva a její zpracování v Benefitu.
Phare 2003 RLZ Financování květen 2005 regionální informativní semináře.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část finanční Praha, 15. března 2006 Ing. Kateřina Auerveková
ÚČETNICTVÍ KAPITOLA: ÚČETNICTVÍ KAPITOLA: CIZÍ KAPITÁL – ÚČTOVÁNÍ O REZERVÁCH, ÚVĚRECH A PŮJČKÁCH Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Naklady a jejich členění
Cestovní náhrady kapitola rozpočtu 2 Jiří Haken 1.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji. DŮLEŽITÉ INFORMACE K EKONOMICKÉ STRÁNCE POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB.
Seminář pro příjemce finanční podpory z OP VK Způsobilé a nezpůsobilé výdaje Jihomoravský kraj Oddělení evropských dotací Březen 2009.
Závěrečný audit projektu kapitola rozpočtu 8 – Náklady vyplývající přímo ze smlouvy Denisa Kolouchová
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Alena Zítková INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Globální granty kraje Vysočina jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Podporujeme Vaši budoucnostwww.esfcr.cz Seminář k výzvě OP LZZ č. 89 – Finanční část Mgr. Lucie Kučerová, Bc. Karel Ritschel oddělení hodnocení.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2014 Ing. Michaela Stříbrná.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) 10. dubna 2013 Ing. Michaela Stříbrná vedoucí odd.finan.nepř.nákladů
PŘÍLOHY MONITOROVACÍ ZPRÁVY 6. října OBSAH  Jednotlivé přílohy monitorovací zprávy  Elektronická žádost o platbu.
Jana Kopečková Globální granty kraje Vysočina jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Inventarizace majetku a závazků
Analýza hospodářského výsledku
Finanční část. Seminář pro žadatele, výzvy Předaplikační výzkum a Předaplikační výzkum pro ITI.
Kontrola prvního stupně
Vyúčtování projektů nestátních neziskových organizací za rok 2016
Bankovní účetnictví Nehmotný a hmotný majetek, zásoby
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Výrobní faktory organizace
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
DAŇOVÁ EVIDENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
ORR, Krajský úřad kraje Vysočina
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
Účetní závěrka ve vybraném podniku
Finanční účetnictví RADNICE
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Vyúčtování malého projektu a Závěrečná zpráva
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ
Transkript prezentace:

Certifikované vyúčtování a audit v rámcových programech Evropské unie Mikulandská 2, Praha 1, 110 00 Tel.: +420 224 933 658 Fax: +420 224 934 101 Karolína Neuvirtová karolina.neuvirtova@interexpert.cz

Přímé uznatelné náklady Součástí každé smlouvy uzavřené mezi koordinátorem a kontrahentem je rozpočet rozdělený na jednotlivé kategorie nákladů. Kategorie nákladů jsou pouze doporučené, jednotlivé limity se mohou zdůvodnitelně přelévat až do výše celkového rozpočtu. Je však doporučeno tyto náklady dle těchto kategorií evidovat.

Doporučené kategorie pro přímé uznatelné náklady Osobní náklady (Personnel) Hrubá mzda, sociální a zdravotní pojištění, příspěvek do FKSP Jejich uznatelnost závisí na druhu nákladového modelu:

Doporučené kategorie pro přímé uznatelné náklady Zajímavost: dle Guide to Financial Issues, verze únor 2005 mohou být do osobních nákladů zahrnuty i náklady na intramurálního konzultanta, který je fyzickou osobou (tj. fakturuje – účet 518), podmínkou je, že: pracuje dle instrukcí kontrahenta Pracuje v prostorách kontrahenta Výsledky jeho práci náleží kontrahentovi Náklady na tohoto pracovníka nejsou významně odlišné od zaměstnance kontrahenta, zařazeného na podobné pozici. Poznámka auditora: Zde je popsán typický skrytý zaměstnanecký poměr, který je v rozporu zejména se Zákonem o zaměstnanosti. Dle našeho názoru možno použít pouze v případě cizinců – pozor na vznik stálé provozovny (183 dní).

Doporučené kategorie pro přímé uznatelné náklady Zařízení dlouhodobé spotřeby (Durable equipment) Cestovné a cestovní náhrady (Travel and subsistance) Subdodávky (Subcontracts) Náklady na spotřební materiál (Consumables)

Nepřímé náklady 20% režie … relevantní pro AC a FCF modely a dále pro náklady na management: Dle „Guidance Notes for Contractors and Certifying Entities“, verze červen 2005 není nutné, aby auditor ověřil nepřímé náklady, neboť jsou nárokovány formou paušálního procenta z přímých nákladů!!!

Neuznatelné náklady Nepřímé daně včetně DPH a cla Dlužné úroky Rezervy Kurzové zisky/ztráty Náklady vzniklé, přiřazené nebo uhrazené z jiného projektu (grantu) Výdaje na cizí či vlastní kapitál Dluhy a poplatky za dluhové služby Nepřiměřené nebo nepodložené náklady Jakékoliv náklady, které neodpovídají ustanovením článku II.19 smlouvy mezi kontrahentem a Komisí. RADA PRO ÚČTOVÁNÍ: I PŘESTO, ŽE JE ORGANIZACE NEPLÁTCEM DPH, ÚČTUJTE KAŽDÝ ÚČETNÍ DOKLAD VE DVOU ZÁPISECH (ZÁKLAD DPH A DPH).

Náklady na management – AC model Osobní náklady vynaložené v souvislosti s managementem konsorcia, za předpokladu, že mohou být přesně vykázány jako přímé náklady související s projektem, mohou být vykázány v nákladech na management (např. část mzdy vedoucího projektu, část mzdy zaměstnance účetního oddělení, který asistoval při auditu)

Režie u nákladů na management V rámci AC modelu a FCF modelu můžeme připočítat 20% paušální sazbu pro režii, vyjma nákladů na certifikát o auditovaném vyúčtování a osobních nákladů u AC modelu Náklady na management jsou limitovány max. 7% všech nákladů celého konsorcia (nikoliv kontrahenta)

Druhy auditů Certifikát o auditovaném vyúčtování Kontrahent si sám zajišťuje tento certifikát, který je předkládán nezávislým auditorem nebo státním úředníkem v případě organizací zřizovaných státem. Smlouva o finančním auditu je uzavřena mezi kontrahentem a auditorem. Evropská komise do této smlouvy nezasahuje. Výrok auditora je v tomto případě vydáván pro potřeby kontrahenta. Audit nařízený Evropskou komisí Vědecký, technologický etický, finanční Může být nařízen kdykoliv během trvání projektu a dále nejdéle do pěti let po skončení projektu Může být zajištěn auditorem Komise, Evropským dvorem auditorů nebo externí auditorskou firmou, která byla Evropskou komisí určena Náklady, které budou tímto auditorem považovány za neuznatelné, budou požadovány zpět včetně penále a sankcí. Z obchodních důvodů můžete auditora odmítnout a požádat o přidělení jiného.

Příprava organizace na audit (certifikát o auditovaném vyúčtování) Jazykem výroku auditora (v rámci certifikátu o auditovaném vyúčtování) by měl být ten jazyk, ve kterém jsou odevzdávány všechny další povinné zprávy (delirevables). Směrnice Komory auditorů ČR požadují, aby byl audit naplánován a proveden tak, aby auditor získal přiměřenou jistotu, že vyúčtování neobsahuje významné nesprávnosti. Audit zahrnuje výběrovým způsobem provedené ověření úplnosti a průkaznosti částek a informací uvedených ve vyúčtování. Audit rovněž zahrnuje posouzení správnosti a vhodnosti použitých účetních zásad a významných odhadů učiněných společností a zhodnocení celkové presentace finančního vyúčtování. Provedený audit musí poskytovat přiměřený podklad pro výrok auditora.

Spis auditora I Auditor má za povinnost vést spis auditora, který je podkladem pro provedený audit; pro tento spis účetní jednotka připravuje: směrnice pro oběh dokladů historii instituce (možno nahradit výroční zprávou, nejlépe v anglickém jazyce) popis hlavních činností instituce (možno nahradit výroční zprávou, nejlépe v anglickém jazyce) závislost instituce na externích zdrojích z EU v procentním vyjádření (kolik % je dotace z EU z celkových příjmů instituce v roce 2004) popis účetního systému sestava střediskového účetnictví dokládající čerpané náklady a výnosy v rámci grantu za dané období

Spis auditora II Auditor má za povinnost vést spis auditora, který je podkladem pro provedený audit; pro tento spis účetní jednotka připravuje: pro čerpání mzdových nákladů: pracovní smlouvy jednotlivých osob a souhrnná sestava z mzdové účtárny dokládající dané čerpání pokud bylo uskutečněno čerpání v rámci „durable equipment“ (hmotný a nehmotný majetek), tak potřebujeme předložit odpisový plán tohoto hmotného a nehmotného majetku. vyplněný FORM C za dané období podepsaný vedoucím projektu kopie účetních dokladů (daňové doklady, pokladní doklady, cestovní příkazy, apod.) prokazující čerpání daných nákladů

Spis auditora III Auditor má za povinnost vést spis auditora, který je podkladem pro provedený audit; pro tento spis účetní jednotka připravuje: kopie bankovních výpisů prokazující, že dané náklady byly proplaceny kopie průběžného reportu (Periodic reports) a „Final reportu“ předložená koordinátorovi namátkově budou vybrány doklady, které bude nutné předložit k nahlédnutí v originále základní dokumenty projektu: ANNEX I DESCRIPTION OF WORK (POPIS PRÁCE), ANNEX II GENERAL CONDITIONS (OBECNÉ PODMÍNKY), ANNEX III (PRO INTEGRATED PROJECTS, NETWORK OF EXCELLENCE, INFRASTRUCTURES, SMEs) Prohlášení vedení společnosti, že je SME’s v případě používání FCF modelu Prohlášení vedení společnosti, že kontrahent používá vybraný nákladový model i pro další projekty 6. rámcového programu

Spis auditora - pokračování Instituce vykazující náklady v FC modelu dále připravují: Směrnici pro výpočet režie Obratovou předvahu ze které je zřejmé, které režijní náklady vstupují do hodinové sazby nebo byly ve FORM C vykázány jiným způsobem v položce režie Pokud instituce používá metodu hodinové sazby ve které je zohledněna režie, předloží důkazy o tom, že hodinové sazby použité pro EU projekty nejsou významně odlišné od ostatních hodinových sazeb Pokud kontrahent používá plánované hodinové sazby, je jeho povinností prokázat, že odpovídají skutečným hodinovým sazbám. Argument, že plánované hodinové sazby odpovídají požadavkům národním finančních úřadu neobstojí, neboť uznatelné náklady musí odpovídat pravidlům stanovených v kontraktu mezi kontrahentem a Komisí.

Řazení účetních dokladů 1. Prvotní doklady 2. Sestava ze střediskového účetnictví daného grantu (středisko, prvek, útvar) 3. Tabulka s rozdělením nákladů dle doporučených kategorií (viz obrázek) 4. FORM C

Děkuji za vaši pozornost Nebojte se auditu!