Stavba textová Souvětí souřadné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Rozbory souvětí.
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
18.1 Významové poměry, interpunkce
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
Skladba – souvětí souřadné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Souvětí souřadné (parataktické)
Spojky.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Věta jednoduchá a souvětí.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Číslovky.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
holé, rozvité, několikanásobné
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Významové poměry mezi hlavními větami
Vy_32_INOVACE_76_Významový poměr v několikanásobném větném členu - II Využití ICT Identifikátor školy:
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
3.Prezentace 9.tř..
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_18 poměr příčinný
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Souvětí souřadné.
Spojky.
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Stavba textová Souvětí souřadné

Anotace materiál tvoří 13 slidů, v nichž se žák seznámí s poměry v souřadném souvětí a naváže na poznatky o souřadně spojených větných členech a souřadně spojených vedlejších větách cílová skupina: 8. ročník autor: Mgr. Tomáš Kozák očekáváný výstup: žák pozná, kdy se jedná o souřadné souvětí a umí určit v jakém poměru jsou spojeny věty hlavní, je nutno použít formu prezentace pro zachování interaktivity použitá literatura: učebnice SPN pro 8. ročník průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad a pracujeme se žáky na cvičeních i s učebnicí

Základní pojmy významový poměr mezi větami hlavními: slučovací stupňovací odporovací vylučovací příčinný (důvodový), vysvětlovací důsledkový

Poměr slučovací Věty v poměru slučovacím jsou navzájem rovnocenné a vyjadřují sounáležitost. nejčastější spojovací výrazy: a, i, ani, přitom, rovněž, též, a pak, a potom, ani-ani, jednak-jednak, hned-hned, tu-tu, dílem-dílem, zčásti-zčásti Před spojkami a, i, ani ve významu slučovacím nepíšeme čárku. Jestliže jsou spojovací výrazy dvojdílné, věty čárkou oddělujeme. Ani k němu nepůjdu, ani mu nezavolám. O prázdninách chci jet na pár dní k babičce, jednak budu několik týdnů s rodiči na chatě.

Poměr stupňovací V poměru stupňovacím druhá věta zesiluje, stupňuje obsah věty první. nejčastější spojovací výrazy: ba, ba i, ba ani, dokonce, přímo, nadto, nejen(že) – nýbrž(i), nejen(že) – ale(i), nejen – ale dokonce(i), nejen – nýbrž naopak

Poměr odporovací V poměru odporovacím jsou věty tehdy, jestliže jejich obsahy jsou v rozporu (Směješ se, ale nevíš čemu.) obsah druhé věty omezuje platnost obsahu věty první (Začnu s ním zase mluvit, ale musí se mi omluvit.) nebo nahrazuje neplatný fakt platným (Rozhodně nehty neokusujeme, nýbrž nůžkami zastřihujeme do obloučku.) nejčastějšími spojovacími výrazy jsou: ale, avšak, však, nicméně, ale zato, zato však, ale také, také však, ale ani, jenže, jenomže, nýbrž, naopak, sice – ale, jistě – ale přece jen

Poměr vylučovací V poměru vylučovacím jsou ty věty, jejichž obsahy se navzájem vylučují; buď platí jedno, nebo druhé nejčastější spojovací výrazy jsou (a)nebo, či, jinak, buď – (a)nebo, ať – si, aťsi – nebo. Jestliže se děje přímo nevylučují, ale označují jen dvě možnosti (které po sobě následují), pak se před spojkami nebo, či čárka nepíše. Odpoledne chodím na hřiště nebo se dívám na televizi.

Poměr příčinný (důvodový) a vysvětlovací Věty hlavní mohou být také v poměru příčinném (důvodovém) a vysvětlovacím. Jestliže jsou věty hlavní v poměru příčinném (důvodovém), druhá věta uvádí příčinu (důvod) pro to, co se tvrdí v první větě. V poměru vysvětlovacím druhá věta vyjadřuje to, co co je důležité pro pochopení obsahu první věty. nejčastějšími spojovacími výrazy jsou např.: neboť, vždyť, totiž, vždyť také

Poměr důsledkový U vět v poměru důsledkovém vyjadřuje druhá věta důsledek, který vyplývá z obsahu věty první. Poměr důsledkový je opačný k poměru příčinnému (důvodovému). nejčastější spojovací výrazy: proto, tedy, tudíž, a proto, a tedy, a tak, a tudíž

Urči poměry mezi hlavními větami odporovací Brambory se u nás pěstují teprve od začátku 18. století, a přesto si už neumíme náš jídelníček bez nich představit. Omluvila se, neboť musí ještě leccos nachystat k zítřejšímu odjezdu. Ropuchy pochytají obrovské množství hmyzu, jsou tedy dobrými pomocníky zemědělců. Ropuchy obývají lesy, zahrady, pole a louky, ale nevyhýbají se ani místům v těsné blízkosti lidských obydlí. Ranní červánky zbarvily obzor doruda, jednotlivá roztroušená stavení ještě spala, a dokonce ani psi se ještě nerozštěkali. příčinný důsledkový odporovací slučovací stupňovací

Urči poměry mezi hlavními větami vylučovací Buď byste mohl k nám přijít dnes odpoledne, nebo se u nás raději zastavte až v sobotu. Povídali si o všem možném, nejvíce však mluvil Vašek. Určitě měl z toho radost, dokonce nás i pochválil. Spal jsem někdy u řeky, sýčkové houkali, ve vodě čas od času něco tajemně šplouchlo a já se chvílemi třásl jako osika, ale domů jsem neutekl. Kutná Hora je velmi bohatá na různé kulturní památky, a proto byla její část prohlášena za městskou památkovou rezervaci. odporovací stupňovací slučovací slučovací slučovací odporovací důsledkový

Doplň do vět čárky. Aeneas Aeneas byl nejsilnější a nejstatečnější obránce Tróje a proto ho trojské vojsko na slovo poslouchalo. Král ho nazýval hrdinou nad jiné slavným a lid mu prokazoval pocty jako bohu. Jeho hrdinství i hrdinství padesáti tisíců trojských obránců bylo marné neboť Achajové město dobyli a zapálili. Aeneovi se nepodařilo uniknout s celou rodinou zachránil totiž je svého otce a syna avšak pro manželku se vrátil do hořícího města pozdě. Aeneas toužil sice znova vybudovat Tróju ale nejvyšší bůh Jupiter mu přikázal hledat si nový domov v Itálii. Buď ho poslechne nebo ho přísně potrestá. Aeneas na jeho příkaz soustředil trojské uprchlíky postavil dvacet lodí a odplul s nimi na západ. Jeho cesta trvala mnoho let neboť sedm let se plavil po mořích na Krétě se málem stal obětí moru na Sicílii se dostal k hrozným jednookým obrům Kyklopům a nebyl ušetřen ani setkání s obludnými Harpyjemi. Po mnoha dobrodružstvích a strádáních se konečně dostal do Itálie a na březích Tibery založil město. O své město musel ještě bojovat neboť domorodí Latinové nesli s nelibostí přítomnost cizinců. Aeneas za pomoci Etrusků zvítězil spojil svůj lid s latinským a stal se jeho králem.

Doplň do vět čárky. Aeneas Aeneas byl nejsilnější a nejstatečnější obránce Tróje, a proto ho trojské vojsko na slovo poslouchalo. Král ho nazýval hrdinou nad jiné slavným a lid mu prokazoval pocty jako bohu. Jeho hrdinství i hrdinství padesáti tisíců trojských obránců bylo marné, neboť Achajové město dobyli a zapálili. Aeneovi se nepodařilo uniknout s celou rodinou, zachránil totiž jen svého otce a syna, avšak pro manželku se vrátil do hořícího města pozdě. Aeneas toužil sice znova vybudovat Tróju, ale nejvyšší bůh Jupiter mu přikázal hledat si nový domov v Itálii. Buď ho poslechne nebo ho přísně potrestá. Aeneas na jeho příkaz soustředil trojské uprchlíky, postavil dvacet lodí a odplul s nimi na západ. Jeho cesta trvala mnoho let, neboť sedm let se plavil po mořích, na Krétě se málem stal obětí moru, na Sicílii se dostal k hrozným jednookým obrům Kyklopům a nebyl ušetřen ani setkání s obludnými Harpyjemi. Po mnoha dobrodružstvích a strádáních se konečně dostal do Itálie a na březích Tibery založil město. O své město musel ještě bojovat, neboť domorodí Latinové nesli s nelibostí přítomnost cizinců. Aeneas za pomoci Etrusků zvítězil, spojil svůj lid s latinským a stal se jeho králem.