Rámcový vzdělávací program

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Reforma v základním uměleckém vzdělávání
Výukový program SmartMusic Studio, nástroj moderního vyučování hudby na ZUŠ SmartMusic Studio v dokumentech Školního vzdělávacího programu.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Systém kurikulárních dokumentů
Vzdělávání a jeho kategorie
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Taneční a pohybová výchova
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
(komentovaný přehled)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta
Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR.
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Organizační struktura
Průřezová témata.
Lednice,  vzdělávání dospělých je velmi důležité (je mu však věnována menší pozornost než v zahraničí)  nabídka je dostatečná, kvalita je.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
aktuální problémy současného světa
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Setkání expertní skupiny v rámci partnerské sítě TTnet Téma - polytechnické vzdělávání Ing. Tomáš CIMBÁLNÍK Mgr. Petr Paníček Praha,
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
„Podpora činnosti základního uměleckého školství při realizaci výuky podle Rámcového vzdělávacího programu pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání“
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Informační gramotnost
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Pilot ZUŠ „Podpora činnosti základního uměleckého školství
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Organizační struktura
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Rámcový vzdělávací program RVP ZUV Rámcový vzdělávací program pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání Zlín 2007

Legislativní návaznost Proč vytvářet RVP ZUV? ZUV: přednosti, nedostatky, příležitosti ………. Dokument RVP ZUV

Legislativní návaznost Jednotný evropský akt (1986) Rezoluce Rady Evropského společ.(1988) Maastrichtská smlouva (1991) změny ve vzděl. systémech zemí EU Lisabonský proces (2000)

Globální vesnice – 100 lidí K Globální vesnice – 100 lidí K.Harter – 2001(School Leadership and Management) 57Asiatů, 21 Evropanů, 14 obyvatel západní, severní a jižní polokoule, 8 Afričanů 52 žen, 48 mužů 70 jiných, než bílých 70 jiná, než křesťanská víra 89 heterosexuálů, 11 homosexuálů 70 by neumělo číst 80 by nemělo vyhovující bydlení 50 hladovějících 6 osob by vlastnilo 59% celkového světového bohatství a všech 6 by bylo z USA 1 osoba by umírala a 1 osoba by se rodila 1 by měla počítač 1 by měla střední vzdělání

Evropská dimenze ve vzdělávání? PRINCIPY PRIORITY CÍLE

PRINCIPY Subsidiarita Participace Spravedlnost

PRIORITY Cesta k učící se společnosti (informační prostředí) Celoživotní učení

CÍLE Jazykové kompetence (3. jazyky) Všeobecné vzdělání Investice do vzdělání

Lisabonský proces (2000) Evropa by se měla ….. „stát nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější ekonomikou na světě, která čerpá ze znalostí a dovedností a je schopna nepřetržitého hospodářského růstu při současném dosažení většího množství lepších pracovních příležitostí a větší sociální soudržnosti“.

Strategický záměr č. 1 – Zlepšování kvality a efektivity systémů vzdělávání a odborné přípravy v Evropské unii -Cíl 1.2: Rozvíjení klíčových kompetencí ve společnosti založené na znalostech Strategický záměr č. 2 – Zajištění přístupu ke vzdělávání a odborné přípravě pro všechny Strategický záměr č. 3 – Otevření systémů vzdělávání a odborné přípravy okolnímu světu

Klíčové kompetence Klíčové kompetence představují přenosný a multifunkční soubor vědomostí, dovedností a postojů, které potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro zapojení se do společnosti a úspěšnou zaměstnatelnost.

Jak toto vše změní pojetí výuky na ZUŠ?

= přestanou platit současné učební plány, Bílá kniha Školský zákon (§2, §3,§ 4, §5, §185) Liberalizace vzdělávacího procesu Dvoustupňové vzdělávací kurikulum = přestanou platit současné učební plány, učební osnovy a na každé ZUŠ budou vytvořeny ŠVP podle „mantinelů“ RVP ZUV

Základní umělecké vzdělávání: přednosti nedostatky příležitosti hrozby

Jaký má být žák?

Klíčové kompetence disponuje vědomostmi a dovednostmi, které mu umožňují komunikaci uměleckými prostředky a má schopnost uměleckému dílu rozumět a rozeznat jeho hodnotu soustavnou uměleckou činností pěstuje morálně volní vlastnosti a pracovní návyky, které spoluutvářejí jeho pozitivní hodnotovou orientaci váží si kulturních a uměleckých hodnot a vnímá je jako důležitou součást lidské existence; aktivně přispívá k jejich uchování a předávání dalším generacím

Jaká má být škola?

Cíle ZUV utvářet a rozvíjet klíčové kompetence žáků kultivovat tím jejich osobnost po stránce umělecké a motivovat je k celoživotnímu učení, poskytnout žákům základy vzdělání ve zvoleném uměleckém oboru s ohledem na jejich potřeby a možnosti, po odborné stránce připravit žáky pro vzdělávání ve středních školách uměleckého nebo pedagogického zaměření a v konzervatořích, případně pro studium na vysokých školách s uměleckým nebo pedagogickým zaměřením, vytvořit příznivé sociální, emocionální a pracovní klima, které aktivizuje motivaci a napomáhá účinné spolupráci.

Co je to umělecký obor? Co je to umění? Produkce (tvorba) Recepce (vnímání) Interpretace (vyjádření) + Klíčové kompetence

Dokument RVP ZUV RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO UMĚLECKÉ OBORY ZÁKLADNÍHO UMĚLECKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ

Základní teze RVP ZUV RVP ZUV by měl umožnit vnitřní strukturalizaci výuky pro možnost maximální autonomie, specializace a profilace jednotlivých škol ale tak, aby obecně nedošlo k zásadnímu znekvalitnění jednotlivých vzdělávacích procesů a následně úrovně celého ZUV.

RVP ZUV je součástí modelů dvoustupňového kurikula v systému vzdělávací soustavy ČR, ale svou strukturou a obsahem bude s ohledem na svou jedinečnost (zcela) specifickým dokumentem.

RVP ZUV by měl určit „pravdivé minimum“ v učebních plánech = hodinových dotacích tak, aby celkový počet finančních prostředků pro ZUV byl zachován a u HO vznikly tak hodiny, které bude možné použít jako „disponibilní“.

Dokument RVP ZUV musí být terminologicky odborně zpracován, ale zároveň maximálně srozumitelný pro uživatele – tvůrce ŠVP.

Struktura dokumentu RVP ZUV Úvod (preambule) Vymezení RVP pro umělecké obory ZUV Charakteristika ZUV

Cíle ZUV Klíčové kompetence HO, TO, LDO, VO

Hudební obor Charakteristika hudebního oboru Obsahové a organizační vymezení Vzdělávací obsah je rozdělen do třech vzdělávacích oblastí…. 1)Individuální interpretace a tvorba 2)Skupinová interpretace 3)Hudební teorie Vzdělávací obsah se realizuje prostřednictvím tzv. vzdělávacích zaměření Učební plán Podmínky vzdělávání

Učební plán HO 1 x 1.roč. 2.roč. 3.roč. 4.roč. 5.roč 6.roč 7.roč Disponib. hodiny Individuální interpretace a tvorba 1 Skupinová interpretace x Hudební teorie

FŠ Formuluje škola ŠVP Z Základní úroveň RVP ZUV P Pokročilá úroveň VP Vzdělávací období zkratka popis v dokumentu FŠ Formuluje škola ŠVP Z Základní úroveň RVP ZUV P Pokročilá úroveň VP Volí pedagog TK

Očekávané výstupy FŠ Z P VP PS I. ST. II. ST. SPD Pro žáky, kteří nastupují do přípravného studia a následně do studia na I. stupni Pro žáky, kteří nastupují do studia na I. stupni bez přípravného studia II. stupni bez předchozího absolvování I. stupně (včetně těch, co předtím absolvují uměleckou přípravu před II. stupněm) Pro žáky, kteří nastupují do studia pro dospělé bez předchozího absolvování studia I. nebo II. stupně

Charakteristika tanečního oboru Očekávané výstupy Taneční obor Charakteristika tanečního oboru Očekávané výstupy Vzdělávací obsah je rozdělen do dvou vzdělávacích oblastí…. 1)Taneční produkce a interpretace 2)Recepce a reflexe tanečného umění Organizační vymezení Učební plán Podmínky vzdělávání

Charakteristika výtvarného oboru Očekávané výstupy Výtvarný obor Charakteristika výtvarného oboru Očekávané výstupy Vzdělávací obsah je rozdělen do dvou vzdělávacích oblastí…. 1)Výtvarné vyjádření 2)Výtvarná kultura Organizační vymezení Učební plán Podmínky vzdělávání

Dramatický obor Charakteristika dramatického oboru Obsahové a organizační vymezení Vzdělávací obsah je rozdělen do třech vzdělávacích oblastí…. 1)Skupinová interpretace 2)Individuální interpretace a tvorba 3)Recepce a reflexe dramatického umění Vzdělávací obsah se realizuje prostřednictvím tzv. vzdělávacích zaměření Dramatická tvorba Slovesná tvorba Loutkářská tvorba Učební plán Podmínky vzdělávání

Multimediální tvorba samostatný vyučovací předmět v rámci daného uměleckého oboru s využitím UP daného oboru a vlastní očekávané výstupy (např. Hudební obor – zaměření „technika zvukového záznamu“) jako součást vzdělávacího obsahu již vytvořeného předmětu (UP a očekávané výstupy daného předmětu) jako „kroskurikulární“(průřezový) předmět“ jdoucí napříč uměleckými obory (modulární uspořádání v rámci HO, VO, případně TO, LDO s využitím časové dotace v rámci daného UP; jedná se o možnou syntézu oborů, ale není to nový obor ani nový druh umění)

Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Manuál pro tvorbu ŠVP Slovníček pojmů

Podle RVP ZUV se nejprve píše ŠVP Podle RVP ZUV se neučí! Podle RVP ZUV se nejprve píše ŠVP a teprve podle ŠVP se ve škole vyučuje!

Bc. Jiří Stárek koordinační tým RVP ZUV ředitel ZUŠ Praha 10-Hostivař, Trhanovské nám.8 www.zus-hostivar.cz mob.tel.: 604102070 j.star@volny.cz