Rámcový vzdělávací program RVP ZUV Rámcový vzdělávací program pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání Zlín 2007
Legislativní návaznost Proč vytvářet RVP ZUV? ZUV: přednosti, nedostatky, příležitosti ………. Dokument RVP ZUV
Legislativní návaznost Jednotný evropský akt (1986) Rezoluce Rady Evropského společ.(1988) Maastrichtská smlouva (1991) změny ve vzděl. systémech zemí EU Lisabonský proces (2000)
Globální vesnice – 100 lidí K Globální vesnice – 100 lidí K.Harter – 2001(School Leadership and Management) 57Asiatů, 21 Evropanů, 14 obyvatel západní, severní a jižní polokoule, 8 Afričanů 52 žen, 48 mužů 70 jiných, než bílých 70 jiná, než křesťanská víra 89 heterosexuálů, 11 homosexuálů 70 by neumělo číst 80 by nemělo vyhovující bydlení 50 hladovějících 6 osob by vlastnilo 59% celkového světového bohatství a všech 6 by bylo z USA 1 osoba by umírala a 1 osoba by se rodila 1 by měla počítač 1 by měla střední vzdělání
Evropská dimenze ve vzdělávání? PRINCIPY PRIORITY CÍLE
PRINCIPY Subsidiarita Participace Spravedlnost
PRIORITY Cesta k učící se společnosti (informační prostředí) Celoživotní učení
CÍLE Jazykové kompetence (3. jazyky) Všeobecné vzdělání Investice do vzdělání
Lisabonský proces (2000) Evropa by se měla ….. „stát nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější ekonomikou na světě, která čerpá ze znalostí a dovedností a je schopna nepřetržitého hospodářského růstu při současném dosažení většího množství lepších pracovních příležitostí a větší sociální soudržnosti“.
Strategický záměr č. 1 – Zlepšování kvality a efektivity systémů vzdělávání a odborné přípravy v Evropské unii -Cíl 1.2: Rozvíjení klíčových kompetencí ve společnosti založené na znalostech Strategický záměr č. 2 – Zajištění přístupu ke vzdělávání a odborné přípravě pro všechny Strategický záměr č. 3 – Otevření systémů vzdělávání a odborné přípravy okolnímu světu
Klíčové kompetence Klíčové kompetence představují přenosný a multifunkční soubor vědomostí, dovedností a postojů, které potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro zapojení se do společnosti a úspěšnou zaměstnatelnost.
Jak toto vše změní pojetí výuky na ZUŠ?
= přestanou platit současné učební plány, Bílá kniha Školský zákon (§2, §3,§ 4, §5, §185) Liberalizace vzdělávacího procesu Dvoustupňové vzdělávací kurikulum = přestanou platit současné učební plány, učební osnovy a na každé ZUŠ budou vytvořeny ŠVP podle „mantinelů“ RVP ZUV
Základní umělecké vzdělávání: přednosti nedostatky příležitosti hrozby
Jaký má být žák?
Klíčové kompetence disponuje vědomostmi a dovednostmi, které mu umožňují komunikaci uměleckými prostředky a má schopnost uměleckému dílu rozumět a rozeznat jeho hodnotu soustavnou uměleckou činností pěstuje morálně volní vlastnosti a pracovní návyky, které spoluutvářejí jeho pozitivní hodnotovou orientaci váží si kulturních a uměleckých hodnot a vnímá je jako důležitou součást lidské existence; aktivně přispívá k jejich uchování a předávání dalším generacím
Jaká má být škola?
Cíle ZUV utvářet a rozvíjet klíčové kompetence žáků kultivovat tím jejich osobnost po stránce umělecké a motivovat je k celoživotnímu učení, poskytnout žákům základy vzdělání ve zvoleném uměleckém oboru s ohledem na jejich potřeby a možnosti, po odborné stránce připravit žáky pro vzdělávání ve středních školách uměleckého nebo pedagogického zaměření a v konzervatořích, případně pro studium na vysokých školách s uměleckým nebo pedagogickým zaměřením, vytvořit příznivé sociální, emocionální a pracovní klima, které aktivizuje motivaci a napomáhá účinné spolupráci.
Co je to umělecký obor? Co je to umění? Produkce (tvorba) Recepce (vnímání) Interpretace (vyjádření) + Klíčové kompetence
Dokument RVP ZUV RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO UMĚLECKÉ OBORY ZÁKLADNÍHO UMĚLECKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Základní teze RVP ZUV RVP ZUV by měl umožnit vnitřní strukturalizaci výuky pro možnost maximální autonomie, specializace a profilace jednotlivých škol ale tak, aby obecně nedošlo k zásadnímu znekvalitnění jednotlivých vzdělávacích procesů a následně úrovně celého ZUV.
RVP ZUV je součástí modelů dvoustupňového kurikula v systému vzdělávací soustavy ČR, ale svou strukturou a obsahem bude s ohledem na svou jedinečnost (zcela) specifickým dokumentem.
RVP ZUV by měl určit „pravdivé minimum“ v učebních plánech = hodinových dotacích tak, aby celkový počet finančních prostředků pro ZUV byl zachován a u HO vznikly tak hodiny, které bude možné použít jako „disponibilní“.
Dokument RVP ZUV musí být terminologicky odborně zpracován, ale zároveň maximálně srozumitelný pro uživatele – tvůrce ŠVP.
Struktura dokumentu RVP ZUV Úvod (preambule) Vymezení RVP pro umělecké obory ZUV Charakteristika ZUV
Cíle ZUV Klíčové kompetence HO, TO, LDO, VO
Hudební obor Charakteristika hudebního oboru Obsahové a organizační vymezení Vzdělávací obsah je rozdělen do třech vzdělávacích oblastí…. 1)Individuální interpretace a tvorba 2)Skupinová interpretace 3)Hudební teorie Vzdělávací obsah se realizuje prostřednictvím tzv. vzdělávacích zaměření Učební plán Podmínky vzdělávání
Učební plán HO 1 x 1.roč. 2.roč. 3.roč. 4.roč. 5.roč 6.roč 7.roč Disponib. hodiny Individuální interpretace a tvorba 1 Skupinová interpretace x Hudební teorie
FŠ Formuluje škola ŠVP Z Základní úroveň RVP ZUV P Pokročilá úroveň VP Vzdělávací období zkratka popis v dokumentu FŠ Formuluje škola ŠVP Z Základní úroveň RVP ZUV P Pokročilá úroveň VP Volí pedagog TK
Očekávané výstupy FŠ Z P VP PS I. ST. II. ST. SPD Pro žáky, kteří nastupují do přípravného studia a následně do studia na I. stupni Pro žáky, kteří nastupují do studia na I. stupni bez přípravného studia II. stupni bez předchozího absolvování I. stupně (včetně těch, co předtím absolvují uměleckou přípravu před II. stupněm) Pro žáky, kteří nastupují do studia pro dospělé bez předchozího absolvování studia I. nebo II. stupně
Charakteristika tanečního oboru Očekávané výstupy Taneční obor Charakteristika tanečního oboru Očekávané výstupy Vzdělávací obsah je rozdělen do dvou vzdělávacích oblastí…. 1)Taneční produkce a interpretace 2)Recepce a reflexe tanečného umění Organizační vymezení Učební plán Podmínky vzdělávání
Charakteristika výtvarného oboru Očekávané výstupy Výtvarný obor Charakteristika výtvarného oboru Očekávané výstupy Vzdělávací obsah je rozdělen do dvou vzdělávacích oblastí…. 1)Výtvarné vyjádření 2)Výtvarná kultura Organizační vymezení Učební plán Podmínky vzdělávání
Dramatický obor Charakteristika dramatického oboru Obsahové a organizační vymezení Vzdělávací obsah je rozdělen do třech vzdělávacích oblastí…. 1)Skupinová interpretace 2)Individuální interpretace a tvorba 3)Recepce a reflexe dramatického umění Vzdělávací obsah se realizuje prostřednictvím tzv. vzdělávacích zaměření Dramatická tvorba Slovesná tvorba Loutkářská tvorba Učební plán Podmínky vzdělávání
Multimediální tvorba samostatný vyučovací předmět v rámci daného uměleckého oboru s využitím UP daného oboru a vlastní očekávané výstupy (např. Hudební obor – zaměření „technika zvukového záznamu“) jako součást vzdělávacího obsahu již vytvořeného předmětu (UP a očekávané výstupy daného předmětu) jako „kroskurikulární“(průřezový) předmět“ jdoucí napříč uměleckými obory (modulární uspořádání v rámci HO, VO, případně TO, LDO s využitím časové dotace v rámci daného UP; jedná se o možnou syntézu oborů, ale není to nový obor ani nový druh umění)
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Manuál pro tvorbu ŠVP Slovníček pojmů
Podle RVP ZUV se nejprve píše ŠVP Podle RVP ZUV se neučí! Podle RVP ZUV se nejprve píše ŠVP a teprve podle ŠVP se ve škole vyučuje!
Bc. Jiří Stárek koordinační tým RVP ZUV ředitel ZUŠ Praha 10-Hostivař, Trhanovské nám.8 www.zus-hostivar.cz mob.tel.: 604102070 j.star@volny.cz