Zákon o zdravotních službách – práva pacientů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon o zdravotních službách – práva pacientů
Advertisements

Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
Přijímací řízení ve školním roce 2015/ ÚVOD Kde je/bylo možné získávat informace:  Návštěvy SŠ a SOU, dna otevřených dveří  Výstava EDUK ART.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Pravidla udělování autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb.
Stížnosti Vladimíra Dvořáková.
AKREDITACE K USKUTEČŇOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU dle novely zákona č
Pojem přeměna obchodní společnosti
KVALITA – BEZPEČNOST - EFEKTIVITA
Práva a povinnosti pacientů a poskytovatelů zdravotních služeb
KVALITA – BEZPEČNOST - EFEKTIVITA
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
DEKRET ROZVOJE A STABILITY ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Dvacet zdravých vět
Občanské soudní řízení I.
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Práva pacientů.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Pracovnělékařské služby
Charakteristika primární péče
Řádné opravné prostředky
Správa sociálního zabezpečení
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Obecné výklady o důkazech
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
ETIKA Jana HOROVÁ.
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Hledáme klíč k právům dětí
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Občanské soudní řízení I.
Řádné opravné prostředky
Občanské soudní řízení I.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Přijímací řízení v roce uchazeč může pro 1
Transkript prezentace:

Zákon o zdravotních službách – práva pacientů

Klíčové změny z pohledu pacienta Na jaře 2012 vejde v účinnost nový zákon o zdravotních službách Postavení pacienta v systému se dočká značného posunu Pacient a poskytovatel budou v rovnocenném postavení – lékař musí pacienta informovat, vše mu vysvětlit a probrat s ním postup léčby; pacient již nebude pasivním účastníkem, který je vláčen zdravotním systémem bez možnosti se účinně ozvat Práva pacienta budou jasně definována Pacient musí být ze zákona poskytovatelem dobře informován Pacient bude mít možnost účinněji si stěžovat; zákon ukládá nové povinnosti v oblasti zacházení se stížnostmi

Informovaný souhlas Informovaný souhlas pacienta Pacient musí být lékařem plně informován a poučen o poskytovaných zdravotních službách a teprve poté vyjádří svůj souhlas či nesouhlas s léčebným postupem či zákrokem Pacient musí být informován o možných variantách služeb a výši doplatku či jejich ceně, jsou-li varianty jen částečně hrazené; zdravotnické zařízení musí pacientovi poskytnout přehledný ceník a jasně informovat o tom, které zákroky jsou plně hrazené Všechny fakultní nemocnice musí na svých internetových stránkách zveřejňovat průměrné čekací doby na jednotlivé výkony

Přítomnost zákonného zástupce Rodiče již nebudou pouhá návštěva Nezletilí pacienti a pacienti nezpůsobilí k právním úkonům mají nárok na nepřetržitou přítomnost svého právního zástupce či dalších osob během ošetření či v době hospitalizace, pokud to není v rozporu s léčebným režimem V situaci, kdy jde o týrané dítě, může dítě či nezpůsobilý pacient naopak vyžadovat, aby při poskytování zdravotních služeb právní zástupce přítomen nebyl

Právo na volbu zařízení Pacient má právo zvolit si konkrétní zdravotnické zařízení, kde má být ošetřen, stejně jako právo na volbu praktického lékaře; není ale možné trvat na volbě konkrétního lékaře v daném zařízení Práva postižených pacientů Postižení pacienti mají jasně stanovená práva tak, aby se cítili bezpečně a zároveň aby nebyla porušována práva ostatních pacientů; pacient neschopný mluvené komunikace má nárok na přítomnost tlumočníka; pacient s asistenčním či slepeckým psem má nárok na jeho přítomnost v nemocnici či u lékaře

Právo na volbu zařízení Pacient má právo na druhý názor V případě, že pacient má pochybnosti o správnosti diagnózy či poskytnuté péče, má právo na vyšetření a názor dalšího lékaře; větší jistota pacienta a prevence chyb Běžná péče co nejblíže bydlišti, vážné případy do specializovaných center V budoucnu chceme jasný seznam zdravotnických zařízení, kde pacienta ošetří v blízkosti jeho domova V případě náročnější nemocniční péče a úrazů chceme, aby pacient směřoval do specializovaných center, které sice mohou být vzdálenější, ale pacientovi zde bude poskytnuta nejmodernější péče

Právo na informace Pacient má právo znát svůj zdravotní stav... Pacient má právo být lékařem plně a srozumitelně informován o svém zdravotním stavu a všech jeho důsledcích, jedině tak může být rovnocenným partnerem lékaře a ovlivňovat průběh léčby; lékař nesmí pacientovi zatajovat informace ...a právo nebýt informován V některých případech může pacient preferovat nevědět některé aspekty svého zdravotního stavu; vysloví-li pacient z jakéhokoli osobního důvodu takové přání, musí být lékařem respektováno Sdělování zdravotního stavu třetím osobám Pacient má právo zakázat či umožnit konkrétním osobám přístup k informacím o svém zdravotním stavu

Právo souhlasit a nesouhlasit s péčí Pacient má právo zákrok přijmout či odmítnout Vyjma situací, kdy je pacientovi léčba nařízena (například ochranná léčba), musí pacient s vykonáním zákroku souhlasit či zákrok odmítnout Při těžkých úrazech či bezvědomí, kdy je pacient neschopen komunikace, bude lékařská péče poskytnuta i bez souhlasu (pokud nemá sepsanou „living will“ – vůli pro případe neschopnosti komunikace) Za nezletilé pacienty a pacienty bez způsobilosti k právním úkonům dává souhlas zákonný zástupce; vždy je ale třeba přihlédnout k názoru pacienta v souvislosti s jeho schopností posoudit daný problém

Práva nezletilých a pacientů nezpůsobilých k práv. úk. Pacient má právo zákrok přijmout či odmítnout Rodiče mohou dát dětem starším 15 let písemný souhlas se zákrokem a nemusí je doprovázet V případě zákroků, které mohou vést k poškození zdraví nezletilého pacienta, musí dát souhlas oba rodiče Nedají-li ve výše uvedeném případě souhlas oba rodiče, oznámí případ do 24 hodin lékař soudu a ten určí opatrovníka Pokud může zákrok výrazně negativně ovlivnit další zdravotní stav či kvalitu života a názor nezletilého či nezpůsobilého pacienta se liší od názoru právního zástupce, opět stanoví jeho opatrovníka soud

Právo stanovit předem postup léčby pro určité situace Pacient má právo předem stanovit, jaký léčebný postup má být uplatněn v situaci, kdy již nebude schopen sám vyjádřit své rozhodnutí Pacient může písemnou formou uvést své přání – „living will“ - pro případ, že by nebyl schopen vyslovit či nevyslovit souhlas; přání musí mít úředně ověřený podpis Vzhledem k rychlému pokroku v medicíně bude přání platné po dobu pěti let Lékař musí brát ohled na to, jestli se přání vztahuje na danou konkrétní situaci a jestli se přání pacienta v průběhu času nezměnilo Přání nelze uplatnit, pokud by vedlo k aktivní smrti pacienta

Povinnosti pacienta V nových zákonech ale klademe nároky i na pacienta: Dodržovat léčebný postup, se kterým vyslovil souhlas Pravidelně informovat ošetřujícího zdravotnického pracovníka o vývoji a aktuálním zdravotním stavu a zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli Během léčby pacient nesmí užívat návykové látky Uhradit cenu nehrazených či rozdíl v ceně částečně hrazených služeb Prokázat se průkazem totožnosti žádá-li si zdravotnickou dokumentaci (ochrana proti zneužití dokumentace třetí osobou)

Motivace pacienta V budoucnu je třeba rozhodnout, jak odměnit zodpovědné pacienty a naopak jak motivovat nezodpovědné pacienty k lepší kooperaci Naopak pacienti, kteří léčebné postupy dodržují a účastní se programů prevence by mohli v budoucnu být bonifikováni Zůstává otevřené, zda do by budoucna ti pacienti, kteří nedodržují léčebný postup či své zdraví vědomě poškozují, neměli platit více

Stížnosti pacientů - dnes Možnost stěžovat si je dnes jen velmi omezená, to se od nového roku změní Občané mají právo stěžovat si u správních orgánů při nevhodném jednání úředních osob či proti postupu správního orgánu - jenže zdravotnické zařízení nelze považovat za správné orgán, jeho činnost není činností veřejné správy Stížnosti jsou dále upraveny pouze vyhláškou o „znaleckých komisích“ Jak situaci řeší nový zákon?

Stížnosti pacientů – nová úprava Stížnosti pacientů jsou v zákoně zvláštně upraveny Stížnostem věnujeme jeden celý oddíl zákona Bez možnosti účinně si stěžovat by nebyla práva pacientů vymahatelná Stížnosti budou vyřizovány jednotným postupem, poskytovatelé se budou stížnostem muset prokazatelným způsobem věnovat Pacient si bude moct stěžovat přímo v zařízení, příslušnému správnímu orgánu či příslušné komoře, eventuelně zdravotní pojišťovně Stížnost musí být vyřešena do 30 dnů

Stížnosti pacientů – nová úprava Stížnosti pacientů jsou v zákoně zvláštně upraveny Poskytovatelé musí vypracovat vlastní vnitřní postupy řešení stížností Jejich postup musí být přehledně dostupný i na internetu Jsou stanoveny postupy jak vymáhat svá práva v případě, že došlo k poškození zdraví pacienta v důsledku čerpané zdravotní péče – v takovém případě musí případ prošetřit odborná nezávislá komise a výsledky předá k řešení příslušným státním orgánům Stížnostmi se budou zabývat nezávislé odborné komise oslovené příslušným správním orgánem, které budou hledat, došlo-li k pochybení a byl-li dodržen správný postup Správní orgán musí stížnost vyřídit do 30 dnů, do 90 dnů je-li třeba nezávislý odborník a do 120 dnů, je-li třeba nezávislá odborná komise

Sankce pro poskytovatele Při porušení svých povinností vůči pacientovi hrozí poskytovateli významné sankce. Za porušení povinnosti se považuje například: Umožnění přítomnosti dalších osob při poskytování zdravotních služeb, ačkoli si pacient jejich přítomnost nepřeje Neumožnění přijímání návštěv během hospitalizace Neumožnění přijímání duchovní péče od zástupců registrovaných církví Neumožnění pacientovi neschopnému běžné komunikace zajistit vhodné komunikační prostředky či tlumočníka Poskytnutí zdravotních služeb v rozporu se souhlasem a přáním pacienta

Sankce pro poskytovatele Při porušení svých povinností vůči pacientovi hrozí poskytovateli významné sankce. Za porušení povinnosti se považuje například: Poskytování zdravotních služeb, ke kterým lékař nemá oprávnění (vyjma stavu nouze – například první pomoc a podobně) Poskytování zdravotních služeb v nedostatečně vybaveném zařízení a s nedostatečně kvalifikovaným personálem (opět vyjma stavu nouze) Neposkytnutí veškerých informací ohledně zdravotního stavu a léčebných postupů pacientovi Neumožnění přítomnosti rodičů u poskytování zdravotních služeb jejich dětem

Sankce pro poskytovatele Při porušení svých povinností vůči pacientovi hrozí poskytovateli významné sankce. Za porušení povinností se považuje například: Neinformování pacienta o ceně zdravotních služeb a nevystavení účtu Znemožnění postiženému pacientovi přítomnost asistenčního psa ve zdravotnickém zařízení Neumístění ceníku zdravotních služeb tak, aby byl přístupný pacientům Neinformuje-li osobu uvedenou pacientem o jeho zdravotním stavu Neumožní pacientovi nahlížet a pořídit výpis ze své zdravotnické dokumentace

Sankce pro poskytovatele Maximální výše pokuty se liší podle závažnosti daného provinění poskytovatele péče vůči pacientovi. Shledá-li příslušný správní orgán pochybení ze strany poskytovatele zdravotní péče, může mu uložit pokutu do výše 1 000 000 Kč Správní delikty v prvním stupni projednávají v případě provinění vůči pacientovi krajské úřady Jde li o služby poskytované v zařízeních zřizovaných ministerstvy vnitra, obrany či spravedlnosti, řeší správní delikty tato ministerstva

Naše zákony - posílí práva pacientů - učiní z pacienta a lékaře rovnocenné partnery - umožní pacientovi vymáhat svá práva a efektivně si stěžovat - zajistí pacientovi důstojné zacházení