VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍSLOVEČNÁ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Vedlejší věty příslovečné Autor Chňoupková.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná Věta předmětná Věta přívlastková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přísudková (podrobně vysvětleno.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková SOUVĚTÍ SLOŽITÉ Jednou se nějaké lávce potkalo Štěstí s Rozumem.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_9_Určení rovnice lineární.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Písemné sčítání a odčítání do milionu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Téma: Předmět a příslovečné určení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Slovesa.
HMOTNOST Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Skupiny hlásek při odvozování MNĚ / MĚ
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Písemné dělení jednociferným dělitelem
Přídavná jména přivlastňovací
AUTOR: Kateřina Křížová
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová
Procvičování skloňování podstatných jmen rodu mužského
Základní společenstva – skály a hory
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_04 příslovečná určení
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Větné členy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Slovesné třídy.
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
Jednotky hmotnosti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SOUVĚTÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT. DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍSLOVEČNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_16_VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍSLOVEČNÁ Téma: ČESKÝ JAZYK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Helena Baculáková Vytvořeno dne 16. KVĚTNA 2012 Odpilotováno dne 17. KVĚTNA 2012 ve třídě VII.A Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Tematický okruh ČESKÝ JAZYK Téma VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍSLOVEČNÁ Klíčová slova Příslovečné určení, vedlejší věta příslovečná, grafické znázornění

Zopakuj si, co víš o PŘÍSLOVEČNÉM URČENÍ. = rozvíjející větný člen Rozvíjí sloveso, přídavné jméno nebo příslovce. Ptáme se příslovečnou otázkou. Může být: holý - rozvitý jednoduchý – několikanásobný Najdi příslovečné určení: Vrať se k nám nahoru. Petr šel koupit do papírnictví nový sešit. Máslo jsem před chvílí uložila do ledničky. V učebnici najdeme další cvičení.

Ve větě jednoduché urči PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ A SROVNEJ JE S větOU PŘÍSLOVEČNOU. Při návštěvě Prahy nezapomeň navštívit Pražský hrad. Až pojedeš do Prahy, nezapomeň navštívit Pražský hrad. Při vzpomínce na včerejší odpoledne jsme se museli znovu zasmát. Když jsme si vzpomněli na včerejší odpoledne, museli jsme se znovu zasmát. Po skončení závodu mi přišli přátelé gratulovat k vítězství. Když skončil závod, přišli mi přátelé gratulovat k vítězství.

1. NAJDI VEDLEJŠÍ VĚTU PŘÍSLOVEČNOU 2. VYSVĚTLI PŘÍSLOVÍ Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. Kde se perou dva, třetí vyhrává. Jak si kdo ustele, tak si lehne. Kam nechodí slunce, tam chodí lékař. Kuj železo, dokud je žhavé. Když se kácí les, lítají třísky.

Odpovídej na otázky souvětím s vedlejší větou PŘÍSLOVEČNOU. Graficky souvětí znázorni. 2H Kdy jsi Petrovi slíbil pomoc? Když jsem s Petrem hovořil naposledy, slíbil jsem mu pomoc. Když 1V 1H Proč se nemůžeme vrátit? Nemůžeme se vrátit, protože je málo času. protože 2V 1H Kdy si konečně odpočineme? až 2 V Odpočineme si, až dojdeme na náměstí. 1H Za jaké podmínky bys mohl dostat jedničku? Jedničku bych mohl dostat tehdy, kdybych se všechno naučil. kdybych 2V

Doplň větu PŘÍSLOVEČNOU a graficky znázorni: Všichni jsme se vrátili, když _______________________________________ . Pomohl by nám, kdyby ___________________________________________. Vojákům byla vyslovena pochvala, protože ___________________________ . Přidej se k nám, ať ______________________________________________ . Odliš větu předmětnou a pŘÍSLOVEČNOU: Slíbil mi, že mi půjčí kolo. Už nehraju, protože mě to přestalo bavit. Dobře se oblékni, aby ti nebylo zima. Zapíšeme si všechno, abychom na nic nezapomněli. Kdybys nemohl přijít, zavolej mi.

Nahraď PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ celou vedlejší větou PŘÍSLOVEČNOU: 1. Najdi příslovečné určení. 2. Přidej sloveso a spojovací výraz Po výběru peněz z bankomatu jsem mohl jít na nákup. Když jsem vybrala v bakomatu peníze, mohla jsem jít na nákup. Děti se seběhly ke společné hře. Děti se seběhly, aby si společně zahrály. Po opuštění ordinace jsem si vyzvedla v lékárně léky. Jakmile jsem opustila ordinaci, vyzvedla jsem si léky. Jehličnaté stromy by mohly v zimě bez dostatečného množství vody uschnout. Jehličnaté stromy by mohly v zimě uschnout, kdyby neměly dostatečné množství vody.

SHRNUTÍ Rozlišujeme vedlejší věty příslovečné Vedlejší věta PŘÍSLOVEČNÁ = věta závislá - rozvíjí sloveso věty řídící - ptáme se příslovečnou otázkou Rozlišujeme vedlejší věty příslovečné místní příčinné (důvodové) časové účelové způsobové podmínkové měrové přípustkové ÚKOL PRO TEBE: Jaký je rozdíl mezi vedlejší větou příslovečnou a vedlejší větou předmětnou?

ANOTACE Zopakuj znalosti o příslovečném určení. Porovnej vyjádření stejné informace pomocí příslovečného určení a vedlejší věty příslovečné. Nahraď příslovečné určení vedlejší větou příslovečnou. Přísloví – a) Najdi Vv příslovečnou. b) Vysvětli význam přísloví. Na otázky odpovídej vedlejší větou příslovečnou, graficky souvětí znázorni. Shrnutí U každého úkolu je přiložené i řešení, které animace umožňuje ihned zkontrolovat. Žáci pracují s interaktivní tabulí a současně v lavici s pracovními listy a papírovými čtverečky a šipkami ke grafickému znázornění souvětí. POUŽITÉ ZDROJE Vše z vlastních zdrojů Prezentace obsahuje animace.