Jazyk a jazyková komunikace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

Digitální učební materiál
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Doplněk a vedlejší věta doplňková
Doplněk Český jazyk 7. ročník ZŠ
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Přísudek (Př) - druhy Přísudek, jehož základem je sloveso s plným významem, je přísudek slovesný – Přs. Přísudek může být vyjádřen také jménem (podstatným.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_10
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Základní škola Jablonec nad Nisou – Mšeno, Mozartova 24, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_CJIIb-03 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
VY_32_INOVACE_ZE7-20 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola Unhošť CZ.1.07/1.4.00/ Projekt MŠMT ČR
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ZE6-01 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Leona Čápová Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
VY_32_INOVACE_ZE7-01 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk Ročník: 8.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
VY_32_INOVACE_ZE6-05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
VY_32_INOVACE_ZE6-19 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_ZE7-07 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_24_Přídavná jména tvrdá
VY_32_INOVACE_ZE6-11 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Jazyk a jazyková komunikace
VY_32_INOVACE_ZE7-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_ZE7-02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VY_32_INOVACE_ZE6-08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_ZE7-04 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Slovní druhy Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné používání.
VY_32_INOVACE_ZE6-17 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Jazyk a jazyková komunikace
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozvíjející větné členy
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Jazyk a jazyková komunikace  Základní škola Jablonec nad Nisou – Mšeno, Mozartova 24, příspěvková organizace  VY_32_INOVACE_CJIIb-19 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3603 Autor: Mgr. Blanka Halíková Vytvořeno dne: 28. 05. 2014 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk Ročník: 9. Tematický okruh: Skladba Téma: Doplněk Anotace: Materiál slouží k procvičení učiva o doplňku. Je určen pro použití na interaktivní tabuli.   Materiály jsou určeny pro bezplatné použití pro potřeby výuky a vzdělání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorským zákonům. Není-li uvedeno jinak, je zdrojem tohoto materiálu autor.

DOPLNĚK D

DOPLNĚK - rozvíjí vždy …………….. a ……………………. - řídící ………… je vždy plnovýznamové - vyjadřuje vlastnost …………. za určitého ………… - může se vztahovat i k nevyjádřenému …………. Přídavné jméno rád je ve větě s plnovýzna-movým slovesem vždy doplňkem.

DOPLNĚK - rozvíjí vždy jméno a sloveso - řídící sloveso je vždy plnovýznamové - vyjadřuje vlastnost jména za určitého děje - může se vztahovat i k nevyjádřenému podmětu Přídavné jméno rád je ve větě s plnovýzna-movým slovesem vždy doplňkem.

Podtrhni doplňky Dva dokumenty zůstaly nezařazeny. Turisté se vrátili unaveni, ale spokojeni. Zašel jsem k vám rád. Všichni tam byli vyděšení. Viděl jsem tě sázet květiny. Renata doběhla jako druhá. V soutěži cyklistů byl až třetí. Děti tam zůstaly samy. Jan se vyučil zedníkem. Otec se stal vedoucím provozu. Honza byl zvolen králem. Otec byl velice unavený.

ŘEŠENÍ doplňky Dva dokumenty zůstaly nezařazeny. Turisté se vrátili unaveni, ale spokojeni. Zašel jsem k vám rád. Všichni tam byli vyděšení. Viděl jsem tě sázet květiny. Renata doběhla jako druhá. V soutěži cyklistů byl až třetí. Děti tam zůstaly samy. Jan se vyučil zedníkem. Otec se stal vedoucím provozu. Honza byl zvolen králem. Otec byl velice unavený.

Proč v těchto větách není doplněk? Všichni tam byli vyděšení. V soutěži cyklistů byl až třetí. Otec se stal vedoucím provozu. Otec byl velice unavený.

ŘEŠENÍ : VE VĚTÁCH NENÍ PLNOVÝZNA-MOVÉ SLOVESO V PŘÍSUDKU Všichni tam byli vyděšení. V soutěži cyklistů byl až třetí. Otec se stal vedoucím provozu. Otec byl velice unavený.

Urči zda jde o přívlastek, či o doplněk: Před domem stálo rozbité auto. Auto stálo před domem rozbité. Zraněný muž zůstal ležet na zemi. Muž zůstal ležet na zemi zraněný. Zklamaná žena se vrátila do vesnice. Žena se vrátila do vesnice zklamaná.

ŘEŠENÍ - přívlastek, či doplněk Před domem stálo rozbité (Pk) auto. Auto stálo před domem rozbité (D). Zraněný (Pk) muž zůstal ležet na zemi. Muž zůstal ležet na zemi zraněný (D). Zklamaná (Pk) žena se vrátila do vesnice. Žena se vrátila do vesnice zklamaná (D).