Komunální politika: teorie a praxe. Rada a starosta

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přechod na nový systém akreditací JIŘÍ SMRČKA TAJEMNÍK AKREDITAČNÍ KOMISE.
Advertisements

Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení neškolských příspěvkových organizací Pracovně právní oblast, oblast odměňování, organizační záležitosti.
Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Pravomoci orgánů obcí dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Kapitálové OS – Společnost s ručením omezeným Ročník.
Základní charakteristika společnosti - Společnost, za jejíž dluhy ručí společníci společně a nerozdílně do výše, v níž nesplnili vkladové povinnosti podle.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Kontinuita akreditačního procesu: přechod od stávajícího k novému systému JIŘÍ SMRČKA TAJEMNÍK AKREDITAČNÍ KOMISE.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Návrh věcného záměru zákona o stavebních úřadech - co by bylo, kdyby… Ing. Jiří Štochel, VITA software s.r.o. 1.
Pobočný spolek JUDr. Petr Šlauf advokát společník AK Svejkovský, Kabelková a spol.
Administrativní členění ČR VY_32_Inovace_17KR-1 Mgr.Lenka Krčmářová ZŠ a MŠ Nedašov.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_VÝCHOVA K OBČANSTVÍ _18.MOC SOUDNÍ TEMA: MOC SOUDNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Střední průmyslová škola a Střední odborná škola gastronomie a služeb, Most, příspěvková organizace DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_255_TÉMA_ Rezervy a fondy Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Struktura územní samosprávy a jiná územní členění (kraje, pověřené obce, obce, mikroregiony a regiony soudržnosti)
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_19_SPRAVNI_PRAVO.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Naplňuje přitom pravomoci dané Ústavou ČR a některými běžnými zákony.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Mgr. Michal Matouš Právnická fakulta Masarykovy univerzity
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Úřad práce České republiky
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Sídla.
OBECNÍ ÚŘAD VO 9, s. 9 n..
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Obecné zásady při aplikaci ZÚR JMK
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název projektu: Moderní škola
Organizace veřejné správy blok č. 1
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název projektu: Moderní škola
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Komise LRV a LRV 20. prosince 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Zvláštní odborná způsobilost
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Sebehodnocení školy z pohledu zřizovatele (obce)
DOBROVOLNÉ SVAZKY OBCÍ
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Komunální politika: teorie a praxe. Rada a starosta
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
Věcné učení Vláda, parlament, politické strany
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Komunální politika: teorie a praxe. Zastupitelstvo
Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor právní a legislativní
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Transkript prezentace:

Komunální politika: teorie a praxe. Rada a starosta 9.4.2019 Tomáš Havel

Obecně Ne každá obec má radu. Vytváří se na základě většiny v zastupitelstvu. Členem rady může být pouze člen zastupitelstva (pochopitelně téhož územního samosprávného celku). Kolegiální orgán (rozhoduje ve sboru). Jedná se o výkonný orgán v rámci samosprávy. Politicky může být rada „jednobarevná“ (např. ČSSD v krajích nebo TOP 09 v hl. m. Praze) nebo složená z několika stran či subjektů. 9.4.2019 Tomáš Havel

Jak zjistíme jestli radu máme? Rada obce se volí v obcích, kde má zastupitelstvo 15 a více členů. Protože každá obec v České republice může mít až 15 zastupitelů, může mít radu každá obec: 500 obyvatel 5 až 15 členů, nad 500 do 3 000 obyvatel 7 až 15 členů, nad 3 000 do 10 000 obyvatel 11 až 25 členů, nad 10 000 do 50 000 obyvatel 15 až 35 členů, nad 50 000 do 150 000 obyvatel 25 až 45 členů, nad 150 000 obyvatel 35 až 55. 9.4.2019 Tomáš Havel

Jak zjistíme jestli radu máme? Jinak řečeno, kde je méně než 15 zastupitelů, rada se nevolí. Kolik má daná obec zastupitelů už umíme určit. Radu není možné nijak „zřizovat“, vzniká ex lege tam, kde je potřebný počet zastupitelů. V případě městských částí hlavního města Prahy je rozdíl v tom, že nejmenší městské části (do 500 obyvatel) mohou mít nejvíce 9 členů zastupitelstva, přičemž rada městské části se nevolí v městských částech, kde zastupitelstvo městské části má méně než 15 členů. Městské části do 500 obyvatel tak radu mít nemohou. 9.4.2019 Tomáš Havel

Kolik má rada členů? V obcích (a městysech, městech a statutárních městech), ale i v krajích a v hl. m. Praze platí, že počet členů rady je vždy lichý. V obcích může být radních 5 až 11. Počet členů rady však nesmí přesáhnout jednu třetinu počtu členů zastupitelstva. Např. pokud je zastupitelů 15, radních musí být 5. Počet členů rady stanoví zastupitelstvo v této zákonné intenci. Může se měnit i v průběhu volebního období. 9.4.2019 Jméno přednášejícího

Kolik má rada členů? V krajích „natvrdo“ 9 nebo 11 radních (pod nebo nad 600 000 obyvatel kraje). V hl. m. Praze „natvrdo“ ex lege 11 členů rady. V radě: Starosta, místostarosta nebo místostarostové a další členové rady, Hejtman, náměstci hejtmana a další členové rady, Primátor, náměstci primátora a další členové rady. 9.4.2019 Tomáš Havel

K čemu je rada „dobrá“? Vykonává své vyhrazené kompetence. Vykonává kompetence ve zbytkové působnosti. Schází se pravidelně ve spíše kratších intervalech. Může se mimořádně sejít i v krátkém čase (počet členů). Má kompetence směrem k úřadu. Z politického hlediska určuje agendu municipality. Připravuje agendu zastupitelstva. 9.4.2019 Jméno přednášejícího

Jak často a kdy se koná? Schází se podle potřeby. Vydává si jednací řád, který stanoví podrobnosti. Jednací řád je vnitřní organizační předpis. Svolává a zpravidla řídí starosta. V rámci velkých, resp. lidnatých municipalit bývá rada většinou jednou týdně. Operativní porada/před-rada. 9.4.2019 Jméno přednášejícího

O čem rada jedná? Agendu nastolují jednotliví radní. Klíčové, zda se jedná o kompromisní návrhy nebo nikoliv. Návrhy jsou v podobě tzv. tisků k projednání. Radní si zpravidla deklaratorně rozdělují politické gesce („hra na ministry“). V rámci dané gesce radní předkládá materiály do projednání ke schválení radě (kde je dána její kompetence) nebo k souhlasu (deklaratornímu) a k předložení do zastupitelstva. 9.4.2019 Jméno přednášejícího

Jak se jedná? Rady mají jednací řády. Jedná se o vnitřní organizační předpisy s právní sílou usnesení rady. Jednací řád nesmí být v rozporu se zákonem. Jinak úprava velmi různá. Zpravidla probíhá ve fázích úvodní slovo, rozprava a hlasování. Procedurální spory jsou méně časté. Využívání koaliční smlouvy. 9.4.2019 Jméno přednášejícího

Kdo vystupuje/jedná? Radní. Úředníci dle úpravy v jednacím řádu. Představitelé organizací (příspěvkových organizací nebo obchodních společností) dle úpravy v jednacím řádu. Přizvané osoby (odborní poradci). Závisí na úpravě v jednacím řádu. Jednání rady je ze zákona neveřejné. 9.4.2019 Jméno přednášejícího

Jak rada rozhoduje? Nadpoloviční většinou všech. Zajímavá otázka z čeho se ta nadpoloviční většina počítá (původní nebo aktuální počet?) v případě rady odpadá. Počet členů rady je stanoven (zastupitelstvem nebo přímo ze zákona). Poklesne-li v průběhu funkčního období počet členů rady obce pod 5 a na nejbližším zasedání zastupitelstva obce nebude doplněn alespoň na 5, vykonává od tohoto okamžiku její pravomoc zastupitelstvo obce. 9.4.2019 Jméno přednášejícího

Jak rada rozhoduje? Poklesne-li v průběhu funkčního období počet členů rady kraje tak, že rada není usnášeníschopná (§ 58 odst. 2) a na nejbližším zasedání zastupitelstva nebude počet členů rady kraje doplněn tak, aby usnášeníschopná byla, vykonává její působnost, až do zvolení potřebného počtu členů rady, zastupitelstvo. Poklesne-li v průběhu funkčního období počet členů rady hlavního města Prahy pod polovinu zákonného počtu a na nejbližším zasedání zastupitelstva hlavního města Prahy nebude doplněn alespoň na 6, vykonává její funkce až do doplnění počtu zastupitelstvo hlavního města Prahy. 9.4.2019 Jméno přednášejícího

Odměňování radních Problematika uvolněných a neuvolněných zastupitelů. Vedle odměn (měsíční a mimořádné) náhrada ušlého výdělku, uvolnění ze zaměstnání (refundace). Mohou upravit zásady. Větší/lidnaté municipality většinou všichni členové rady uvolnění. 9.4.2019 Jméno přednášejícího

Poradní orgány Komise. Členem může být „kdokoliv“. Naprosto volná a vágní právní úprava. Předsedu a členy komise jmenuje rada. Komise se svolává dle potřeby. Může docházet k rozporům mezi komisí a výborem. V určitých případech může být působnost komise zakotvena. 9.4.2019 Jméno přednášejícího

Starosta Stejně jako v případě zastupitelstva má každá obec starostu. Monokratický orgán. Zastupuje obec navenek (právní jednání). Svolává a řídí radu a zastupitelstvo. Jmenuje tajemníka. Představuje jakýsi most mezi samostatnou a přenesenou působností. 9.4.2019 Jméno přednášejícího

Starosta Je v čele obecního úřadu. Je součástí úřadu. Ukládá úkoly tajemníkovi. Klíčové kompetence tam, kde není rada zřízena. V obci, kde se rada obce nevolí, vykonává její pravomoc starosta, nestanoví-li obecní zřízení jinak (částečné rozšíření vyhrazených kompetencí zastupitelstva). 9.4.2019 Jméno přednášejícího

Starosta Tam kde rada zřízena je, může převzít její kompetence při poklesu počtu členů rady. Poklesne-li v průběhu funkčního období počet členů rady obce pod 5 a na nejbližším zasedání zastupitelstva obce nebude doplněn alespoň na 5, vykonává od tohoto okamžiku její pravomoc zastupitelstvo obce. Zastupitelstvo může rozhodování o záležitostech podle § 102 odst. 2 a 3 svěřit zcela nebo zčásti starostovi. 9.4.2019 Jméno přednášejícího

Starosta Relativně „nově“ také třetí možnost, kdy může starosta vykonávat některé kompetence rady. Rada obce zabezpečuje rozhodování ostatních záležitostí patřících do samostatné působnosti obce, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu obce nebo pokud si je zastupitelstvo obce nevyhradilo. Rada obce může tyto pravomoci zcela nebo zčásti svěřit starostovi nebo obecnímu úřadu. 9.4.2019 Jméno přednášejícího

Starosta Reálné kompetence starosty v obcích, kde rada volí a standardně funguje, jsou často omezeny symbolicky a vykonávanou gescí. To vše platí z hlediska právního jednání. Funkce starosty je důležitá především směrem k úřadu. Starosta stanoví plat (včetně odměn) tajemníka. 9.4.2019 Jméno přednášejícího

Hejtman a primátor hl. m. Prahy Není v čele krajského úřadu (ředitel). Jinak velmi obdobné postavení jako starosta. Jen on může jmenovat a odvolat ředitele krajského úřadu a stanovit jeho plat. Velmi obdobně jako v krajích funkce primátora hl. m. Prahy. 9.4.2019 Jméno přednášejícího

Pozastavení výkonu usnesení rady Věcný (politický) spor mezi radou a starostou/primátorem/hejtmanem. Musí rozhodnout zastupitelstvo. Zastupitelstvo může zjednat nápravu zrušením usnesením rady. V tomto případě může zastupitelstvo zasáhnout i do vyhrazené kompetence rady (neobvyklé). 9.4.2019 Jméno přednášejícího

havel@prf.cuni.cz 9.4.2019 Tomáš Havel