VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_15_VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ Téma: ČESKÝ JAZYK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131
Autor Mgr. Helena Baculáková Vytvořeno dne 12. května 2012 Odpilotováno dne 11.-15. května 2012 ve třídě VII.A Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Tematický okruh ČESKÝ JAZYK Téma VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ Klíčová slova Předmět, vedlejší věta předmětná, grafické znázornění
Zopakuj si, co víš o pŘEdmětu. = rozvíjející větný člen Rozvíjí sloveso nebo přídavné jméno. Ptáme se pádovou otázkou. Může být: holý - rozvitý jednoduchý – několikanásobný Najdi předměty: Mnohá zvířata mají ochranné zbarvení. Pozdravil nás nahlas již ode dveří. Vrať mi můj penál! Mohl by sis svléknout kabát?
Ve větě jednoduché urči pŘEDMĚT A SROVNEJ JEJ S větOU PŘEDMĚTNOU. Z dálky jsme slyšeli zahřmění. Z dálky jsme slyšeli, jak zahřmělo. Otec se mě ptal na hodinu návratu. Otec se mě ptal, kdy se vrátím. Velice ochotně mi slíbil pomoc. Velice ochotně mi slíbil, že mi pomůže.
1. NAJDI VEDLEJŠÍ VĚTU PŘEDMĚTNOU 2. VYSVĚTLI PŘÍSLOVÍ Komu není rady, tomu není pomoci. Čím kdo zachází, tím také schází. Nehas, co tě nepálí. Co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítřek. Komu se nelení, tomu se zelení. Co oči nevidí, to srdce neželí. Co se v mládí naučíš, v stáří jako když najdeš.
Odpovídej na otázky souvětím s vedlejší větou pŘEdmětnou. Graficky souvětí znázorni. 1H Co jsi Petrovi slíbil? Petrovi jsem slíbil, že s ním půjdu do kina. že 2V 2H O čem ses nedozvěděl? Jak se Petr má, jsem se nedozvěděl. 1H Jak 1V Se kterými zvířaty se můžeš setkat v ZOO? o kterých 2V V ZOO se můžu setkat se zvířaty, o kterých jsem nikdy neslyšel. 1H Co jsi ukazovala na této fotografii? Na této fotografii jsem ukazovala, kam jsme jeli na dovolenou. kam 2V
Doplň větu předmětnou a graficky znázorni: Všichni jsme zapomněli, že ________________________________ . Poprosili nás, zda _______________________________________. Přečetli jsme si, jak ______________________________________ . Pověděl jsem jim, co _____________________________________ . Odliš větu předmětnou a podmětnou: Slíbil mi, že se vrátí včas. Už mě přestalo bavit, že chodíš stále pozdě. Kdo hodně čte, má veliké znalosti. Babička čekala, kdy přijedou její vnoučata. Maminku zamrzelo, že jsem jí zalhal.
Nahraď předmět celou vedlejší větou předmětnou 1. Najdi předmět. 2. Přidej sloveso a spojovací výraz. (Z předmětu vytvoř sloveso nebo předmět použij ve funkci podmětu ve větě vedlejší.) Vysvětli mi úkol z matematiky. Vysvětli mi, jak mám spočítat úkol z matematiky. Vyprávěj mi o stěhování čápů černých. Vyprávěj mi, kam odlétají čápi černí. Slyšeli jste o vzniku slunečních skvrn? Slyšeli jste, proč vznikají sluneční skvrny? Kastelán informoval o objevu starého rukopisu ve sklepě hradu. Kastelán informoval, že ve sklepě hradu byl objeven starý rukopis.
SHRNUTÍ Vedlejší věta PŘEDMĚTNÁ = věta závislá - rozvíjí sloveso (přídavné jméno) věty řídící - ptáme se pádovou otázkou Časté spojovací výrazy: spojky - když, aby, že vztažná zájmena – kdo, co, jaký, který vztažná příslovce – jak, kam, kde ÚKOL PRO TEBE: Jaký je rozdíl mezi vedlejší větou podmětnou a vedlejší větou předmětnou?
ANOTACE Zopakuj znalosti o předmětu. Porovnej vyjádření stejné informace pomocí předmětu a vedlejší věty předmětné. Nahraď předmět vedlejší větou předmětnou. Přísloví – a) Najdi Vv předmětnou. b) Vysvětli význam přísloví. Na otázky odpovídej vedlejší větou předmětnou, graficky souvětí znázorni. Shrnutí U každého úkolu je přiložené i řešení, které animace umožňuje ihned zkontrolovat. Žáci pracují s interaktivní tabulí a současně v lavici s pracovními listy a papírovými čtverečky a šipkami ke grafickému znázornění souvětí. POUŽITÉ ZDROJE Vše z vlastních zdrojů. Prezentace obsahuje animace.