Souvětí souřadné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Stavba textová Souvětí souřadné.
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
Skladba – souvětí souřadné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Digitální učební materiál
Neohebné slovní druhy.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Souvětí souřadné (parataktické)
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Spojky.
Spojky.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
holé, rozvité, několikanásobné
Interpunkce v souvětí Cvičení.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Významové poměry mezi hlavními větami
Vy_32_INOVACE_76_Významový poměr v několikanásobném větném členu - II Využití ICT Identifikátor školy:
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Významové poměry mezi hlavními větami Název sady: Český jazyk.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_18 poměr příčinný
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_19 poměr důsledkový
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Urči významový poměr Buď bude hezky, nebo bude pršet. slučovací odporovací vylučovací.
Spojky.
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Souvětí souřadné

Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk Komunikujeme spolu III/2 -3.1.10. Mgr. Danuše Maierová 11/2011 – 4/2012 8. Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk Komunikujeme spolu

Materiál slouží k seznámení žáků s učivem o souvětí souřadném Rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí Souvětí souřadné,významové poměry, spojky a spojovací výrazy prezentace

SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ

SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ Je spojení alespoň dvou vět hlavních a libovolného počtu vět vedlejších. Věty v souřadném souvětí jsou buď spojeny spojovacími výrazy, nejčastěji spojkami souřadicími, nebo jsou prostě přiřazeny bez spojovacího výrazu.

1.slučovacím 2.stupňovacím 3.odporovacím 4.vylučovacím 5.příčinném Věty spojené v souvětí souřadném mohou být po stránce obsahové ve vzájemném poměru: 1.slučovacím 2.stupňovacím 3.odporovacím 4.vylučovacím 5.příčinném 6.důsledkovém

1. Souvětí slučovací věty se prostě k sobě přiřazují jako sobě rovné nejčastěji jsou připojeny spojovacími výrazy a, i, ani, také, pak, potom, nebo dvojitými spojovacími výrazy i-i, ani-ani, jednak -jednak, hned-hned, tu-tu, dílem-dílem Díval se na televizi a chroupal jablko. Hned opravil kolo, hned pokosil trávu. Ani lístek se nepohnul, ani hlásek se neozval. Nečetl jsem to ani jsem o tom neslyšel.

2. Souvětí stupňovací druhá věta zesiluje /stupňuje/ obsah věty první. nejčastější spojky a spojovací výrazy jsou: ba, dokonce, ba i, dokonce i, nejen-ale i, nejen-nýbrž i Vřele mne objal, dokonce mne i políbil. Nejenže ses neučil, ale ani jsi neumyl nádobí. Před bouřkou vše ztichlo, ba i pes zalezl do boudy.

3. Souvětí odporovací obsah druhé věty odporuje obsahu první věty spojovací výrazy. ale, avšak, však, leč, než, nýbrž, sice odporovací význam může mít také spojka a, pak před ní píšeme čárku Spěchal, ale vlak mu přece jen ujel. Chtěl by získat vítězství,a trénovat se mu nechtělo. Snažil se, výsledky se však nedostavily.

4. Souvětí vylučovací obsah hlavních vět se vzájemně vylučuje platí buď jedna, nebo druhá věta spojovací výrazy: nebo, anebo, buď - nebo , buď - anebo, zdali - či Buď se přiznáš sama, nebo to na tebe řeknu. Nemohl přijít, nebo spíše na to zapomněl.

5. Souvětí příčinné druhá věta vyjadřuje příčinu, důvod obsahu první věty spojky neboť, vždyť, totiž Neboť začalo foukat, schovali jsme se do chalupy. Zašla jsem si ke kadeřnici, jdu totiž na ples. Zdravil ji už z dálky, vždyť ji znal od školky.

6. Souvětí důsledkové druhá věta vyslovuje důsledek obsahu první věty spojky: proto, a proto, tedy, tudíž, a tak Není mi dobře, a tak dnes nepůjdu cvičit. Začalo pršet, a proto jsme spěchali domů. Je mi chladno, proto si zatopím v krbu.

Použité zdroje a literatura http://cs.wikipedia.org/wiki/Sou%C5%99adnost#Souv.C4.9Bt.C3.AD_sou.C5.99adn.C3.A9 Český jazyk pro 8.ročník základní školy, Dr.Vlastimil Styblík a spol., SNP Praha, 1992 http://www.cesky-jazyk.cz/slovnicek-pojmu/souveti-souradne http://stredoskolskaliteratura.kvalitne.cz/index.php?clanek=souveti-souradne