Větné členy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy vedlejších vět Věta podmětná Věta předmětná Věta přívlastková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přísudková (podrobně vysvětleno.
Advertisements

Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Z obrázků vytvoř věty jednoduché Některé věty napište na tabuli.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Přísudek VY_12_INOVACE_Rů_I_34 Název projektu: OP VK
Téma: Předmět a příslovečné určení
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
11 všestranný jazykový rozbor
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
ČÍSLOVKY Mgr. Michal Oblouk.
1) Věta dvojčlenná 2) Věta jednočlenná 3) Větný ekvivalent
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Věta jednočlenná, dvojčlenná, větný ekvivalent
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
AUTOR: Kateřina Křížová
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Doplněk (verbální atribut)
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
PŘÍSUDEK VY_32_INOVACE_58_Prisudek Autor: Mgr. Dana Hatašová
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Shoda podmětu a přísudku
Digitální učební materiál
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_04 příslovečná určení
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Autor: Mgr. Jana Šulcová
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C50Čj6_Přívlastek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_05
Autor: Mgr. Hana Novotná
Příprava na PP ČJ – 8. třída
podmět NĚKOLIKANÁSOBNÝ
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
SKLADBA SKLADEBNÍ DVOJICE Jabloň před domem krásně rozkvetla.
Věta jednoduchá Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav, Školní 402, , příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Pořádek slov v české větě
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Větné členy

Větné členy - úvod VČ = funkce slov ve větě vyplývající z jejich vztahů k ostatním slovům Která slova jsou / nejsou větnými členy? Rozdělení VČ: Základní – podmět a přísudek Rozvíjející – rozvíjejí jiné větné členy (základní i rozvíjející) Přívlastek, předmět, příslovečné určení, doplněk

Přehled větných členů Podmět – to, o čem se něco říká (hospodář) Přísudek – to, co se říká (přinesl) Předmět – rozvíjí sloveso (přinesl chléb) nebo přídavné jméno (schopný pohybu) Příslovečné určení – rozvíjí sloveso (přinesl rychle), přídavné jméno (krásný od přírody) nebo příslovce (brzy ráno) Přívlastek – rozvíjí podstatné jméno (mladý hospodář) Doplněk – rozvíjí sloveso v přísudku a zároveň podstatné jméno v pozici podmětu (dívky tančily bosy) nebo předmětu (našli ji zabitou)

Rozbor věty Mladý hospodář přinesl rychle chléb a slaninu. Po – Př Pks Puz Pt1 Pt2 Základní skladební dvojice – hospodář přinesl Část podmětová – mladý hospodář Část přísudková – přinesl rychle chléb a slaninu

Postup při rozboru Určit podmět a přísudek Najít jejich rozvíjející členy – napsat o úroveň níže Najít členy, které rozvíjejí výše uvedené rozvíjející členy – napsat na nejnižší úroveň CVIČENÍ: Za dřevěným plotem si hráli Jeníček a Mařenka. Pavel přesně viděl pohyblivý bod na obloze.

Druhy větných členů Holé (hospodář) Rozvité (mladý hospodář) Několikanásobné (chléb a slaninu) Vyjádřené vedlejší větou (hospodář, který pracoval pilně)

Podmět Mluvnicky nezávislý větný člen, shoduje se s přísudkem a tvoří s ním základní skladební dvojici Význam – může vyjadřovat: Původce děje (Petr pracuje na projektu.) Cíl děje (Ovoce se sklízí na podzim.) Nositele děje (Listí se chvěje ve větru.) Nositele vlastnosti (Petr je smutný.) Forma – může být vyjádřen různými způsoby – viz TABULKA, UČEBNICE S. 165 V češtině může být nevyjádřený (Přijdu.) nebo všeobecný (Psali to na internetu.)

Najděte podmět a jeho vyjádření: Chození mě unavuje. Překvapilo mě jeho rozhodné NE. Kdo by to byl řekl! Musíš to přinést zítra. Vzbudilo mě nepříjemné crr. Chceme se s vámi dohodnout. V lese se setmělo. Zelená je má oblíbená barva. Snít o něčem je příjemné. Oba šli studovat do Prahy. V přehradě přibylo vody. Ukázalo se, že prohraje. Říkali to ve zprávách.

Přísudek Mluvnicky nezávislý větný člen, shoduje se s podmětem a tvoří s ním základ věty Význam – vyjadřuje: Činnost (Eva píše diplomovou práci.) Stav (Eva trpí bolestmi zad.) Změnu stavu (Eva za poslední rok zhubla.) Přisouzení vlastnosti (Eva je velice milá.) Forma – přísudek může mít různé podoby – viz TABULKA, UČEBNICE S. 166

Formy přísudku 1) přísudek slovesný Jednoduchý (píši, psal bych, bylo to napsáno) Složený (mohl psát, začneme psát) 2) přísudek jmenný se sponou (Pavel je lékař. Pavel je předsedou třídy. Ten film je zajímavý.) 3) přísudek jmenný beze spony (Mladost – radost.) Přísudek může být vyjádřen též citoslovcem (Žába žbluňk do vody.) nebo vedlejší větou (Obloha byla, jako by ji vymetl.) CVIČENÍ – PRACOVNÍ SEŠIT, S. 49/5-8