Katechetika Petr Smolek
„Buď pochválen Bůh a Otec našeho Pána Ježíše Krista, on nás zahrnul z nebe rozmanitými duchov-ními dary, protože jsme spojeni s Kristem …“ (Ef 1,3n)
Program – 5. 11. 2016 Základní terminologie Katechetika - E. Alberich, L. Dřímal Náčrt dějin katecheze Katechismus katolické církve Katecheze jako činnost církve ve službě hlásání slova Všeobecné direktorium pro katechizaci Výzvy naší situace Dokument o směřování katecheze a náboženského vzdělávání v České republice
Program – 19. 11. 2016 Katecheze a evangelizace Iniciační katecheze jako model veškeré katecheze Identita a formace katechetů Organizace katecheze
Katechetika – základní terminologie Emilio Alberich Ludvík Dřímal Portál 2008
Katechein v NZ Lk 1,3-4: „A tak, když jsem všechno od začátku důkladně prozkoumal, rozhodl jsem se i já, že to pro tebe, vážený Teofile, uspořádaně vypíšu, aby ses tak mohl přesvědčit o spolehlivosti té nauky, v které jsi byl vyučen (κατηχήθης).“ Sk 18,24-25: „Mezitím přišel do Efesu jeden Žid, jmenoval se Apolos a pocházel z Alexandrie. Byl to dobrý řečník a výborně se vyznal v Písmu. Byl poučen (κατηχημένος) v nauce Páně, mluvil nadšeně a uměl přiléhavě vykládat o Ježíšovi, ačkoli znal jen křest Janův.“ Řím 2,17-18: „Ty si říkáš žid, spoléháš na Zákon, honosíš se bohem a znáš jeho vůli. Dovedeš rozeznat to, co je lepší, protože jsi poučen (κατηχούμενος) Zákonem.“ 1 Kor 14,19: „Ale při shromáždění raději pronesu pár slov ze svého rozumu, abych poučil (κατηχήσω) i druhé, než tisíce a tísíce slov v jazyku neznámém.“ Gal 6,6: „Komu se dostává náboženského vyučování (κατηχούμενος), má se všemožně starat ze svého majetku o zaopatření toho, kdo ho vyučuje (κατηχοῦντι).“
Katechein v NZ Katechein Katechein (kata-echein) držet, udržovat (v moci, vězení, paměti) Katechein (kata-echein) vyučovat, vzdělávat nechat znít ozvěnou nechat znít to, co přichází shůry nechat znít slovo v uších posluchače být po prvním oslovení vyučován a vyučovat druhé v Božích tajemstvích
Definice katecheze katecheze je službou slova katecheze je výchova víry katecheze je činnost církve Katecheze je každá forma služby církve Božímu slovu, která je zaměřena na pomoc při zrání křesťanské víry, a to jak u jednot-livců, tak i celých společenství. uspořádaná a soustavná osvojování si křesťanského způsobu života podstatná a základní
Terminologie Katechein Víra Náboženství katecheze, katechismus, katecheta, katechetická, katechumenát, katechumen Víra výchova víry, ve víře, k víře vyučování víry, předávání víry, hovory o víře, cesty k víře Náboženství náboženská výchova, náboženské vzdělávání, náboženská formace
Katechetika Vědecká reflexe katecheze v rámci pastorační činnosti církve.
Otázky Přestávka
Náčrt dějin katecheze Jan Pavel II. 15. 8. 1997
Dei Verbum čl. 2 „Bůh se ve své dobrotě a moudrosti rozhodl zjevit sebe samého a oznámit nám tajemství své vůle: že lidé prostřednictvím Krista, vtěleného Slova, mají v Duchu svatém přístup k Otci a stávají se účastnými božské přirozenosti. Tímto zjevením oslovuje neviditelný Bůh ze své veliké lásky lidi jako přátele a stýká se s nimi, aby je pozval a přijal do svého společenství. Toto zjevování se uskutečňuje činy a i slovy, které navzájem vnitřně souvisí, takže skutky, které Bůh vykonal v dějinách spásy, ukazují a posilují nauku i skutečnosti vyjádřené slovy; slova pak hlásají tyto skutky a objasňují tajemství v nich obsažená. Avšak nejhlubší pravda, která se odhaluje tímto zjevením o Bohu i o spáse člověka, nám září v Kristu, který je prostředníkem a zároveň i plností celého zjevení.“
Křesťanský starověk Katechumenát 3. – 7. st. pro dospělé systematický výklad a uvádění do křesťanského života ve společenství církve
Středověk Misie v nových oblastech Rozšířená praxe křtu dětí Výchova ve víře skrze kázání Zacílení na dospělé
Novověk – období katechismů Martin Luther „Velký katechismus“ (1529) Katechismus je souhrn toho, co je křesťan povinen vědět, aby nebyl zavržen. čtivý a pochopitelný přesný, spolehlivý, zapamatovatelný otázka odpověď
Katechetické hnutí od konce 19. st. do II. vatikánského koncilu Obnovená metoda Obnovený obsah
Po II. vatikánském koncilu „Cílem katechetického vyučování je, aby se víra, když se naukou osvětlí, stala živou, uvědomělou a činnou. Biskupové mají bdít nad tím, aby se vytrvale poskytovala malým i dorůstajícím dětem, mládež i dospělým, aby se při tomto vyučování dodržoval náležitý řád a metody odpovídající nejen probírané látce, nýbrž i nadání, schopnostem, věku a životním podmínkám posluchačů; aby se výklad opíral o Písmo svaté, tradici, liturgii, učitelský úřad a život církve. Dále nechť pečují o to, aby byli katecheti na svůj úkol řádně připraveni a aby si důkladně osvojili učení církve, také ovšem psychologické zákony a pedagogické obory v teorii i praxi. Nechť se také snaží, aby se znovu zavedlo, popřípadě lépe upravilo vyučování dospělých katechumenů.“ (Christus Dominus čl. 14)
Po II. vatikánském koncilu koncil posunul chápání pojmů Boží slovo víra církev v katechezi nastává antropologický obrat a experimentování
Po II. vatikánském koncilu Dokumenty magisteria Všeobecné katechetické direktorium (11. 4. 1971, VKD) Evangelii nuntiandi – Pavel VI. (8. 12. 1975, EN) Catechesi tradendae – Jan Pavel II. (16. 10. 1979, CT) Kodex kanonického práva (1983, CIC) Všeobecné katechetické direktorium (15. 8. 1997, VDK) Katechismus katolické církve (15. 8. 1997, KKC)
Po II. vatikánském koncilu Katechismus katolické církve (1997, KKC) shrnutí pravd víry zjm. pro biskupy podstatný, souhrnný, jasný styl výkladový nevysvětluje, neargumentuje pro celou církev základ pro pozdější národní katechismy krize víry je zjm. krize znalostí víry
Po II. vatikánském koncilu
Otázky Přestávka
Katecheze jako činnost církve ve službě hlásání Slova Kongregace pro klérus 15. 8. 1997
Obsah VDK Úvodní výklad: Hlásání evangelia v současném světě Část první: Katecheze v evangelizačním poslání církve 1. kapitola: Zjevení a jeho předávání prostřednictvím evangelizace 2. kapitola: Katecheze v procesu evangelizace 3. kapitola: Povaha, cíle a úkoly katecheze Část druhá: Evangelní poselství 1. kapitola: Pravidla a kritéria pro předávání evangelního poselství v katechezi 2. kapitola: „Toto je naše víra, toto je víra církve“ Část třetí: Pedagogika víry 1. kapitola: Boží pedagogika, pramen a vzor pedagogiky víry 2. kapitola: Metodické prvky Část čtvrtá: Adresáti katecheze 1. kapitola: Přizpůsobení se příjemci katecheze 2. kapitola: Katecheze podle věku 3. kapitola: Katechizace pro zvláštní situace, mentality, prostředí 4. kapitola: Katechizace ve vztahu k společensko-náboženskému prostředí 5. kapitola: Katecheze ve vztahu k prostředí společensko-kulturnímu Část pátá: Katecheze v místní církvi 1. kapitola: Katechetická služba v místní církvi a ti, kteří ji konají 2. kapitola: Formace ke katechetické službě 3. kapitola: Místa a cesty katecheze 4. kapitola: Organizace katechetické pastorace v místní církvi
Obsah VDK O. Hlásání evangelia v současném světě I. Katecheze v evangelizačním poslání církve II. Evangelní poselství III. Pedagogika víry IV. Adresáti katecheze V. Katecheze v místní církvi
Úvod VDK Pohled na svět z hlediska víry Situace katecheze Výzvy pro katechezi být službou evangelizaci začít od dospělých být školou křesťanského růstu hlásat podstatná tajemství a zdůrazňovat zkušenost příprava hluboce věřících katechetů
Povaha, cíle a úkoly katecheze „Katecheze je činností, jež má podstatně církevní charakter. Pravým subjektem katecheze je církev, která pokračujíc v poslání Ježíše-Učitele a oživovaná Duchem, následujíc Matku Páně věrně uchovává evangelium ve svém srdci, je zvěstuje, slaví, žije a předává v katechezi všem těm, kteří se rozhodli následovat Ježíše Krista.“ (78)
Povaha, cíle a úkoly katecheze „Konečným cílem katecheze je uvést někoho nejenom do styku, ale do společenství, do důvěrného vztahu s Ježíšem Kristem.“ (80) Napomáhat poznání víry Liturgická výchova Morální formace Učit modlitbě Výchova k životu ve společenství Uvedení do misie
Katecheze a Boží pedagogika Katecheze se inspiruje Boží pedagogikou uvádí do dialogu spásy mezi Bohem a člověkem, zdůrazňuje Boží iniciativu a lidskou otevřenost pro dar + touhu růst progresivita i přizpůsobení okolnostem dialog Ježíš Kristus v centru doceňuje zkušenost a znamení usiluje postupné a důsledné sepětí mezi fides qua a fides quae rozvíjet všechny rozměry víry (poznání, liturgie, život, modlitba) povzbuzovat člověka, aby se zcela a svobodně odevzdal Bohu rozumem, vůli, srdcem, pamětí poznat své povolání od Pána
Metodické prvky Pluralita metod Zkušenost Paměť Katecheta induktivní – deduktivní přístup kérygmatický – existenciální Zkušenost Paměť Katecheta
Metodické prvky Katecheta opravdová spiritualita a jasné svědectví života kulturní rozhled není překážkou na cestě víry podporuje činnost modlitbou a vírou v působení Ducha svatého osobní vztah, svoboda a respekt ke katechizovaným nadšený pro výchovu, tvořivý, přizpůsobivý pomáhá nalézt povolání
Otázky Přestávka
Směřování katecheze u nás Česká biskupská konference 21. 4. 2015
Směřování katecheze v ČR Vývoj katecheze u nás? Charakteristiky současné katecheze u nás? Současné výzvy katecheze u nás?
Charakteristiky katecheze Výzvy pro katechezi Současné výzvy
Východiska pro katechezi a náboženské vzdělávání Teologická východiska Bůh, člověk, církev, hlásání evangelia náboženské vzdělávání, katecheze Změny ve vnějším kontextu změněná mentalita postoj k církvi Důsledky změn pro evangelizaci princip věrnosti Bohu a člověku inkulturace kérygma mystagogická katecheze cesta krásy sociální rozměr
Směřování katecheze u nás Vývoj katecheze u nás? Charakteristiky současné katecheze u nás? Současné výzvy katecheze u nás? Výzvy pro formaci katechetů u nás?
Katechetika OTÁZKY?
Díky za pozornost