Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2017 zpracoval: Petr Průcha
Živnostenská kontrola, předmět dodržování povinností stanovených živnostenským zákonem a zvláštními předpisy Při kontrole plnění povinností, které vyplývají podnikateli pro provozování živnosti ze zvláštních předpisů, může živnostenský úřad vyžadovat od podnikatele doklady o splnění těchto povinností. dodržování podmínek poskytování služeb podle § 69a dodržování podmínek provozování živnosti stanovených v rozhodnutí o udělení koncese
Subjekty oprávněné provádět kontrolu živnostenské úřady v rámci své působnosti - zaměstnanci živnostenských úřadů - ke kontrole mohou být přizváni zástupci dalších orgánů a osob určených zvláštními právními předpisy orgány, provádějící kontrolu podle zvláštních předpisů, např. orgány hygienické služby, inspekce bezpečnosti práce, zemědělské a potravinářské inspekce, obchodní inspekce apod.
Režim výkonu živnostenské kontroly výkon živnostenské kontroly se řídí zákonem č. 255/2012, kontrolní řád) (tady zejména : písemné pověření, možnost ukládat pokuty při nedostatku součinnosti, sepis protokolu, námitky) samotný živnostenský zákon stanoví, že - podnikatel je oprávněn přizvat v průběhu kontroly jím zvolenou třetí osobu; nepřítomnost třetí osoby není důvodem k přerušení kontroly
Důsledky učiněných zjištění živnostenský úřad provádějící kontrolu, může uložit pokutu dle kontrolního řádu do 200 000,- Kč, do 500 000,- Kč živnostenský úřad může dále - uložit povinnost odstranit ve stanovené odstranit zjištěné nedostatky (odvolání nemá odkladný účinek) - uložit pokutu za „neoprávněné provozování činnosti, která je živností“ či za porušení jiných povinností - pozastavit provozování živnosti - zrušit živnostenské oprávnění
Součinnost orgánů státní správy při kontrole Živnostenské úřady ve lhůtě 30 dnů ode dne zjištění informují jednotlivé specializované orgány, zejména orgány dozírající na dodržování hygienických, bezpečnostních a požárních předpisů a orgány České obchodní inspekce, o porušování příslušných zvláštních předpisů osobami provozujícími činnost, která je předmětem živnosti. Orgány, provádějící kontrolu podle zvláštních předpisů, vzájemně spolupracují, zasílají opis rozhodnutí, kterým bylo rozhodnuto o závažném porušení zvláštních předpisů podnikatelem, příslušnému živnostenskému úřadu ve lhůtě 30 dnů ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí. V téže lhůtě příslušnému živnostenskému úřadu oznamují i případy „neoprávněného podnikání“ zjištěné při výkonu jejich činnosti.
Pokuty v režimu živnostenského zákona z pohledu typu deliktu pokuty za přestupky z pohledu porušených povinností pokuty za neoprávněné provozování činnosti, která je živností pokuty za porušení jiných povinností z pohledu způsobu rozhodování pokuta uložená ve správním řízení („nezkráceném“) pokuta uložená v příkazním řízení
Výše pokut - pokuty za neoprávněné provozování činnosti, která je živností - fyzické i právnické osoby (do 1 000 000,- Kč) - pokuty za porušení jiných povinností - fyzická osoba jako podnikatel, právnická osoba jako podnikatel (do 1 000 000,- Kč)
. Usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 20.4.2010, čj. 1 As 9/2008-133 (www.nssoud.cz) Správní orgán ukládající pokutu za jiný správní delikt je povinen přihlédnout k osobním a majetkovým poměrům pachatele tehdy, pokud je podle osoby pachatele a výše pokuty, kterou lze uložit, zřejmé, že by pokuta mohla mít likvidační charakter, a to i v případech, kdy příslušný zákon osobní a majetkové poměry pachatele v taxativním výčtu hledisek rozhodných pro určení výše pokuty neuvádí. Správní orgán vychází při zjišťování osobních a majetkových poměrů z údajů doložených samotným účastníkem řízení, případně z těch, které vyplynuly z dosavadního průběhu správního řízení či které si opatří samostatně bez součinnosti s účastníkem řízení. Nelze-li takto získat přesné informace, je správní orgán oprávněn stanovit je v nezbytném rozsahu odhadem. pokuta dle § 35 odst. 3 písm. h/ zák.č. 111/1994 Sb. (taxislužba)
K o n e c děkuji za pozornost