Ing. Veronika Dostálková MBA TRH Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012
ANOTACE Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Podnik a podnikání je poskytnout žákům potřebné informace o pojmu ekonomie, podnik a podnikání. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Ekonomie na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na trh.
TRH
Druhy trhů Trh výrobků Trh služeb Trh výrobních faktorů Trh finanční.
Cena Prodejní cena: cena za kterou se prodává výrobek či služba na trhu. Prodejní cena musí zohledňovat náklady tak, aby prodej nebyl ztrátový. Způsoby stanovení ceny: Nákladová metoda Tržní Konkurenční
Konkurence V zájmu zachování tržního hospodářství je zachování konkurenčního prostředí, které má velký význam pro konečného spotřebitele. Dokonalá konkurence: Na trhu je mnoho nabízejících i prodávajících Nikdo nikoho neomezuje Kupující se rozhodují na základě ceny Neexistuje nekalá konkurence a klamavá reklama
Úloha zisku v tržní ekonomice Při každém jednání usilujeme o to abychom dosáhli co nejvyššího zisku. Hospodářský výsledek = výnosy – náklady + zisk - ztráta
Úloha státu v tržní ekonomice Úkolem státu je: Tvorba zákonů a dohled nad jejich dodržováním Zajištění stabilního vývoje ekonomiky Sociální pomoc Poskytování veřejných statků a služeb.
Úkoly 1. Vysvětlete na příkladu, jak zisk stimuluje ke: a) snižování cen b) zvyšování kvality c) snižování nákladů 2. Uveďte jak stát pomáhá sociálně slabým. 3. Jaké důvody vedou stát k vyplácení důchodů?
Použité zdroje KLÍNSKÝ, Petr; MUNCH, Otto. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 1-4. Praha: Fortuna, 2006, ISBN 80-7168-964-5. BELLOVÁ, Jana; ZLÁMAL, Jaroslav; MENDL, Zdeněk. Ekonomie. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2011, ISBN 978- 80-7402-093-3. www.microsoftoffice.com