DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Další operace s vektory
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Lineární rovnice a nerovnice I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_07_ Ovoce
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Zlomky Část celku VY_42_INOVACE_20_01.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_06
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Neživá příroda - vzduch
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozmnožování organismů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lineární funkce a její vlastnosti
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Anaxagorás z Klazomén Autor Jana Trčková Tematický okruh Základy společenských věd – Základy filosofie Ročník 3. ročník Vytvořeno 16. 6. 2013 Anotace Cílem těchto pracovních listů je na konkrétních textech a s konkrétními úkoly pochopit přínos filosofie Anaxagora z Klazomén. Metodický pokyn Studenti mohou s pracovním listem smysluplně pracovat až po probrání základů filosofie Anaxagora z Klazomén. Jednotlivé úkoly pak slouží k procvičení a k nalezení širších souvislostí v celku antické filosofie. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Anaxagorás z Klazomén Pracovní list

1. Přečtěte dva texty: Anaxagorás z Klazomén se nedokázal smířit s tím, že určitá pralátka by se mohla přeměnit v cokoli. Podle něj je příroda vystavěna z mnoha droboučkých částí, které nejsou okem viditelné. Všechno lze rozdělit v ně- co ještě menšího, ale i v těch nejmenších částečkách je něco ze všeho.

2. Nyní druhý text: Příklad z moderní doby ukazuje, co tím myslel: Jestliže odloupneme z prstu jednu kožní buňku, buněč- né jádro bude obsahovat nejen vzorec složení naší kůže, ale i kód, který ukazuje, jaké máme oči, jakou barvu vla- sů a tak dále. V každé buňce těla je zaznamenán detail- ní popis stavby všech ostatních buněk v těle. Takže v každé sebemenší části je uložena informace o celku.

3. Na základě předchozích textů doplňte: Podle Anaxagora z Klazomén je příroda složena z mno- ha ………. , které ……. okem viditelné. Všechno lze roz- dělit v něco ještě …….., ale i v těch ……… částečkách je něco ze …….. . Takže v každé sebemenší části je ulo- žena informace ………..

4. Kontrola správného doplnění: Podle Anaxagora z Klazomén je příroda složena z mno- ha droboučkých částeček, které nejsou okem viditelné. Všechno lze rozdělit v něco ještě menšího, ale i v těch nejmenších částečkách je něco ze všeho. Takže v každé sebemenší části je uložena informace o celku.

5. Porovnání Anaxagora a Empedokla: Tyto nejmenší částečky nazýval Anaxagoras semínky nebo klíčky. Empedokles určil, že látku spojuje do ce- lých těles jakási síla (láska). Anaxagorás zase tvrdil, že ona semínka musí uspořádat nějaká síla, kterou nazval duchem nebo rozumem, tzv. nús.

6. Uvedené pojmy přiřaďte k osobnosti Empedokla či Anaxagora: Čtyři základní živly, semínka neboli klíčky, v každé části je informace o celku, nús, slučování a oddělování pra- látek, látka a síla, láska a svár.

7. Kontrola přiřazení: Empedoklés – čtyři základní živly, slučování a oddělová- ní pralátek, látka a síla, láska a svár. Anaxagorás – semínka neboli klíčky, v každé části je in- formace o celku, nús.

8. Určete výrok Anaxagora či Empedokla: ,,Látka je kvantitativně donekonečna dělitelná, ke každé nejmenší částečce lze myslet menší.“ b) ,,Každá věc obsahuje všechna semena, vykazuje ale vlastnosti těch semen, kterých obsahuje nejvíce.“ c) ,,Schopnost člověka myslet sídlí v krvi kolem srdce, protože v této krvi jsou základní prvky smíchány nej- rovnoměrněji.“

9. Správný výsledek: Anaxagorás: a),b) Empedoklés: c)

Použitá literatura GAARDER, Jostein. Sofiin svět: Román o dějinách filosofie. První vydání. Košice: Knižná dielňa Timotej, 1995. NOVOTNÝ, Zdeněk. Jak (se) učit filosofii. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 143 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 1. ISBN 80-718-2179-9. RICKEN, Friedo. Antická filosofie. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999, 230 s. díl 1. ISBN 80-718-2092-X.