DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Anaxagorás z Klazomén Autor Jana Trčková Tematický okruh Základy společenských věd – Základy filosofie Ročník 3. ročník Vytvořeno 16. 6. 2013 Anotace Cílem těchto pracovních listů je na konkrétních textech a s konkrétními úkoly pochopit přínos filosofie Anaxagora z Klazomén. Metodický pokyn Studenti mohou s pracovním listem smysluplně pracovat až po probrání základů filosofie Anaxagora z Klazomén. Jednotlivé úkoly pak slouží k procvičení a k nalezení širších souvislostí v celku antické filosofie. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Anaxagorás z Klazomén Pracovní list
1. Přečtěte dva texty: Anaxagorás z Klazomén se nedokázal smířit s tím, že určitá pralátka by se mohla přeměnit v cokoli. Podle něj je příroda vystavěna z mnoha droboučkých částí, které nejsou okem viditelné. Všechno lze rozdělit v ně- co ještě menšího, ale i v těch nejmenších částečkách je něco ze všeho.
2. Nyní druhý text: Příklad z moderní doby ukazuje, co tím myslel: Jestliže odloupneme z prstu jednu kožní buňku, buněč- né jádro bude obsahovat nejen vzorec složení naší kůže, ale i kód, který ukazuje, jaké máme oči, jakou barvu vla- sů a tak dále. V každé buňce těla je zaznamenán detail- ní popis stavby všech ostatních buněk v těle. Takže v každé sebemenší části je uložena informace o celku.
3. Na základě předchozích textů doplňte: Podle Anaxagora z Klazomén je příroda složena z mno- ha ………. , které ……. okem viditelné. Všechno lze roz- dělit v něco ještě …….., ale i v těch ……… částečkách je něco ze …….. . Takže v každé sebemenší části je ulo- žena informace ………..
4. Kontrola správného doplnění: Podle Anaxagora z Klazomén je příroda složena z mno- ha droboučkých částeček, které nejsou okem viditelné. Všechno lze rozdělit v něco ještě menšího, ale i v těch nejmenších částečkách je něco ze všeho. Takže v každé sebemenší části je uložena informace o celku.
5. Porovnání Anaxagora a Empedokla: Tyto nejmenší částečky nazýval Anaxagoras semínky nebo klíčky. Empedokles určil, že látku spojuje do ce- lých těles jakási síla (láska). Anaxagorás zase tvrdil, že ona semínka musí uspořádat nějaká síla, kterou nazval duchem nebo rozumem, tzv. nús.
6. Uvedené pojmy přiřaďte k osobnosti Empedokla či Anaxagora: Čtyři základní živly, semínka neboli klíčky, v každé části je informace o celku, nús, slučování a oddělování pra- látek, látka a síla, láska a svár.
7. Kontrola přiřazení: Empedoklés – čtyři základní živly, slučování a oddělová- ní pralátek, látka a síla, láska a svár. Anaxagorás – semínka neboli klíčky, v každé části je in- formace o celku, nús.
8. Určete výrok Anaxagora či Empedokla: ,,Látka je kvantitativně donekonečna dělitelná, ke každé nejmenší částečce lze myslet menší.“ b) ,,Každá věc obsahuje všechna semena, vykazuje ale vlastnosti těch semen, kterých obsahuje nejvíce.“ c) ,,Schopnost člověka myslet sídlí v krvi kolem srdce, protože v této krvi jsou základní prvky smíchány nej- rovnoměrněji.“
9. Správný výsledek: Anaxagorás: a),b) Empedoklés: c)
Použitá literatura GAARDER, Jostein. Sofiin svět: Román o dějinách filosofie. První vydání. Košice: Knižná dielňa Timotej, 1995. NOVOTNÝ, Zdeněk. Jak (se) učit filosofii. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 143 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 1. ISBN 80-718-2179-9. RICKEN, Friedo. Antická filosofie. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999, 230 s. díl 1. ISBN 80-718-2092-X.