Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

SOUVĚTÍ PODŘADNÉ SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Neohebné slovní druhy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Souvětí souřadné (parataktické)
Věta vedlejší příslovečná podmínková
Spojky.
Spojky.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
holé, rozvité, několikanásobné
Interpunkce v souvětí podřadném
Významové poměry mezi hlavními větami
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Významové poměry mezi hlavními větami Název sady: Český jazyk.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Předložky a spojky Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Spojky Spojky spojují věty nebo slova. Označujeme je číslem 8.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
3.Prezentace 9.tř..
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Souvětí souřadné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Spojky.
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Tvarosloví 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_16_Spojky = konjunkce Autor Chňoupková Martina

Mgr. Martina Chňoupková SPOJKY = konjunkce Mgr. Martina Chňoupková

Spojky (konjunkce) patří mezi neohebné slovní druhy spojuje větné členy nebo věty vyjadřují mluvnický a významový poměr vět nebo členů rozlišujeme spojky podřadicí a souřadicí

Spojky souřadicí spojují větné členy nebo věty v souřadném poměru poměr slučovací – a, i, ani, ani-ani, jak-tak, hned-hned, jednak-jednak, zčásti-zčásti p. odporovací – ale, avšak, však, leč, nýbrž, naopak, jenomže, jenže, sice-ale, jistě-ale p. stupňovací – i, ba, ba i, nadto, dokonce, nejen-ale i, nejen-nýbrž i p. vylučovací – nebo, anebo, buď-nebo p. vysvětlovací – totiž, vždyť p. příčinný – neboť p. důvodový, důsledkový – proto, a proto, tak, a tak, tudíž, tedy

Spojky podřadicí vedlejší věty připojují v souvětí k větě hlavní v poměru podřadném. patří sem např. spojky: že, protože, jelikož, když, aby, i když, kdyby, pokud, jestliže, -li…

Vyhledejte spojky a určete, zda spojují větné členy nebo věty: Eva donesla kávu a na podnose čerstvou bábovku. Stěží jsme hledali Váš dům, a přece jsme ho našli. Petr je o kousek menší než Pavel. Bude to ještě dlouhá doba, než se uvidíme. Rozčílil se a odešel, pak mu ale bylo Honzy líto a vrátil se zpět. V pět mi jede autobus, proto pospíchám, abych ho stihla.

Rozlište spojky podřadicí a souřadicí a užijte je ve větách: nýbrž poněvadž jelikož a proto avšak i když tudíž kdyby nebo souřadicí podřadicí

Uveďte, které věty jsou uvozeny spojkou, které vztažným zájmenem nebo příslovcem? 6. 6. Půjdeme tam, kde se nám bude líbit nejvíce. Viděl, jak se spolu bavíme. Dům, který shořel, byl stejně starý. Houby rostly i letos, přestože bylo sucho. Tomášek spal, i když nebyl unavený. Řekni mi, co se ti na něm nelíbí. Odejde ten, kdo přišel poslední. Pro letenky se dostavte včas, jinak spoj nestihnete. 3. 8. 8. 3. 3. 8.

Doplňte vhodné spojky a interpunkci: ___ prší půjdeme ven. Musíš jít spát ___ brzo vstáváš. Jablka ___ hrušky mi chutnají. Otevřela dveře ___ ven se neodvážila. ___ půjdeš kolem zazvoň. Snažila se ___ se zlepšila. Hus vynikal ___ učeností ___ odvahou ___ dobrotou srdce. Snědla to ___ bez chuti. I když prší, půjdeme ven. Musíš jít spát,protože brzo vstáváš. Jablka a hrušky mi chutnají. Otevřela dveře, ale ven se neodvážila. Až půjdeš kolem, zazvoň. Snažila se, aby se zlepšila. Hus vynikal nejen učeností a odvahou, ale i dobrotou srdce. Snědla to, avšak bez chuti.

Doplňte interpunkci: Bára měla vůbec do sebe tolik neobyčejných vlastností že se nebylo čemu divit když si sousedé o ní povídali; nemohouce si takovou povahu nijak vyložit začaly ženy opět tvrdit že to přece jen nějaké "divé dítě„ a ne-li to tedy že ji zajisté polednice vzala pod moc svoji. - Tím vyřknutím bylo všecko počínání děvčete vysvětleno a omluveno ale mělo ten následek že se jí vesničané buď štítili buď báli a jen několik duší ji opravdu milovalo. Kdo ji chtěl hodně pozlobit řekl jí "divá Báro!" ale byl každý na omylu kdo mněl e ta přezdívka ji víc než každá jiná mrzí tím jí právě neublížili každá jiná přezdívka více ji zabolela než ta.

Řešení: Bára měla vůbec do sebe tolik neobyčejných vlastností, že se nebylo čemu divit, když si sousedé o ní povídali; nemohouce si takovou povahu nijak vyložit, začaly ženy opět tvrdit, že to přece jen nějaké "divé dítě", a ne-li to, tedy že ji zajisté polednice vzala pod moc svoji. - Tím vyřknutím bylo všecko počínání děvčete vysvětleno a omluveno, ale mělo ten následek, že se jí vesničané buď štítili, buď báli, a jen několik duší ji opravdu milovalo. Kdo ji chtěl hodně pozlobit, řekl jí "divá Báro!" - ale byl každý na omylu, kdo mněl, že ta přezdívka ji víc než každá jiná mrzí, tím jí právě neublížili, každá jiná přezdívka více ji zabolela než ta.

Nahraďte spojky ve větách tak, aby se nezměnil jejich význam: Chtěla jsem jít s vámi, ale rozmyslela jsem si to. Přestože tě mám ráda, musím tě opustit. Nepůjdu s vámi do kina, protože nemám čas. Pojedeme autobusem, nebo si připlatíme za letadlo? Chtěla jsem jít s vámi, avšak jsem si to rozmyslela. I když tě mám ráda, musím tě opustit. Nepůjdu s vámi do kina, jelikož nemám čas. Pojedeme autobusem, anebo si připlatíme za letadlo?

Doplňte správně jakoby x jako by. Vypadal, --- spal. Byla jsem --- u vidění. Dělal ,--- tomu nerozuměl. Tvářil se, --- s tím neměl nic společného. Ohnal se po něm --- v sebeobraně. --- se po něm zem slehla. Vypadala --- neupraveně. jako by jakoby

Domácí úkol: Vytvořte sami cvičení na spojky pro svého souseda.