Veřejný sektor a veřejná správa

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Lidská společnost digitálního věku
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
O RGANIZACE ZAJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Organizační a příspěvkové organizace.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Místní rozpočtové jednotky
Dějiny daňových teorií
Veřejné finance a veřejné statky
Veřejné finance a veřejné statky
Josef Středula, předseda ČMKOS
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Společné a koordinované politiky EU
Inovace a regionální rozvoj
Výrobní faktory v organizaci
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
31 Základní typy zdravotnických systémů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Veřejné finance – základní pojmy
Makroekonomie E 7 - otázky.
Katedra finančního práva a národního hospodářství
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ekonomika veřejného sektoru
2. ČNB a její role v platebním styku.
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Katedra veřejné ekonomie
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Veřejné finance a fiskální právo
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výchova k občanství Státní správa a samospráva
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Tisková konference ČMKOS
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

Veřejný sektor a veřejná správa VŠFS, Praha 2007/8 ©

Smíšená ekonomika Dvoukanálová koordinace - trhem – úloha nabídky, poptávky a ceny - státními zásahy – daňové, výdajové, regulační Pluralita - soukromý sektor - tržní alokace - soukr. rozhodování, vlastnictví, financování, produkce i spotřeba statků - veřejný sektor - produkce veřejných statků (veř. rozh…) - tvorba podmínek pro fungování trhu Cíl = vzájemně prospěšné soužití (selhání jednoho sektoru vede k rozvoji druhého)

Charakteristika veřejného sektoru Je to část hospodářství, která Zabezpečuje veřejné statky na neziskovém principu Je financována z veřejných rozpočtů Je řízena veřejnou správou O produkci se rozhoduje veřejnou volbou Podléhá veřejné kontrole

Základní funkce veřejného sektoru Zajistit potřebné statky pro obyvatele Efektivně alokovat prostředky z veřejných rozpočtů Přispět k ekonomickému růstu (vzdělání) Vytvořit podmínky pro zkvalitnění života obyvatel Dosáhnout větší spravedlnosti (užívání statků bezplatně nebo za uživatelský poplatek) Lze dělit na: ekonomické – sociální – politické Funkce a priority VS stanoví hospodářská politika. Dále stanoví finanční nástroje (limity, ukazatele…)

Bloky odvětví veřejného sektoru Odvětví společenských potřeb (veřejná správa, policie, justice, armáda) Odvětví rozvoje člověka (školství, kultura, sport, zdravotnictví, sociální služby) Odvětví poznání (věda a výzkum, média) Odvětví technické infrastruktury (doprava, energetika, spoje, vodní hospodářství, odpadové hospodářství) Odvětví podporovaných privátních statků (bydlení, zemědělství) Odvětví sociálních jistot (politika zaměstnanosti, sociální zabezpečení) Odvětví péče o životní prostředí

Velikost veřejného sektoru ∑ veřejných výdajů x 100 HDP Ve vyspělých zemích 30 (USA)-70% (Skand.) V ČR cca 40% Nepřetržitě roste (počet ob…) - důvody (dopravní obslužnost, stárnutí populace, péče o životní prostředí, regulace)

Faktory ovlivňující velikost veřejného sektoru Ekonomické (výkonnost ekonomiky a fáze rozvoje, bariéry spotřeby jako důsledek nezaměstnanosti, velikost zdrojů rozp.soustavy) Historické a geopolitické (tradice principu solidarity) Demografické (věková a sociální struktura) Kulturně náboženské (sociální cítění) Politické (postavení veřejného sektoru ve volebních programech)

Tržní selhání Trh někdy vede k neefektivnosti (nevyužití kapacit) a nespravedlivému rozdělování – to vede k sociálním disproporcím (sociální nepokoje, hospodářské krize) → vládní zásahy Státní zásahy vyžadují veřejné prostředky Diskuse o intenzitě státních zásahů a jejich vlivu

Selhání Selhání trhu - neefektivnost - nestabilita - nespravedlnost →státní zásahy → hospodářská politika →netržní činnosti státu - alokační efektivnost - stabilizační politika - distribuční spravedlnost Problém účinnosti →vládní selhání

Mikroekonomické příčiny selhání trhu nedokonalá konkurence vedoucí k monopolizaci trhu (deformace ceny) nedostatek informací vede k neefektivní alokaci (u výrobců i spotřebitelů), bankrotům (stát poskytuje dodatečné informace) existence veřejných statků (některé statky nemůžou být soukromým sektorem zajištěny) Externality jako nezamýšlené efekty (dopady na životní prostředí)

Makroekonomické příčiny selhání trhu Nedostatečné využívání zdrojů (stát řeší produkcí veřejných statků, čímž podporuje hospodářský růst) Problém nezaměstnanosti v důsledku růstu produktivity práce v soukromém sektoru (stát vytváří pracovní místa ve veřejném sektoru)

Mimoekonomické příčiny tržního selhání Nerovnost mezi subjekty v důsledku různého rozdělování bohatství (stát řeší stipendii, sociálními dávkami) Státní podpora vzdělávání a rekvalifikace Poškozování životního prostředí (stát zásahy ovlivňuje chování výrobců – normy, sankce)

Vládní selhání - příčiny Obtížnost předvídání důsledků Omezené informace vládní úrovně Časové zpoždění Problematická kontrola státní správy Informační monopol úředníků (byrokratický imperativ podle Webera) Absence alternativních řešení Vliv zájmových skupin na veřejné rozhodování Politický vliv na odborné rozhodování Zásahy do soukromého rozhodování, vlastnictví…

Řízení veřejného sektoru (rozhodování o netržních aktivitách) Přímé - přímá volba - referendum (nákladné) Nepřímé prostřednictvím volených zástupců Je předmětem politického rozhodování Účastníci: Občané Politici Úředníci Nátlakové skupiny

Nástroje řízení ekonomiky veřejného sektoru Veřejná volba – zpravidla většinové pravidlo (Arrowův teorém nemožnosti – cv.) Veřejná kontrola (pojetí informační, regulační, institucionální a represivní) Zadávání veřejných zakázek (závazný postup veřejné obchodní soutěže - cv.)

Veřejná správa Souhrn záměrných činností a úkolů zabezpečovaných vládními úrovněmi za účelem řízení veřejného sektoru (problém definice veřejného zájmu) Souhrn institucí vykonávajících veřejnou správu přímo nebo zprostředkovaně (odvozeně, např. místní vlády) Pravomoci a odpovědnost jsou vymezeny zákonem Hlavní požadavek - funkčnost

Uspořádání veřejné správy (vlády) Federace Nadnárodní vláda (Evropská měnová unie) Federální vláda Republiková vláda (zemská) Regionální vláda Místní vláda (města a obce) Unitární státy Ústřední vláda Územní samospráva (i dvoustupňová)

Decentralizace a dekoncentrace Decentralizace = delegování části pravomocí na místní vládu, včetně financí Dekoncentrace = výkon státní správy v rámci přenesené působnosti Stát - vymezuje zákonný rámec místních vlád - vykonává dozor - spolupracuje s místní správou - poskytuje místní vládě prostředky

Státní správa a místní správa Zahrnuje orgány Se všeobecnou působností (vláda) Se specializovanou působností (ministerstva, decentralizované správní úřady) Ostatní decentralizované správní úřady Místní výkonné orgány (výkonné orgány územní samosprávy) Systémy místní správy Angloamerický (výlučné postavení samosprávy) Francouzský (úz. samospráva a dekoncentráty) Smíšený (obec=základ samosprávy, vyšší stupně vykonávají úkony samosprávy + úkony státní správy; i v ČR, Něm, Rak)

Netržní činnosti státu Legislativní (nejstarší, právní prostředí) Alokační (stát alokuje prostředky tam, kde trh selhává; buď sám statky produkuje nebo zadává veřejné zakázky soukromému sektoru; důsledkem je smíšená ekonomika) Redistribuční (přerozdělování prostředků prostřednictvím státního rozpočtu za účelem zmírnění nerovností) Regulační (regulace podmínek podnikání, pracovního trhu) Stabilizační (makroekonomická regulace výroby i spotřeby s cílem dosáhnout hospodářské stability, neboť nestabilita vede k neefektivnosti)