Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_08 Tematická oblast: SPOJKY Téma: Spojkové kotouče Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Metodický pokyn Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Spojkové kotouče Hlavní části:
Spojkové kotouče Popis hlavních částí: Uprostřed spojkového kotouče je náboj s podélně drážkovanou dírou. Rovněž je pro něho část spojkového hřídele podélně drážkovaná. Tím je spojkový kotouč posuvně uložený na spojkovém hřídeli. Nosnou částí pro spojkové obložení je ocelový unášecí kotouč (nosný plech), který je přinýtovaný k náboji. Aby se při zahřátí nekroutil, je opatřen různě tvarovanými zářezy. Pro zvýšení součinitele tření je na nosném plechu kotouče upevněno spojkové obložení, které může mít tloušťku v rozmezí 2,5 až 8 mm. Upevnění obložení je provedeno hliníkovými nebo měděnými nýty, případně se lepí speciálními lepidly.
Spojkové kotouče Pro změkčení záběru spojky se dnes používají pružné spojkové kotouče. Jsou výhodné zejména tehdy, je-li spínací děj spojky ovlivňován kmitáním pružně uloženého motoru. Proto kotouče obsahují: Tlumič záběru – změkčuje záběr při zapínání spojky. Tlumič záběru může být proveden z vlnitých segmentů, které pruží při stlačování obložení spojkového kotouče (obr. a), nebo je ze segmentů z pružného plechu (obr. b).
Spojkové kotouče 2. Tlumič torzních kmitů -změkčuje záběr spojky a utlumí torzní kmity klikového hřídele, aby se nepřenášely do převodovky. Mezi unášecí kotouč (nosný plech) 1 a náboj 2 jsou vloženy tangenciální vinuté pružiny 3. Pro tlumení rozkmitu těchto pružin se využívá tření mezi nábojem 2 a unášecím kotoučem 1 pomocí třecích kroužků 4, které jsou přitlačovány talířovou pružinou 6 přes tlačnou desku 5 na třecí plochy unášecího kotouče 1 a náboje 2.
Spojkové kotouče Názorná ukázka střední části spojkového kotouče:
Spojkové kotouče OPAKOVÁNÍ: 1. Vyjmenujte hlavní části spojkového kotouče. 2. Proč je spojkový kotouč uložený na spojkovém hřídeli posuvně? 3. K jaké části kotouče je upevněno spojkové obložení a jak je upevněno? 4. Čím jsou specifické pružné spojkové kotouče?
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN 80-86706-13-3. JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN 978- 80-87143-04-9. Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.