Ing. Veronika Dostálková MBA ŘÍZENÍ PODNIKU I Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012
ANOTACE Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Podnik a podnikání je poskytnout žákům potřebné informace o pojmu ekonomie, podnik a podnikání. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Ekonomie na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na řízení podniku – plánování, organizování, rozhodování.
Plánování, organizování, rozhodování Řízení podniku I Plánování, organizování, rozhodování
Management = řízení, jednotlivce, jednotky, nebo celku. TOP MANAGEMENT STŘEDNÍ MANAGEMENT NIŽŠÍ MANAGEMENT
Manažerské funkce PLÁNOVÁNÍ ORGANIZOVÁNÍ VEDENÍ LIDÍ A MOTIVACE KONTROLA ROZHODOVÁNÍ
Plánování Strategické: „ Kde chci být za 10 let.“ Taktické: Roční plán (prodeje, nákupu, investic) Operativní: Týdenní plán (výroby,zakázek)
Úkol Na vlastním podnikatelském záměru vytvořte konkrétní příklady strategického, taktického a operativního plánu.
Organizování Organizování umožňuje realizaci cílů. Má za úkol určit: Jak budou činnosti probíhat opakovaně. Jak bude organizace vnitřně uspořádaná.
Pravomoci a odpovědnosti Delegování: Pracovník některé úkony vykonává sám jiné deleguje. (tzn. Zadá je někomu jinému) Delegují se práce, které se často opakují a jsou rutinní. Pravomoci a odpovědnost: Při delegování předáváme pravomoci i odpovědnost za odvedenou práci.
Organizační struktury Funkcionální Majitel Vedoucí výroby Vedoucí prodeje Vedoucí nákupu Vedoucí kontroly Představenstvo Dozorčí rada
Organizační struktury Výrobková Manažer marketingu Manažer výrobku A průzkum trhu reklama Manažer výrobku B
Rozhodování Rozhodovaní znamená: na základě určité situace je dáno několik variant řešení. Rozhodování je výběr té nejlepší varianty řešení.
Rozhodování za jistoty a nejistoty Známe okolnosti a důsledky všech variant řešení. Víme co nás čeká a jak bude naše rozhodnutí fungovat. Za nejistoty Nevíme, jaké varianty pro rozhodnutí existují a kam jejich výběr povede. Stojíme před neznámým problémem. Velký význam hraje intuice manažera.
Použité zdroje KLÍNSKÝ, Petr; MUNCH, Otto. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 1- 4. Praha: Fortuna, 2006, ISBN 978-80-7402- 093-3. BELLOVÁ, Jana; ZLÁMAL, Jaroslav; MENDL, Zdeněk. Ekonomie. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2011, ISBN 978-80- 7402-093-3 www.microsoftoffice.com