ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_11_Nezaměstnanost TEMA:Finanční gramotnost.
Advertisements

Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.15 Ročník2. ročník.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Měnová soustava, měnová politika
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Model agregátní poptávky a nabídky
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ekonomika– národní hospodářství
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Odměňování zaměstnanců
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Ing. Veronika Dostálková MBA
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Trh a tržní mechanismus TNH 1 – 1. seminář
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Marcela Zahrádková NÁZEV: VY_62_INOVACE_01B_06_Trh_Nabídka TEMA: Finanční gramotnost ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 9.10. 2013

Materiál je určen k interaktivní výuce Anotace Materiál je určen pro žáky v předmětu „Seminář z ekonomie – finanční gramotnost“ Žáci se seznamují s pojmy trh, nabídka, poptávka, cena, zákon stoupající nabídky, konkurence a tržní mechanismus Na základě získaných poznatků prostřednictvím digitálního pera plní úkoly zadané na snímcích 6; 9; 11 a 16 Cílem je pochopení principu fungování tržního mechanismu, zákona stoupající nabídky, získání kompetence ke konstrukci nabídkové křivky a jejím posunům v závislosti na jiných než cenových faktorech Časová dotace – cca 45 minut Materiál je určen k interaktivní výuce

Základní pojmy Trh Nabídka Poptávka Cena Konkurence Tržní mechanismus

TRH Střetávání nabídky a poptávky Dělení Podle územního hlediska Místní Národní Mezinárodní Podle obsahu Statků a služeb Výrobních faktorů Finanční

Subjekty trhu Domácnosti – nakupují na trhu statky a služby a nabízejí výrobní faktory (pracovní sílu) Firmy – vyrábějí a nabízejí na trhu statky a služby a poptávají výrobní faktory Stát – ovlivňuje trh tím, že odstraňuje jeho negativní vlivy a jeho pozitivní vliv posiluje

Tržní mechanismus ÚKOL: Pomocí digitálního pera propojte všechny objekty. Čárkovaně – finanční tok, plně – tok statků a výrobních faktorů. Šipkami určete směr toku. firmy Trh statků a služeb Trh výrobních faktorů domácnosti

Řešení firmy Trh statků a služeb Trh výrobních faktorů domácnosti

NABÍDKA (supply) – „S“ Nabídka představuje objem zboží, které jsou výrobci ochotni prodat při určité ceně S rostoucí cenou zboží je ochota výrobců vyrábět a nabízet zboží vyšší – množství nabízeného zboží je funkcí ceny Zákon stoupající nabídky Se stoupající cenou stoupá množství nabízeného zboží.

Doplňte tabulku při dodržení zásady „za jinak stejných podmínek“

Řešení (například…)

Úkol Sestrojte pomocí digitálního pera podle tabulky předcházejícího snímku nabídkovou křivku, kde na ose „y“ bude cena (P) a na ose „x“ množství nabízeného zboží (Q)

Nabídková křivka - řešení P S Q P – cena Q - množství

Proč tomu tak je? Struktura výroby se mění ve směru vyšší ceny 2) Dané zboží nabízí i výrobci z jiných odvětví, kteří měli u původně nabízeného zboží vyšší náklady na výrobu

Jak ji rozlišujeme agregátní nabídka – suma všech uvažovaných resp. zamýšlených prodejů, se kterými výrobci přicházejí na trh individuální nabídka – nabídka jednoho výrobce dílčí nabídka – nabídka jediného druhu výrobku od různých výrobců

Jiné faktory, ovlivňující velikost nabídky Cena = konstanta 1) náklady výroby a obchodu (dražší suroviny a energie, zvyšování nominálních mezd, nebo naopak snižování nákladů zaváděním nových technologií zvyšujících produktivitu práce atd.) 2) změna vnějších podmínek podnikání (organizace trhu, počasí, klimatické podmínky, daňový systém, legislativní změny…) 3)změny kapitálové výnosnosti (kapitál směřuje do podnikání s vyšší rentabilitou – změna cen alternativních výrobků) Tyto faktory (při stabilní ceně) způsobují posuny nabídkové křivky v grafu doleva či doprava

Úkol pro studenty Zakreslete do grafu na následujícím snímku příslušnou křivku nabídky, označte, vysvětlete a zařaďte pod příslušný faktor (1;2;3) : S1 – V průběhu války v Perském zálivu v roce 1991 Irák zapálil většinu ropných vrtů v Kuvajtu. S2 – Sazba daně DPH na stavební výrobu se snížila z 20% na 10%. Jak se změní nabídka cihel a dalšího stavebního materiálu? S3 – Sledujeme nabízené množství aut. Klesla cena motorek.

Zakreslete do grafu nabídkovou křivku S1; S2; S3 Řešení Zakreslete do grafu nabídkovou křivku S1; S2; S3 P S Q Řešení: S1 - posun doleva, S2 – posun doprava, S3 – posun doleva

Závěr - shrnutí Množství nabízeného zboží Q je závislé především na ceně P – je funkcí ceny Hovoříme o zákonu stoupající nabídky Při konstantní ceně se může měnit množství nabízeného zboží v důsledku působení jiných faktorů – křivka nabídky se posouvá doleva či doprava Všechny výše uvedené zákonitosti platí „za jinak stejných podmínek“ (např. při konstantní poptávce)

Zdroje KLINSKÝ,P.; CHROMÁ,D.; TESAŘOVÁ,S. aj. Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha: NÚOV, 2008. ISBN 978-80-87063-13-2. ŠVARCOVÁ,J. a kol. Ekonomie – stručný přehled. Zlín: CEED, 2013. ISBN 978-80-87301-17-3. Archiv autora