Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace"— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Marcela Zahrádková NÁZEV: VY_62_INOVACE_01B_02_Hospodaření domácnosti_rozpočet domácnosti TEMA: Finanční gramotnost ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

2 Anotace Materiál je určen k interaktivní výuce.
Materiál je určen pro žáky v předmětu „Seminář z ekonomie – finanční gramotnost“ Žáci se seznamují s pojmy rozpočet domácnosti, pevné (kontrolovatelné, jednorázové) výdaje, pravidelné (nepravidelné, hrubé, čisté) příjmy Na základě získaných poznatků pomocí digitálního pera pracují se vzorovým rozpočtem, sestavují svůj rozpočet domácnosti a upravují jej na vyrovnaný. Řeší problém s větším jednorázovým nenadálým výdajem Cílem je zisk praktické dovednosti žáka sestavit měsíční rozpočet domácnosti a schopnosti správně řešit nenadálý výdaj z rozpočtu Časová dotace – dle počtu žáků, cca 45 minut Materiál je určen k interaktivní výuce.

3 Rozpočet domácnosti DOMÁCÍ VÝDAJE Pevné - opakující se, obtížně se snižují – nájemné, půjčky, hypotéky, leasing…. Kontrolovatelné – máme větší vliv na jejich výši – jídlo, telefon, oblečení, benzín…

4 DOMÁCÍ PŘÍJMY Pravidelné – lze s nimi počítat po určitou dobu - ze zaměstnání, z podnikání, z pronájmů, od státu (obce) – s ociální dávky Nepravidelné - ne vždy s nimi můžeme počítat, jejich výše více kolísá – nenárokové složky mzdy (např. odměny), úroky z vkladů v bance, příjmy z cenných papírů (např. dividendy) Jednorázové - mimořádné – prodej majetku Musíme rozlišovat hrubé a čisté příjmy!!!

5 Sestavení domácího rozpočtu
Zahrnujeme jen čisté příjmy Nepočítáme jednorázové příjmy a výdaje Sestavujeme v určitém časovém intervalu pravidelně, nejen v problémových situacích!!! Po sestavení rozpočtu následuje analýza, jejímž důsledkem je buď status quo, či návrhy změn

6 Příklad rozpočtu domácnosti
Příjmy rodiny Výdaje rodiny Druh příjmu Druh výdaje pan Houska - plat 14 000 nájemné, topení, stočné inkaso (elektřina, plyn) televize, rozhlas 6 820 1 000 180 paní Housková - plat 13 000 - potraviny, nealkoholické nápoje 10 000 přídavky na děti 674 - doprava do zaměstnání, do školy 3 000 - základní vzdělávání 1 000 - zdraví 500 - odívání a obuv 1 500 - telekomunikace 800 - pojištění majetku 200 - zájmová činnost dětí 600 - kultura, cestování 874 Celkové příjmy Celkové výdaje

7 Úkol č. 1 Označte digitálním perem v tabulce příjmy ze
zaměstnání, z podnikání, ze soc. dávek 2. Označte v tabulce pevné výdaje 3. Označte kontrolovatelné výdaje 4. Vypočítejte a doplňte do tabulky celkovou výši příjmů a výdajů, poté určete typ rozpočtu 5. Je v rozpočtu skryta rezerva, případně kde a v jaké výši

8 Řešení úkolu č. 1 Zaměstnání – platy manželů, 27 000,- Kč
Podnikání – 0,- Kč Sociální dávky – přídavky na děti : 674,- Kč Nájemné, elektřina, plyn, voda, topení, potraviny ?- doprava do zaměstnání a školy, zdraví, odívání, obuv, zákl. vzdělávání Televize, rozhlas, telekomunikace, pojištění, zájmová činnost dětí, kultura a cestování Příjmy: ,- Kč Výdaje: ,- Kč Vyrovnaný rozpočet 5. Ano, v položkách „zájmová činnost dětí“ a „kultura, cestování“ : 2 000,-

9 Sestavte rozpočet vaší domácnosti
Úkol č. 2 Sestavte rozpočet vaší domácnosti Příjmy rodiny Výdaje rodiny Druh příjmu Druh výdaje Celkové příjmy Celkové výdaje

10 Úkol č. 3 1. Které výdaje vašeho rozpočtu jsou pevné a které kontrolovatelné - označte 2. Pokud jste sestavili rozpočet deficitní, prostřednictvím snížení konkrétních výdajů jej upravte na vyrovnaný 3. Pokud jste sestavili rozpočet vyrovnaný, prostřednictvím omezení konkrétních výdajů jej upravte na přebytkový

11 Jednorázové větší výdaje
I když je nezahrnujeme do rozpočtu, musíme s nimi počítat Plánované x neočekávané 4 způsoby financování: Spořením Krytím z rezervy rozpočtu Půjčkou (splátkový prodej, finanční leasing) Zvýšením příjmů (i jednorázově)

12 Úkol č. 4 Podtrhněte digitálním perem na předcházejícím snímku způsob, jakým byste jednorázový větší výdaj řešili vy, zdůvodněte (obhajte)

13 Zdroje KLINSKÝ,P.; CHROMÁ,D.; TESAŘOVÁ,S. aj. Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha: NÚOV, ISBN Archiv autora


Stáhnout ppt "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace"

Podobné prezentace


Reklamy Google