ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Marcela Zahrádková NÁZEV: VY_62_INOVACE_01B_06_Trh_Nabídka TEMA: Finanční gramotnost ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 9.10. 2013
Materiál je určen k interaktivní výuce Anotace Materiál je určen pro žáky v předmětu „Seminář z ekonomie – finanční gramotnost“ Žáci se seznamují s pojmy trh, nabídka, poptávka, cena, zákon stoupající nabídky, konkurence a tržní mechanismus Na základě získaných poznatků prostřednictvím digitálního pera plní úkoly zadané na snímcích 6; 9; 11 a 16 Cílem je pochopení principu fungování tržního mechanismu, zákona stoupající nabídky, získání kompetence ke konstrukci nabídkové křivky a jejím posunům v závislosti na jiných než cenových faktorech Časová dotace – cca 45 minut Materiál je určen k interaktivní výuce
Základní pojmy Trh Nabídka Poptávka Cena Konkurence Tržní mechanismus
TRH Střetávání nabídky a poptávky Dělení Podle územního hlediska Místní Národní Mezinárodní Podle obsahu Statků a služeb Výrobních faktorů Finanční
Subjekty trhu Domácnosti – nakupují na trhu statky a služby a nabízejí výrobní faktory (pracovní sílu) Firmy – vyrábějí a nabízejí na trhu statky a služby a poptávají výrobní faktory Stát – ovlivňuje trh tím, že odstraňuje jeho negativní vlivy a jeho pozitivní vliv posiluje
Tržní mechanismus ÚKOL: Pomocí digitálního pera propojte všechny objekty. Čárkovaně – finanční tok, plně – tok statků a výrobních faktorů. Šipkami určete směr toku. firmy Trh statků a služeb Trh výrobních faktorů domácnosti
Řešení firmy Trh statků a služeb Trh výrobních faktorů domácnosti
NABÍDKA (supply) – „S“ Nabídka představuje objem zboží, které jsou výrobci ochotni prodat při určité ceně S rostoucí cenou zboží je ochota výrobců vyrábět a nabízet zboží vyšší – množství nabízeného zboží je funkcí ceny Zákon stoupající nabídky Se stoupající cenou stoupá množství nabízeného zboží.
Doplňte tabulku při dodržení zásady „za jinak stejných podmínek“
Řešení (například…)
Úkol Sestrojte pomocí digitálního pera podle tabulky předcházejícího snímku nabídkovou křivku, kde na ose „y“ bude cena (P) a na ose „x“ množství nabízeného zboží (Q)
Nabídková křivka - řešení P S Q P – cena Q - množství
Proč tomu tak je? Struktura výroby se mění ve směru vyšší ceny 2) Dané zboží nabízí i výrobci z jiných odvětví, kteří měli u původně nabízeného zboží vyšší náklady na výrobu
Jak ji rozlišujeme agregátní nabídka – suma všech uvažovaných resp. zamýšlených prodejů, se kterými výrobci přicházejí na trh individuální nabídka – nabídka jednoho výrobce dílčí nabídka – nabídka jediného druhu výrobku od různých výrobců
Jiné faktory, ovlivňující velikost nabídky Cena = konstanta 1) náklady výroby a obchodu (dražší suroviny a energie, zvyšování nominálních mezd, nebo naopak snižování nákladů zaváděním nových technologií zvyšujících produktivitu práce atd.) 2) změna vnějších podmínek podnikání (organizace trhu, počasí, klimatické podmínky, daňový systém, legislativní změny…) 3)změny kapitálové výnosnosti (kapitál směřuje do podnikání s vyšší rentabilitou – změna cen alternativních výrobků) Tyto faktory (při stabilní ceně) způsobují posuny nabídkové křivky v grafu doleva či doprava
Úkol pro studenty Zakreslete do grafu na následujícím snímku příslušnou křivku nabídky, označte, vysvětlete a zařaďte pod příslušný faktor (1;2;3) : S1 – V průběhu války v Perském zálivu v roce 1991 Irák zapálil většinu ropných vrtů v Kuvajtu. S2 – Sazba daně DPH na stavební výrobu se snížila z 20% na 10%. Jak se změní nabídka cihel a dalšího stavebního materiálu? S3 – Sledujeme nabízené množství aut. Klesla cena motorek.
Zakreslete do grafu nabídkovou křivku S1; S2; S3 Řešení Zakreslete do grafu nabídkovou křivku S1; S2; S3 P S Q Řešení: S1 - posun doleva, S2 – posun doprava, S3 – posun doleva
Závěr - shrnutí Množství nabízeného zboží Q je závislé především na ceně P – je funkcí ceny Hovoříme o zákonu stoupající nabídky Při konstantní ceně se může měnit množství nabízeného zboží v důsledku působení jiných faktorů – křivka nabídky se posouvá doleva či doprava Všechny výše uvedené zákonitosti platí „za jinak stejných podmínek“ (např. při konstantní poptávce)
Zdroje KLINSKÝ,P.; CHROMÁ,D.; TESAŘOVÁ,S. aj. Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha: NÚOV, 2008. ISBN 978-80-87063-13-2. ŠVARCOVÁ,J. a kol. Ekonomie – stručný přehled. Zlín: CEED, 2013. ISBN 978-80-87301-17-3. Archiv autora