5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Týden modliteb za duchovní povolání, od 8.do 15.května 2011, ukončen 48. světovým dnem modliteb za povolání o 4. neděli velikonoční – neděli Dobrého pastýře.
Advertisements

Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Ježíš – jméno, nad každé jméno!
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
DUCH SVATÝ Jan 16:7 Říkám vám však pravdu: Prospěje vám, abych odešel. Když neodejdu, Přímluvce k vám nepřijde. Odejdu-li, pošlu ho k vám.
Morální teologie – etika následování. víra – hermeneutický klíč Bůh je zakoušen nikoliv v jevech mimo nás, nýbrž v událostech, tj. v porozumění a interpretaci.
…základy pastorace Jirka Pospíšil, EBED,
... hojně se syťte Božím slovem (z poselství Benedikta XVI. k SDM)
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu Nový zákon Fundamentální teologie,
Fundament a jeho strukturace Fundamentální teologie, Denisa Červenková.
5.2 Zjevení interpretační moment Fundamentální teologie,
Svatí jako duchovní vůdcové modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Rozjímání Vyrobilo Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
Zázraky v evangeliích, jejich výklad Kurz ZET Ivo Mareš,
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Ve společenství s Matkou Boží
2. neděle adventní/část 2: Modlitba proroků a obrácení srdce.
Sv. Pavel – misionář a teolog 1. První dojmy 2. „Viděl jsem Pána“ 3. Dva věky světa 4. Starý a nový Adam 5. Bůh na kůlu hanby 6. Úvahy o „zmrtvýchvstání“
Následuj zbožnost 1. Timoteovi 6, 3 – 12 ….Ty však se tomu jako Boží člověk vyhýbej? Následuj spravedlnost, zbožnost, víru, lásku, trpělivost, mírnost………
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Boží Zjevení Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků; v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu. (Žid 1,1n)
Slovo života životaSlovo Listopad 2009 „Spíš projde velbloud uchem jehly, než vejde bohatý do Božího království.“ (Mt 19,24)
Křesťanství.
Nic v životě křesťana nepůsobí takový nepokoj, jako odbývaná modlitba. (Jan XXIII.)
Ježíšova velekněžská modlitba I
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Systematická teologie II: christologie
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
Slovo života Červenec 2011 „Bděte a modlete se, abyste nepřišli do pokušení. Duch je sice ochotný, ale tělo je slabé.“ (Mt 26,41) „Bděte a modlete se,
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Každý vstup ke mši svaté je obřadním a slavnostním vstupem. Každé.
Jirka Pospíšil, KC Vyškov, Boží představy o Tvém životě Jirka Pospíšil, KC Vyškov,
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
POVOLÁNÍ K MODLITBĚ Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 2008/09 Petr Jandejsek.
A Písmo svaté. * Boží Duch se vznášel nad vodami (Gen 1,2) * Oznámení Abrahámovi, že se mu narodí syn (Gen 18,1n) * Příslib narození Samuela (1Sam 1,11n)
POSVĚŤ SE JMÉNO TVÉ Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
Věřím v ŽIVOT VĚČNÝ. 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z.
„Ježíšova blahoslavenství dnes?“ O spirituální dimenzi sociálně pastoračního pracovníka.
5.1 Zjevení - konstitutivní moment Fundamentální teologie
Věřím v Boha, Otce.... Věřím v Boha, Otce... Věřím v Boha, Otce... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista,
Centrum pro katechezi, Olomouc 2013
Je mentorování biblický koncept ?  Výraz není v Písmu  Výraz pochází z řecké mytologie : Odysseus svěřil výchovu a životní přípravu svého syna Telemacha.
VELIKONOCE, LETNICE, PRVOTNÍ CÍRKEV
Lukášovo evangelium. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův spolupracovník - lékař - jeho popis Kristových uzdravení (např. 4:38-40, 5:15-25, 6:17-19, 7:11-15,
Galatským. Autor a datum vzniku Pavel - po Jeruzalemském sněmu - v roce 49 po Kr. - jeden z nejstarších listů NZ.
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Středem a vrcholem mše svaté je eucharistická modlitba. Eucharistická modlitba Centrum pro katechezi.
Skutky apoštolské. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův osobní lékař - spolupracovník na díle evangelia - očitý svědek některých událostí - 3 x v Písmu.
Matoušovo evangelium.
Markovo evangelium. Autor a datum vzniku Marek 50. – 60 po. Kr.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Příprava k přijetí svátosti biřmování
Vyznání víry - OTEC Křesťanské vyznání víry
BIBLE = KNIHY STARÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
K ŘESŤANSTVÍ. M APA KŘESŤANSTVÍ VE SVĚTĚ Monoteistické náboženství Vznik v 1. – 2. st. n. l. Soustředěno kolem života Ježíše z Nazaretu Vzniklo z židovství.
5.1 Zjevení - konstitutivní moment
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 200/10
Fundamentální teologie
Ježíš.
Slovo života Listopad 2012.
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu
Fundament a jeho strukturace
Základní filozofické otázky
Jak se dívat na mystiku? KSV/RM Ruští mystikové Pavel Ambros
Transkript prezentace:

5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu Nový zákon 19.3.2016

„fundamentální christologie“ Boží sebesdělení skrze osobu Ježíše Krista zachovává strukturu vztahu mezi Bohem a člověkem známou ze starozákonních textů, avšak z hlediska FT vidíme vrchol a dovršení Božího Zjevení v Ježíšovi z Nazareta

Ježíš v dobových pramenech Historičnost evangelií Ježíšovy výpovědi o sobě Chronologie a svědectví o Ježíšově životě v dobových pramenech Římské a židovské prameny Apokryfy

Ježíš zjevuje Boha slovy a činy hlásání Božího království Ježíš a Jan Křtitel podobenství Ježíš zjevuje Boha ve svém jednání Ježíš a Zákon Ježíšova znamení a zázraky

Ježíšova synovská identita Základ sebezjevení Boha v Kristu je dán Ježíšovou identitou: je Božím Synem, vtěleným Božím slovem Jeho učedníci mají na jeho jedinečném vztahu s Bohem podíl („adoptivní synovství“)

Ježíšova smrt jako zjevení Boha Věrnost vlastnímu poslání až do smrti (důsledkem věrnosti vlastní identitě, k níž patří ukazovat pravou tvář Boha Otce) Zřekl se znamení, které by všem jasně vyjevilo jeho identitu a vydal sebe na smrt Ježíš reprezentuje Boží přístup k člověku: Božího oslovení, které u člověka nenachází náležitou odpověď Spásný smysl jeho smrti: odmítnutí člověka proměněno v událost spásy. Lidské umírání se v Ježíšově smrti stává extrémním aktem života, jeho dovršením a naplněním lidské svobody – nenechá se determinovat odmítnutím a nepřestává důvěřovat. Až po zkušenosti vzkříšení byli učedníci schopni plně pochopit spásný význam Ježíšovy smrti

Velikonoční víra a plné rozpoznání Ježíšovy identity Nemáme přímé svědky vzkříšení, ale svědectví a vyprávění o zjevení vzkříšeného Ježíše Svědectví a vyprávění: dvě formy historicky ověřitelných zkušeností setkání se Vzkříšeným

Vyprávění o zjevení Vzkříšeného Nejde o prostý popis, ale symbolické vyjádření radikální zkušenosti Tato zkušenost darem (dárcem je sám Vzkříšený) Učedníci mají rozpoznat, že jde o tutéž osobu Ježíše jako před Velikonocemi, ale v jiné „kvalitě“ Vzkříšení zjevuje jeho identitu a dovršuje proces, který začal vtělením

Velikonoční událost smrti a vzkříšení jako východisko a základ víry Víra po vzkříšení: už nejsou jen učedníky, ale také svědky S vírou ve Vzkříšeného spojeno i poslání učedníků: být svědky vzkříšeného Krista, tj. naplnění Božích zaslíbení v Kristu Vzkříšení je spojeno s celým J. životním příběhem Vzkříšení odhaluje smysl kříže: je konkrétní podobou spásy Kříž je však pochopitelný pouze ve světle vzkříšení:

Velikonoční událost ↔ víra Velikonoční tajemství je základem víry, protože z ní nevychází, naopak je jejím východiskem Velikonocemi vrcholí sebezjevení Ježíšovy identity – právě toto sebezjevení předchází víře, která následuje jako souhlas, uznání, že se neopírá sama o sebe. Jen v úkonu víry rozpoznávám hodnotu velikonoční události Ježíšovy smrti a vzkříšení: zkušenost zjevení Vzkříšeného podnítila zrod velikonoční víry učedníků tato objektivní zkušenost podnítila jejich subjektivní proměnu Umožnila jim rozpoznat v Ježíši Kristu Boha, který se nechal spatřit

Problémy s interpretací zjevení Vzkříšeného u novodobých autorů: David Friedrich Strauss – vidění jako vnitřní psychický jev, nechtěný sebeklam učedníků Rudolf Bultmann – vzkříšení je třeba přeložit do jazyka hlásání: Velikonoce přinesly vnitřní přerod učedníků – vznik jejich víry, nikoliv reálné vidění vzkříšeného Krista Willi Marxen – to, co pokračuje dále, je Ježíšova kauza, zjevení Vzkříšeného jsou pouze literární fakt, způsob vyjádření Edward Schillebeeckx – ano, došlo ke vzkříšení, ale ne ke zjevení Vzkříšeného, Velikonoce jako proces obrácení a odpuštění Rudolf Pesch – vzkříšení pomáhá interpretovat eschatologický význam Ježíšovy smrti, konverze učedníků jako důkaz vzkříšení, které obnovuje jejich otřesenou víru…

teologie Ducha svatého od christologické víry k trojičnímu vyznání pneumatologická dimenze christologické události přesvědčení komunity o tom, že je adresátem zaslíbeného vylití Ducha (po Velikonocích) Duch, který při vzkříšení ustavil a zjevil Ježíše jako absolutního prostředníka spásy, také uskutečňuje účast věřícího na spáse Duch není čímsi vlastním člověku duchovnímu (v gnostickém smyslu), ale darem Vzkříšeného Krista (přechod k helénskému myšlení nutí jasně vyjádřit) Podle Pavla Duch uskutečňuje společenství člověka s Bohem, a to tak, že uskutečňuje společenství člověka s Ježíšem. Duch svatý u Pavla je prezentován především jako podněcovatel nového života v Kristu. Také Jan považuje dar Ducha za eschatologický dar Vzkříšeného, ale zdůrazňuje aspekt poznání: Duch pravdy nás uvádí do poznání skrze Syna a do hledání pravdy, abychom byli schopni pokračovat ve vydávání svědectví a jako společenství byli eschatologickým znamením zjevení.