Skopofilie/voyerství a jejich feministická kritika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Univerzitní informační systém IV., Svojanov 2005 Financování studií Ing. Tomáš Klein
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: David Holubec NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_INF Vzdělávací oblast: informatika Ročník: 9. Číslo projektu:
Fotografie Zbožíznalství 3. ročník Fotografie - proces získávání a uchování obrazu pomocí specifických reakcí na světlo - zahrnuje získání záznamu světla.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
PREZENTACE. INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE 2 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu VY_32_INOVACE_14_02 Šablona III/2 Inovace a.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
Německý jazyk Vánoce Online diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium F. X. Šaldy, Liberec Vyučující: Mgr. Renata Šípová Expert: Mgr. Jana.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
RŮZNOST KANCELÁŘSKÝCH BALÍKŮ je řada za sebou následujících snímků (slidů) předváděných na PREZENTACE monitoru počítače plátně prostřednictvím dataprojektoru.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_3001_LICHVA Téma: Pojem _ LICHVÁŘSKÉ PRAKTIKY Číslo projektu:
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
OneNote. Co to je?  OneNote patří k produktům Microsoftu, nyní je ke stažení zdarma  jde o aplikaci pro rychlou, snadnou a přehlednou správu různých.
Talent marketingových komunikací
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Téma 5: Tělesnost, pohlaví a rod
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
PhDr. Irena Martínková, Ph.D.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ARTE POVERA Tematická oblast
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Filmová animace Rostliny Mgr. Jiří Mlnařík VY_32_INOVACE_Mul4a0210.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Téma 5: Tělo, pohlaví a rod
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Význam utkání v sportovních hrách
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VĚC - POMNÍK Tematická oblast
9. Heterogenní a homogenní skupiny
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Název: VY_32_INOVACE_VVP_9A_12F Škola:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
Děti jsou naše budoucnost
1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství,
Správa sociálního zabezpečení
Promítání filmových sekvencí Pro naše účely můžeme využít následující tituly: Těžké melodično (1997)
Typy Oken, Zobrazení a Konfigurace
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Zoner Callisto 4 Callisto 2 – barvy, stín, šipky, vrstvy.
ČVUT, Fakulta stavební | 126MSFN - Český stavební trh
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Word Základy Wordu. Word Základy Wordu Ročník: 6 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Základy Wordu Ověřeno.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Skopofilie/voyerství a jejich feministická kritika Pablo Picasso, Sedící model, grafika, 1954

„Nahá pravda“ (nuda veritas) Současná variace na G. Klimta Detail jeho přípravné kresby k obrazu

Gian Lorenzo Bernini Pravda, 1645-1652 Pozn Gian Lorenzo Bernini Pravda, 1645-1652 Pozn.: Podle sochařova záměru měla k této soše náležet ještě socha boha času Chrona dotvářející sousoší Čas odhaluje pravdu. Patrně nejosobnější umělcovo dílo, které zůstalo ve vlastnictví jeho rodiny až do r. 1924, nyní v Galleria Borghese v Římě.

Gustav Klimt (kolem r. 1900) Nuda veritas – Judita - Lékařství

Gustave Courbet Počátek světa, 1867

Egon Schiele Sedící žena se zdviženým kolenem, 1917

Edvard Munch (v l. 1894 a 1895) Puberta – Vlastní podobizna

Akademická tradice zobrazení aktu Ludvík Kohl, Pohled do umělcova ateliéru, 1799

Ernst Ludwig Kirchner Ležící akt před zrcadlem, 1910

Umění versus pornografie Felicien Rops Pornocrates, 1878

Veronika Bromová z cyklu Pohledy, 1996

Lenka Klodová Šatna (Socha), 2005

Feminismus Linda Nochlin, Laura Mulvey, Patricia Mathews… Barbara Kruger, Your Gaze Hits the Side of My Face, 1981, koláž

Pohled (the gaze) Ve feministické teorii odlišení dvou způsobů pohledu: the look (dívání se, bezpříznakové) a the gaze - upřený, kontrolující pohled jako prostředek moci a mužské nadvlády. Pohled, a zejména ženskou roli jeho subjektu, ve svém díle tematizuje např. Barbara Kruger. Jacques Lacan (1901-1981) rozpracoval psychoanalytickou teorii pohledu: slouží jednak k referování o procesu dívání, který vytváří síť vztahů, a jednak k referování o specifické instanci dívání. Podle Lacana prostřednictvím pohledu usilujeme dát strukturu a stabilitu naším iluzím a naším fantaziím o sobě samých. Jenom skrze umění a jeho jazyk (tj. skrze reprezentaci) si subjekt může uvědomit svoji touhu po ztraceném objektu. Divák je tak toužícím subjektem otevřeným k upoutání či zaujetí, kterým působí umělecké dílo. Lacan argumentuje provokativně, že funkcí uměleckého díla, zvláště malířství, které uplatňuje lineární perspektivu, je pohled „chytit do pasti“, protože obraz (falešně) uvádí diváka do pozice oka. Ve filmové teorii je zkoumána „automatická“ souhra mezi pohledem diváka a kamery (např. Laura Mulvey vyzývá k jejímu uvolnění).

Linda Nochlin, esej Why Have There Been No Great Women Artists?, 1971 1) Ženy nebyly připouštěny k uměleckému vzdělání, v Evropě byla důvodem zejména kresba podle nahého modelu. Proto Nochlinová tvrdí, že je spíše překvapením, že vůbec existovaly nějaké umělkyně. 2) Možná, že umělečtí historikové nebyli schopni najít velké umělkyně, protože způsob, jakým je hledali, předem vylučoval nějaký „nález“. Umění je „procesem zprostředkovaným a podmíněným specifickými a definovatelnými společenskými institucemi“. Artemisia Gentileschi Judita, 1611-1612

Laura Mulvey, esej Visual Pleasure and Narrative Cinema (1975) Odmítla patriarchální modely nazírání v kritice klasického hollywoodského filmu. S odvoláním na psychoanalytickou teorii Mulvey argumentova-la tím, že diváci odvozují slast z filmů dvěma způsoby: skopofilií (nebo voyerismem), tedy potěšením z dívání, a identifikací s ideálním egem, které reprezentuje hrdina na plátně. Hollywoodské kino reflektuje a praktikuje způsob typický pro patriarchální společnost, podle nějž „pleasure in looking has been split between active/male and passive/female“. Ve filmu je hrdinou muž, je aktivní a vlastní pohled (the gaze), popohání příběh dopředu. Naproti tomu, film ukazuje ženy jako objekty touhy, nikoli hrdinky, jsou pasivní a spíše, než by vlastnily pohled, jsou jeho objektem. Přítomnost ženy na plátně často přeruší tok děje, je čistou podívanou (pure spectacle). Pozdější revize se zaměřily zejména na příliš deterministické pojetí mužského a ženského pohledu, nezohledňující možností rozličných identifikací diváka ve fantazijním světě filmu.

Žena jako objekt pohledu Narcistní model Tizian Venuše před zrcadlem cca 1555

Muž jako sběratel umění Johann Zoffany, Tribunové Uffizií, 1772-1778

Proměny genderových rolí ve výtvarném umění a filmu Předchozí dva snímky: Muž jako sběratel umění preferoval zobrazení ženy jako subjektu touhy, často jako narcisistní bytosti shlížející se v zrcadle (jež ji zachycuje z dalšího úhlu pohledu). Film Alfreda Hitchcocka Okno do dvora, 1954. Komentář v příručce Studia vizuální kultury (Praha 2009, s.131): „Filmoví teoretici (včetně Mulveyové) čtou Okno do dvora jako metaforu filmu sledujícího sama sebe, přičemž Jeffries tu zastupuje filmové diváky. Stejně jako filmový divák je odsouzený k nehybnému sezení a jeho pohled je podobně voyeuristický v tom smyslu, že se může neomezeně dívat, nepozorován objektem svého pohledu.“ Ve filmu Okno do dvora došlo k posunu rolí: zraněný fotograf Jeffries je upoután na vozík a jeho přítelkyně Lisa místy přebírá aktivní roli a více ví. Později se záměna aktivní/mužské a pasivní/ženské role stává sou-částí uměleckých strategií filmu (viz snímek 22); počátek tohoto trendu můžeme hledat u filmů Desperately Seeking Susan (1985) a Thelma and Louise (1991). Podobné postupy jsou patrné i v reklamě (sn. 23).

„Žena jako dekorace“

„Žena jako akční hrdinka“

Hrátky s genderovou rolí v reklamě

Patricia Mathews, The Subjects of Art History, 1998 Definuje tři hlavní postupy současné feministické historie umění: znovunabytí (recuperating) zkušenosti žen a ženských umělkyň kritika a dekonstrukce autority, institucí a ideologií a/nebo zkoumání odolnosti vůči nim nové promyšlení (rethinking) kulturních a sociálních prostorů tradičně připisovaných ženám a ná-sledně nový pohled (re-envisioning) na samotný subjekt, zvláště z psychoanalytické perspektivy Feministky odmítly hierarchizované dějiny umění (což činí i teorie vizu-ální kultury). Americká spisovatelka Alice Walker v eseji In Search of Our Mothers´ Gardens napsala, že pátrání po historii umění černých žen vyžaduje zaměřit se na formy, které obvykle nepočítáme do umění, jako jsou výšivky, kostelní zpěv a zahrady, protože černoš-kám bylo upíráno umělecké školení. Další autorky se zaměřily na taková „ženská média“, jakými jsou textil či keramika. (Viz Anne D´Alleva, Methods and Theories of Art History. London 2005, s. 63.)