VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Povaha zprávy národního preventivního mechanismu Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. et Mgr. Ladislav Tomeček.
Vedení správního řízení
Struktura státní správy
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Nástroje územního plánování
Ochrana práv ve veřejné správě
Kdo je veřejný ochránce práv
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Kontrola veřejné správy
Parlamentní kontrola veřejné správy I. „Přímá“ parlamentní kontrola II
Kontrola veřejné správy II.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Právo na informace Tereza Danielisová,
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Kontrola veřejné správy I.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Veřejný ochránce práv M. Horáková.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
BT502Z – TPP – Zvláštní část
Subjekty trestního řízení
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Předsoudní stadium trestního řízení
JUDr. Jaroslav Stránský, Ph.D.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Subjekty trestního řízení prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
ZÁKON 83/1990 Sb. ze dne 27. března 1990 o sdružování občanů Změna: 300/1990 Sb. Změna: 513/1991 Sb. Změna: 68/1993 Sb.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Správní řád -vybrané instituty
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
Trestní právo procesní a trestní řízení Přednáška
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 1 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Principy dobré správní praxe v činnosti.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Právnická fakulta MU, Katedra správní vědy a správního práva Správní právo III, jaro Vybrané otázky správního práva a veřejné správy III Jaro 2015.
Odpovědnost za disciplinární správní delikty. Pojem disciplinárního správního deliktu disciplinární (kázeňský delikt)=porušení disciplíny kázně disciplinární.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Veřejný ochránce práv a rovné zacházení
NAVAZUJÍCÍ STUDIUM Předmět : ČINNOST VEŘEJNÉ SPRÁVY
Záruky zákonnosti ve veřejné správě
PRÁVNÍ NAUKA I ZÁRUKY ZÁKONNOSTI
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
ZÁKON 83/1990 Sb. ze dne 27. března 1990 o sdružování občanů
Veřejný ochránce práv
Stavební právo.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Kdo je veřejný ochránce práv Co od něj můžete očekávat.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.10_Právní řád ČR Název:
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Veřejný ochránce práv.
Transkript prezentace:

VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti možnosti řešení

činnost veřejného ochránce práv Veřejný ochránce práv („ochránce") působí k ochraně osob před jednáním úřadů a dalších institucí uvedených v zákoně, pokud je v rozporu s právem, neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy, jakož i před jejich nečinností, a tím přispívá k ochraně základních práv a svobod.

působnost vop se vztahuje na: ministerstva a jiné správní úřady s působností pro celé území státu, správní úřady jim podléhající, orgány územních samosprávných celků při výkonu státní správy, není-li stanoveno jinak na Policii České republiky, Armádu České republiky, Hradní stráž, Vězeňskou službu České republiky, dále na zařízení, v nichž se vykonává vazba, trest odnětí svobody, ochranná nebo ústavní výchova, ochranné léčení, zabezpečovací detence, jakož i na veřejné zdravotní pojišťovny

působnost vop se NEVZTAHUJE na: Parlament, prezidenta republiky a vládu, Nejvyšší kontrolní úřad, na zpravodajské služby České republiky, na orgány činné v trestním řízení, státní zastupitelství a na soudy, s výjimkou orgánů správy státního zastupitelství a státní správy soudů

jednání ochránce Ochránce jedná a) na základě podnětu fyzické nebo právnické osoby jemu adresovaného, b) na základě podnětu adresovaného poslanci nebo senátorovi, který jej ochránci postoupil, c) na základě podnětu adresovaného některé z komor Parlamentu, která jej ochránci postoupila, anebo d) z vlastní iniciativy.

podnět fyzické nebo právnické osoby Každý má právo obrátit se s písemným podnětem na ochránce ve věci, která patří do jeho působnosti; podnět lze učinit také ústně do protokolu. Podnět nesmí být podroben úřední kontrole. Podnět nepodléhá poplatku.

náležitosti podnětu Podnět musí obsahovat: a) vylíčení podstatných okolností věci, včetně sdělení, zda věc byla předložena také jinému státnímu orgánu, popřípadě s jakým výsledkem, b) označení úřadu, popřípadě jméno a příjmení nebo jiné údaje o totožnosti osoby, jíž se podnět týká, c) doklad o tom, že úřad, jehož se podnět týká, byl neúspěšně vyzván k nápravě, d) jméno, příjmení a bydliště, u právnické osoby název, sídlo a osoby oprávněné jejím jménem jednat, toho, kdo podnět podává. Pokud se podnět týká rozhodnutí, stěžovatel přiloží jeho stejnopis.

oprávnění ochránce Pokud ochránce podnět neodloží, zahájí šetření a písemně o tom stěžovatele vyrozumí. Ochránce je oprávněn s vědomím vedoucích úřadů, a to i bez předchozího upozornění, vstupovat do všech prostor úřadů a provádět potřebná šetření, úřady jsou povinny poskytovat požadované informace, vysvětlení, stanoviska a poskytovat pomoc, kterou si vyžádá.

závěr šetření ochránce Jestliže ochránce šetřením nezjistí porušení právních předpisů ani jiná pochybení, písemně o tom vyrozumí stěžovatele i úřad. Zjistí-li ochránce šetřením porušení právních předpisů či jiná pochybení, vyzve úřad, aby se k jeho zjištěním ve lhůtě 30 dnů vyjádřil. Pokud úřad na výzvu podle sdělí, že provedl nebo provádí opatření k nápravě a ochránce tato opatření shledá dostatečnými, vyrozumí o tom stěžovatele i úřad. Jinak ochránce po obdržení vyjádření nebo marném uplynutí lhůty sdělí písemně své závěrečné stanovisko úřadu a stěžovateli; součástí tohoto stanoviska je návrh opatření k nápravě.

opatření k nápravě Ochránce může navrhnout zejména tato opatření k nápravě: a) zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí, úkonu nebo postupu úřadu, lze-li je zahájit z úřední moci, b) provedení úkonů k odstranění nečinnosti, c) zahájení disciplinárního nebo obdobného řízení, d) zahájení stíhání pro trestný čin, přestupek nebo jiný správní delikt, e) poskytnutí náhrady škody nebo uplatnění nároku na náhradu škody. Úřad je povinen do 30 dnů od doručení závěrečného stanoviska sdělit ochránci, jaká opatření k nápravě provedl.

nesplnění povinností ze strany úřadu Jestliže úřad povinnost nesplní, nebo jsou-li opatření k nápravě podle názoru ochránce nedostatečná, ochránce a) vyrozumí nadřízený úřad a není-li takového úřadu, vládu, b) může o svých zjištěních informovat veřejnost včetně sdělení jména a příjmení osob oprávněných jednat jménem úřadu.

další oprávnění – prosazování práva na rovné zacházení Ochránce přispívá k prosazování práva na rovné zacházení se všemi osobami bez ohledu na jejich rasu nebo etnický původ, národnost, pohlaví, sexuální orientaci, věk, zdravotní postižení, náboženské vyznání, víru nebo světový názor a za tím účelem a) poskytuje metodickou pomoc obětem diskriminace při podávání návrhů na zahájení řízení z důvodů diskriminace, b) provádí výzkum, c) zveřejňuje zprávy a vydává doporučení k otázkám souvisejícím s diskriminací.

kontakty Sídlo veřejného ochránce práv: Brno, Údolní 39, PSČ 602 00 www.ochrance.cz