Souvětí podřadné ( hypotaktické)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Vedlejší věty příslovečné Autor Chňoupková.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná Věta předmětná Věta přívlastková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přísudková (podrobně vysvětleno.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková SOUVĚTÍ SLOŽITÉ Jednou se nějaké lávce potkalo Štěstí s Rozumem.
Jaroslav Pech SCHŮZKY S ČEŠTINOU aneb HEZKY ČESKY Kapitola 13. Schůzka se souvětím.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 8., 9. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Rodina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Edita Havránková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_19 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Souvětí souřadné spojky, poměry (opakování) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné z Metodického.
STUDIE A ANALÝZA ŽIVOTNÍHO STYLU A ZDRAVÍ MLÁDEŽE V KRAJI VYSOČINA MUDr. Stanislav Wasserbauer Zdravá vysočina, o.s. a Státní zdravotní ústav ve spolupráci.
Práce s textem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M Jestliže chceme vzpomenout výrazné osobnosti 20. století, které vždy měly kuráž, mozek, charakter i kus humoru,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_02
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZOOKURZ Sexta 2016/17.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_Lul_II_09 Malá pevnost- Vnitřní pracovní komanda
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Užitečné závaží.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Autor: Mgr. Hana Novotná
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace O PERNÍKOVÉ CHALOUPCE Název : VY_32_inovace_13 - ČJ – O perníkové.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_39_ČJ4
AUTOR: Kateřina Křížová
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ JAZYK
Doplněk (verbální atribut)
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_16 poměr stupňovací
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Informace k přijímacímu řízení na střední školy
Větné členy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Jazyk a jazyková komunikace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
SOUVĚTÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_14
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍSLOVEČNÁ
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami
Lineární funkce a její vlastnosti
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT. DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT.
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Souvětí podřadné ( hypotaktické) Větný rozbor Souvětí podřadné ( hypotaktické)

Obsah: Pomocná „ rovnice“. Druhy vedlejších vět, spojky. Kdy určujeme poměry mezi vedlejšími větami. Poměry mezi větami, spojky. Praktický nácvik souvětí podřadného s řešením.

SP = 1 VH + 1 – X VV SS = 2 VH – X VH + O – X VV Pomocná „rovnice“ SP = 1 VH + 1 – X VV SS = 2 VH – X VH + O – X VV

Druhy vedlejších vět podmětná ( že, aby, jak, kdo, co ) přísudková ( jak, aby) předmětná ( že, aby, jak, kdo, co, kde, kam) přívlastková ( kdo, co,který, jaký, jenž, kde, kam,odkud,že,aby…) doplňková ( jak, kterak) příslovečná místní ( kde,kam,odkud,kudy,kamkoli,odtud) příslovečná časová ( až, když, jakmile, dříve, než, sotvaže, zatímco, posud, kdykoli, kdy, dokud …) příslovečná způsobová ( jako, jak, jak-tak,čím-tím,více-než,takže…) příslovečná příčinná ( důvodová) - ( že, protože,poněvadž, jelikož) příslovečná účelová ( aby, jen aby) příslovečná podmínková ( - li, kdyby, jestliže, když) příslovečná přípustková ( ač, ačkoli, třebas, třebaže, byť, i kdyby…)

Poměry mezi větami vedlejšími Musí být závislé na jedné větě řídící ! Obě vedlejší věty musí být stejného druhu! ANO ! NE ! 1 VH 1 VH přívlastková 2VV 2VV + 3 VV přívlastková 3 VV přívlastková přívlastková poměr slučovací žádný poměr Mezi hlavními větami v souvětí souřadném určujeme poměr vždy.

Základní vztahy mezi větami (poměry) vztah slučovací + ( a,i,také,pak,potom,ani,ani-ani,jednak-jednak …) vztah stupňovací vztah odporovací x ( ale,avšak,však,leč,nýbrž,jenže,sice-ale, a) vztah vylučovací vztah příčinný ( důvodový) vztah důsledkový ( ba,ba i,ba dokonce,nejen-nýbrž i) ( nebo,anebo,buď – nebo,zda – či ..) ( neboť,vždyť,totiž ) ( a proto, tedy, tudíž, a tak, proto )

1 VV 1. Než odevzdáme tuto objednávku k dalšímu vyřízení, chtěli bychom vám několika slovy poděkovat za důvěru, kterou jste nám projevili. 2VH 3VV 2 VH 1 VV 3 VV příslovečná časová přívlastková

1 VV 2 VH 2. Kdybych měl vlastní pokoj, přál bych si větší knihovničku, abych si mohl časem pořídit knihy, které jsem si tak oblíbil, že se k nim budu často vracet. 3 VV 4 VV 5 VV 2 VH příslovečná účelová 1 VV 3 VV přívlastková příslovečná podmínková 4 VV příslovečná způsobová ( měrová) 5 VV

2 VV 3 VV 1 VH a 3. Tento Holanďan, který zběhl ze studií, aby se mohl oddati životu v divočině, šel k cirkusu hledat kus romantiky. 1 VH b 1 VHa ------ 1VHb přívlastková 2 VV příslovečná účelová 3 VV

1 VV 2 VV 4. Až naše hospodyňky přijdou na to, že ovocné pasty jsou praktická konzerva, kterou můžeme dokonale doplnit dětskou svačinu do školy bez nebezpečí, že se děti umažou, velice si je oblíbí. 3 VV 4VV 5 VH příslovečná časová 5 VH 1 VV předmětná 2 VV přívlastková 3 VV přívlastková 4 VV

1 VH 2 VV 3 VV 5. Jeli do mlýna, kde se měli usídlit, než se Helena rozhodne pro některý byt, který jí strýc vyhlídne. 4 VV 1 VH přívlastková 2 VV příslovečná časová 3 VV přívlastková 4 VV

2 VV 1 VH 6. Nevzpomínám si, kdo přišel s nápadem, abychom si opatřili do bytu nějaké zvířátko. 3 VV 1 VH předmětná 2 VV přívlastková 3 VV

1 VH a 2 VV 1 VH b 7. Od té doby, co se stal filatelistou, připomíná Pavlík denně všem dospělým členům rodiny, aby mu schovávali obálky dopisů z ciziny. 3VV 1 VHa ------ 1VHb přívlastková předmětná 2 VV 3 VV

1 VV 8. Jestliže jsem rozvlekl své vypravování do určitých podrobností, stalo se to proto, že někdy nezávazná maličkost nám připomene důležitou věc. 2 VH 3 VV 2 VH 1 VV 3 VV příslovečná podmínková příslovečná příčinná ( důvodová)

1 VH 2 VV 9. Usmíváme se středověkým učencům, kteří věřili, že zeměkoule je středem vesmíru, kolem kterého se točí Slunce. 3 VV 4 VV 1 VH přívlastková 2 VV předmětná 3 VV přívlastková 4 VV

1 VV 2 VV 10. Ačkoli práce už skončila a všichni se chystali opustit továrnu, zašel jsem ještě do skladu. 3 VH 3 VH poměr slučovací 1 VV + 2 VV příslovečné přípustkové

1 VH 11. K základním kamenům k Národnímu divadlu se v roce 1868 shromáždily zástupy lidí ze všech koutů naší vlasti, aby si všichni uvědomili, že odvěký sen národa se stal skutečností a že české slovo a česká píseň zde najdou svůj stánek. 2 VV 3 VV 4 VV 1 VH příslovečná účelová 2VV předmětné 3VV + 4VV

1 VH 2 VV 3 VV 12. To přece víš, že mě napomínali, když si soused stěžoval, že nenechám nikoho z dětí na pokoji. 4 VV 1 VH předmětná 2 VV příslovečná časová 3 VV 4 VV příslovečná příčinná ( důvodová)

1 VH 2 VV 13. Chodila jsem k rodičům denně, aby jim nebylo smutno a aby věděli, že na ně myslím. 3 VV 4 VV 1 VH příslovečné účelové 2VV + 3VV předmětná 4VV

1 VH 14. Maminka si schovává naše nejhezčí výkresy a programy besídek hudební šoly, na kterých hrajeme, aby je měla na památku, až budeme velcí. 2 VV 3 VV 4 VV 1 VH přívlastková 2VV příslovečná účelová 3 VV příslovečná časová 4 VV

1 VH 2 VV 15. Až teď se voják rozpomněl, že po něm stříleli, že ho honili a že byl v nebezpečí života. 3 VV 4 VV 1 VH předmětné 2VV + 3VV + 4VV poměr slučovací

1 VH a 16. Bublavý potok uprostřed mýtiny nás lákal svými hlubokými tůněmi, v kterých se proháněly mrštné rybky a líně lezli vousatí raci, a písčitými mělčinami, kde voda musela přeskakovat hladké kameny. 2 VV 3VV 4VV 1 VH b 1 VHa ------1VHb 4 VV 2 VV + 3 VV přívlastková přívlastkové poměr slučovací

1 VV 2 VV 17. Protože hřiště bylo suché, ale díry vymleté vodou nebyly dosud zarovnány, musel být zápas odložen. 3 VH 3 VH poměr odporovací 1 VV X 2 VV příslovečné příčinné

1 VH 2 VV 3 VV a 18. Cítím, že ti musím vysvětlit, proč jsem se v posledních dnech, které jsi zde trávil, choval tak, že v tobě ta domněnka mohla vzniknout. 4 VV 3 VV b 5 VV 1 VH předmětná 2 VV předmětná 3 VVa ------ 3 VVb příslovečná způsobová přívlastková 4 VV 5 VV

1 VH 2 VV 19. Hajný stál každý den u lesa, aby zkontroloval stav zvěře a také zjistil, kolik potravy je třeba pro další doplnění krmelce. 3 VV 4 VV 1 VH příslovečné účelové 2 VV + 3 VV předmětná poměr slučovací 4 VV

1 VH 20. Smetanova práce v čele české zpěvohry byla uznávána a ctěna odborníky, kteří nejlépe mohli posoudit, jakého ducha vnesl do českého divadla a jak česká zpěvohra jeho zásluhou dostoupila uměleckého stupně důstojného Národního divadla, k jehož vybudování se český národ připravoval. 2 VV 3 VV 4 VV 5 VV 1 VH přívlastková 2 VV předmětná 3 VV + 4 VV přívlastková poměr slučovací 5 VV

1 VV 2 VV 21. Když vstoupili do klece a strojník je spustil, zdálo se chlapci, že klec stojí, ale že se tmavé stěny ženou do výše, až oči přecházejí. 3 VH 4 VV 5 VV 6 VV 3 VH poměr odporovací 1 VV + 2 VV 4 VV X 5 VV příslovečné časové podmětné 6 VV příslovečná měrová

5 VH 1 VV + 2VV + 3VV 6 VV + 7 VV + 8VV 4 VV 9 VV Lahůdka na závěr! Když větu zvládnete, umíte souvětí podřadné. Když však tam Malina došel a rozpoznal známé kopce a hájky a políčka a domy a když vešel do vsi, kde psi spustili strašný štěkot nad cizím tulákem, najednou ho přepadl bolestný pocit, že on sem vlastně nepatří, že byl příliš dlouho pryč a že domov zatím žil zcela jinak, než si to Vendelín představoval. 2 VV 1 VV 22. 3VV 4 VV 6 VV 5 VH 7 VV 8 VV 9 VV 5 VH přívlastkové příslovečné časové 1 VV + 2VV + 3VV 6 VV + 7 VV + 8VV poměr slučovací poměr slučovací 4 VV 9 VV přívlastková příslovečná způsobová

Použité zdroje: Mgr.Kateřina Karbulová, 2011 Hartmanová, Věra: Jazykové rozbory pro žáky základních i středních škola studenty víceletých gymnázií, Fin, Olomouc, 1994 vlastní přípravy z různých učebnic jazyka českého, příruček aj. Mgr.Kateřina Karbulová, 2011