Autor: Ing. Sikorová Renata Velkoobchod VY_32_INOVACE_Sikorová_ 09-3-15-Druhy škod, povinnosti při předcházení škodám Autor: Ing. Sikorová Renata Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky
Anotace Žáci se seznámí s: vysvětlením pojmu škoda; příčinami vzniku škod; rozdělením škod; povinnostmi zaměstnanců a zaměstnavatelů při předcházení škodám.
Při plnění pracovních povinností může dojít ke škodě (zaměstnanec poškodí stroj, odcizí svěřené zboží, nářadí..). Zaměstnavateli vznikne škoda – zmenší se jeho finanční nebo majetkový základ. Poté se musí řešit: – výše škody, - porušení předpisů, - druh škody, - způsob její náhrady.
Škody zaviněné, které vzniknou: z nedbalosti (zaměstnanec nechtěl škodu způsobit, jednal nedbale – nešetrně zacházel s pokladnou); v opilosti nebo pod vlivem omamných látek (náhrada škody v plném rozsahu); porušením povinností nebo opomenutím (zaměstnanec nevykonal uloženou práci, jak mu to vyplývá z pracovní smlouvy);
neodbornou činností (neodborná manipulace se zbožím nebo nástroji); úmyslně (zaměstnanec jednal s úmyslem něco poškodit, úmyslné jednání je charakterizováno v trestním zákoně).
Pro potřeby obchodu rozdělujeme škody takto: Škody zaviněné z nedbalosti, v opilosti nebo pod vlivem omamných látek, porušením povinností, neodbornou činností, úmyslně. Škody nezaviněné vlivem přirozených úbytků na zboží, vlivem nenadále živelné pohromy, vlivem krádeže.
Povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů při předcházení škodám chovat se tak, aby nedocházelo ke škodě na zdraví a majetku; upozornit nadřízeného pracovníka na hrozící nebezpečí, které může způsobit škodu; zakročit, jestliže je to třeba k odvrácení hrozící škody podnikateli nebo firmě; nemusí zakročit v případě, že mu v tom brání okolnosti nebo by se tím vystavil ohrožení sebe nebo spolupracovníků zjistí-li pracovník, že nemá vytvořeny pracovní podmínky, je povinen závadu nahlásit svému nadřízenému.
Povinnosti zaměstnavatelů: zaměstnancům vytvořit takové pracovní podmínky, aby mohli plnit své pracovní úkoly; odstranit zjištěné závady; kontrolovat, zda zaměstnanci plní své úkoly tak, aby nedocházelo ke škodám.
POUŽITÁ LITERATURA KAPLOVÁ, Františka. Obchodní provoz pro střední odborná učiliště: obor prodavač. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2001, 147 s. ISBN 80-718-2131-4.