2. Systém výchovy a vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení neškolských příspěvkových organizací Pracovně právní oblast, oblast odměňování, organizační záležitosti.
Pracovní právo. Pohovor
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Pracovní smlouva Vypracoval: Lukáš Karlík.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Rozpis rozpočtu a normativy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. června 2011 Monika Čermáková.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Povolání, zaměstnání, práce
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
AKREDITACE K USKUTEČŇOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU dle novely zákona č
Pojem přeměna obchodní společnosti
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Podpůrná opatření prvního stupně
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Název projektu: Moderní škola
Občanské soudní řízení I.
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Pracovnělékařské služby
Právo sociálního zabezpečení
Správa sociálního zabezpečení
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Právo sociálního zabezpečení
Obecné výklady o důkazech
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Práva a povinnosti odborové organizace v oblasti BOZP
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Zvláštní odborná způsobilost
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Právo sociálního zabezpečení
Občanské soudní řízení I.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Občanské soudní řízení I.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Další subjekty působící v oblasti zaměstnanosti
Přijímací řízení pro školní rok 2019/2020.
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
SPRÁVNÍ PRÁVO.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Národní akreditační úřad pro vysoké školství
Transkript prezentace:

2. Systém výchovy a vzdělávání v podmínkách školy a školského zařízení II.

3.1 Ředitel školy, školského zařízení   Předpoklady pro výkon činnosti ředitele školy Ředitelem školy může být fyzická osoba, která splňuje předpoklady podle § 3 a získala praxi spočívající ve výkonu přímé pedagogické činnosti nebo v činnosti, pro kterou jsou potřebné znalosti stejného nebo obdobného zaměření, nebo v řídící činnosti nebo v činnosti ve výzkumu a vývoji v délce:  3 roky pro ředitele mateřské školy,  4 roky pro ředitele základní školy, základní umělecké školy a školských zařízení. Dále ředitel školy musí získat nejpozději do 2 let ode dne, kdy začal vykonávat činnost ředitele školy, znalosti v oblasti řízení školství absolvováním studia pro ředitele škol v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, tuto povinnost může nahradit akreditovaný studijní program školský management nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na organizaci a řízení školství.

Jmenování a odvolání ředitele školy   Konkursní řízení Ředitele školy jmenuje na vedoucí pracovní místo zřizovatel na základě jím vyhlášeného konkursního řízení. Může jím být jmenován pouze ten, kdo splňuje předpoklady pro výkon činnosti ředitele školy nebo školského zařízení stanovené zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících. Odvolání ředitele školy Zřizovatel odvolá ředitele z vedoucího pracovního místa v případě:  pozbytí některého z předpokladů pro výkon činností ředitele školy nebo školského zařízení stanovených zvláštním právním předpisem (Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících),  nesplnění podmínky zahájení a úspěšného ukončení studia k získání odborné kvalifikace podle zvláštního právního předpisu (Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících),  nesplnění podmínky získání znalostí z oblasti řízení školství studiem pro ředitele škol a školských zařízení podle zvláštního právního předpisu (Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících), nebo  organizačních změn, jejichž důsledkem je zánik vedoucího pracovního místa ředitele. Zřizovatel může odvolat ředitele z vedoucího pracovního místa z důvodů:  závažného porušení nebo neplnění právních povinností vyplývajících z jeho činností, úkolů a pravomocí na vedoucím pracovním místě ředitele, které bylo zjištěno zejména inspekční činností České školní inspekce nebo zřizovatelem,  návrhu České školní inspekce,  pravomocného rozhodnutí soudu o neplatnosti odvolání předchozího ředitele z funkce nebo pravomocného rozhodnutí o neplatnosti rozvázání pracovního poměru s předchozím ředitelem.

Pracovně právní vztahy a plat ředitele školy   Pracovněprávní vztahy Zřizovatel určuje všechny platové náležitosti řediteli školy:  určení výše jednotlivých složek platu,  zařazení do platové třídy a platového stupně,  uznání zápočtu předchozí praxe. Zřizovatel ale není v pozici zaměstnavatele vůči řediteli školy, tím je škola (právnická osoba). Není proto možné, aby si zřizovatel osvojoval další pracovněprávní oblasti (čerpání dovolené, povolování pracovních cest apod.).

Odpovědnost ředitele školy   Ředitel školy v právních normách  Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon = ředitel školy.  Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce = zaměstnavatel, vedoucí zaměstnanec.  Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů = statutární orgán.  Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád = správní orgán. Obsah odpovědnosti ředitele školy Ředitel školy:  rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb,  odpovídá za to, že škola poskytuje vzdělávání a školské služby v souladu se školským zákonem a vzdělávacím programem,  odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb,  vytváří podmínky pro výkon inspekční činnosti České školní inspekce a přijímá následná opatření,  vytváří podmínky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a pro práci školské rady,  zajišťuje, aby zákonní zástupci žáků byli včas informováni o průběhu a výsledcích vzdělávání žáka,  zajišťuje spolupráci při uskutečňování programů zjišťování výsledků vzdělávání vyhlášených ministerstvem,  odpovídá za zajištění dohledu nad nezletilými žáky ve škole a školském zařízení.  stanovuje organizaci a podmínky provozu školy a školského zařízení,  odpovídá za použití finančních prostředků státního rozpočtu v souladu s účelem, na který byly přiděleny.

3.2 Pedagogický pracovník   Požadavky na pedagogického pracovníka Pedagogický pracovník Pedagogickým pracovníkem je ten, kdo koná přímou vyučovací činnost (učitel) nebo přímou výchovnou činnost (vychovatel) přímým působením na žáka podle školského zákona. V základní škole je to zpravidla učitel, vychovatel a asistent pedagoga, Pedagogickým pracovníkem může být ten, kdo splňuje tyto předpoklady:  je plně způsobilý k právním úkonům,  má odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost, kterou vykonává,  je bezúhonný,  je zdravotně způsobilý a prokázal znalost českého jazyka. Pracovníci, kteří vykonávají pedagogickou činnost: Přímou pedagogickou činnost vykonává:  učitel,  pedagog v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků,  vychovatel,  speciální pedagog,  psycholog,  pedagog volného času,  asistent pedagoga,  trenér,  vedoucí pedagogický pracovník.

Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků   Získání odborné způsobilosti Pedagogický pracovník získá odbornou způsobilost: 1. Vystuduje právě to, co odpovídá jeho odborné způsobilosti: 2. Získá jiné vzdělání, a aby získal odbornou způsobilost, musí si vzdělání doplnit.  vzdělání v programu celoživotního vzdělávání uskutečňované vysokou školou,  doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace uskutečňované vysokou školou. Podrobně je odborná způsobilost popsána v zákoně o pedagogických pracovnících: § 6 = učitel mateřské školy § 7 = učitel prvního stupně základní školy § 8 = učitel druhého stupně základní školy § 16 = vychovatel. Výjimky z odborné způsobilosti po 1. lednu 2015 Novela zákona o pedagogických pracovnících umožňuje vykonávat přímou pedagogickou činnost bez odborné způsobilosti:  učitelům některých předmětů pracujícím na částečný úvazek (například výkonný umělec, výtvarný umělec, trenér),  rodilým mluvčím,  pedagogickým pracovníků s dostatečnou praxí, kteří dosáhli alespoň 55 let věku,  zaměstnávat nekvalifikované pedagogické pracovníky, pokud nebude možné na jejich místa naleznout pracovníky kvalifikované.

Pracovní doba pedagogických pracovníků   Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti Stanovená týdenní pracovní doba činí dle § 79 zákoníku práce 40 hodin týdně. Pracovní doba pedagogických pracovníků má svá specifika, člení se na dvě skupiny: a) přímou pedagogickou činnost, b) práce související s přímou pedagogickou činností. Ředitel školy stanoví pedagogickému pracovníkovi týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti dle nařízení vlády č. 75/2005 Sb.  Učitel mateřské školy = 31 hodin přímé pedagogické činnosti  Učitel základní školy = 22 hodin přímé pedagogické činnosti  Učitel 1. ročníku základní školy = 20 až 22 hodin přímé pedagogické činnosti  Učitel - výchovný poradce = snížení podle počtu žáků 1 – 5 hodin týdně  Učitel - metodik informačních a komunikačních technologií = snížení podle počtu žáků 1 – 5 hodin týdně  Vychovatel = 28 až 30 hodin přímé pedagogické činnosti  Asistent pedagoga = 20 až 40 hodin přímé pedagogické činnosti. Přespočetné hodiny Přesné rozvržení přímé pedagogické činnosti je nezbytným východiskem pro posouzení vykonání hodin přímé pedagogické činnosti nad stanovený rozsah (tzv. "přespočetných hodin"). Přespočetná hodina je např. u učitele ZŠ 22 + 1. Ředitel školy může nařídit pedagogickému pracovníkovi konání přímé pedagogické činnosti nad jemu stanovený rozsah nejvýše v rozsahu 4 hodin týdně, další hodiny s ním může dohodnout. Pracovní poměr na dobu určitou pedagogického pracovníka

Odměňování pedagogických pracovníků platem   Určení platu Plat určuje zaměstnanci ředitel školy podle:  zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce,  nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě. Složení platu Plat se skládá: 1. Tarifní nároková složka platu 2. Nadtarifní nárokové složky platu Pravidelné nadtarifní nárokové složky platu:  příplatek za vedení,  příplatek za výkon specializovaných činností,  zvláštní příplatek. Nepravidelné nadtarifní nárokové složky platu:  příplatek za noční práci,  příplatek za práci v sobotu a v neděli,  příplatek za výkon přímé pedagogické činnosti nad stanovený rozsah (nadúvazková hodina),  plat a příplatek za práci přes čas,  příplatek za rozdělenou směnu. 3. Nadtarifní nenárokové složky platu:  osobní příplatek,  odměna,  cílová odměna.

Další vzdělávání pedagogických pracovníků   Pedagogičtí pracovníci mají po dobu výkonu své pedagogické činnosti povinnost dalšího vzdělávání, kterým si obnovují, udržují a doplňují kvalifikaci. Pedagogičtí pracovníci se mohou účastnit dalšího vzdělávání, kterým si zvyšují kvalifikaci. Zvýšením kvalifikace se podle zvláštního právního předpisu (§ 231 odst. 1 zákoníku práce) rozumí též její získání nebo rozšíření. Ředitel školy organizuje další vzdělávání pedagogických pracovníků podle plánu dalšího vzdělávání, který stanoví po předchozím projednání s příslušným odborovým orgánem. Při stanovení plánu dalšího vzdělávání je nutno přihlížet ke studijním zájmům pedagogického pracovníka, potřebám a rozpočtu školy. Další vzdělávání pedagogických pracovníků se uskutečňuje:  na vysokých školách, v zařízeních dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a v jiných zařízeních na základě akreditace udělené ministerstvem,  samostudiem,  dalším vzděláváním zdravotnických pracovníků podle zvláštního právního předpisu (Zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti) v případě učitelů zdravotnických studijních oborů. Dokladem o absolvování dalšího vzdělávání je osvědčení vydané vzdělávací institucí, která další vzdělávání uskutečňovala. Volno ke studiu

3.3 Zákonný zástupce dítěte/žáka   Zastupování nezletilého dítěte/žáka Nezletilé dítě, nezletilý žák Dítě v mateřské škole, žák základní školy jsou nezletilí (zletilost se nabývá zpravidla 18. rokem věku). Nezletilý může být způsobilý k právním jednáním:  která odpovídají jeho individuální vyspělosti,  zákonný zástupce dá nezletilému souhlas k určitému právnímu jednání. Rodiče například mohou pověřit nezletilého sourozence, aby vyzvedával mladšího sourozence ze školní družiny (právní jednání přiměřené jeho rozumové vyspělosti), nemohou jej však pověřit, aby omlouval nepřítomnost mladšího sourozence ve škole. Zastupování dítěte/žáka zákonným zástupcem Oprávněn jednat za nezletilého žáka má jeho zákonný zástupce. Zákonný zástupce žáka je definován v § 17 školského zákona. Jedná se o osobu, která je v souladu se zvláštním právním předpisem (Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník) nebo s rozhodnutím soudu oprávněna jednat za dítě nebo nezletilého žáka. Zpravidla jsou zákonnými zástupci nezletilého žáka oba rodiče bez ohledu na to, zda žijí ve společné domácnosti, jsou sezdaní nebo rozvedení. Z rozhodnutí soudu může žáka zastupovat i jiná osoba než rodič. Jedná se o případy poručenství, opatrovnictví dítěte, svěření dítěte do péče jiné osoby, pěstounství nebo ústavní výchova. Je-li zákonných zástupců více, postačí, projeví-li vůli vůči třetí osobě (škole) alespoň jeden z nich.

Rodičovská odpovědnost Povinnosti rodičů Rodiče mají povinnost a právo zastupovat dítě při právních jednáních, ke kterým není právně způsobilé. Rodiče zastupují dítě společně, jednat však může každý z nich. Pro zastupování dítěte v běžných věcech postačí vůle jednoho z rodičů. Platí zde princip, podle něhož jedná-li jeden z rodičů v záležitosti dítěte sám vůči třetí osobě (škole), ta v dobré víře předpokládá, že tento rodič jedná se souhlasem druhého rodiče.   Nedohoda při zastupování Nedohodnou-li se rodiče, který z nich dítě při právním jednání zastoupí, rozhodne soud na návrh rodiče, který z rodičů bude za dítě právně jednat a jakým způsobem. Rodičovská odpovědnost Rodičovská odpovědnost dále ukládá rodičům řadu povinností, například:  povinnost vždy podřídit výkon rodičovské odpovědnosti zájmům dítěte,  povinnost rodičů sdělit mu vše potřebné, dotýká-li se to zájmů dítěte,  výchovné prostředky lze použít pouze v podobě a míře, která je přiměřená okolnostem, neohrožuje zdraví dítěte ani jeho rozvoj a nedotýká se lidské důstojnosti dítěte,  rodičovská odpovědnost se týká i partnera rodiče dítěte, který s ním žije ve společné domácnosti,  názoru dítěte rodiče věnují patřičnou pozornost a berou jeho názor při rozhodování v úvahu.

Práva a povinnosti zákonných zástupců dětí/žáků   Práva a povinnosti zákonných zástupců žáků jsou určena v § 21 a § 22 školského zákona. Jedná se o práva:  na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,  volit a být voleni do školské rady,  vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí vzdělávání,  na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání. Jedná se o povinnosti:  zajistit, aby žák docházel řádně do školy,  na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka,  informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,  dokládat důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem,  oznamovat škole a školskému zařízení údaje pro školní matriku.

Postih zákonných zástupců dítěte/žák   Přestupky podle školského zákona Přestupky popisuje § 182a školského zákona. Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že jako zákonný zástupce  nepřihlásí dítě k zápisu k povinné školní docházce podle § 36 odst. 4,  nepřihlásí dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání podle § 34a odst. 2,  zanedbává péči o povinnou školní docházku žáka nebo o povinné předškolní vzdělávání dítěte. Správní trestání Správní trestání se řídí zákonem č. 200/1990 Sb., o přestupcích. Přestupky na úseku školství a výchovy mládeže řeší § 31 zákona. Přestupku se dopustí ten, kdo ohrožuje výchovu a vzdělávání nezletilého zejména tím, že nepřihlásí dítě k povinné školní docházce nebo zanedbává péči o povinnou školní docházku žáka. Škola může podat oznámení o podezření ze spáchání přestupku příslušnému orgánu. Oznámení školy je přiděleno referentovi, který projednává přestupky. Pokud o vině zákonných zástupců není pochyb, je rozhodnuto o spáchání přestupku. Vyloučení z hmotné nouze Podle ustanovení § 3 odst. 1 písmo e) zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi se za osobu v hmotné nouzi nepovažuje osoba, která byla za neplnění povinností zákonného zástupce dítěte spojených s řádným plněním povinné školní docházky uložena sankce dle zákona o přestupcích, a to po dobu 3 měsíců od právní moci uložení sankce. Je tedy možné takovéhoto zákonného zástupce žáka vyloučit na dobu tří měsíců z hmotné nouze. K takovémuto vyloučení je nezbytné vyjádření orgánu sociálně právní ochrany dětí, aby toto opatření nebylo pro rodinu nepřiměřené a nezhoršilo situaci samotného dítěte. Soudní trestání Problematiku soudního trestání řeší zákon č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku v § 201 Ohrožováni výchovy dítěte.

3.4 „Partneři“ školy, školského zařízení a další zainteresované strany Odborová organizace   Oblasti spolupráce s odborovou organizací Ředitel školy v roli zaměstnavatele spolupracuje s odborovými orgány:  při vzniku pracovního poměru (§ 38 odst. 3 zákoníku práce),  při změně pracovního zařazení (§ 46 zákoníku práce),  při rozvázání pracovního poměru (§ 61 zákoníku práce),  při kontrole nad stavem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a právo účastnit se řešení otázek souvisejících s bezpečností a ochranou zdraví při práci (§ 322, § 108 zákoníku práce),  při kolektivním vyjednávání (zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání). Spolek Zřízení spolku Při mateřských nebo základních školách jsou velmi často zřízeny spolky (Sdružení rodičů a přítel školy, Klub přátel školy apod.). Od 1. ledna 2014 nově spolek podléhá občanskému zákoníku a je definován v § 214 odst. 1: „Alespoň tři osoby vedené společným zájmem mohou založit k jeho naplňování spolek jako samosprávný a dobrovolný svazek členů a spolčovat se v něm”. Úprava pravidel zakládání spolků a jejich vnitřní organizace je velmi podobná zakládání občanských sdružení dle zákona č. 89/2012 Sb., jsou zde však přesněji popsány zásady fungování spolků. Krajský úřad místně příslušného kraje Krajský úřad Kraj zpravidla nezřizuje mateřské a základní školy. Krajský úřad prostřednictvím krajských normativů přiděluje školám finanční prostředky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s ustanovením § 161 odstavce 1 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, na příslušný kalendářní rok. Krajský úřad je odvolacím orgánem pro mateřské a základní školy při správním řízení dle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

              Děkuji za pozornost