Ekonomika veřejného sektoru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
PhDr. Markéta Sanalla Katedra ekonomie a veřejné správy
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Agendy IISSDE z pohledu veřejnosti Možnosti využití internetu
Zákon o sociálním podnikání
Josef Středula, předseda ČMKOS
Správa sociálního zabezpečení
Státní organizace.
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Inovace a regionální rozvoj
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
31 Základní typy zdravotnických systémů
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Zákon o sociálním podnikání
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Informace o kurzu František Svoboda Kontakt:
Ekonomika– národní hospodářství
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Makroekonomie E 7 - otázky.
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
RIZIKO.
Odvětvotvorná kritéria Jan Neckář podzim 2007
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Správa sociálního zabezpečení
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Vliv reklamy na společnost
Katedra veřejné ekonomie
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Správa sociálního zabezpečení
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Informace o kurzu František Svoboda Kontakt:
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Masmédia Budoucnost médií veřejné služby
Informace o kurzu František Svoboda Kontakt:
RIZIKO.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Transkript prezentace:

Ekonomika veřejného sektoru Kultura Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. podzim 2015

Tematické okruhy: Různé definice pojmu „kultura“ Dělení kultury Kulturní procesy, instituce a produkty Členění kulturních činností Efektivnost v odvětví kultury Ekonomické a sociální přínosy kultury Kulturní turistika Masmédia a jejich budoucnost

2 základní pojetí Širší, antropologické= vše, co z náš číní bytosti lidské (nebiologická adaptace člověka jako biologického druhu, vzniká tím, že žijeme ve společnosti a socializujeme se, přejímáme tradice, hodnotové vzorce, zvyky) Užší, jako součást národního hospodářství = ta část národního hospodářství, kde vznikají kulturní produkty a služby

Definice kultury dle UNESCO: „Kultura musí být považována za soubor distinktivních duchovních a hmotných, intelektuálních i citových rysů, které charakterizují společnost nebo společenskou skupinu, kultura zahrnuje vedle umění a písemnictví také způsoby života, způsoby soužití, hodnotové systémy, tradice a přesvědčení“

Základní prvky ekonomického systému kultury: kulturní procesy tvorba produkce zprostředkování a distribuce spotřeba ochrana a udržování kulturních hodnot kulturní instituce Místo realizace kulturních procesů a produkce kulturních produktů kulturní produkty Tj. realizace kulturních statků a služeb

Definice umění: Umění je důležitou součástí lidského života a kultury, spoluvytváří naši identitu a podílí se na tvorbě společností uznávaných a respektovaných hodnot. Umění je považováno za sílu, jež život člověka i společnosti proměňuje, přináší nové ideje, podněty a způsoby myšlení o nás samotných i o společnosti, ve které žijeme, a utváří nové příležitosti pro další osobní i společenský rozvoj. Umění vytváří naše kulturní dědictví. Je považováno za vzácný statek, charakterizovaný talentem, kreativitou a osobnostními předpoklady, a jako takové je chráněno, uchováváno a je podporován jeho rozvoj. (Koncepce účinnější podpory umění na léta 2007 – 2013)

Členění kulturních činností - dle oborů: Kritérium Rozdělení Charakter vlastnictví a způsob rozhodování veřejný (municipální) sektor soukromý ziskový sektor soukromý neziskový sektor Způsob financování statky privátní čistě veřejné statky smíšené veřejné statky Oblasti kultury a jejich obory umění (dramatické, literární, výtvarné, hudební) ochrana kulturních hodnot (muzejnictví, památková péče) kulturně výchovná činnost odborný management odvětví

Studie Ekonomika kultury v Evropě (2006) prezentována Radě ministrů kultury Evr.Komise zavádí dva pojmy, „jež pomáhají přesněji měřit ekonomický a společenský dopad kultury“: „kulturní průmysly/odvětví“ - neprůmyslová odvětví, která produkují nereprodukovatelné zboží a služby, jež jsou konzumovány na místě. Dále se jedná o průmyslová odvětví, která produkují kulturní produkty určené k masové reprodukci, hromadnému šíření a vývozu (například knihy, film, zvukové nahrávky). „kreativní průmysly/tvůrčí odvětví“ - kultura se stává tvůrčí investicí do produkce „nekulturního“ zboží. Patří sem takové aktivity jako design, architektura a reklama. Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová

Definice kulturních a kreativních průmyslů / tvůrčích odvětví Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová

Problémy vyjadřování efektivnosti: Příčinou ekonomických obtíží kultury je její tradiční řazení mezi ekonomicky neproduktivní oblasti, v nichž jsou neefektivně využívány veřejné zdroje, navíc za často nespravedlivých podmínek. Je totiž jen málo oblastí, v nichž jsou ekonomické zdroje vytvořené většinou občanů skutečně využívány často nepočetnými skupinami, jak je tomu právě v odvětví kultury. Přesto se postupně rozvinul kulturní průmysl a trh kulturního zboží a služeb, ve kterém vedle sebe začaly koexistovat tržní i mimotržní vrstvy kulturního života. To přispělo k uvědomění ekonomického rozměru a k poznání, že jde o produktivní systém, jehož efekty mají často povahu externalit (jednotlivec si odnáší z kulturních akcí různé zážitky, které ho určitým způsobem motivují nebo ovlivňují a to jak pozitivně, tak negativně, apod.), a že stojí do značné míry mimo trh, ale zároveň jsou na trhu - alespoň v jeho ideální podobě - stále přítomny.

Kritéria efektivnosti v oblasti kultury Hledání výkonnostních ukazatelů Nutné jako kritérium rozdělování peněz z veřejných rozpočtů Nutné kvůli vzájemnému srovnávání Ukazatele absolutní x relativní Počet zaměstnanců, počet diváků, počet představení, … Náklady na jednoho návštěvníka, poměr veřejného příspěvku k vlastním příjmům organizace, …

Příklad z programu Státní podpory profesionálních divadel Počet vlastních představení celkem Procento návštěvnosti Procento soběstačnosti (Vlastní výnosy + další zdroje/ neinvestiční náklady) Podíl veřejných rozpočtů na průměrné hodnotě vstupenky v korunách celkem Jaké ukazatele byste zvolili pro hodnocení galerií?

Ekonomické a sociální přínosy kultury: Přímé příjmy vynaložené spotřebiteli na kulturní zboží a služby. Nepřímé výnosy ze souvisejících služeb a ekonomických činností (tzv. multiplikační efekt). Vytváření pracovních míst a dopad na zaměstnanost. Nepřímé ekonomické dopady v podobě budování identity a image daného místa. Vytváření zájmu o dané prostředí a zvyšování atraktivity lokality pro investory. Budování sociálního kapitálu – sebevědomí, vlastní identita, sociální soudržnost komunit, aj.

Ekonomické a sociální přínosy kultury: Budování lidského kapitálu: Participace na kultuře jako faktor vzdělání a růstu produktivity pracovní síly. Vytváření zásoby kvalifikované a kreativní pracovní síly a z toho plynoucí rozvoj ekonomických odvětví. Produktivita práce v „kreativních oborech“ s „kulturní“ složkou je nesmírně vysoká a je tahounem růstu produktivity ekonomiky jako celku, kulturní průmysl je jedním z primárních zdrojů inovací pro jiné oblasti.

Ekonomické a sociální přínosy kultury: Dle The Arts and Public Purpose, 1997 definovány 4 hlavní veřejné účely kultury: Napomáhá definovat národní identitu. Přispívá ke kvalitě života a ekonomické prosperitě. Napomáhá utváření vzdělaného a uvědomělého občana. Zvyšuje kvalitu individuálního života.

Kulturní turistika: Cestování zaměřené na prožitek kulturních prostředí, zahrnujících i krajinu, výtvarná a performativní umění, životní styly, tradice, hodnoty a události. Je pohybem osob ke kulturním atrakcím mimo jejich trvalé místo pobytu, se záměrem získat nové informace a prožitky k uspokojení jejich kulturních potřeb.

Důvody návštěvy ČR cizinci Historická města (72,8 %) Poznávání života a mentality země (66 %) Hrady a zámky (64,4 %) Krajina a příroda (62,1 %) Kontakty s lidmi (60,3 %) Příležitost k zábavě (58,4 %) Kulturní nabídka (52,8 %) Česká kuchyně (41,5 %)

4. Kulturní politika Jaký je vlastně „veřejný zájem“ na existenci (a podpoře) kultury? Společnost neexistuje. Existují jen jedinci. A úkolem jedince je vytvářet bohatství. Když ho vytvoří hodně, může se o jeho část podělit se svými bližními, kteří nebyli dost úspěšní. A to je vše. X Společnost existuje a že již velice dávno vytvořila stát jako nástroj pro řešení zájmů a problémů společnosti.

Kulturní politika Záměr státu v oblasti kultury Stávající dokumenty, které ji v ČR upravují či deklarují: Aktualizace státní kulturní politika na léta 2015 - 20

Nástroje kulturní politiky: Legislativní definovat veřejné služby státu v oblasti kultury jako zákonné zmocnění (a stanovení povinnosti) státu zabezpečovat kulturní služby jako služby veřejně prospěšné; tvorba právních norem zejména pro neziskový sektor v kultuře; Ekonomické Vytvářet předpoklady pro vícezdrojové financování kultury Institucionální Síť institucí, zejména v oblasti přístupu k informacím a v systému péče o kulturní dědictví Řídící konzistentní postoj orgánů státní správy v kultuře jako jeden ze základních předpokladů pro zachování rovného přístupu občanů ke kulturnímu bohatství; Metodické motivovat kulturní chování subjektů nezávislých na orgánech státní správy (krajů, obcí, církví, neziskových kulturních organizací).

Základní dimenze pro porovnání kulturních politik (Mangset): je rozhodování o kultuře a umění soustředěno do jednoho orgánu (ministerstvo), nebo je rozděleno mezi několik orgánů (ministerstev). Převažuje centrální nebo decentralizovaná správa? centrální orgán rozhoduje sám, nebo využívá nezávislých (expertních) poradních orgánů, pokud ano, jaké mají tyto orgány pravomoci? převažuje financování z veřejných nebo soukromých zdrojů?

Masmédia masová média hromadné sdělovací prostředky prostředky komunikace, které jsou schopny oslovit velký počet lidí na velké ploše v jednom okamžiku dělíme na subsystémy televize, rozhlasu, tisku, internetu (sociálních sítí) Masmédia

Funkce masmédií osvětová informační vzdělávací výchovná regulační kulturní zábavní ??? Funkce masmédií

Televize Rozhlas Tisk Internet Subsystémy masmédií

Podle způsobů chování jednotlivých institucí rozlišujeme: masmédia na komerční bázi masmédia na nekomerční bázi média veřejné služby, tj. veřejnoprávní média public broadcast media Podle způsobů chování jednotlivých institucí

Koexistence veřejnoprávních a soukromých provozovatelů na základě státem udělených a kontrolovaných vysílacích licencí Licence uděluje Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání A to na základě zák. č. 231/2001 Sb. O provozování rozhlasového a televizního vysílání Duální systém

Veřejná služba v oblasti médií média jsou tak mocnou silou v ovlivňování veřejného mínění, že by měla být využita k prospěchu co největšího množství lidí (tzn. k prospěchu, nikoli pro uspokojení nebo pro zvětšení možnosti výběru) stát jako majitel frekvenčního a kmitočtového spektra sice jeho část může pronajímat formou licencí soukromým subjektům, neměl by se však vzdávat zodpovědnosti za něj. Veřejná služba v oblasti médií

Od médií veřejné služby se dnes očekává mají publikum vychovávat, informovat, ale také bavit, musí sloužit rozdílnému vkusu, intelektuálnímu i lidovějšímu, mají pokrývat svými službami celou zemi a pokud to technologie dovoluje, nabízet přijatelnou kvalitu příjmu, jsou povinny vytvářet programy pro menšiny (regionální, etnické, jazykové, náboženské i generační). Od médií veřejné služby se dnes očekává

Masová média dnes prožívají etapu vývoje, pro niž je příznačná vysoká míra závislosti na jejich tržní úspěšnosti, tedy na schopnosti generovat zisk. Masová média dnes

V této souvislosti hovoříme o: Komodifikací médií - média se stále více a více sama stávají zbožím Komercionalizací médií - Důsledky této skutečnosti jsou stejné mediální produkty (zpravodajství, publicistika, komentáře či zábava) jsou svým charakterem stále více podřízeny tomu, aby byly tržně úspěšné. V této souvislosti hovoříme o:

Hluboká existencionální krize médií veřejné služby Má tři hlavní rysy: krize identity - k čemu vlastně jsou? krize organizace - proč jsou tak obrovská? krize financování - proč mají mít zaručený příjem z poplatků? Hluboká existencionální krize médií veřejné služby

Objevuje se i krize soukromých (kabelových TV) – důvody: Růst zájmu o seriál (oproti klasické kinematografii) Nezájem o klasické vysílací schéma Možnost sledovat oblíbené pořady na médiu, které je právě po ruce Počítač Tablet Telefon Objevuje se i krize soukromých (kabelových TV) – důvody:

Internetové videotéky, které umožňují přehrát daný pořad na jakémkoli počítači s webovým prohlížečem USA - Netflix ČR – iVysílání ČT + Voyo (Nova) Ve světě se – zvláště u mladých lidí - projevuje ochota platit za filmy a seriály, nikoli však klasickým televizím důsledky

Oslabení vlivu kabelových televizí - HBO vlivem výše uvedeného má vlastní filmotéku GO (funguje i v ČR) Kabelové TV jsou tak často na půl cesty: divák si může určit pořad i čas vysílání, ale k tomu musí na prvním místě platit za tradiční kabelový program (ale z toho vlastní tvorba, často seriály ) Internetové videotéky (Netflix) začínají vytvářet vlastní díla (House of Cards/Dům z karet) důsledky

Přesto vše Televizní stanice mají stále převahu Využívají jí tak, že prodávají „internetové konkurenci“ práva k vlastním dílům s výrazným zpožděním Tím podporují pirátského stahování (z úložišť) Jak televizní stanice, tak internetové videotéky sledují pirátské žebříčky – sondují s jejich pomocí, jaká díla se vyplatí koupit Přesto vše

Netflix je přesvědčen, že jeho služba pomáhá nelegální stahování omezit – od doby, kdy vstoupil na kanadský trh, poklesl zájem o hlavní zdroj pirátského obsahu o polovinu Bude ochota platit za internetové videotéky??? Průzkum mezi uživateli servedu Edna.cz existuje určitá ochota platit za obsah (místo pirátského stahování) i v ČR – např. seriály by si mohla kupovat necelá polovina lidí, kteří se na ně chtějí dívat. Jak to dopadne?