Vládní výdaje a zdanění Pavel Seknička. Obsah Úloha státu v ekonomice (ve společnosti), Funkce vlády (státu) Teorie veřejné volby, Veřejné finance, Státní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Advertisements

Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Nová doba a ekonomika £ Jaký ekonomický systém je typický pro středověk? £ Proč už nyní nestačí? £ V čem se doba změnila? £ Nová doba si žádá nová řešení,
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6015 NázevMzda Téma hodinyMzdy PředmětZáklady finanční gramotnosti.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Lidská společnost digitálního věku
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_15_26_Test- Stát a národní hospodářství Číslo.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
MUDr. Milan Kubek Prezident ČLK. Smysl a cíl Hledání pokud možno spravedlivého kompromisu mezi „neomezenými“ možnostmi lékařské vědy a omezenými finančními.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Místní rozpočtové jednotky
Dějiny daňových teorií
Měnová soustava, měnová politika
Vládní výdaje a zdanění
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Cvičení 4 Právní formy podniku.
31 Základní typy zdravotnických systémů
Model důchod-výdaje.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Ekonomika– národní hospodářství
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
Makroekonomie E 7 - otázky.
Katedra finančního práva a národního hospodářství
RIZIKO.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2. ČNB a její role v platebním styku.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Katedra veřejné ekonomie
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
RIZIKO.
Tisková konference ČMKOS
Základní finanční kategorie a finanční nauky
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Veřejné finance TNH (S-7)
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Základní finanční kategorie a finanční nauky
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Právo a ekonomie; ekonomická analýza práva
Regulace cen, daně a efektivita TNH (S-4)
Právo a ekonomie; ekonomická analýza práva
Fiskální politika TNH 2 (S-8)
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Vládní výdaje a zdanění TNH 2 (S-8)
Transkript prezentace:

Vládní výdaje a zdanění Pavel Seknička

Obsah Úloha státu v ekonomice (ve společnosti), Funkce vlády (státu) Teorie veřejné volby, Veřejné finance, Státní rozpočet, Výdaje státního rozpočtu, Daně Daňová spravedlivost a efektivita daní

Liberální pojetí státu podle A. Smitha Úloha státu v ekonomice (ve společnosti) se soustřeďuje (v návaznosti na jeho doktríny o neviditelné ruce trhu a laissez-faire (hospodářský liberalismus) na: Zajištění obrany a bezpečnosti země (čistých veřejných statků), Zajištění zákonodárství, Zajištění minimální sociální „záchranné“ sítě. Moderní pojetí liberálního státu: Řešení tržních selhání, zejména externalit.

Liberální pojetí státu Robert Nozick napsal: „…, že minimální stát, omezený na základní funkce ochrany proti síle, krádežím, podvodům, vynucování smluv a podobně, má své opodstatnění, že jakýkoliv rozsáhlejší stát porušuje právo lidí nechat se nutit do určitých věcí, a je tedy neoprávněný, a že minimální stát je nejen podnětný, ale také správný. Za povšimnutí stojí zejména dva důsledky: jednak stát nesmí využívat svého donucovacího mechanismu k tomu, aby nutil některé občany pomáhat ostatním, a jednak nesmí zakazovat činnosti, které lidé dělají pro své vlastní dobro nebo ochranu.“ (Nozick, R.: Anarchie, stát a utopie. Praha, Academia, 2015, s. 11)

Funkce vlády (státu) Zvyšování ekonomické efektivity, Redukce ekonomické nerovnosti, Stabilizace ekonomiky makroekonomickou politikou, Zahraniční hospodářská politika.

Vláda často napravuje tržní selhání Narušení konkurenčního prostředí, Externality a veřejné statky, Nedokonalé, asymetrické informace, Morální hazard apod.

Teorie veřejné volby Vedle otázek souvisejících s problematikou fungování trhů se musíme zabývat i rolí vlády (státu) ve společnosti. Touto otázkou se zabývá teorie veřejné volby: J. A. Schumpeter : Kapitalismus, socialismus a demokracie. (1942) K. Arrow, který se zabýval problematikou společenské volby, A. Downs napsal studii An Economic Theory of Democracy (1957) J. Buchanan a G. Tullock – The Calculus of Consent (1959)

Veřejné finance Příjmy a výdaje státu, jeho územních celků, měst a obcí, případně dalších veřejných institucí jsou označovány jako veřejné finance. Veřejné finance jsou obsahem veřejných rozpočtů, tj. soustavy veřejných fondů, které hospodaří s nucenými odvody získanými od firem a domácností. Rozhodující část veřejných financí tvoří příjmy a výdaje procházející státním rozpočtem.

Státní rozpočet Státní rozpočet je finanční plán, který shrnuje předpokládané roční příjmy a a výdaje státu za určité, zpravidla roční období. Výdaje státního rozpočtu: Výdaje spojené s chodem státní správy, Se zajištěním bezpečnosti a obrany země, Přímé (transferové) platby, Výdaje na veřejně poskytované služby, Výdaje na podporu firem v podobě státních subvencí, Výdaje se splácením státního dluhu.

Funkce státního rozpočtu Alokační funkce - souvisí s financováním veřejných statků, s korekcí pozitivních i negativních externalit, Redistribuční funkce – spočívá v přerozdělování, tzv. primárních příjmů ekonomických subjektů – souvisí se společenskou solidaritou, Stabilizační funkce – souvisí s ovlivňováním agregátní poptávky, a to na základě expanzivního či restriktivního zaměření fiskální politiky.

Ekonomické aspekty zdanění Při zdanění vláda rozhoduje, jak z důvodu veřejného zájmu odebrat potřebné zdroje domácnostem a firmám v zemi. Peníze, které se na daních vyberou, jsou prostředkem, kterým se skutečné zdroje přesunují od soukromých statků ke statkům veřejným.

Zásady zdanění Princip prospěchu – podle kterého mají být různí lidé zdaněni úměrně prospěchu, který z vládních programů získávají. Princip platební schopnosti – podle kterého se výše daní, které lidé platí, má vztahovat k jejich příjmu a bohatství.

Daňová spravedlnost Horizontální spravedlnost, Vertikální spravedlnost. Horizontální spravedlnost je princip podle kterého by stejní lidé měli mít stejnou pozici. Vertikální spravedlnost znamená, že s lidmi v nerovných podmínkách by mělo být nakládáno nerovně a spravedlivě.

Druhy daní z příjmů Proporcionální, Progresivní, Degresivní. Daň nazýváme proporcionální, progresivní nebo degresivní podle toho zda lidem s vysokým příjmem odnímá stejnou část příjmu, větší část příjmu nebo menší část příjmu než jakou odnímá příjmově slabším.

Přímé a nepřímé daně Přímé daně jsou uloženy přímo jednotlivci nebo firmě, Nepřímé daně jsou uvaleny na statky a služby, na jednotlivce či firmy dopadají nepřímo.

Efektivnost daní Fiskální efektivnost daní je chápána jako schopnost schopnost zajistit požadované množství finančních zdrojů, Ekonomická efektivnost daní se vztahuje k celkovému vlivu na hospodářství a zahrnuje jak přímé, tak nepřímé důsledky. Lafferova křivka – sleduje souvislost mezi výší daňových příjmů státu a výší daňového zatížení firem a jednotlivců.

Daňové zásady A. Smitha Rovnost Určitost Pohodlnost Nízké náklady výběru