Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti, hospodaření.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Advertisements

Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.1.
Podstata fungování tržní ekonomiky
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
1. Základní ekonomické pojmy
Hospodářský proces Potřeby, peníze
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Potřeby lidí 2.hodina.
CHUDOBA, ROVNOST, VZDĚLÁNÍ
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Potřeby :  Co to jsou potřeby  Základní.
3. srpna 2013VY_32_INOVACE_100202_Teorie_potreb_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ZAKLADNI.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
HOSPODAŘENÍ RodinY 6. ročník.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Činitelé uspokojující potřeby:  Statky.
Digitální učební materiál
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
Příjmy a výdaje domácnosti
Peníze, majetek prima gymnázia. Peníze uspokojování potřeb – existenční podmínka potřeby uspokojují: statky – předměty služby – užitečné činnosti výměna.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Domácnost a její potřeby. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Úvěry od nebankovních institucí.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Statky a služby Základní ekonomické pojmy Čím uspokojujeme potřeby? Službami a statky. Co je to statek? Hmotná i nehmotná věc sloužící k uspokojení potřeb.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda, Pracovní poměr – výpočet.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy:Střední škola dopravy, obchodu a služeb Autor: Lenka Komárková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo projektu:CZ /
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Platit se dá i jinak než penězi.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Typy živností Autor: Pavla Lukešová.
Ekonomika – základní pojmy.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Exekuce, vymáhání pohledávek.
EKONOMIE 3. Teorie potřeb.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, BANKOVNÍ ÚČET. Autor: Pavla Lukešová.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Několik odborných pojmů k tématu.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Hotovostní a bezhotovostní peníze.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Peníze, Bankovní účet, internetové.
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Daně (prezentace) Autor: Mgr.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Zvláštní druhy pojištění (prezentace)
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Hospodaření aneb ten dělá to a ten zas tohle… aneb lidské potřeby.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost - Platit se dá i jinak než penězi.
Člověk a jeho svět, Prvouka, Škola Autor: Mgr. Vendula Janešová
ÚVOD DO OBECNÉ EKONOMIE Proč se tím vůbec zabývat?
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
Blízká budoucnost Možnosti po ukončení základní školy
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rodinný rozpočet Autor: Pavla.
Statky a služby CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Zima v přírodě Autor:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti, hospodaření domácnosti Autor: Pavla Lukešová Název a číslo materiálu: VY_62_INOVACE_27/II.SADA Anotace: Prezentace je určena pro žáky 9.ročníku, slouží k výkladu učiva Majetek domácnosti Období: září – prosinec 2011

HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI DOMÁCNOST A JEJÍ POTŘEBY

DOMÁCNOST Co si pod tímto pojmem můžeme představit ?

Samostatně hospodařícího jedince Samostatně hospodařícího jedince Skupinu lidí žijící a hospodařící se společným majetkem Skupinu lidí žijící a hospodařící se společným majetkem jako je například rodina. jako je například rodina.

Jednotliví členové domácnosti se účastní všech běžných ekonomických činností, tedy vstupují na trh buď jako kupující, nebo jako prodávající. Jednotliví členové domácnosti se účastní všech běžných ekonomických činností, tedy vstupují na trh buď jako kupující, nebo jako prodávající. Víte, jaký je rozdíl mezi kupujícím a prodávajícím ?

Potřeby domácnosti

POTŘEBA Je pocit nedostatku, který jedince nutí, aby nedostatek odstranil. Je pocit nedostatku, který jedince nutí, aby nedostatek odstranil. Každý člověk má určité potřeby, které musí uspokojit. Každý člověk má určité potřeby, které musí uspokojit. Proces uspokojování potřeb nemůže být nikdy ukončen, neboť uspokojování potřeb je vždy dočasné. Proces uspokojování potřeb nemůže být nikdy ukončen, neboť uspokojování potřeb je vždy dočasné. Každý člověk má jiné potřeby. Každý člověk má jiné potřeby. Potřeby stále rostou. Potřeby stále rostou.

DĚLENÍ POTŘEB HMOTNÉ (materiální) – mít a užívat si věci. HMOTNÉ (materiální) – mít a užívat si věci. NEHMOTNÉ (nemateriální) – mít a užívat znalosti a dovednosti. NEHMOTNÉ (nemateriální) – mít a užívat znalosti a dovednosti.

BIOLOGICKÉ – najíst se, vyspat se, toaleta BIOLOGICKÉ – najíst se, vyspat se, toaleta KULTURNÍ – dány tím, že člověk žije ve společnosti, chce komunikovat – návštěva kina, četba knížky KULTURNÍ – dány tím, že člověk žije ve společnosti, chce komunikovat – návštěva kina, četba knížky

NEZBYTNÉ – tj. biologické NEZBYTNÉ – tj. biologické ZBYTNÉ – luxusní ZBYTNÉ – luxusní

HLAVNÍ – např. fotografování, hlad HLAVNÍ – např. fotografování, hlad DOPLŇKOVÉ – jsou vyvolány hlavní potřebou – fotky dáme do alba, po jídle myjeme nádobí. DOPLŇKOVÉ – jsou vyvolány hlavní potřebou – fotky dáme do alba, po jídle myjeme nádobí. K uspokojení potřeb slouží : Předměty – statky Činnosti - služby

Nutí to člověka získávat/nakupovat různé statky, pomocí kterých tyto potřeby uspokojuje. Nutí to člověka získávat/nakupovat různé statky, pomocí kterých tyto potřeby uspokojuje.

STATEK Hodnota, věc, která uspokojuje potřebu člověka. Hodnota, věc, která uspokojuje potřebu člověka. Obecně dělíme na volné a vzácné : VOLNÉ STATKY – jsou ty, které nám poskytuje příroda zpravidla bez našeho přičinění (např. vzduch, vítr, sníh..atd.) VZÁCNÉ STATKY – jsou produkty lidské práce, jsou to věci a výtvory člověka. K jejich uspokojení musí člověk vynaložit své úsilí, znalosti a dovednosti, finanční a materiálové vstupy. Oba typy statků se dále dělí na hmotné a nehmotné.

STATKY VOLNÉ HMOTNÉNEHMOTNÉ VZÁCNÉ HMOTNÉNEHMOTNÉ

Členové domácnosti, mezi které patříte i vy, vaši rodiče a sourozenci, přicházejí na trh z účelem uspokojení svých potřeb. Členové domácnosti, mezi které patříte i vy, vaši rodiče a sourozenci, přicházejí na trh z účelem uspokojení svých potřeb. Pracující svoje potřeby upokojují penězi, které si vydělají. Pracující svoje potřeby upokojují penězi, které si vydělají. Těm, kdo nepracují (děti, důchodci, dlouhodobě nemocní, ženy na rodičovské dovolené, nezaměstnaní), jsou prostřednictvím státu vypláceny sociální dávky. Těm, kdo nepracují (děti, důchodci, dlouhodobě nemocní, ženy na rodičovské dovolené, nezaměstnaní), jsou prostřednictvím státu vypláceny sociální dávky. Tyto peníze pak mohou obě skupiny osob využít na pořízení věcí, které potřebují, tedy na uspokojení svých potřeb. Tyto peníze pak mohou obě skupiny osob využít na pořízení věcí, které potřebují, tedy na uspokojení svých potřeb.

POUŽITÉ ZDROJE: Petra Navrátilová Finanční gramotnost I. vyd: computermedia, s. ISBN