Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Neohebné slovní druhy.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Syntax - druhy vedlejších vět
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Spojky.
Spojky.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Významové poměry mezi hlavními větami
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Digitální učební materiál
3.Prezentace 9.tř..
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Digitální učební materiál
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Souvětí souřadné.
Spojky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět:CJLRočník: 3. Téma: Spojky, jejich druhy a použití Tematický okruh: Pravopis Jméno autora: Mgr. Hana MaříkováDatum tvorby: říjen 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_CJL_MA018 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_CJL_MA018 Anotace: Opakování tvarosloví – morfologie, vysvětlení použití a významu spojek dle jejich rozdělení

Spojky neohebný slovní druh spojují větné členy nebo věty vyjadřují mluvnický a významový poměr vět nebo členů

Spojky slouží k tomu, aby oddělovaly (spojovaly) věty nebo souvětí řazeny jako 8. slovní druh rozlišujeme spojky souřadicí a podřadicí

Spojka souřadicí spojuje dva větné členy nebo věty v souvětí v souřadném poměru příklad souřadicích spojek v čj a, i, či, ani, nebo nejčastější spojkou souřadicí je spojka a

Spojka souřadicí slouží k vyjádření vztahu koordinace: (koordinace - větně významový vztah mezi větnými členy nebo větami mluvnicky rovnocennými v téže syntaktické platnosti, přiřaďování, přiřazování) mezi členy několikanásobného větného členu mezi větami v souvětím souřadném mezi souřadně spojenými větami vedlejšími

Rozdělení spojek souřadicích spojky slučovací spojky odporovací spojky stupňovací spojky vysvětlovací spojka příčinná spojky důsledkové spojky vylučovací

Příklady spojek souřadicích spojky slučovací – a, i, ani, přímo, nadto, ani-ani, jak-tak, hned-hned, jednak-jednak, zčásti-zčásti, dílem-dílem spojky odporovací – ale, avšak, však, leč, nýbrž, naopak, jenomže, jenže, sice-ale, jistě-ale

Příklady spojek souřadicích spojky stupňovací – i, ba, ba i, ba ani, nadto, dokonce, nejen- ale i, nejen-nýbrž i spojky vysvětlovací – totiž, vždyť spojka příčinná – neboť

Příklady spojek souřadicích spojky důsledkové – proto, a proto, a tak, tudíž, a tudíž, tedy, a tedy spojky vylučovací – nebo, anebo, buď-nebo

Poměry dle spojek spojky slučovací, odporovací, stupňovací, příčinné a důsledkové jsou někdy označovány jako poměry

Spojky podřadicí připojují vedlejší věty v souvětí k větě hlavní v poměru podřadném vyjadřují významovou závislost, vztah k větě řídící

Příklad podřadicích spojek aby, jakmile, až, než, nežli, zatímco, když, kdyby, pokud, protože, poněvadž, jelikož, jestliže, -li, přestože, ačkoli, třebaže, i když, ač, že

Rozdělení podřadicích spojek časové - když, až, zatímco, jakmile, sotva(že) podmínkové - -li, jestliže, když, kdyby příčinné (důvodové) - protože, že, jelikož, poněvadž účelové - aby přípustkové - přestože, třebaže, i když, ač, ačkoli způsobové - jako by, jako kdyby, dvojité: tak - že, tím - že

Spojka přípustková i když z podřadicích spojek se ke spojování větných členů užívají téměř výhradně spojky přípustkové: statečný, i když pošetilý plán

Příklad spojek ve větě Nevěděl jsem jak je to daleko, ale napadlo mě, že to zkusím. Rozběhl jsem se a pak jsem zjistil, že je to na mě příliš daleko. „Pověz mi, co čteš, a já ti povím, jaký jsi.“ (Maxim Gorkij)

Čárka před spojkami před spojkami píšeme čárku ! kromě spojek a, i, ani, nebo ve významu slučovacím! je-li před spojkou podřadicí ještě spojka a, ale, i, nebo příslovce teprve, právě, zvláště ap., píše se čárka před tyto spojky nebo příslovce např.: Všichni se připravili, a jakmile to bylo možné, odjeli. Všichni odjeli, právě když je začali svolávat.

Zdroje Škola hrou na učitel.net. In: Škola hrou na učitel.net [online]. [cit ] SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce. ISBN Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. [online]. [cit ]. DOI: ABZ.cz: slovník cizích slov - on-line hledán.