Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: 24.2. 2013 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy vedlejších vět Věta podmětná Věta předmětná Věta přívlastková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přísudková (podrobně vysvětleno.
Advertisements

Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Z obrázků vytvoř věty jednoduché Některé věty napište na tabuli.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přístavek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
fotbalový mí č bílá r ůž e chutné ovoce P ř ídavná jména IT ve škole CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Přívlastek PK P! vše, co rozvíjí podstatné jméno je přívlastek
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_08
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Přísudek VY_12_INOVACE_Rů_I_34 Název projektu: OP VK
Téma: Předmět a příslovečné určení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
11 všestranný jazykový rozbor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Slovesa.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Anotace: prezentace slouží k procvičování mluvnických kategorií
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
VY_32_INOVACE_01_ČESKÝ JAZYK
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Doplněk (verbální atribut)
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
PŘÍSUDEK VY_32_INOVACE_58_Prisudek Autor: Mgr. Dana Hatašová
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Shoda podmětu a přísudku
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_04 příslovečná určení
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, Autor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Větné členy.
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C50Čj6_Přívlastek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_52 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_05
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
SKLADBA SKLADEBNÍ DVOJICE Jabloň před domem krásně rozkvetla.
Věta jednoduchá Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav, Školní 402, , příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
VY_32_ INOVACE_ 09_ ČESKÝ JAZYK 3
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk) VY_32_INOVACE_CJ.6.A.11

PODMĚT Základní větný člen Podtržení rovnou čarou Otázka: 1.p. Kdo? Co? Nejčastěji podstatné jméno přídavné jméno zájmeno číslovka infinitiv

Tatínek uvařil oběd. (podstatné jméno) Raněný sténal v příkopu. (přídavné jméno) Půjde tam on. (zájmeno) Přišli jen dva. (číslovka) Skákat je zábavné. (infinitiv)

PŘÍSUDEK Základní větný člen Podtržení vlnovkou Otázka: Co dělá podmět? Vyjadřuje činnost, stav, vlastnost Zpravidla sloveso v určitém tvaru nebo sponové sloveso se jmenným nebo příslovečným tvarem

Přísudek slovesný Babička koupila vnučce nové šaty. Přísudek jmenný se sponou Maruška je hodná dívka. Jste laskaví. Přísudek jmenný beze spony Sliby chyby.

PŘÍVLASTEK Rozvíjející větný člen Podtržení tečkovaně Nejčastěji rozvíjí podstatné jméno Otázka: Jaký? Který? Čí? Nejčastěji vyjádřen přídavným jménem zájmenem číslovkou podstatným jménem

Shodný shoduje se s řídícím jménem v pádě, čísle a rodě Uděláme velký nákup. Přišly tam tři děti. Neshodný neshoduje se s řídícím jménem v pádě nebo čísle nebo v rodě Hokejisté z Pardubic vyhráli první cenu.

PŘEDMĚT Rozvíjející větný člen Podtržení čárkovaně Nejčastěji rozvíjí sloveso nebo přídavné jméno Otázka: všechny pádové otázky kromě 1. a 5. pádu Nejčastěji podstatné jméno přídavné jméno zájmeno

Četl knihu. (podstatné jméno – 4.p.) Pomohl nemocnému. (přídavné jméno – 3.p.) Je schopný všeho. (zájmeno – 2.p.)

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Rozvíjející větný člen Podtržení čerchovaně Nejčastěji rozvíjí sloveso, někdy přídavné jméno nebo příslovce Otázka dle typu Uvádí okolnost děje Nejčastěji vyjádřen příslovcem podstatným jménem

Příslovečné určení místa otázky: Kde? Kam? Odkud? V parku si hrály děti. Příslovečné určení času otázky: Kdy? Jak dlouho? Odkdy? Včera si zlomil ruku. Příslovečné určení způsobu otázky: Jak? Jakým způsobem? Kůň skákal ladně přes překážky.

CVIČENÍ – urči větné členy Maminka a tatínek šli nakoupit do obchodu. Můj bratr mi včera vyprávěl hezkou pohádku. Moji kamarádi jsou náruživí sportovci. Všichni žáci museli dobře umět básničku od Nerudy. K Vánocům bych si přála nové sjezdové lyže.

ŘEŠENÍ PO PO PŘS PŘS PUM PKS PO PT3.p. PUČ PŘS PKS PT 4.p. PKS PO PŘS PKS PŘS PKS PO PŘS PUZ PŘS PT 4.p. PKN PUČ PŘS PKS PKS PT 4.p.

POUŽITÉ ZDROJE Hošnová, E. a kol. Český jazyk pro ZŠ 6 – Pracovní sešit. Praha: SPN, ISBN Vloženy obrázky z kolekce Klipart.

METODIKA Se žáky si zopakujeme vše o větných členech. Žáci určují všechny větné členy ve cvičeních.