NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.8.1. K 16 Podmět a přísudek TEMA: Český.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
Advertisements

Druhy vedlejších vět Věta podmětná Věta předmětná Věta přívlastková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přísudková (podrobně vysvětleno.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Z obrázků vytvoř věty jednoduché Některé věty napište na tabuli.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_17_PŘEDLOŽKY S, Z Škola, autor: ZŠ a MŠ s polským jazykem vyuč. Bukovec, Mgr. Aniela Jochymková Předmět: Český jazyk Třída:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_04_SHODA.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Věta se skládá ze slov Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_32_INOVACE_15_Slovní.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Aleš Ondráček NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_ČÍSLOVKY TÉMA: Číslovky – shrnutí,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Pravopisná cvičení 1 Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Věta jednoduchá VY_32_INOVACE_8
Věta se skládá ze slov Název školy
Sada 7 Jazyková výchova Autor: Dana Doležalová ZŠ a MŠ Dešná
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
Přísudek VY_12_INOVACE_Rů_I_34 Název projektu: OP VK
AUTOR: Jiřina Dáňová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Druhy vět - tázací
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Poměr v základním tvaru.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Autor: PaedDr. Jana Čechová Název : VY_32_INOVACE_7A15Prv2_Rodina
AUTOR: Kateřina Křížová
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Autor: Mgr. Jana Šulcová
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Větné členy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Věta se skládá ze slov Název školy
Poměr v základním tvaru.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Helena Petrůvová Název: : VY_32_INOVACE_10_PRVOUKA_RODINA.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Dana Bednářová Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_ Český jazyk
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_22_INOVACE_08_Moje rodina
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_13 _ŘEČ PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ
Věta se skládá ze slov Název školy
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 16 Podmět a přísudek TEMA: Český jazyk 6. třída ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

Podmět a přísudek – 6. tř. Hana Kletečková

Anotace Tato prezentace je určena pro žáky 6. ročníku v hodinách českého jazyka. Je výkladová a procvičovací. Základní věci už znají děti částečně z 5. třídy, ale dozvídají se nové věci – sponová slovesa a přeměnu vět se slovesným přísudkem ve jmenný a naopak. Všechna cvičení po vytisknutí lze užít i jako prověřovací. Lze zadat i jako domácí cvičení. Společně lze i zkontrolovat tak, že žáci doplňují na tabuli a učitel je kontroluje. Též se v jednom cvičení doplňuje pravopis.

Vyhledejte ve větách základy přísudků jmenných se sponou Tahle písnička je skutečně hezká. Babička Boženy Němcové byla moudrá žena. Jablka budou už brzy zralá. Plánička byl náš vynikající brankář. Malí medvídci jsou opravdu roztomilí, ale hravá jsou i mláďata jiných šelem. Karel je nejlepší žák v celé třídě. Vlci jsou přímo nenasytní. Jeho dědeček byl učitelem základní školy. Petr nebyl někdy dost opatrný, byl trochu lehkomyslný. Naši sousedé jsou hodní lidé. Naše babička je dobrá hospodyňka. Můj bratranec je dobrý běžec, je velmi vytrvalý.

Doplňte neúplná slova. Vyhledejte základní skladební dvojice a určete druh podmětů a druh přísudků: L-ška je velmi b-stré zv-ře. Je také nebo-čejně opatrná. L-dé si její chování v-světloval- zvláštním- l-ščím- schopnostm-, mez- zv-řaty neobv-klou chytrostí. Ale m- dnes už v-me, že b-stré sm-sl- mají i jiné šelm-. I tak je l-ška obdivuhodná. Je vel-ce v-trvalá. Dovede dlouho a bez hnutí číhat na kořist. Nadb-há jí, nev-ditelně se k ní pl-ží, náhle se prudce v-mrští, pevně kořist uchop- a us-lovně s ní zápol-. Dovede odhal-t nástrahu a v-hnout se nebezpečí. S věkem jí přib-vají zkušenosti. Staré l-šky už v-vázl- z různých léček a jsou ostražitější.

Jak se nazývají základní větné členy? Podmět a přísudek. Jak se ptáme na podmět? Kdo, co? Jak se ptáme na přísudek? Co dělá podmět?

Podtrhejte v článku podměty a přísudky Ale já jsem zapomněl vyprávět vám o naší příhodě s mravenci. První den stavěly všechny děti tábor. Dohodli jsme se, že stany uspořádáme do půlkruhu a že uprostřed tábora se bude tyčit mohutná lípa. Nikdo si ale nepovšiml, že její kmen doslova obalili mravenci…

Zkontrolujte si řešení Ale já jsem zapomněl vyprávět vám o naší příhodě s mravenci. První den stavěly všechny děti tábor. Dohodli jsme se, že stany uspořádáme do půlkruhu a že uprostřed tábora se bude tyčit mohutná lípa.(my)(my) Nikdo si ale nepovšiml, že její kmen doslova obalili mravenci…

Jaké druhy podmětů znáte? -vyjádřený -nevyjádřený -můžeme si ho domyslet z předchozí věty Najděte, o jaký druh podmětu se jedná v minulém úkolu.

Ale já jsem zapomněl vyprávět vám o naší příhodě s mravenci. První den stavěly všechny děti tábor. Dohodli jsme se, že stany uspořádáme do půlkruhu a že uprostřed tábora se bude tyčit mohutná lípa.(my)(my) Nikdo si ale nepovšiml, že její kmen doslova obalili mravenci…

Jaké druhy přísudku znáte? -slovesný -jmenný se sponou -jmenný beze spony Zapamatuj si sponová slovesa: být, bývat, stát, stávat se Např. být Petr je můj spolužák. bývat Zima bývá na horách dlouhá. stát Bratr se stal vítězem závodu. stávat se Náš dědeček se stával ke stáru roztržitým.

Pamatuj! Slovesa být, bývat, stát, stávat se mohou mít i plný význam, jsou to přísudky slovesné, nikoliv jmenné. Můžeme si místo nich říci existuje. Např. Kniha je (existuje) na stole.

Několikanásobný podmět Skládá se z několika členů, mezi kterými se píše čárka nebo spojky a, i ani, nebo. Např. Hrnky, talíře a příbory ležely na stole. Utěrky, kvetoucí záhon, koš s vyžehleným prádlem a nákupní taška jsou tady jen proto, aby na nich Dášenka spala.

Shrnutí: Podmět - Kdo, co? Přísudek – Co dělá podmět? Po - vyjádřený - nevyjádřený - můžeme si ho domyslet z předchozí věty Př - slovesný - jmenný se sponou (Maminka je učitelkou. Bratr se stával zlý.) - jmenný beze spony (Mladost – radost.) Pamatuj! Sponová slovesa být, bývat, stát, stávat se

Vyhledejte přísudky, určete, o jaké se jedná. Roman byl kvůli neúspěchu svého družstva v turnaji nešťastný. Pavel se na nás díval celý nešťastný. Můj bratr se stal řidičem. Budeš zítra doma? Petr je stále velice nepořádný. Příští rok se budu učit francouzsky. Moje maminka je učitelkou v mateřské škole. Co se vám stalo? Den ode dne se stával nemluvnějším.

Zkontrolujte si řešení. Roman byl kvůli neúspěchu svého družstva v turnaji nešťastný. Pavel se na nás díval celý nešťastný. Můj bratr se stal řidičem. Budeš zítra doma? Petr je stále velice nepořádný. Příští rok se budu učit francouzsky. Moje maminka je učitelkou v mateřské škole. Co se vám stalo? Den ode dne se stával nemluvnějším. Jmenný se sponou, slovesný, jmenný se sponou, slovesný, jmenný se sponou, slovesný, jmenný se sponou, slovesný, jmenný se sponou

Nahraďte přísudek slovesný přísudkem jmenným se sponou a obráceně. Moje sestra studuje na gymnáziu. Oblaka v dálce byla hrozivě černá. Naše třída zvítězila v turnaji ve vybíjené. Stále ještě není zvyklý na těžkou práci. Onemocněl na celý týden. Výstup na horský hřeben byl pro nás velice namáhavý. Už jsou vejce uvařená? Moje sestra je studentkou g. Oblaka v dálce se hrozivě černala. Naše třída se stala vítězem v turnaji ve vybíjené. Stále si ještě nezvykl na t. p. Byl nemocný celý týden. Výstup na horský hřeben nás velice namohl. Už se vejce uvařila?

Citace Text: Vlastní zdroje a V. STYBLÍK A KOL. Český jazyk pro 6. ročník ZŠ. 2. vydání. Praha: SPN, ISBN