Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek
Struktura programových dokumentů Strategické obecné zásady Společenství Rámcový strategický dokument pro politiku soudržnosti; navrhuje Evropská komise, přijímá Rada EU a schvaluje Evropský parlament Národní rozvojový plán Vytváří členský stát při použití principu partnerství Národní strategický referenční rámec Rámcová rozvojová strategie na úrovni státu, Základ pro sektorové (tematické) a regionální operační programy; Navrhuje členský stát při použití principu partnerství; Předmět vyjednávání s Komisí Operační programy jeden program na fond a členský stát nebo region NUTS II, popis souhrnných priorit, řízení a finančních zdrojů; v konečném důsledku o něm rozhoduje Komise Ministerstvo pro místní rozvoj je hlavním gestorem pro vyjednávání nových nařízení a v rámci tzv. Resortní koordinační skupiny připravuje stanoviska ČR k jednáním o nařízeních v Pracovní skupině pro strukturální operace Rady Evropské unie. MMR současně zodpovídá za tvorbu Národního rozvojového plánu a dalších programových dokumentů na léta 2007 až Přípravu dokumentů na národní úrovni zaštiťuje Řídicí a koordinační výbor. Výboru předsedá ministr pro místní rozvoj a činnost sekretariátu ŘKV vykonává Odbor Rámce podpory Společenství MMR ČR.
Finanční perspektiva Finanční perspektiva představuje víceletý finanční rámec EU, který je přijímán ve formě meziinstitucionální dohody, tj. dohody mezi Evropskou komisí, Evropským parlamentem a Radou EU. Finální podoba finanční perspektivy EU na léta byla schválena na summitu Evropské rady dne 16. prosince 2005.Unie bude hospodařit s částkou téměř 862,4 mld. EUR (zhruba 25 biliónů korun), což představuje 1,045 procenta hrubého národního důchodu EU. Více než třetina této částky (tj. 308,1 mld. EUR) bude určena právě na regionální politiku EU. Pro Českou republiku je z rozpočtu EU na politiku soudržnosti vyčleněno 688 mld. Kč (tj. ročně zhruba 98 mld. Kč). Základní parametry alokace zdrojů v rámci politiky soudržnosti: Rozdělení mezi členské státy: "staré členské země " 51,7 % " nové členské země" (včetně Bulharska a Rumunska) 48,3 % Rozdělení v rámci priorit nové architektury politiky HSS: Konvergence: 81,9 % Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost: 15,7 % Evropská územní spolupráce: 2,4 %.
Finanční perspektiva ČR Unie bude hospodařit s částkou téměř 862,4 mld. EUR (zhruba 25 biliónů korun), což představuje 1,045 procenta HDP. Pro Českou republiku je z rozpočtu EU na politiku soudržnosti vyčleněno 688 mld. Kč (tj. ročně zhruba 98 mld. Kč). Schválení finanční perspektivy předcházelo složité vyjednávání, které vyvrcholilo 3 balíčkem britského předsednictví. Velká Británie tak zvýšila svůj původní návrh rozpočtu zhruba o 13 mld. EUR a rozhodla se vzdát až 10,5 mld. EUR z vlastní slev z příspěvků do unijní pokladny. Díky navýšení rozpočtu se zvýší stropy pro čerpání ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti a nové členské státy tak dostanou zhruba 5,3 mld. EUR navíc. V případě ČR je to 3,43 % HDP místo dosud navrhovaných 3,31 % HDP, což v absolutní částce znamená zhruba 3 mld. Kč ročně. Flexibilnější pravidla pro čerpání prostředků ze strukturálních fondů (podkapitola 1B) Aplikace pravidla N+3 pro Míra spolufinancování z fondů až 85% (původní návrh Komise - 75% pro ESF a ERDF v Cíli Konvergence, v Cíli Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost (Praha) jen 50%); v období spolufinancování 75% (minimum opatření 80%). Otevření možnosti financovat projekty v oblasti regenerace bydlení a rozvoje měst - konkrétní podmínky budou v dalším jednání s Komisí upřesněny. Spolufinancování vztaženo k celkovým způsobilým výdajům (veřejným a soukromým)