Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

2. jednání ŘKV 30. června 2005 Hotel Olympik, Sokolovská 138, Praha 8

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "2. jednání ŘKV 30. června 2005 Hotel Olympik, Sokolovská 138, Praha 8"— Transkript prezentace:

1 2. jednání ŘKV 30. června 2005 Hotel Olympik, Sokolovská 138, Praha 8
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Sekretariát ŘKV (odbor Rámce podpory Společenství)

2 Události v EU Květen 2005: non-paper k SOZS
neformální rada ministrů v Lucemburku Červen 2005: nedohoda na finanční perspektivě zveřejnění návrhu SOZS – kolegium komisařů 29/6/05 Červenec 2005: začátek britského předsednictví v Radě EU Konec roku 2005: Schválení nových nařízení 2006: Příprava programů pro období 1. leden 2007: Začátek realizace

3 Reflexe posunů v EU Výsledky Lucemburského předsednictví:
nedohoda o finanční perspektivě finalizace diskuse o specifických nařízeních k politice soudržnosti (ERDF, ESF, FS) Předpokládaný postup Britského předsednictví: otevření nové diskuse o finanční perspektivě (struktura rozpočtu, příjmová a výdajová část – podíl kapitoly 1b, alokace mezi EU 15, N ) pokračování vyjednávání nařízení, důraz na všeobecné

4 Riziko zpoždění přípravy na straně EU
Dopady na přípravu politiky soudržnosti pro programovací období Riziko zpoždění přípravy na straně EU technické uzavření jednání o institucionálním rámci (nařízení) je možné až po dohodě o finanční perspektivě, možnost zpoždění předkládání NSRF/OP EK riziko posunutí skutečného začátku programovací periody po (krajní varianta)

5 Strategické obecné zásady Společenství
3 verze dokumentu s titulem „Politika soudržnosti na podporu růstu a zaměstnanosti“ První návrh (leden) – 10 bodů zaměřených na naplňování priorit Lisabonu použito jako podklad pro jednání s Evropskou komisí 1. března Oficiální návrh (10. května) – 3 prioritní osy řešené prostřednictvím 11 preferovaných oblastí Česká republika se vyjádřila prostřednictvím pana ministra Martínka na neformálním setkání 20. – 21. května v Lucemburku Verze pro připomínkové řízení Komise (červen) některé připomínky ČR (a V-4) zapracovány do dokumentu

6 Strategické obecné zásady Společenství
Postup přípravy a schvalování dokumentu 20. května Prezentace dokumentu Komisařkou Hübner na neformálním jednání ministrů 2. června Předložení upraveného dokumentu k dohodě Kabinetu před připomínkovým řízením v Komisi (na 10 pracovních dní) 15. června Ukončení připomínkového řízení 16. června Předání textu pro přípravu ústní procedury 20. června Termín pro dohodu Kabinetu a následné předání generálnímu sekretariátu 27. června Setkání Šéfů Kabinetů 29. června Rozhodnutí Komise na základě ústní procedury

7 Strategické obecné zásady Společenství
Struktura oficiálního návrhu (10. května) Úvod Soudržnost, růst a zaměstnanost (reflexe Lisabonu) Priority politiky soudržnosti 2007 – 2013 Priorita č. 1 – Učinit Evropu a její regiony atraktivnějším místem pro investice a práci Priorita č. 2 – Zlepšit znalosti a inovace potřebné pro růst Priorita č. 3 – Více a lepší pracovní příležitosti Územní soudržnost a spolupráce

8 Strategické obecné zásady Společenství
Připomínky ČR k dokumentu Obecné nízká míra propojenosti s dalšími strategickými dokumenty vztah k ostatním rozpočtovým kapitolám málo odpovídají potřebám nových členských států (NČS) nevyvážená struktura priorit „good governance“ se neobjevila jako zvláštní priorita Specifické přílišná koncentrace na malé a střední podnikání zanedbání zmínky o principu udržitelného rozvoje rozdílné chápání vybavenosti infrastrukturou než v NČS chybí podpora budování infrastruktury pro vědu a výzkum opomenuto bydlení problematika měst x problematika venkova nedostatečně zohledněn územní rozměr

9 Strategické obecné zásady Společenství
Změny v dokumentu po 21. květnu (verze červen) hledání synergií s ostatními programy EU význam dobré správy pro úspěšnost veřejných politik zvláštní kapitola o partnerství soukromého a veřejného sektoru (PPP) explicitní zmínka o rovnosti příležitostí propojení oblastí s nedostatečnou infrastrukturou na centra investice do infrastruktury v oblasti komunikace a počítačů zvláštní kapitola pro posilování administrativní kapacity

10 Strategické obecné zásady Společenství
Struktura nového dokumentu (verze červen) Priorita č. 1 Učinit Evropu a její regiony atraktivnějším místem pro investice a práci Rozšířit a zlepšit dopravní infrastrukturu Zlepšit příspěvek životního prostředí k růstu a zaměstnanosti Věnovat se intenzivnímu využití tradičních zdrojů energie v Evropě

11 Strategické obecné zásady Společenství
Struktura nového dokumentu (verze červen) Priorita č. 2 Zlepšit znalosti a inovace potřebné pro růst Zvýšit a zlepšit investice do výzkumu a technologického vývoje Usnadnit inovace a podpořit podnikání Zlepšit přístup k finančním zdrojům

12 Strategické obecné zásady Společenství
Struktura nového dokumentu (verze červen) Priorita č. 3 Více a lepší pracovní příležitosti Přitáhnout a udržet více zaměstnaných osob a modernizovat systém sociální ochrany Zlepšit adaptabilitu pracovníků a podniků a flexibilitu trhu práce Zvýšit investice do lidského kapitálu prostřednictvím lepšího vzdělávání a dovedností Administrativní kapacita

13 Návrhy nové právní architektury
Obecné nařízení pro Evropský fond pro regionální rozvoj, Evropský sociální fond a Fond soudržnosti Rada: jednomyslně EP:souhlas Rada: QMV (kvalifikovaná většina) EP: spolurozhodování EP: souhlas Nařízení Evropského fondu pro regionální rozvoj Nařízení ESF Nařízení Fondu soudržnosti Nařízení zakládající Evropské seskupení pro přeshraniční spolupráci (EGCC) Jedno nařízení Komise Informování, propagace, finanční kontrola a finanční opravy Nově: Obecné nařízení platí i pro Fond soudržnosti; nový Fond pro rozvoj venkova nyní mimo politiku soudržnosti; jedno nařízení Komise místo pěti pro jednotlivé specifické aspekty, zjednodušená pravidla způsobilosti včleněná přímo do nařízení. Pozice ČR – vytvářena v Resortní koordinační skupině pro EU

14 Posuny ve vyjednávání nařízení – před koncem LU PRES
NSRF – není zcela jasné, jaká bude výsledná podoba – zrušeno rozdělení na strategickou a operační část, zůstává jen NSRF, který bude vypracován ČS a zaslán Komisi do 5 měsíců od schválení CSG. EK vezme národní strategii a priority stanovené v NSRF na vědomí (toto znění se EK nelíbí). ČS dále musí Komisi zaslat seznam navrhovaných OP a indikativní alokace CSG – není zcela jasné, jakým způsobem bude dokument schvalován Mid-term revize CSG nebude mít vliv na nutnost revizí NSRF či OP Zvýšení z 5 % na 10 % financování doplňkových aktivit z alternativního fondu (ERDF či ESF) Výdaje jsou způsobilé od data předložení OP Evropské komisi, nejpozději však od

15 II - Posuny ve vyjednávání nařízení – před koncem LU PŘES
Pravidlo N+2 i pro Fond soudržnosti – nyní návrh na uplatnění N+2 na úrovni celého fondu – větší flexibilita Způsobilost DPH – návrh na sjednocení pravidla pro všechny fondy  zpřísnění podmínek pro ESF - nevratná DPH jako způsobilý výdaj jen u některých neplátců Vyjasněno jaké zdroje jsou zahrnuty v omezující alokaci na členský stát ve výši 4 % jeho HDP - výdaje na rozvoj venkova a rybářství budou odečteny, důležité je, aby se částka na venkov nenastavila dle historických procent, která jsou příliš vysoká. Celoživotní učení jako priorita v rámci cílů Konvergence i Konkurenceschopnost. Částečně se podařilo prosadit - v rámci cíle K přidána nová oblast intervencí=celoživotní učení. Usilujeme o to, aby v intervence Cíle 1 v oblasti celoživotního učení byly totožné s těmi stanovenými pro Cíl 2.

16 III - Posuny ve vyjednávání nařízení – před koncem LU PŘES
Výkonnostní a kvalitativní rezerva Společenství změněna na Národní výkonnostní rezervu - vede se diskuse, zda by neměla být nepovinná. Národní rezerva pro nepředvídané výdaje - stanovena nepovinnou. Spolufinancování z evropských fondů by mělo být vztahováno k celkovým uznatelným nákladům, ne pouze k veřejným nákladům – nový návrh EK, kdy by poměry kofinancování měly být fixovány pouze na OP - co se týče úrovně priorit, nebudou podléhat stropům ES za předpokladu, že celkový poměr spolufinancování stanovený na úrovni programu bude zachován Návrh na vypuštění strategického reportování - hlavně výroční zprávy vypracovávané ČS - reportování by se mělo odehrávat v rámci zpráv navržených Lisabonem (tj. Národní programy reforem atd.)

17 Nové programové dokumenty a návazné kroky
Strategické obecné zásady Společenství navrhuje Komise, přijímá Rada a schvaluje Evropský Parlament 1 Národní rozvojový plán tvoří členský stát při použití principu partnerství 2 Strategie hospodářského růstu Úřad vlády /sekce místopředsedy vlády pro ekonomiku Národní strategický referenční rámec navrhuje členský stát při použití principu partnerství; odráží zaměření Unie, stanovuje národní strategii a její programy; nakonec o něm rozhoduje Komise 3 Operační programy jeden program na fond a členský stát nebo region NUTS II, popis priorit, řízení a finanční zdroje; nakonec o něm rozhoduje Komise 4 5 Řízení programu a výběr projektu provádí členské státy a regiony NUTS II; princip „sdíleného řízení“ = společný postup s Komisí Strategická průběžná kontrola a výroční diskuse na jaře v Evropské radě, základem je výroční zpráva Komise a členských zemí 6

18 Řídicí a koordinační výbor
Harmonogram 2005: aktualizace NRP a tvorby NSRF Duben: Vybrán zpracovatel Květen - posun: Strategie hospodářského růstu (ÚV / spolugestor) Červen/Červenec : Převzetí a sestavení externě zpracovaných částí, dokončení strategie a struktury priorit včetně životního prostředí a regionální dimenze Září – posun ?: Návrh zaměření operačních programů + První návrh „Národního rozvojového plánu ČR 2007 – 2013“včetně indikativního finančního rámce Listopad – posun ?: První návrh „Národního strategického referenčního rámce “ ?: Finanční části programových dokumentů (finanční perspektiva) Průběžně: ex-ante, SEA, informace vládě

19 Řídicí a koordinační výbor
Vedení pracovních skupin PS Podnikání M. Turnovský (MPO) PS Lidské zdroje I. Fišera (MMR) PS Inovace a znalostní ekonomika M. Blažka (ÚV) PS Dostupnost a infrastruktura R. Bučilová (MMR) PS Řešení regionálních disparit J. Patočka (MMR)

20 Děkuji Vám za pozornost.
Mgr. Arnošt Marks, PhD., tajemník Řídicího a koordinačního výboru Kontakt: Sekretariát ŘKV Kontakty: (viz sekce Cíle politiky soudržnosti – Budoucnost regionální politiky EU)

21 Řídicí a koordinační výbor
PS Podnikání - 23 členů Vedoucí: MPO – M. Turnovský Širší vedení: ÚV/spolugestor, MPSV, MMR, 1 zástupce regionů za AK Institucionální zastoupení dalších členů PS: MŠMT, MZE, MI, MŽP, MV, regiony soudržnosti NUTS II, ČMKOS, KZPS, SPD, ČSÚ, HK, NNO Jako hosté jsou přizváni zástupci těchto institucí: CzechInvest, MF Odborný garant za sekretariát ŘKV: M. Daněk Tajemnice za sekretariát ŘKV: B. Steinzová

22 Řídicí a koordinační výbor
PS Lidské zdroje - 29 členů Vedoucí: PhDr. Ivan Fišera Širší vedení: ÚV/spolugestor (Rada pro rozvoj lidských zdrojů), MPSV, MPO, MMR, 1 zástupce regionů za AK Institucionální zastoupení dalších členů PS: MV (Úsek pro reformu veřejné správy), ÚV (Sekce generálního ředitelství státní služby), ÚV (Rada pro záležitosti romské komunity), MS, MI, MŽP, MZd, regiony soudržnosti NUTS II, SMO, ČKR, ČMKOS, KZPS, SPD, ČSÚ, NNO, HK Jako hosté jsou přizváni zástupci těchto institucí: CzechInvest, MF Odborný garant za sekretariát ŘKV: M. Daněk Tajemnice za sekretariát ŘKV: L. Aschenbrennerová

23 Řídicí a koordinační výbor
PS Inovace a znalostní ekonomika - 26 členů Vedoucí: ÚV/spolugestor – M. Blažka Širší vedení: MŠMT, MPO, 1 zástupce regionů za AK Institucionální zastoupení dalších členů PS: MPSV, MI, MV, MZE, MŽP, MS, MZd, MMR, regiony soudržnosti NUTS II, ČKR, ČMKOS, SMO, KZPS, SPD, ČSÚ, HK Jako hosté jsou přizváni zástupci těchto institucí: CzechInvest, MF Odborný garant za sekretariát ŘKV: M. Jetmar Tajemnice za sekretariát ŘKV: B. Steinzová

24 Řídicí a koordinační výbor
PS Dostupnost a infrastruktura - 24 členů Vedoucí: MMR – R. Bučilová Širší vedení: ÚV/spolugestor, MŽP, MD, 1 zástupce regionů za AK Institucionální zastoupení dalších členů PS: MPO, MV, MI, MMR, MZd, Mze, regiony soudržnosti NUTS II, SMO, ČMKOS, ČSÚ Jako hosté jsou přizváni zástupci této instituce: MF, MŠMT Odborný garant za sekretariát ŘKV: R. Lintymer Tajemnice za sekretariát ŘKV: L. Aschenbrennerová

25 Řídicí a koordinační výbor
PS Řešení regionálních disparit - 31 členů Vedoucí: MMR – J. Patočka Širší vedení: ÚV/spolugestor, 1 zástupce krajů z AK, SMO, MMR Institucionální zastoupení dalších členů PS: kraje (včetně hl.m. Praha, vstupy nutné na úrovni regionů soudržnosti NUTS II), MZV, MZe, MŽP, MD, MK, MI, MV, MZd, MPO,MŠMT, ČMKOS, SMO, HK, ČSÚ Jako hosté byli přizváni zástupci těchto institucí: MF Odborný garant za sekretariát ŘKV: M. Jetmar Tajemnice za sekretariát ŘKV: K. Šulcová


Stáhnout ppt "2. jednání ŘKV 30. června 2005 Hotel Olympik, Sokolovská 138, Praha 8"

Podobné prezentace


Reklamy Google