NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
Skladba – souvětí souřadné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Digitální učební materiál
Neohebné slovní druhy.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Spojky.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
holé, rozvité, několikanásobné
Interpunkce v souvětí Cvičení.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Významové poměry mezi hlavními větami
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: 6,7,8,9 Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro.
Vy_32_INOVACE_76_Významový poměr v několikanásobném větném členu - II Využití ICT Identifikátor školy:
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Významové poměry mezi hlavními větami Název sady: Český jazyk.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV:VY_32_INOVACE_03_ČJ_04
3.Prezentace 9.tř..
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_297_ČJ9
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_05
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Urči významový poměr Buď bude hezky, nebo bude pršet. slučovací odporovací vylučovací.
Souvětí souřadné.
Spojky.
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA: Čj 8.B- Významové poměry mezi několikanásobnými větnými členy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

ANOTACE Výkladová část prezentace je určena k seznámení s významovými poměry mezi několikanásobnými větnými členy. - žáci si podle ní mohou průběžně zpracovávat zápis - prezentace doplňuje výklad učitele, zejména při definici pojmů - je doplněna pracovním listem s řešením na zopakování souřadicích spojek - na pracovní list navazují příklady poměrů mezi několikanásobnými větnými členy - ke shrnutí a procvičení učiva je zařazeno cvičení, které je určeno buď k samostatné nebo společné práci, lze ho použít také jako pracovní list a je doplněno správným řešením

VÝZNAMOVÝ POMĚR MEZI NĚKOLIKANÁSOBNÝMI VĚTNÝMI ČLENY Několikanásobný větný člen - může být každý větný člen / základní i rozvíjející / - v několikanásobném větném členu jsou jednotlivé členy souřadně spojeny - mohou být ve stejném významovém poměru jako věty hlavní

VÝZNAMOVÉ POMĚRY - slučovací - stupňovací - odporovací - vylučovací - důsledkový

OSVĚŽ SI SOUŘADICÍ SPOJKY test A 1./ Vyškrtni spojky, které nepatří do poměru odporovacího: ale, avšak, nebo, než, nejen, a proto, jenž, nýbrž, a přece, potom 2./ Přiřaď významový poměr i – ba i – vždyť – a tak – leč – nejen-nýbrž – potom –buď-anebo – 3./ Vyškrtni spojky, které nepatří do poměru vylučovacího: čí, také, a přece, anebo, buď-buď, vždyť

OSVĚŽ SI SOUŘADICÍ SPOJKY test B 1./ Vyškrtni spojky, které nepatří do poměru stupňovacího: a, i, ba i, dokonce i, sice, než, nejen-ale 2././ Přiřaď významový poměr tudíž – ale – i – a proto - jenže – neboť – jak-tak – ba – 3./ Vyškrtni spojky, které nepatří do poměru slučovacího: dílem-dílem, dokonce i, ale, ani, nebo, totiž

ŘEŠENÍ TESTU - A 1./ - nebo, nejen ale, a proto, jenž, potom 2./ i – slučovací ba i – stupňovací vždyť – příčinný a tak – důsledkový leč – odporovací nejen-nýbrž – stupňovací potom – slučovací buď-anebo – vylučovací 3./ - také, a přece vždyť

ŘEŠENÍ TESTU - B 1./ - a, i, sice-ale, než 2./ tudíž – důsledkový ale – odporovací i – slučovací a proto - důsledkový jenže – odporovací neboť – příčinný jak-tak – slučovací ba – stupňovací 3./ - dokonce-i, ale, totiž

NĚKOLIKANÁSOBNÝ VĚTNÝ ČLEN Poměr slučovací: pes a kočka /matka a babička/ stupňovací: pes a dokonce i kočka odporovací: sice pes, ale ne kočka vylučovací: buď kočka, nebo pes důsledkový: pes, a proto kočka příčinný: je hodný, neboť náš / tento poměr se vyskytuje jen zřídka/ Poznáte je stejně jako poměry mezi větami hlavními: -podle obsahu -podle spojek

KONTROLNÍ CVIČEN Í - podtrhni několikanásobný větný člen - vypiš spojky - urči významový poměr 1/ Dotkla se mě, ale ne rukou. 2/ Půjdu já, nebo ty. 3/ Nejraději mlsám zmrzlinu a šlehačku. 4/ Soused byl vulgární, a proto neoblíbený. 5/ Eva bývala nejen nesamostatná, ale i lakomá. 6/ Evě se to stalo doma, nebo ve škole. 7/ Bylo to upřímné, a proto nádherné. 8/ Nikdo tomu nevěřil, dokonce ani moje matka.

KONTROLNÍ CVIČENÍ - ŘEŠENÍ 1/ ramenem, ale rukou /odporovací/ 2/ já, nebo ty /vylučovací/ 3/ zmrzlinu a šlehačku /slučovací/ 4/ byl vulgární, a proto neoblíbený /důsledkový/ 5/ bývala nejen nesamostatná, ale i lakomá /stupňovací/ 6/ doma, nebo ve škole /vylučovací/ 7/ upřímné, a tudíž nádherné /důsledkový/ 8/ nikdo, dokonce ani matka / stupňovací/

CITACE KVAČKOVÁ, J. Opakujeme češtinu v 8. ročníku. Brno: Nová škola, vlastní autorské dílo