Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Obchodní společnosti Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Veřejné rejstříky - Obchodní rejstřík.
Projekt „ Vzdělávání dotykem“ CZ.1.07/1.3.00/ AUTORSKÉ PRÁVO VE ŠKOLNÍ PRAXI Autor: Jan Tandler.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika ročník III
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO32 Název.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_12.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Máme kanceláře u nás i na Slovensku
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pojem přeměna obchodní společnosti
Digitální učební materiál
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Gymnázium Šternberk Brázdil, Fabrik, Klapka
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Licenční smlouva autorská JUDr. E. Kadlecová ZS 2011/12
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Digitální učební materiál
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální učební materiál
Název projektu: Moderní škola
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_02_Majetek
Datum: 29. prosince 2012 Název školy: Základní škola Městec Králové
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Správa sociálního zabezpečení
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Název projektu: Moderní škola
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Digitální učební materiál
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Inovace a Patenty Bc. Kateřina Dušáková.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
FINANČNÍ GRAMOTNOST MAJETEK ZŠ HEJNICE Z. Hyxa.
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: OBN Ročník: 1 Téma: Občanské právo VI - Právo v oblasti duševního vlastnictví 1 Tematický okruh : Člověk v lidském společenství Jméno autora: Mgr. Ludmila Klavíková Datum tvorby: listopad 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_OBN_KA_052 Soubor : 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_OBN_KA_052 Anotace: Základní rozdělení práva duševního vlastnictví na právo autorské a právo průmyslového vlastnictví.

Právo v oblasti duševního vlastnictví Duševního vlastnictví, prameny práva k duševnímu vlastnictví, základní rozdělení, autorské právo, právo průmyslového vlastnictví, formy a druhy autorských děl, majetková práva autorská a jejich trvání

Duševním vlastnictví  duševní vlastnictví představuje výhradní právo konkrétního subjektu (jednotlivce, společnosti, státu) k nakládání s díly, vynálezy a jinými nehmotnými výsledky procesu lidské tvořivosti, zkoumání a myšlení

Duševní vlastnictví  za duševní vlastnictví lze však považovat jen to, co je společností považováno za vhodné k ochraně právní úpravou, tedy výsledky výzkumu, umělecké tvorby, typických, resp. charakterových a hlavně výjimečných vlastností určité věci  vše, co je dostatečně jedinečné či originální a co dává oprávněnému vlastníku této „originality“ možnost nakládat s tímto vlastnictvím, jako s věcí hmotnou (např. dovolit ji užívat, prodat, půjčit apod. )

Základní oblasti duševního vlastnictví - autorské právo  autorské právo je reprezentováno autorským zákonem  autorskoprávní ochrana je neformální  ke vzniku autorského práva není třeba registrace, autorské právo vzniká již automaticky okamžikem vytvoření díla, (např. v okamžiku zaznamenání na papír nebo na libovolný jiný nosič, v okamžiku, kdy je dílo předneseno, zahráno, zazpíváno apod.)

Základní oblasti duševního vlastnictví - právo průmyslového vlastnictví  práva průmyslového vlastnictví jsou zakotvena v dílčích právních předpisech (zákon č. 14/1993 Sb., o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, zákon č. 527/1990 Sb., o vynálezech a zlepšovacích návrzích, zákon č. 207/2000 Sb., o ochraně průmyslových vzorů, zákon č. 478/1992 Sb. o užitných vzorech, zákon 529/1991 Sb. o ochraně topografií polovodičových výrobků, zákon č. 206/2000 Sb., o ochraně biotechnologických vynálezů, zákon č. 408/2000 Sb. o ochraně práv k odrůdám rostlin, zákon 137/1995 Sb. o ochranných známkách a zákon 452/2001 Sb. o ochraně označení původu výrobků)  ochrana průmyslového vlastnictví vzniká od zákonem daného právního úkonu, zpravidla formální registrací u určitého úřadu (Úřad průmyslového vlastnictví)

Prameny práva k duševnímu vlastnictví  zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění zákona č. 81/2005 Sb., zákona č. 61/2006 Sb., zákona č. 186/2006 Sb. a zákona č. 216/2006 Sb. (úplné znění pod č. 398/2006 Sb.)

Autorský zákon rozlišuje tři formy autorských děl:  díla literární  jiná díla umělecká  díla vědecká

Druhy děl  díla slovesná vyjádřená řečí nebo písmem  díla hudební, díla dramatická, díla hudebně dramatická  díla choreografická a pantomimická  díla fotografická a díla vyjádřená postupem podobným fotografii  díla audiovizuální ( díla kinematografická)  díla výtvarná (díla malířská, grafická a sochařská)  díla architektonická, včetně děl urbanistických  díla užitného umění  díla kartografická

Co autorským dílem není  např. námět díla sám o sobě (tzv. holý námět na rozdíl od tvůrčího námětu)  denní zpráva nebo jiný údaj sám o sobě  myšlenka, postup, princip, metoda, objev, vědecká teorie, matematický a obdobný vzorec, statický graf

Osobnostní práva autorská  právo autora rozhodnout o zveřejnění svého díla  právo osobovat si autorství, včetně práva rozhodnout, zda a jakým způsobem má být jeho autorství uvedeno při zveřejnění díla  autorovo právo na nedotknutelnost díla

Majetková autorská práva  autorovo právo své dílo užít  autorovo právo udělit jiné osobě smlouvou oprávnění k výkonu práva dílo užít  autorovo právo na zpřístupnění hmotného substrátu díla, je-li toho třeba k výkonu práv autorských  autorovo právo na odměnu při opětném prodeji originálu díla uměleckého  autorovo právo na odměnu v souvislosti s rozmnožováním díla pro osobní potřebu

Trvání autorských práv  osobnostní autorská práva zanikají smrtí autora  majetková autorská práva trvají po dobu autorova života a 70 let po jeho smrti  v případě děl spoluautorů doba trvání majetkových práv autorských počítá od smrti toho spoluautora, který ostatní přežil, tj. který zemřel později než ostatní  případě audiovizuálních děl (např. filmů) se doba trvání majetkových autorských práv počítá od okamžiku, kdy zemřela poslední z těchto osob: režisér, autor scénáře, autor dialogů a skladatel hudby zvlášť vytvořené pro užití v audiovizuálním díle

Školní dílo  jedná se o díla vytvořená žáky nebo studenty ke splnění školních nebo studijních povinností vyplývající z jejich právního vztahu ke škole nebo školskému či vzdělávacímu zařízení  ve vztahu k těmto dílům mají škola nebo školské či vzdělávací zařízení právo na uzavření licenční smlouvy za obvyklých podmínek  odpírá-li autor školního díla takovou smlouvu uzavřít, lze se domáhat nahrazení chybějícího projevu vůle u soudu

Školní dílo  na rozdíl od zaměstnaneckého díla není škola, resp. školské či vzdělávací zařízení oprávněno bez dalšího vykonávat autorova majetková práva ke školnímu dílu  do autorského práva ke školnímu dílu nezasahuje škola nebo školitelé či vzdělávací zařízení, užije-li školní dílo nikoli za účelem přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu k výuce nebo k vlastní potřebě

Literatura, citace: ČERMÁK, Karel, Eva KOPLÍKOVÁ a Lukáš LORENC. Metodika a postupy prosazování práv z duševního vlastnictví u jednotlivých orgánů veřejné správy ČR, v jejichž působnosti je prosazování práv z duševního vlastnictví. [Praha]: ELSO, dusevni-vlastnictvi.shtml dusevni-vlastnictvi.shtml